MissF schreef:Dat blijven lastige vragen.
Hoe zie je het zelf dan? Dat het meisje er zelf voor heeft gezorgd, of die stiefvader?
Dat je zwanger wordt is iets biologisch, en dat kan dus altijd gebeuren als een zaadcel bij een eicel komt. Dus ook bij een verkrachting, om bij elk zwanger worden de hand van God erin te zien, ben je bijna blasfemisch in mijn idee, want dan stel je God ook verantwoordelijk voor het zwanger worden van dat arme meisje van negen.
Waarom zou je van elke geboorte uit moeten gaan van Gods hand daarin? Is het niet voldoende om te geloven dat God de mens heeft geschapen met de biologische mogelijkheid om zwanger te worden? Dan hoef je God derhalve niet de schuld te geven als een misdadig mens zaken doet die die biologische mogelijkheid in gang zetten.
Als je echt God verantwoordelijk stelt voor elke geboorte, dan is elke misstand hierin Gods schuld: miskraam, zwanger na verkrachting, geen kindertjes kunnen krijgen enz. Als het anders is, dus God schiep de biologische mogelijkheid in de mens om zwanger te worden, en als hier iets fout ging, het onvermogen om zwanger te worden. Dan heeft God geen schuld aan de misstanden die hieruit voort kunnen komen.
Ik zeg eerlijk dat ik geen christen ben, maar als ik geloofde zou ik God dus niet van alles de schuld geven. Of ik zou dan moeten geloven in een sadistische, willekeurige God die voor de lol af en toe iets waanzinnigs doet, zoals het zwanger maken van een klein meisje die verkracht werd door haar stiefvader. Dat zou mij dus wel te ver gaan om zo te denken over God als ik zou geloven in een goede God.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)