Vasten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: Vasten

Berichtdoor Gerdien B. » 25 feb 2009 11:13

Vasten doe ik vaak door enkel de 3 maaltijden te eten. Alle tussen doortjes laat ik dan staan. De laatste week doe ik vaak ook soberdere maaltijden.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 25 feb 2009 13:40

Hmmm... ik wilde eigenlijk niet iets met eten doen, maar nu ik erover nadenk is jouw tip wel een goed idee.

Heb je dan ook iets waar je je op bezint, iedere keer dat je een tussendoortje afslaat?
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 feb 2009 14:59

Dat is toch meer op het werk dat ik tussendoortjes afsla. Dan bedenk ik wel vaak dat we op weg zijn naar pasen en hoeveel Jezus voor ons gedaan heeft in die tijd.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 25 feb 2009 15:13

TheEdge schreef:Vandaag begint de vastentijd.
Ik wil eigenlijk wel graag meedoen, maar weet niet zo goed hoe.
In het verleden heb ik een keer 40 dagen geen tv gekeken, maar dat is op dit moment even wat minder praktisch.
Geen vlees eten is misschien wel een optie, maar ik eet toch al niet zo vaak vlees, dus veel "dichter bij God" zal het me niet brengen.

Hoe gaan jullie vasten?
Misschien geeft het me wat ideeen.

Ik denk dat het niet uitmaakt wat je doet, maar het belangrijkste is dat je niet vast om het vasten, maar dat je doordat je iets laat, je meer tijd hebt voor het gebed en dergelijke. Voor mij is het nu even niet praktisch om op het gebied van eten te vasten, maar ik zit er gewoon aan te denken om elke dag een moment extra gebed te nemen en zo eigenlijk ook te vasten, maar niet op iets specifieks.
Laat je leiden door Hem!

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 27 feb 2009 08:45

Tijn schreef:Ik denk dat het niet uitmaakt wat je doet, maar het belangrijkste is dat je niet vast om het vasten, maar dat je doordat je iets laat, je meer tijd hebt voor het gebed en dergelijke. (...)

Daar heb je op zich gelijk in. Aan de andere kant is het ook wel een beetje gek: een vaste periode in het jaar waarin je meer bidt dan anders. Eigenlijk zou je het hele jaar zoveel moeten bidden, en een periode van "meer bidden dan normaal" niet af laten hangen van de tijd van het jaar, maar van de omstandigheden waarin je zelf, of iemand anders, verkeert en het extra gebed dat daarbij nodig is.

Dan is het misschien juist goed om "gewoon" te vasten, "gewoon" een periode de dagelijkse sleur doorbreken door iets te laten wat je normaal gesproken doet en wat niet perse slecht is (vlees eten, wijn drinken, chocola snoepen), maar simpelweg om de reden dat het je ervan bewust maakt dat het de tijd voor Pasen is.

Maarja, dat geldt dan voor mensen die nu al veel bidden. Ik denk dat veel mensen (ik in elk geval wel) veel te weinig bidden, dus vasten voor Pasen om zo meer tijd aan het gebed te kunnen besteden (door bv. minder tv te kijken en te internetten) kan juist goed zijn om te zorgen dat je daarna ook weer meer gaat bidden. Tja... ik ga de tv vandaag toch maar uitlaten... :-)
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 12 apr 2010 10:40

Hoe vast je in het dagelijks leven met een gezin met kleine kinderen?
Je kunt je dan wel onthouden van eten, maar je hebt niet de tijd/gelegenheid om die tijd te besteden met bidden.

Toch lijkt het me erg mooi om te doen! Ik las zojuist op de eo site een heel stuk over vasten http://www.eo.nl/vasten.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2010 10:42

Ik denk dat je voor het bidden een vaste tijd in moet plannen. 's Ochtends voor de kinderen wakker zijn (als dat niet al te vroeg is) 's middags als ze naar school zijn of een middagslaapje doen, of 's avonds als ze op bed liggen. Plan er gewoon een half uur voor in... en ga lezen en bidden. Nu je 's avonds minder doelloos tv kijkt heb je daar vast wel tijd voor ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 12 apr 2010 10:54

Jij hebt een veel te goed geheugen =D>

Maar het is een goed idee!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 apr 2010 14:02

Succes!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 13 mei 2010 14:45

Tijn schreef:We hebben net de ramadan achter de rug en nu vroeg ik eigenlijk af welke rol vasten nog speelt in het leven van de hedendaagse christen.

Ik zelf vast af en toe wel eens om mn lichaam te reinigen of iets in gebed te brengen. Ik heb het vasten een jaar geleden 'ontdekt' na het lezen van een boekje van Derek Prince over dit onderwerp.

Ik heb een jaar geleden 10 dagen mee gedaan aan bidden & vasten met een grote groep medechristenen.
Bidden & vasten is heel bijbels!
Ik ben een voorstander van bidden & vasten, ik verlang ernaar dat meer christenen in Nederland hier weer "passie"voor krijgen.
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Faramir

Berichtdoor Faramir » 13 mei 2010 17:13

Antoinette schreef:Ik ben een voorstander van bidden & vasten, ik verlang ernaar dat meer christenen in Nederland hier weer "passie"voor krijgen.

Ook ik ben een voorstander van het vasten in het christelijk leven. Elk jaar tijdens de 40 dagen tijd (van aswoensdag tot pasen) vast ik. Steeds meer (jonge) christenen kiezen er bewust voor om dan te gaan vasten. Het christelijk vasten is van oudsher overigens anders dan het islamitische vasten.

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 14 mei 2010 16:02

Faramir schreef:Ook ik ben een voorstander van het vasten in het christelijk leven. Elk jaar tijdens de 40 dagen tijd (van aswoensdag tot pasen) vast ik. Steeds meer (jonge) christenen kiezen er bewust voor om dan te gaan vasten. Het christelijk vasten is van oudsher overigens anders dan het islamitische vasten.

Hoe vul jij je vasten dan in?
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 mei 2010 18:08

Petra777 schreef:
Faramir schreef:Ook ik ben een voorstander van het vasten in het christelijk leven. Elk jaar tijdens de 40 dagen tijd (van aswoensdag tot pasen) vast ik. Steeds meer (jonge) christenen kiezen er bewust voor om dan te gaan vasten. Het christelijk vasten is van oudsher overigens anders dan het islamitische vasten.

In de eerste plaats eet ik elke vrijdag geen vlees, dus in de vastentijd ook niet. In de vastentijd beperk ik mij tot 2 simpele broodmaaltijden en 1 simpele warme maaltijd per dag. Geen tussendoortjes en qua drinken slechts thee, water en iets als appelsap. Naast het eten meer tijd vrijmaken voor andere dingen zoals familiebezoek, lezen van religieuze boeken en voor gebed.

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 14 mei 2010 19:27

Faramir schreef:
Petra777 schreef:

In de eerste plaats eet ik elke vrijdag geen vlees, dus in de vastentijd ook niet. In de vastentijd beperk ik mij tot 2 simpele broodmaaltijden en 1 simpele warme maaltijd per dag. Geen tussendoortjes en qua drinken slechts thee, water en iets als appelsap. Naast het eten meer tijd vrijmaken voor andere dingen zoals familiebezoek, lezen van religieuze boeken en voor gebed.

Dank je. Zelf vast ik meestal door geen t.v. te kijken en in die tijd bijv. te bidden of te bijbellezen. Ergens denk ik dat onthouden van eten een meer bijbelse manier is, maar ik zoek een balans tussen a) wel vasten, maar er niet mee te koop lopen. (ivm mijn werk wordt mij voortdurend wat bij de thee aangeboden en b) niet meer mogen afvallen en daarbij dus wel vasten, en zodoende ben ik bij het geen t.v. kijken aangekomen. Geen vlees op een dag in de week is ook wel een goed idee.

Verder ter overweging Jesasja 58:3-8
3 ‘Waarom ziet u niet dat wij vasten, en merkt u niet op dat wij ons onthouden?’ Omdat jullie op je vastendagen nog handeldrijven en jullie arbeiders afbeulen, 4 omdat jullie onder het vasten strijden en ruziën en vol vuur met elkaar op de vuist gaan. Als je op die manier vast, wordt je stem niet gehoord in de hemel. 5 Zou dat het vasten zijn dat ik verkies?
Is dat een dag van onthouding: dat iemand het hoofd buigt als een riet en zich met een rouwkleed neerlegt in het stof?
Noemen jullie dat soms vasten, is dat een dag die de HEER behaagt?

6 Is dit niet het vasten dat ik verkies: misdadige ketenen losmaken, de banden van het juk ontbinden, de verdrukten bevrijden, en ieder juk breken? 7 Is het niet: je brood delen met de hongerige,onderdak bieden aan armen zonder huis,
iemand kleden die naakt rondloopt, je bekommeren om je medemensen? 8 Dan breekt je licht door als de dageraad,
je zult voorspoedig herstellen. Je gerechtigheid gaat voor je uit, de majesteit van de HEER vormt je achterhoede.

Dat is weer een heel andere kijk op vasten.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 mei 2010 19:44

Je moet daarin een balans vinden. Enkel mensen direct om mij heen weten dat ik aan het vasten ben. Gebak zal ik bijvoorbeeld niet eten, maar als ik op visite ben en iemand heeft al cola voor mij ingedaan, dan zal ik daar niet moeilijk over doen. In de vastentijd val ik altijd wel een paar kilo af, maar dat komt er daarna ook wel weer vrij snel aan. Voor mij is bezinning heel belangrijk. Maar een ieder moet zijn eigen weg maar vinden in het vasten, zolang de intentie maar juist is.

Terug naar “Archief”