Airke schreef:Tja, deze discussie is in deze topics al zo vaak gevoerd..
Mijns inziens is er geen sprake van ‘het geschreven woord aan de kant schuiven’. Een essentieel kenmerk van het christelijk geloof is namelijk vrijheid. Het gaat er niet om of over een specifiek ethisch onderwerp al dan niet een bijbeltekst aan te wijzen is die bepaalt wat goed is. Wel is het van bijzonder belang met welke intentie je iets doet. Is je drijfveer liefde tot God en je naaste? Paulus zegt daarover: ‘alles is mij geoorloofd’ (1 Kor. 6,12).
Het is wel duidelijk dat de Bijbel zich nu niet direct positief uitspreekt over homoseksualiteit. De vraag is echter of je daar een punt moet zetten of niet. Wat mij betreft niet. Door dat wél te doen kom je namelijk in ernstig conflict met de kern van het christelijk geloof, namelijk liefde. Homoseksualiteit is een realiteit in deze wereld, of we dat nu leuk vinden of niet. Het zijn ménsen die homo zijn. En door een houding als ‘er staat nu eenmaal dat homoseksualiteit afkeurenswaardig is’, worden mensen tot wanhoop gedreven. Doordat ze zelf geloven dat het slecht is om gevoelens te hebben voor iemand van hun eigen geslacht, of door voortdurende afwijzing door hun omgeving. Zie de schokkende lijst die Zareb enkele pagina’s terug postte. Kan dat de bedoeling zijn? Want ‘het staat er nu eenmaal’? Geef mijn portie christelijk geloof dan maar aan Fikkie. En ja, er zijn ook vele homo’s die op die manier afgehaakt zijn. Je kunt wel een onderscheiding aanbrengen als ‘je mag het wel zijn als je het maar niet doet’, maar dat is direct in strijd met een ander principe van het christelijk geloof, namelijk dat de begeerte tot de zonde gelijk staat aan de zonde zelf. Daar komt bij dat homo’s net mensen zijn: de één kan prima zonder relatie, de ander kan dat niet.
Vrijheid tot wat? Daar kan nooit bedoeld zijn een vrijheid tot zondigen,...volgens mij.
Paulus zegt ook:.....maar alle dingen zijn niet nuttig,....ik zal mij onder de macht van geen ding laten brengen..........
In de brief aan de Korinthiers in hoofdstuk5, neemt Paulus het woord "hoererij" in de mond, kijk eens hoe hij dat daar uitlegt, wat daar in Korinthe gebeurt, en wat de gemeente dus moet doen.
Vrijheid tot wat?
Dit is dezelfde Paulus, die ook zegt.......mij is alles geoorloofd.....en lees eens wat er daar in 1 Kor.6:12-20 staat!
Onder het woordje "hoererij" uit hoofdstuk 5 laat Paulus dus heel wat meer vallen dan wij doen.