eerste dagen als getrouwd stel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maaike

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor Maaike » 15 mar 2009 19:08

'k Ben het wel met raaf eens hoor. Als je God laat beslissen over een zwangerschap hoef je niet veilig te vrijen. Als je dat dus wel doet, dan beslis je zelf.

rafaell

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor rafaell » 15 mar 2009 19:28

Ik vind het wel grappig, mensen die nog steeds beweren dat God bepaalt hoeveel kinderen je krijgt, maar wel voorbehoedsmiddelen gebruiken.

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor pol » 15 mar 2009 21:04

rafaell schreef:Ik vind het wel grappig, mensen die nog steeds beweren dat God bepaalt hoeveel kinderen je krijgt, maar wel voorbehoedsmiddelen gebruiken.


Wie bepaalt als er geen voorbehoedsmiddelen gebruikt worden of je kinderen krijgt?

rafaell

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor rafaell » 15 mar 2009 21:10

Jij natuurlijk, je weet dat er een veel grotere kans op zwanger worden is als je vruchtbaar bent en geen voorbehoedsmiddelen gebruikt. Dan is er altijd een kans dat een zaadcel een eicel bereikt, daar komt God verder niet aan te pas hoor.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor MissF » 16 mar 2009 10:18

Ach, als ik naar mijn zoon kijk ben ik heel blij dat God wel dat eicelletje bij dat zaadcelletje heeft gebracht, mij zou het niet gelukt zijn, als je bedenkt hoe inimini dat allemaal is, en hoe bijzonder. Als ik hem dan zie groeien, dan snap ik niet dat iemand nog durft te zeggen dat ik dat zelf in de hand heb. Dat is gewoon 1 groot wonder.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein
Berichten: 948
Lid geworden op: 13 sep 2008 15:47
Locatie: DL

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor elvira (gast) » 16 mar 2009 11:34

Ik zie het zo:
Ik weet dat het allemaal in Gods hand ligt, maar ik denk dat dat gegeven mij niet ontslaat van mijn eigen verantwoordelijkheid. Net zoals je eerst naar links en rechts kijkt voordat je een drukke straat over steekt (het zou toch tamelijk dom en hoogmoedig zijn, de straat zomaar over te steken in het vertrouwen dat God je wel beschermt), zou je kunnen zeggen dat in dezen (wanneer je als stel nog geen mogelijkheden ziet, kinderen groot te brengen) ook een eigen verantwoordelijkheid hebt.
Mocht er bij mij ondanks de pil toch een zwangerschap ontstaan, zouden mijn man en ik God er toch erg dankbaar voor zijn, want DAT blijft, zoals MissF ook al zei, een wonder.... :D

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor paprikameisje2 » 16 mar 2009 12:48

@kwebbel.. herkenbaar

(ook nu julia één is geworden hoor ik regelmatig... wordt et is tijd voor een tweede :shock: )

sorry.. mods... tis errrrg offtopci

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23691
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2009 13:52

Maaike schreef:'k Ben het wel met raaf eens hoor. Als je God laat beslissen over een zwangerschap hoef je niet veilig te vrijen. Als je dat dus wel doet, dan beslis je zelf.


Nou, dat klinkt wel heel mooi... maar zo werkt het niet helemaal. We krijgen hierin ook verantwoordelijkheid. Met gevolgen. Het is echt niet zo dat het wel of niet gebruiken van voorhehoedsmiddelen geen invloed heeft. Als je seks hebt zonder voorbehoedsmiddelen is de kans gewoon heel groot dat je zwanger wordt.

Daarnaast is dit niets iets nieuws, van deze tijd. Vroeger (en in bepaalde kringen nog steeds) doet men precies hetzelfde maar dan door middel van (periodieke) onthouding, NFP etc. Daar is niets mis mee. Als je heel vruchtbaar bent en je gebruikt geen voorbehoedsmiddelen is het logisch dat je een supergroot gezin krijgt. Zo werkt de natuur, zo heeft God dat geschapen. En daarin mogen we ook keuzes maken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor MissF » 16 mar 2009 14:18

Je kunt alleen een zwangerschap proberen te voorkomen, door middel van voorbehoedsmiddelen (of helemaal niet vrijen natuurlijk :mrgreen: ), een zwangerschap wel of niet laten 'komen' kun je gelukkig niet. Zou nogal simpel zijn, knip met je vingers en ja hoor, zwanger.
Ik vind het jammer als mensen zeggen dat we het zelf in de hand hebben, want dat is helemaal niet zo. Natuurlijk zorgen we ervoor dat er een mogelijkheid is dat dat zaadje bij het eitje komt, maar uiteindelijk hebben ik of mijn man er absoluut niets voor gedaan om zwanger te worden, en zijn we er zeker van overtuigd dat God dat heeft gedaan.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Kitty
Mineur
Mineur
Berichten: 233
Lid geworden op: 28 jan 2009 17:33

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor Kitty » 16 mar 2009 14:28

Als het puur in de handen van God is, waarom laat God dan een meisje van negen die verkracht is door haar stiefvader zwanger worden van een tweeling???
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor MissF » 16 mar 2009 14:33

Dat blijven lastige vragen.
Hoe zie je het zelf dan? Dat het meisje er zelf voor heeft gezorgd, of die stiefvader?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23691
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor Marnix » 16 mar 2009 14:36

Kitty schreef:Als het puur in de handen van God is, waarom laat God dan een meisje van negen die verkracht is door haar stiefvader zwanger worden van een tweeling???



Tja, waarom hebben zonden een verkeerde uitwerking......
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Kitty
Mineur
Mineur
Berichten: 233
Lid geworden op: 28 jan 2009 17:33

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor Kitty » 16 mar 2009 17:58

MissF schreef:Dat blijven lastige vragen.
Hoe zie je het zelf dan? Dat het meisje er zelf voor heeft gezorgd, of die stiefvader?


Dat je zwanger wordt is iets biologisch, en dat kan dus altijd gebeuren als een zaadcel bij een eicel komt. Dus ook bij een verkrachting, om bij elk zwanger worden de hand van God erin te zien, ben je bijna blasfemisch in mijn idee, want dan stel je God ook verantwoordelijk voor het zwanger worden van dat arme meisje van negen.
Waarom zou je van elke geboorte uit moeten gaan van Gods hand daarin? Is het niet voldoende om te geloven dat God de mens heeft geschapen met de biologische mogelijkheid om zwanger te worden? Dan hoef je God derhalve niet de schuld te geven als een misdadig mens zaken doet die die biologische mogelijkheid in gang zetten.

Als je echt God verantwoordelijk stelt voor elke geboorte, dan is elke misstand hierin Gods schuld: miskraam, zwanger na verkrachting, geen kindertjes kunnen krijgen enz. Als het anders is, dus God schiep de biologische mogelijkheid in de mens om zwanger te worden, en als hier iets fout ging, het onvermogen om zwanger te worden. Dan heeft God geen schuld aan de misstanden die hieruit voort kunnen komen.

Ik zeg eerlijk dat ik geen christen ben, maar als ik geloofde zou ik God dus niet van alles de schuld geven. Of ik zou dan moeten geloven in een sadistische, willekeurige God die voor de lol af en toe iets waanzinnigs doet, zoals het zwanger maken van een klein meisje die verkracht werd door haar stiefvader. Dat zou mij dus wel te ver gaan om zo te denken over God als ik zou geloven in een goede God.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Rinus88
Verkenner
Verkenner
Berichten: 50
Lid geworden op: 09 feb 2009 22:49
Locatie: Bennekom

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor Rinus88 » 16 mar 2009 18:41

Is dit niet een beetje off-topic? :-k :oops:
26 juni is onze grote dag!

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Re: eerste dagen als getrouwd stel

Berichtdoor Dippie » 16 mar 2009 19:05

Gebeurd niet vaak, maar ben het nu wel eens met Rafael.
Afbeelding


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 146 gasten