Hemel, hel en dood

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Hendrik
Mineur
Mineur
Berichten: 151
Lid geworden op: 27 apr 2005 09:57

Hemel, hel en dood

Berichtdoor Hendrik » 29 apr 2009 19:08

Via deze url vond ik interessante kennis over hemel, hel en dood. Ik sluit me aan bij wat de schrijver zegt, maar twijfel nog wel of de hel nu wel of niet eeuwig is. Lees het stuk en dan hoor ik graag jouw visie hierop.

Johannes 3:13 En niemand is opgevaren naar de hemel, dan die uit de hemel nedergedaald is, de Zoon des mensen.

Handelingen 2:29 Mannen broeders, men mag vrijuit tot u zeggen van de aartsvader David, dat hij en gestorven en begraven is, en zijn graf is bij ons tot op deze dag.
Petrus voegde er vervolgens aan toe:
Vers 34 Want David is niet opgevaren naar de hemelen…
David bevindt zich duidelijk dood en begraven in zijn graf en niet in de hemel! Dat zegt Gods Woord!
In Hebreeën 11:32 wordt David gerekend tot degenen die in het geloof zijn gestorven. Lees vervolgens vers 39 en 40 van ditzelfde hoofdstuk:
Hebreen 11:39 Ook deze allen [en dat sluit David in], hoewel door het geloof een getuigenis aan hen gegeven is, hebben het beloofde niet verkregen, 40 daar God iets beters met ons voor had, zodat zij [met inbegrip van David en alle heiligen van weleer] niet zonder ons tot de volmaaktheid konden komen.

Psalmen 146:4 gaat zijn adem uit, dan keert hij weder tot zijn aarde, te dien dage vergaan zijn plannen.
In het graf is geen kennis of bewustzijn (Pred. 9:5, 6,10).
Prediker 9:5 De levenden weten tenminste, dat zij sterven moeten, maar de doden weten niets; zij hebben geen loon meer te wachten, zelfs hun nagedachtenis is vergeten. 6 Zowel hun liefde als hun haat en hun naijver zijn reeds lang vergaan; en zij hebben nimmer deel aan iets, dat onder de zon geschiedt. Vers 10 Al wat uw hand vindt om naar uw vermogen te doen, doe dat, want er is geen werk of overleg of kennis of wijsheid in het dodenrijk, waarheen gij gaat.

http://home.zonnet.nl/gemeente.van.god/hellevuur.html

Jantjes

Re: Hemel, hel en dood

Berichtdoor Jantjes » 02 mei 2009 18:15

http://www.allaboutworldview.org/dutch/ ... de-hel.htm
Via deze url zegt de schrijver dat de hel wel eeuwig is, misschien neemt dat je twijfel weg.

God is ook rechtvaardig en oprecht - Hij zal niet toestaan dat zonde onbestraft wordt gelaten. Dit is de reden dat God Jezus stuurde om de prijs voor onze zonden te betalen. De dood van Jezus Christus was een eeuwige dood, die onze schuld afbetaalde die werd veroorzaakt door onze oneindige zonde - zodat wij hier niet tot in de eeuwigheid in de Hel voor zouden hoeven te boeten (2 Korintiërs 5:21).

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hemel, hel en dood

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2009 10:35

C.S. Lewis stelt in "De problematiek van het lijden" dat we dit niet zo in osn perspectief van ruimte en tijd moet bekijken. Het is niet zoals je hier Nederland hebt en ergens anders Amerika ligt, in dezelfde ruimte en tijd. De hemel is het begin van het zijn, de hel is het niet-zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jantjes

Re: Hemel, hel en dood

Berichtdoor Jantjes » 04 mei 2009 11:07

De statenvertalers geven ook regelmatig aan dat ‘eeuwig’ toch betrekking heeft op een tijdseenheid namelijk zolang de wereld staan zal, of een lange tijd b.v. tot de komst van de Messias enz.

jeanie
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 28 apr 2009 12:57
Locatie: Arnbarg

Re: Hemel, hel en dood

Berichtdoor jeanie » 06 mei 2009 14:24

Ik denk inderdaad dat je niet specifiek moet denken aan vuur en lava en alles verzengende hitte als je denkt aan de hel maar meer ook dat het niks is..In de hel heb je niks, is er niks en (nog erger) ben je niks. Er word in de bijbel idd gesproken over hitte en vuur enzo (denk aan de gelijkenis van Lazarus en de rijke man, Lucas 16 vanaf vers 19) maar ik weet niet of dat tot in de eeuwigheid is of tot de jongste dag...

Gebruikersavatar
gerritse
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2008 14:15
Locatie: Zeist

Re: Hemel, hel en dood

Berichtdoor gerritse » 29 sep 2009 15:23

Dag allemaal,

Het antwoord dat ik aan Henk wilde geven, is per ongeluk als de opening van een nieuw topic gebruikt. Zeker heb ik ergens een fout gemaakt. Ik zet het daarom nog eenmaal op de plaats, waar het bedoeld was om te komen:

Dag Hendrik,

Uit je vraag haal ik de volgende kernzinsnede:

"Ik twijfel nog of de hel nu wel of niet eeuwig is

Henk....,

Van de vele teksten, die over de eeuwigheid van de hel spreken,neem ik er nu éen uit. Méer, véel meer is mogelijk, maar misschien niet nodig. We zien wel.

Ik citeer Matth 25 v 41 tot eind, althans gedeelten eruit.
...................
Daarop zal Jezus ook de groep aan zijn linkerhand toespreken:
"Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur, dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen".

En dan volgt de aanklacht:
"- want ik had honger en jullie gaven mijn niets te eten
- ik had dorst en jullie gaven mij niets te drinken
- ik was een vreemdeling en jullie namen mij niet op
- ik was ziek en zat in de gevangenis en jullie bezochten mij niet".

En de verdediging:
"Heer...!
- wanneer hebben wij u als hongerig gezien of dorstig
- als vreemdeling of naakt
- ziek of in de gevangenis
....en hebben u niet gediend".

Het gaat hier kennelijk over die tientalln miljarden aardbewoners, die nooit van de Heer Jezus of van God hebben kunnen weten.

Uit Romeinen 2 v 14 en volgende leren wij, dat er heidenen zijn, die het beginsel van de wet in hun hart hebbenm (Gods wetten en normen).
en daarnaar handelen, voor zover met deze geringen kennis mogelijk is.
Deze mensen zijn eerder behandeld vanaf vers 34- 40.

Maar de nú bedoelde mensen hebben Gods wetten niet in hun hart en dat is dus niet verontschdigbaar al hebben zijn hem niet kunnen kennen,( Rom. 1 v 20)

En daarom luidt het vonnis:
"Ik verzeker jullie;
- alles wat jullie voor een van deze onaanzienlijken NIET gedaan hebben, hebben jullie ook voor mij NIET gedaan.

En het gevolg:
"Hun staat een eeuwige bestraffing te wachten", ( 46)

Nu teken ik nog wel aan, dat in de eeuwigheid geen sprake meer is van tijd. Je kunt dus niet zeggen:
"Gunst, dan ben je aan het eind van een miljard jaren nog maar steeds aan het begin".
Nee, niemand heeft dan meer besef van tijd.

De hel is dus een eeuwige realiteit.

Hoe vermijd je nu om er te komen!?
Wel, voor de miljarden mensen, die het met geringe kennis hebben moeten doen, staan hierboven de eisen:
- hongerigen te eten geven, dorstigen te drinken geven\-
- vreemdelingen opnemen, naakten kleden
- zieken en gevangenen bezoeken.

Maar voor jou en mij, zo rijk gezegend met bekering, wedergeboorte, doop met de Heilige Geest, ( indien jij daarop 'Amen 'kunt zeggen), geldt wat meer.
Wij zuillen de eisen, die hierboven staan, ook geestelijk moeten vervullen.
- wij zullen de honger en dorst dienen te stillen van hen, die hongeren naar Gods gerechtigheid, Matth 5 v 6.
- wij zullen de mensen, die niet weten van het koninkrijk van God, daarheen mogen leiden, hen bij het zoeken helpen, (Matth 6 v 33).
- wij zullen mensen, die ziek zijn naar lichaam, ziel en geest, namens God de helpende hand mogen reiken, Mark 16 v 17 en 18_
- wij zullen satans gevangenen mogen bevrijden.( Ps 107 v 10)
En dan- altijd nog door Gods voortstuwende genade- zullen ook wij eens de heerlijke woorden horen, wanneer Jezus zegt:
"Jullie zijn door mijn Vader gezegend, kom en neem deel aan het koninkrijk, dat al sinds de grondvesten van de wereld voor jullie bedoeld is( 34)

Daarheen gaan we toch op weg, Henk, door Gods Geest geleid !?

Daag
Ger

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hemel, hel en dood

Berichtdoor Lalage » 29 sep 2009 17:32

Beste meneer Gerritsen,

Gelukkig duurt eeuwig niet voor altijd. Een 'eeuw' is immers ook geen oneindig ding.

Lalage

Switch
Verkenner
Verkenner
Berichten: 34
Lid geworden op: 04 mar 2008 18:01
Locatie: Zuid-Holland

Re: Hemel, hel en dood

Berichtdoor Switch » 01 jun 2010 21:32

Lalage schreef:Beste meneer Gerritsen,

Gelukkig duurt eeuwig niet voor altijd. Een 'eeuw' is immers ook geen oneindig ding.

Lalage


Sorry, maar een eeuw is toch iets anders dan eeuwig. vandale.nl: wat betekent eeuwig in het nederlands?

1eeu·wig bn 1 zonder begin of einde; altijddurend: het ~e leven 2 (tot vervelens toe) voortdurend; onophoudelijk

Het lijkt me wel een raar idee, dat iets altijd is den dat je geen besef hebt van tijd. dan wordt je leven nooit meer anders en er komt ook nooit meer een einde.


De openingspost roept bij mij eigenlijk meer de vraag op of overleden mensen gelijk naar hemel of hel gaan of niet.
Uit de teksten blijkt dat ze (David en de heiligen) niet in de hemel zijn? Maar bijv. Elia (was het toch), werd wel opgenomen in de hemel..
Wat zou er met al die zielen gebeuren, wachten die allemaal tot de oordeelsdag? Dit is natuurlijk een hele moeilijke vraag.

Ik geloof trouwens wel dat hel en hemel eeuwig zijn maar vind het toch moeilijk te begrijpen. ;)

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Hemel, hel en dood

Berichtdoor Flavius » 01 jun 2010 22:00

Waarom zou een persoon zich bekommeren om den doden? Laat den doden hun doden begraven.
Laat ons zich bezighouden met de levende, Jezus Christus. Want Hij die in Christus Jezus is, heeft het leven.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: Hemel, hel en dood

Berichtdoor marin » 02 jun 2010 10:06

Overal waar in deze teksten het woord „hel" staat, staat in het Grieks, de oorspronkelijke taal dus, „Hades". In alle nieuwe vertalingen heeft men het woord „hel" vervangen door „dodenrijk" of „graf".

“Satan zal de mensen verleiden door een grote dwaling; de onsterfelijkheid van de ziel.
de dwaling grondslag is van het spiritisme.
“Satan heeft zich lang voorbereid op zijn laatste poging om de wereld te misleiden. Het fundament van zijn werk werd gelegd toen hij Eva in de hof van Eden verzeker de: Gij zult geenszins sterven. Ten dage dat gij daarvan eet, zullen uw ogen geopend worden, en gij zult als God zijn, kennende goed en kwaad. (Gen.3:4,5). Stap voor stap heeft hij de weg gebaand voor zijn meesterstuk van misleiding: het spiritisme.

U moet uw Bijbel kennen om stand te kunnen houden! bijbelteksten als bewijs zijn belangrijk! Bij voorbeeld te weten wat de Bijbel leert over de toestand van de mens in de dood biedt ons bescherming tegen de laatste spiritistische bedriegerijen van satan.
De bijbelse leer over de toestand van de mens in de dood.

De mens heeft bij de schepping een voorwaardelijke onsterfelijkheid gekregen. Dat wil zeggen dat hij, zolang hij Gods geboden gehoorzaamde, toegang zou hebben tot de boom des levens en zo kon blijven leven. Sinds de zondeval van de mens hebben we echter niet langer toegang tot de boom des levens en zijn wij `onderworpen aan de dood’. Onze hoop op eeuwig leven ligt in Christus. Hij onderging voor ons `de tweede dood’; daarom is voor ons de dood alleen maar een slaap. Bij de wederkomst van Christus zal er een algemene opstanding plaats vinden van de rechtvaardigen, die door alle eeuwen heen hebben geleefd. Zij zullen opstaan tot een nieuw leven - tot onsterfe lijkheid - om voor eeuwig met Christus te leven.

Maar hier zullen we onze aandacht vestigen op de `tussenstaat’ tussen de natuurlijke dood en de opstanding.

WAT IS DE DOOD?

Door welk beeld stelt de Bijbel de dood voor?
“Doch wij willen u niet onkundig laten, broeders, wat betreft hen, die ontslapen zijn, opdat gij niet bedroefd zijt zoals de andere mensen, die geen hoop hebben.” (1 Thess.4:13; zie ook 1 Kor.15:18,20; Joh.11:11-14)
Noot - Als iemand gewoon slaapt is hij volkomen onbewust van alles om zich heen; de tijd gaat zonder het te weten voorbij en in die toestand is er geen mentale bezigheid werkzaam.

Waar slapen de doden?
“En velen die in het stof der aarde slapen, zullen ontwaken.” (Dan.2:2; zie ook Pred.3:20; 9:10)

Hoelang zullen ze daar slapen?
“Zo legt een mens zich neer en staat niet weer op; totdat de hemelen niet meer zijn, ontwaken zij niet en worden niet wakker uit hun slaap.” (Job 14:12)

GEDACHTEN EN GEVOELENS VAN DE DODEN

Wat weet iemand in deze toestand over zijn gezin?
“Zijn zonen mogen tot ere komen, maar hij weet het niet; of komen zij tot lage staat, hij bemerkt niets van hen.” (Job 14:21)
Wat gebeurt met de gedachten van de mens als hij sterft?
“Gaat zijn adem uit, dan keert hij weder tot zijn aarde, te dien dage vergaan zijn plannen.” (Ps.146:4)

Weten de doden iets?
“De levenden weten tenminste dat zij sterven moeten, maar de doden weten niets.” (Pred.9:5)

Nemen zij deel aan aardse zaken?
“Zowel hun liefde als hun haat en hun naijver zijn reeds lang vergaan; en zij hebben nimmer deel aan iets dat onder de zon geschiedt.” (vs.6)
Noot - Als iemands bewustzijn blijft bestaan na de dood, zou hij weten van de promotie of oneer van zijn zonen; maar in de dood gaan alle eigenschappen van de geest verloren - liefde, haat, naijver, enz. Het is duidelijk dat zijn gedachten zijn vergaan en dat hij niets meer van doen heeft met de gang van zaken in de wereld. Maar als, zoals sommigen zeggen, de vermo gens van de mens om ook nog na de dood te denken, voortduren, leeft zo iemand; en als hij leeft, moet hij ergens zijn. Waar is hij dan? In de hemel? In de hel? Als hij naar een van deze plaatsen gaat bij de dood, wat voor zin heeft dan een toekomstig oordeel, of een opstanding, of de wederkomst van Christus? Als de mensen bij de dood hun beloning ontvangen, voordat het oordeel plaats vindt, komt hun beloning vóór de beslissing!

Hoeveel weet iemand van God als hij dood is?
“Want in de dood is Uwer geen gedachtenis.” (Ps.6:6)
Noot - Zoals we reeds hebben gezien, stelt de Bijbel overal de dood voor als een slaap, met zelfs geen gedachtenis aan God. Als ze in de hemel of in de hel waren, zou Jezus dan hebben gezegd: “Lazarus, onze vriend slaapt?” (Joh.11:11). Als dat het geval zou zijn geweest, betekende zijn opwekking dat hij be roofd werd van de heerlijkheid des hemels die hem terecht toe kwam. De gelijkenis van de rijke man en Lazarus (Luc.16) leert niet dat er in de dood wetenschap is, maar dat rijkdom in het oordeel niets baat en dat armoede iemand niet buiten de hemel sluit.”

Petrus, die wist hoe de joden over David dachten, noemt hem twee keer in zijn rede op het Pinksterfeest. Hij zei: “Mannen broeders, men mag vrijuit tot u zeggen van de aartsvader David, dat hij èn gestorven èn begraven is, en zijn graf is bij ons tot op deze dag.” “Want David is niet opgevaren naar de hemelen.” (Hand.2:29,34). Omdat de doden volgens de Bijbel slapen en niets weten, is het zo dat iemand, die beweert met de doden te spreken, liegt of met de duivel spreekt! Want zoals Paulus heeft gewaarschuwd: “Want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten.” (Ef.6:12)

De Katholieke Kerk en tegenwoordig vele protestantse kerken leren echter de dwaling dat de mens van nature onsterfelijk is en op een of andere wijze voortbestaat na de dood - hetzij in Gods tegenwoordigheid, in het vagevuur (om te worden gezuiverd) of in de pijniging van de hel.

“Het spiritisme staat op het punt de wereld gevangen te nemen...De grondslag voor het succes van het spiritisme is gelegd in de beweringen die vanaf de kansels in ons land zijn gedaan. De predikanten hebben leugens als bijbelse waarheden verkondigd.
Leugens, die hun oorsprong hebben in de aartsbedrieger. De leer van bewustzijn na de dood, van de geesten der doden die spreken met de levenden, heeft geen grondslag in de Bijbel, en toch wordt deze theorie als waarheid bevestigd. Door deze valse leer is de weg gebaand voor de geesten van duivelen om de mensen te bedriegen, door zich voor te doen alsof zij de overledenen zijn.
“De leer dat de mens na de dood een bewust leven leidt en voor al het geloof dat de geesten van de doden terugkeren om de levenden te dienen, heeft de weg bereid voor het moderne spiritisme.

Gods zegt hierover:
“En wanneer men tot u zegt: Vraagt de geesten van doden en de waarzeggende geesten, die daar piepen en mompelen - zal een volk niet zijn God vragen? Zal men voor de levenden de doden vragen? Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord is er geen dageraad.” Jes.8:19,20

Het is heel gemakkelijk te zien dat het grootste laatste werk van satan door het werk van boze engelen begint en heel veel belangstelling verwekt in de `christelijke’ wereld'. Maar het meest in­vloedrijke en openlijke spiritistische verschijnsel vindt plaats met nog groter erkenning en misleiding.

“Er zijn maar weinig mensen die zich rekenschap geven van de misleidende kracht van het spiritisme en van het gevaar dat men loopt wanneer men onder zijn invloed komt. Velen houden zich ermee bezig om hun nieuwsgierigheid te bevredigen. Ze geloven er niet echt in en ze zouden huiveren als het tot hen doordrong dat ze zich eigenlijk aan de macht van de geesten overgeven. Maar ze wagen zich op verboden terrein en de machtige verdelger oefent zonder dat zij het willen zijn macht over hen uit. Als ze er eenmaal toe gebracht zijn hun geest aan zijn leiding te onderwerpen, houdt hij hen gevangen. Zij kunnen zich onmogelijk uit eigen kracht losmaken uit de betovering. Alleen de kracht van God, die wordt geschonken in antwoord op een oprecht gebed kan deze verstrikte zielen bevrijden.”

Het spiritisme is het meesterwerk van satans bedrog. Het benadert de mensen op hun meest kwetsbaar emotioneel vlak.
“Boze engelen komen in de gedaante van hun geliefden (die gestorven zijn) en vermelden voorvallen die met hun leven te maken hebben, terwijl ze dingen doen, die ze tijdens hun leven hebben gedaan. Op deze wijze brengen ze de mensen ertoe te geloven, dat hun dode vrienden engelen zijn, die boven hen zweven en met hen in contact staan. Deze boze engelen, die doen alsof ze de overleden vrienden zijn, worden met een bepaalde afgoderij beschouwd, en voor velen weegt hun woord zwaarder dan Gods woord.”

De Bijbel voorzegt dat mensen de waarheid zullen verwerpen en gehoor zullen geven aan verleidende geesten en leringen van duivelen (1 Tim.4:1).

bron: www.agp-internet.com
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Hidde
Verkenner
Verkenner
Berichten: 18
Lid geworden op: 24 mei 2012 15:20

Re: Hemel, hel en dood

Berichtdoor Hidde » 04 okt 2012 20:15

Ja, ik las die site ook, en ben er ook door de war van geraakt. Veel (schijnbaar) overduidelijke teksten worden gewoon ontkracht.

Overigens vind ik dat degenen die antwoorden op dit topic beter de het hele stuk kunnen doorlezen. Dan weet je waarop je moet reageren.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8859
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Hemel, hel en dood

Berichtdoor elbert » 05 okt 2012 06:53

Hidde schreef:Ja, ik las die site ook, en ben er ook door de war van geraakt.
Ik zou me door bepaalde websites niet zo snel in de war laten brengen. Vaak poneren ze iets en gaan dan niet of nauwelijks in op de argumenten die hun eigen visie weer ontkrachten. Vaak zie je ook strawman argumenten: er worden opvattingen aangevallen die orthodoxe christenen bij nader inzien net niet aanhangen. Dan is de "weerlegging" die zo'n site biedt, ook geen echte weerlegging.
Wat je ook ziet, zijn redeneringen in de vorm van: "als A waar is, is B dus niet waar", terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.
Bijvoorbeeld: "als ik 2 armen heb, dan heb ik dus geen 2 benen". Onzin natuurlijk.
Een voorbeeld uit de site uit de openingspost:
Het loon, dat de zonde geeft, is de dood (Romeinen 6:23), niet het eeuwige leven in het hellevuur!
Waarom is dit een verkeerde redenering? Omdat het eeuwige sterven (!) in het hellevuur in de Bijbel ook omschreven wordt als "de tweede dood". (Openbaring 21:8). Daarom is het loon dat de zonde geeft, niet alleen de eerste dood, maar ook de tweede, tenminste als we niet gered zijn door het bloed van Christus en we daar in geloof en bekering deel aan hebben gekregen. Als je Rom. 6:23 goed leest, dan zie je dat hier een tegenstelling gemaakt wordt tussen de dood en het eeuwige leven. Als het eeuwige leven altijddurend is, dan is de dood dat ook. Dat wordt hier dan ook bedoeld.
Daarbij gaat het niet alleen om de dood van het lichaam, maar ook van de ziel:
Matth. 10:28: En wees niet bevreesd voor hen die het lichaam doden en de ziel niet kunnen doden, maar wees veeleer bevreesd voor Hem Die zowel ziel als lichaam te gronde kan richten in de hel.

Dan kom ik hiermee op een andere verkeerde redenering: "eeuwig is niet voor altijd".
Antwoord: hoewel eeuwig in de Bijbel niet altijd een onbeperkte tijdsduur is, is dat in het geval van hemel en hel wel het geval. Want anders zouden de tegenstellingen uit de Bijbel (eeuwige pijn versus eeuwig leven in Matth. 25:46, om slechts 1 voorbeeld te geven) betekenen dat het eeuwige leven ook gevolgd zou worden door de dood. En het zou dan ook betekenen dat God ook niet eeuwig zou zijn. Enzovoorts.

Andere verkeerde opvatting: een God die liefde is, kan niet eeuwig straffen.
Antwoord: God is alleen liefde in Zijn Zoon Jezus Christus. Buiten Hem is Hij een verterend vuur (o.a. Hebr. 12:29). God is dat niet alleen tijdelijk, maar altijd. Hij kan het kwade niet verdragen en dat kan Hij nooit en te nimmer.
Tegenwerping: ja, maar Hij kan er toch voor zorgen dat iedereen in Zijn Zoon gaat geloven?
Antwoord: het is niet de vraag of Hij dat zou kunnen, maar de Bijbel is er overduidelijk over dat niet iedereen in de Zoon gelooft of dat zal doen. Wanneer de Heere komt, zal hij met vlammend vuur wraak doen over degenen die het Evangelie niet gehoorzaam zijn en diegenen zullen tot straf lijden het eeuwig verderf (2 Tess. 1:8-9). Daar is geen woord Spaans bij.
Tegenwerping 2: ja, maar die eeuwige straf hoeft toch niet altijd te duren en daarna zouden mensen toch gered kunnen worden?
Antwoord: daar staat in de Bijbel helemaal niets over. Want eeuwig is in dit geval eeuwig en spreken over daarna is onzinnig.
Tegenwerping 3: ja, maar alle knie zal zich toch voor God buigen (o.a. Rom. 14:11, Fil. 2:10), dus zal iedereen toch in Hem geloven?
Antwoord: het buigen van knieën is niet hetzelfde als zaligmakend geloven. Dit is een gedwongen buigen van de knieën: alle dingen zijn Christus dan onderworpen. Men staat voor de rechterstoel van Christus, die daarna het oordeel uit zal spreken (Rom. 14:10-12). Dat blijkt ook uit Jes. 45:24: iedereen zal wel voor Hem buigen, maar er staat wel bij: "tot Hem zal men komen. Maar zij zullen beschaamd worden, allen die tegen Hem in woede ontstoken zijn."
enzovoorts.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hemel, hel en dood

Berichtdoor Lalage » 05 okt 2012 06:56

*Link verwijderd door moderator. Zie de voorwaarden voor het posten in de beperkte fora.*

Gebruikersavatar
marcel081276
Sergeant
Sergeant
Berichten: 382
Lid geworden op: 18 nov 2003 19:26
Locatie: Zwijndrecht

Re: Hemel, hel en dood

Berichtdoor marcel081276 » 13 mar 2013 21:30

Wat een geweldig antwoord geeft meneer gerritse! Ik heb vroeger volgens mij wel eens een aanvaring met u gehad over geloofszaken, maar nu ik door God gegrepen ben en Hij heel de wereld van mij af heeft laten vallen ben ik het hartgrondig met u eens!

Ik heb toevallig een poos geleden op die site van "de gemeente van God" zitten lezen maar ze hebben wel meer ideeën waar je erg veel vraagtekens bij kan zetten..
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3499
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hemel, hel en dood

Berichtdoor benefietdiner » 15 mar 2013 18:42

marcel081276 schreef:Wat een geweldig antwoord geeft meneer gerritse! Ik heb vroeger volgens mij wel eens een aanvaring met u gehad over geloofszaken, maar nu ik door God gegrepen ben en Hij heel de wereld van mij af heeft laten vallen ben ik het hartgrondig met u eens!

Ik heb toevallig een poos geleden op die site van "de gemeente van God" zitten lezen maar ze hebben wel meer ideeën waar je erg veel vraagtekens bij kan zetten..

Gerritse is reeds overleden zie hier: viewtopic.php?f=6&t=24439


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten