Weblog van ds vd Veer op
www.eo.nl; (ik moet zeggen dat ik los van de actie van Andries Knevel die ik niet waardeer, dat wel weer een hele mooie ruimte in het debat vind):
De uitzending van ‘Het zal je maar gebeuren’ heeft veel stof doen opwaaien. Er waren verschillende mensen, die mij opbelden. Gelukkig, dat deze week wel duidelijk werd, dat als Andries Knevel iets vindt, dat dat nog niet betekent dat alle leden van de EO dat vinden. Hoe vaak heb ik dat moeten corrigeren. De EO heeft een half miljoen leden. Op vele terreinen denken ze heel verschillend. Neem als voorbeeld de doop, de visie op de eindtijd. Ook over Israël wordt heel verschillend gedacht. De EO is ook niet opgericht om over die punten een gezamenlijk standpunt in te nemen. Dat zal nooit lukken. Het lukt de kerken al niet, laat staan een omroep. De EO is er wel altijd geweest om de mensen van de Here Jezus en Zijn werk te vertellen. Daarop hebben wij elkaar gevonden.
Deze week blijkt, dat EO leden ook de eerste hoofdstukken van de bijbel verschillend lezen. Het lijkt mij heel zinnig dat we elkaar (dus ook Andries Knevel) daarover bevragen: ‘Hoe grondt u wat u zegt op wat er in de bijbel staat?”. Dat willen we toch?! Dat is het kenmerk van orthodoxe christenen. Gods Woord is een lamp voor hun voet en een licht op hun pad.
Wel moeten we uitkijken voor een niet ondenkbeeldig gevaar:
Je moet elkaar niet op te leggen wat er ook niet letterlijk staat. Waar staat in de bijbel dat de eerste drie dagen, toen er nog geen zon was, dagen waren van 24 uur? Waar staat in de bijbel dat God ook de aarde 6000 jaar geleden heeft geschapen? De bijbel beschrijft hoe God de wereld ordende in zes scheppingsdagen. Daaraan vooraf staat een machtig vers: ‘In den beginne (wanneer was dat…. wie zal dat kunnen zeggen..) schiep God de hemel en de aarde. Het ging allemaal aan de scheppingsdagen vooraf!!
Eén van de moeilijkste dingen is: de bijbel lezen, goed kunnen lezen wat er staat!
Geluk is een richting, geen punt.