‘Twee keer naar kerk is dwang’

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Berichtdoor marin » 10 nov 2008 12:51

Bij ons in de gemeente wij het eerste uur gesprekken in groepen over een bijbels onderwerp die in de afgelopen week/dagen zijn overdacht en gemaakt in een lesvorm, je ontmoet elkaar vooraf aan de eredienst met een doel je gedachten met elkaar te delen, het zijn vaak gezegende uren.

Ook de kinderen hebben naar leeftijd hun eigen groepen ook een lesje over een bijbels onderwerp, die ze thuis of met de ouders of alleen hebben gemaakt, ze raken betrokken met elkaar in de gemeente worden openhartig over de Here Jezus en naar elkaar toe.
Ook worden de kinderen vooraf betrokken bij de eredienst dan wordt er een kinderverhaal vertelt ongeveer zo'n 10 minutjes en gaan ze daarna hun eigen programma in een van de bijzalen afwerken.

De ouderen gaan dan ook verder de eredienst afwerken.

Wij hebben ook alleen s'morgens de samenkomsten, om s'middags wat andere aktiviteiten met elkaar te organiseren.

Het moet natuurlijk een feest zijn om elkaar weer te ontmoeten.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Berichtdoor esli » 10 nov 2008 13:14

BIj ons is pas in de gemeentevergadering besloten de twee-wekelijkse middagdienst af te schaffen. Het is wel de bedoeling dat er dan in een andere vorm nog wel geregeld wat (soort van dienst) georganiseerd wordt.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 10 nov 2008 21:00

esli schreef:BIj ons is pas in de gemeentevergadering besloten de twee-wekelijkse middagdienst af te schaffen. Het is wel de bedoeling dat er dan in een andere vorm nog wel geregeld wat (soort van dienst) georganiseerd wordt.


Van welke kerk ben je lid als ik vragen mag?

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Berichtdoor esli » 11 nov 2008 09:33

Dat mag je vragen hoor, Nederlands gereformeerd. De hoofddienst is echt s ochtends, dan gebeurt het ook regelmatig dat we pas rond 1 uur thuis zijn. Op zich logisch dat een tweede dienst dan niet meer werkt.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 11 nov 2008 10:05

esli schreef:BIj ons is pas in de gemeentevergadering besloten de twee-wekelijkse middagdienst af te schaffen. Het is wel de bedoeling dat er dan in een andere vorm nog wel geregeld wat (soort van dienst) georganiseerd wordt.


wij hebben s'middags geen kerk, alleen s'ochtends. Wel hebben we 1 keer in de maand een gebedsdienst. En wordt er van alles georganiseerd zowel op zondag als door de week.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 26 dec 2008 10:26

Wij hebben 2x dienst. De eerste om 10.00 uur waar je meestal om 11.30 weer buiten staat. De andere meestal om 17.00 uur (met Avondmaal om 16.00 uur of als een ds. nog ergens anders 's avonds moet preken) en dan sta je meestal om 18.30 weer buiten.

Wij hebben eigenlijk niets bijzonders verder, ja oke de ICF 1x per 2 weken 's middags maar die gaat tussen de twee diensten door.
De ICF is: ICF Utrecht wil zoveel mogelijk mensen die niet of niet zo goed Nederlands spreken met het reddende evangelie bereiken.

Maar voor de rest hebben wij niet zo veel bijzonders dacht ik...
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Hannah1984
Verkenner
Verkenner
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 jan 2009 17:03
Locatie: Nabij Utrecht

Berichtdoor Hannah1984 » 08 jan 2009 20:22

Mooi punt van 2x naar de kerk, ook van jongsaf aan (afhankelijk van wanneer je het als kind aankunt) is dat de zondag dan echt in het teken van Gods dienst staat. Dat kan uiteraard ook op andere manieren en alle dagen moeten in Gods dienst staan. Maar persoonlijk heb ik het bij het zelf-keuzes maken heel prettig gevonden dat de zondag zo werd voorbehouden aan de kerk en de gemeente. Dat bepaalt voor een groot deel je zondagsstructuur en eigenlijk, gek genoeg, is het voor mij daarmee ook echt een rustdag in de week geworden. Waar de kerk al niet goed voor is.... :-).
Gilead.

Gebruikersavatar
Jannoek
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3712
Lid geworden op: 05 jun 2003 15:42

Berichtdoor Jannoek » 18 jan 2009 22:31

kwebbel schreef:Wij hebben 2x dienst. De eerste om 10.00 uur waar je meestal om 11.30 weer buiten staat. De andere meestal om 17.00 uur (met Avondmaal om 16.00 uur of als een ds. nog ergens anders 's avonds moet preken) en dan sta je meestal om 18.30 weer buiten.

Wij hebben eigenlijk niets bijzonders verder, ja oke de ICF 1x per 2 weken 's middags maar die gaat tussen de twee diensten door.
De ICF is: ICF Utrecht wil zoveel mogelijk mensen die niet of niet zo goed Nederlands spreken met het reddende evangelie bereiken.

Maar voor de rest hebben wij niet zo veel bijzonders dacht ik...


ICF utrecht is inmiddels elke week om 14.00. ;)
Prettige samenkomsten vind ik. Komt daardoor wel eens voor dat ik (we) 3x gaan. En dan kan ik zelfs de 3e keer nog goed m'n gedachten erbij houden (Wat ik nooit verewacht had..).
Scheelt wel dat de ICF diensten wat 'losser' zijn. Eerst wat drinken, veel zingen, een korte preek, en na de tijd weer mensen ontmoeten.
Je merkt toch dat er in Utrecht mensen zijn die behoefte hebben aan die ICF dienst. De drempel om een reguliere dienst te bezoeken is voor veel medelanders te hoog.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 19 jan 2009 10:54

even een korte, onbeargumenteerde reactie:
Ik vind dat ouders hun kinderen alles mogen dwingen (wat niet schadelijk is uiteraard), wat in de ogen van hun ouders goed is. Dat geld voor alles, opvoedkundig, onderwijskundig, huishoudelijk, maar ook religieus.

Ik moest bijvoorbeeld mn bord leeg eten. En ik vind dat mijn ouders me dat mochten afdwingen.

En dat geld ook voor naar de kerk gaan. als ouders van mening zijn dat het goed is voor hun kinderen, mogen ze hun kinderen dat afdwingen, totdat hun kinderen zelf die verantwoordelijkheid gaan dragen.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 19 jan 2009 11:13

DesertRose schreef:even een korte, onbeargumenteerde reactie:
Ik vind dat ouders hun kinderen alles mogen dwingen (wat niet schadelijk is uiteraard), wat in de ogen van hun ouders goed is. Dat geld voor alles, opvoedkundig, onderwijskundig, huishoudelijk, maar ook religieus.

Ik moest bijvoorbeeld mn bord leeg eten. En ik vind dat mijn ouders me dat mochten afdwingen.

En dat geld ook voor naar de kerk gaan. als ouders van mening zijn dat het goed is voor hun kinderen, mogen ze hun kinderen dat afdwingen, totdat hun kinderen zelf die verantwoordelijkheid gaan dragen.
Tja, alleen zal de definitie van het wel of niet schadelijk zijn nogal verschillen. Ik vind het schadelijk en fout om mijn kinderen te leren dat homofiele mannen zondig en verkeerd, terwijl jij dat wellicht anders ziet. ;)

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: ‘Twee keer naar kerk is dwang’

Berichtdoor kwebbel » 22 feb 2009 12:38

ik weet niet waar ik het kan vinden maar ds. de Graaf uit Nunspeet had er laatst een preek over: Verzuim geen van de samenkomsten van de Heere. Het staat ergens in het NT maar kan het zo ff niet vinden.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8844
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: ‘Twee keer naar kerk is dwang’

Berichtdoor elbert » 22 feb 2009 21:21

kwebbel schreef:ik weet niet waar ik het kan vinden maar ds. de Graaf uit Nunspeet had er laatst een preek over: Verzuim geen van de samenkomsten van de Heere. Het staat ergens in het NT maar kan het zo ff niet vinden.

Hebr. 10:25 (HSV) Laten wij de onderlinge bijeenkomst niet verzuimen, zoals het bij sommigen de gewoonte is, maar elkaar opwekken en dat zoveel te meer als u de grote dag ziet naderen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
daatje
Mineur
Mineur
Berichten: 201
Lid geworden op: 28 jan 2004 13:40
Locatie: Rijsenhout

Re: ‘Twee keer naar kerk is dwang’

Berichtdoor daatje » 22 feb 2009 23:05

Lastig punt, vind ik.

Inderdaad, als je kind bent en je ouders verplichten je om mee te gaan naar de kerk, 2x, prima.

Maar tot wanneer kan je iets verplichten?
Een ander verhaal, tot wanneer blijft iets verplicht voelen?

Na 1,5 jaar op mn zelf gewoond te hebben, woon ik nu tijdelijk weer thuis.
Uiteraard weer even wennen.
Voorheen ging ik altijd met mn ouders mee naar de kerk, onder het mom van mn ouders gaan, dus ik ga ook.
Op gegeven moment wel een bepaalde kerk vaarwel gezegd, zo later ook mijn ouders.

In die 1,5 jaar dat ik op mijzelf woonde heb ik verschillende kerken bezocht. Vrijwel altijd 1 x per zondag ben ik gegaan, niet omdat het moet, maar omdat het mag.
Erg fijn geweest, ondanks dat ik niet een eigen gemeente had.

Nu woon ik dus weer thuis, bij mn ouders die elke zondag 2x naar de kerk gaan.
Ze zullen het me echt niet verplichten om 2 x mee te gaan, maar toch is het gevoel er nog wel!

Dan kan je zeggen van joh ga lekker mee, maar ik voel mij er niet prettig bij!

Dit alleen betreffende de regelmaat van de kerkgang.
"Don't just tell God how big your problems are... Tell your problems how big God is!"

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: ‘Twee keer naar kerk is dwang’

Berichtdoor kwebbel » 23 feb 2009 13:18

elbert schreef:Hebr. 10:25 (HSV) Laten wij de onderlinge bijeenkomst niet verzuimen, zoals het bij sommigen de gewoonte is, maar elkaar opwekken en dat zoveel te meer als u de grote dag ziet naderen.
Dank je :D ik kon het maar niet vinden....

@Daatje: zie bovenstaande tekst :) maar je moet je natuurlijk niets laten opdragen door je ouders. Je moet er ook naar verlangen om uit God's Woord te leren. Als je iets verplicht wordt ga je er met minder plezier naar toe denk ik.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

meissie88

Re: ‘Twee keer naar kerk is dwang’

Berichtdoor meissie88 » 23 feb 2009 13:43

Bij mij is het meestal dat, als ik niet hoef te werken, dat ik 2 keer ga, meestal zijn we dan bij m'n vriend thuis, en daar gaan ze allemaal 2 keer, maar m'n vriend wilde niet altijd 2 keer, maar al gaat hij dan niet, dan ga ik alleen met m'n as. schoonouders enzo mee
Maar laatst hebben we er een hele discussie over gehad, en sindsdien gaat hij 9 van de 10 x wel 2x naar de kerk
Als 'k geen 2x ga dan 'knaagt' het zo, tenzij ik natuurlijk moet werken :wink:


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten