eerste dagen als getrouwd stel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Kitty
Mineur
Mineur
Berichten: 233
Lid geworden op: 28 jan 2009 17:33

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor Kitty » 20 mar 2009 13:37

Het is ook wel zo dat al die sociale voorzieningen een bedrijf ook wel kunnen schaden inderdaad. Niet elk bedrijf kan zulke zaken goed opvangen. Zeker wat kleinere bedrijven hebben hier problemen mee. Die geen overload aan personeel hebben.

Maar goed dat is allemaal offtopic. Wij hadden heerlijk drie weken vrij na ons trouwen. En dat kon toen gelukkig. Wij werkten allebei bij een groot bedrijf. Wel moesten wij na ons trouwen op verschillende afdelingen gaan werken omdat het lastig was als er steeds twee tegelijk op vakantie gingen op een afdeling.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor Lalage » 20 mar 2009 13:45

MissF schreef:Je hebt gelijk dat getrouwd zijn heel gaaf is omdat je elkaar vaak ziet. maar idd, als hij er niet is en ik was alleen thuis, bah, niks aan :)

Wij vinden het juist heerlijk om allebei onze eigen vrije dag te hebben. Ieder z'n ding he ;)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23691
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor Marnix » 20 mar 2009 14:46

MissF schreef:Je hebt gelijk dat getrouwd zijn heel gaaf is omdat je elkaar vaak ziet. maar idd, als hij er niet is en ik was alleen thuis, bah, niks aan :)
Maar dat van die vakantie uren en verlof uren geldt dus echt niet overal. Mijn man wordt gewoon geacht 40 uur te werken (en op projecten 55 uur, terwijl hij er gewoon 40 betaald krijgt), en het aantal vakantieuren is nou niet bepaald denderend. In die zomervakantie zijn we 2 weken op vakantie geweest, en de rest van zijn uren moesten we in ons huis klussen. Hij heeft alles wat er gebeurd is zelf gedaan, dat kost ook tijd (en uren). Onbetaald verlof zit er bij hem al helemaal niet in!
Of als de werkgever dat verplicht moet doen, dan heeft hij echt geen kans meer op promotie. en blijven zitten waar ie nu zit is ook niks.

Dus het is niet altijd zo simpel om gewoon even vrij te nemen. Maar ik heb het dus absoluut niet gemist. En als ik wel perse vrij zou willen, dan sowieso niet VOOR ik trouw, daar word ik alleen maar zenuwachtig van, wat ik niet nodig vond ;)


Voor het trouwen lijkt me ook niks, doe maar er na.

Maar goed, lekkere werkgever is dat, als er nergens over te praten valt, zelfs niet als je trouwt... en als je wanneer je net papa bent geworden er op wordt aangekeken dat je ouderschapsverlof neemt. Ik zou dan toch eens gaan kijken of er geen normale werkgever is die hem in dienst wil nemen. Een werkgever die totaal geen rekening met je houdt en met je meeleeft en denkt, daar moet ik niet aan denken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor LeChat » 20 mar 2009 14:49

Ik zou er ook niet aan moeten denken een paar dagen na ons huwelijk weer te moeten gaan werken, hoor... Wij trouwen (zoals bekend :mrgreen:) op vrijdag en gaan de maandag daarna voor 6 daagjes weg (naar Ameland) en daarna zijn we nog een week lekker samen thuis, dan kunnen we meteen nog wat dingen opruimen/afronden in huis etc. en een kat uit het asiel halen :). Pas 2 weken na onze trouwdag ga ik weer 'ns werken... en dan zullen er wel enorme stapels dossiers op mijn bureau liggen, maar goed, da's in mijn branche inherent aan het nemen van vrije dagen (zelfs als het er maar 2 zouden zijn trouwens), maar dat betekent nog niet dat ik dan maar geen vrij moet/kan nemen, hoor!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor MissF » 20 mar 2009 14:59

Marnix schreef:
MissF schreef:Je hebt gelijk dat getrouwd zijn heel gaaf is omdat je elkaar vaak ziet. maar idd, als hij er niet is en ik was alleen thuis, bah, niks aan :)
Maar dat van die vakantie uren en verlof uren geldt dus echt niet overal. Mijn man wordt gewoon geacht 40 uur te werken (en op projecten 55 uur, terwijl hij er gewoon 40 betaald krijgt), en het aantal vakantieuren is nou niet bepaald denderend. In die zomervakantie zijn we 2 weken op vakantie geweest, en de rest van zijn uren moesten we in ons huis klussen. Hij heeft alles wat er gebeurd is zelf gedaan, dat kost ook tijd (en uren). Onbetaald verlof zit er bij hem al helemaal niet in!
Of als de werkgever dat verplicht moet doen, dan heeft hij echt geen kans meer op promotie. en blijven zitten waar ie nu zit is ook niks.

Dus het is niet altijd zo simpel om gewoon even vrij te nemen. Maar ik heb het dus absoluut niet gemist. En als ik wel perse vrij zou willen, dan sowieso niet VOOR ik trouw, daar word ik alleen maar zenuwachtig van, wat ik niet nodig vond ;)


Voor het trouwen lijkt me ook niks, doe maar er na.

Maar goed, lekkere werkgever is dat, als er nergens over te praten valt, zelfs niet als je trouwt... en als je wanneer je net papa bent geworden er op wordt aangekeken dat je ouderschapsverlof neemt. Ik zou dan toch eens gaan kijken of er geen normale werkgever is die hem in dienst wil nemen. Een werkgever die totaal geen rekening met je houdt en met je meeleeft en denkt, daar moet ik niet aan denken.



Ach, ze zeiden toen hij ouderschapsverlof aanvroeg: tja, we weten dat het verplicht is, dus oke, het is goed.' Niet echt van harte dus, maar het lukt wel.
Ik hou eigenlijk wel van een beetje doorzetten> Al dat gezemel in mijn werk hou ik niet zo van. Gewoon hard werken, daar ben je toch voor aangenomen? Ik mag nu zelfs 's morgens bellen als mijn zoontje ziek is, dat ik die dag niet kom werken. Dan mag ik gewoon die dag ouderschapsverlof opnemen. Ik ben er erg blij mee, maar als mijn collega zoiets zou doen zou ik het zeer irritant vinden, als die om die reden vrij neemt, en ik dus alleen zal moeten werken.

Een jaar of 10 terug was dit nog heel normaal hoor, gewoon werken, en geen gezeur ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Daatje123

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor Daatje123 » 20 mar 2009 15:03

Tja, mijn man zou eerst voor zijn werk de laatste drie weken voor de bruiloft naar Curacao moeten. Dat is niet doorgegaan. Toen zou zijn baas voor ons alles betalen als we daar als huwelijksreis naar toe gingen. Mochten dan twee weken erheen. Maar aangezien er onbekend was hoelang mijn man bij dat bedrijf in Curacao nodig had durfde we de gok niet te wagen. Het kon 1 dag zijn, maar ook 2 weken. Al was het wel een superaanbod, ik durfde het niet aan.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23691
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor Marnix » 20 mar 2009 15:35

MissF schreef:
Marnix schreef:
MissF schreef:Je hebt gelijk dat getrouwd zijn heel gaaf is omdat je elkaar vaak ziet. maar idd, als hij er niet is en ik was alleen thuis, bah, niks aan :)
Maar dat van die vakantie uren en verlof uren geldt dus echt niet overal. Mijn man wordt gewoon geacht 40 uur te werken (en op projecten 55 uur, terwijl hij er gewoon 40 betaald krijgt), en het aantal vakantieuren is nou niet bepaald denderend. In die zomervakantie zijn we 2 weken op vakantie geweest, en de rest van zijn uren moesten we in ons huis klussen. Hij heeft alles wat er gebeurd is zelf gedaan, dat kost ook tijd (en uren). Onbetaald verlof zit er bij hem al helemaal niet in!
Of als de werkgever dat verplicht moet doen, dan heeft hij echt geen kans meer op promotie. en blijven zitten waar ie nu zit is ook niks.

Dus het is niet altijd zo simpel om gewoon even vrij te nemen. Maar ik heb het dus absoluut niet gemist. En als ik wel perse vrij zou willen, dan sowieso niet VOOR ik trouw, daar word ik alleen maar zenuwachtig van, wat ik niet nodig vond ;)


Voor het trouwen lijkt me ook niks, doe maar er na.

Maar goed, lekkere werkgever is dat, als er nergens over te praten valt, zelfs niet als je trouwt... en als je wanneer je net papa bent geworden er op wordt aangekeken dat je ouderschapsverlof neemt. Ik zou dan toch eens gaan kijken of er geen normale werkgever is die hem in dienst wil nemen. Een werkgever die totaal geen rekening met je houdt en met je meeleeft en denkt, daar moet ik niet aan denken.



Ach, ze zeiden toen hij ouderschapsverlof aanvroeg: tja, we weten dat het verplicht is, dus oke, het is goed.' Niet echt van harte dus, maar het lukt wel.
Ik hou eigenlijk wel van een beetje doorzetten> Al dat gezemel in mijn werk hou ik niet zo van. Gewoon hard werken, daar ben je toch voor aangenomen? Ik mag nu zelfs 's morgens bellen als mijn zoontje ziek is, dat ik die dag niet kom werken. Dan mag ik gewoon die dag ouderschapsverlof opnemen. Ik ben er erg blij mee, maar als mijn collega zoiets zou doen zou ik het zeer irritant vinden, als die om die reden vrij neemt, en ik dus alleen zal moeten werken.

Een jaar of 10 terug was dit nog heel normaal hoor, gewoon werken, en geen gezeur ;)


Ook tien jaar terug waren werkgevers doorgaans best sociaal en viel er prima over dit soort zaken te praten. Ik vind het geen gezemel dat je na je trouwen graag een weekje er tussenuit wil. Als je om het minste of geringste vrij wil hebben, oke.... maar je trouwt maar 1x in je leven dus daar moet toch gewoon begrip voor zijn. Als mijn collega trouwt en een week verlof wil vind ik dat niet meer dan logisch en een werkgever zou dat ook moeten vinden. Als een werkgever het alleen maar met tegenzin doet omdat het verplicht is vind ik dat ongezond en zou ik niet graag voor hem werken. Dat ze niet om ieder wissewasje onbetaald verlof geven snap ik wel, maar als je gaat trouwen is dat toch wel een bijzondere situatie en als je werkgever daar totaal geen gevoel voor heeft of rekening mee houdt vind ik dat erg egoistisch en niet gezond voor de relatie werkgever / werknemer. Dan zou hij mij als werknemer zo snel als het kan verliezen.

p.s. bij een 40-urige werkweek heb je recht om minimaal 20 verlofdagen, dat zijn 4 weken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

tante-tortel

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor tante-tortel » 20 mar 2009 15:36

Volgens mij was het een jaar of tien ook nog heel "normaal" dat je gewoon thuis bleef als je kinderen kreeg binnen de refo wereld. :)
Dus dan had je ook geen gezeur met moeten bellen als je kind ziek is dat je niet kunt werken :-oo

Maar als je nu slim bent trouw je gewoon voor al bestaande feestdagen dan hoef je maar weinig verlof op te nemen om toch langer vrij te zijn.
Wij trouwden op vrijdag voor kerst. Dus we hadden de trouwdag, zaterdag, zondag, maandag en dinsdag al vrij i.v.m. kerst. En we kregen twee dagen voor ons trouwen dus ook woensdag was al vrij. Hoefden we alleen de donder en vrijdag te nemen, en in de week erop nog maar vier dagen dus met 6 eigen verlof dagen hadden we ruim 14 dagen vrij.
Alleen was ik toen ziek, beetje jammer maar ja het is al weer 30 jaar geleden, dus wat maakt het uit, het heeft onze relatie er niet door verpest in ieder geval :mrgreen:

Daatje123

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor Daatje123 » 20 mar 2009 15:46

Ik denk dat het per baan verschillend is hoe makkelijk en lang je vrij kan krijgen. Bij sommige banen is gewoon superlastig (ook voor jezelf) als je drie weken weg bent.

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor liefie » 20 mar 2009 16:48

Wij hebben anderhalve week na onze trouwdag vrij gehad HEERLIJK. Wij zijn een aantal dagen naar de ardennen geweest was erg leuk en voor de rest heerlijk thuis geweest en leuke dingen gedaan samen.
Mijn man kan heel makkelijk vrij krijgen op zijn werk en ik ook.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor MissF » 20 mar 2009 17:20

tante-tortel schreef:Dus dan had je ook geen gezeur met moeten bellen als je kind ziek is dat je niet kunt werken :-oo



Idd, helemaal mee eens. Ik zou het ook niet zomaar durven hoor. Ik vind het echt irrtant, als mijn collega het wel doet. Maargoed, ik weet nog niet hoe het zal gaan als het bij ons zo ver komt. Jurian gaat wel naar een kinderdagverblijf en mag daar niet heen als hij ziek is. Ik heb gelukkig genoeg familie in de buurt, want zomaar onbetaald verlof opnemen omdat hij ziek is vind ik ook erg ver gaan.

Ik kan sowieso heel makkelijk vrij krijgen, omdat ik onregelmatig werk en niet fulltime. Mijn man kan als het rustig is, in de winter dus, makkelijk vrij nemen, maar in de zomer gewoon niet. Met Jurians geboorte kon hij zo een dag extra aan zijn vrije dagen voegen, en kan hij soms ook eerder thuiskomen als ik bijv op nacontrole moest enzo.
Maar in de zomer kon hij eigenlijk geen vrij krijgen voor de bruiloft van vrienden. Toen kwam hij pas na het gemeentehuis. Tja, zo is het nu eenmaal, we houden er in de zomer gewoon rekening mee.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein
Berichten: 948
Lid geworden op: 13 sep 2008 15:47
Locatie: DL

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor elvira (gast) » 20 mar 2009 17:25

Wij schreven allebei nog aan onze scriptie, dus we konden wel heel gemakkelijk vrij nemen, maar we hadden geen geld om ergens naar toe te gaan... :mrgreen:

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor LeChat » 20 mar 2009 19:42

Haha, elvira, dat kan natuurlijk ook... maar dan kon je het toch in ieder geval thuis gezellig maken? :)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
88alries88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 mar 2008 15:24

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor 88alries88 » 20 mar 2009 21:35

Wij zijn ook de dag na ons trouwen op vakantie gegaan, maar ik moet ook eerlijk toegeven dat wij de dag na ons trouwen alweer bij mn moeder aan tafel zaten... :oops: Wij moesten die dag echt letterlijk het hele land door, en waren van plan onderweg naar ons vakantiehuisje te eten, maar ja, moeders aanbod klonk errug makkelijk, vooral in mijn mans oren...:)

Verder zijn wij wel eerder teruggekomen van vakantie omdat we thuis ook nog ff wat dingetjes op de rails willen hebben. En het is heerlijk rommelen nu in en rond het huis met dat mooie weer overdag! En daar komt nog bij dat ons vakantiehuisje ons zo tegenviel, dat we ook wel naar ons eigen opgeknapte, met nieuwe spullen ingerichte, huis toe wilde.
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Rinus88
Verkenner
Verkenner
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 feb 2009 22:49
Locatie: Bennekom

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor Rinus88 » 20 mar 2009 22:01

Wij gaan twee volle weken naar Cyprus, zou niet anders willen na de bruiloft dan een luxe vakantie haha Of klinkt dit verwend? :^o
Lekker een 4sterrenhotelletje, zon, zee, strand en echtgenoot :mrgreen:
26 juni is onze grote dag!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 76 gasten