Ik denk dat er heel veel mensen zijn die Andries serieus nemen, en ik denk dat hij er niet zo mee zit dat een aantal creationisten hem niet serieus nemen.
Andries heeft ongetwijfeld in de gaten gehad dat door zijn constante gedraai steeds minder mensen (onder wie ook veel christenen) hem nog serieus nemen. Ik vrees dat dit een tot mislukken gedoemde poging is om daar verandering in te brengen. Voor bijbelgetrouwe christenen heeft hij nu afgedaan en seculier Nederland neemt niemand serieus die zegt in (een) God te geloven.
Andries Knevel twijfelt over wel meer dingen waar hij grondige bijbelstudie over doet.
Dus als Andries grondige bijbelstudie doet en er een conclusie uit trekt is het opeens waarheid? Andries is dus de norm? Dan hebben we iedere paar maanden weer een andere Andrieswaarheid.
Daar gaat het helemaal niet om. Je zet een vraagteken bij de waarheid en zuiverheid van Gods Woord. Nu gaat het over de schepping. Morgen over de opstanding.
Waarvan acte.
Er zijn mensen die twijfels hebben of de Bijbel wel daadwerkelijk letterlijk Gods Woord is. Dus die twijfelen helemaal niet aan Gods Woord, maar aan de Bijbel als zijnde Gods Woord. Dat is toch wel een heel verschil.
Misschien dat het je ontgaan is, maar de Bijbel is Gods Woord.
Ik ga ook mn lidmaatschap opzeggen. Dit was wel de druppel.
Goedzo. Wie volgt!
Het reveil is in volle gang. Men heeft de dogmatische veren afgeschud en schuwt het debat over dit soort vraagstukken niet. Deze fase heeft de NCRV ook doorgemaakt. Het verbaast me dat men zolang door is gegaan met censuur en aanvallen op een gerespecteerde en goed onderbouwde leer. Die onze kennis over gezondheid en milieu fors heeft vergroot.
Een leer of een theorie?
Deze hele kwestie verbaast mij eigenlijk een beetje, aangezien Andries Knevel toch allang eens eerder gezegd heeft dat hij geen creationist meer is. Ofwel: zoveel nieuws is hieraan toch eigenlijk niet? Waar komt dan al deze opschudding ineens vandaan?
Enkele maanden geleden was Andries nog een aanhanger van Intelligent Design. Maar hij verandert sneller van standpunt dan het weer. Dat Andries heen en weer fladdert is op zich niet raar, wel dat de EO hem daar in steunt en hem alle ruimte geeft om zich af te zetten tegen de eigen achterban. Citaat:
"Ik herroep alle mijn eerder uitspraken hierover en erken in het verleden mijn kinderen en kijkers op een dwaal-spoor te hebben gebracht."Oud-bestuurslid Frinsel laat geen spaan heel van Knevel.
Ook voormalig EO-vicevoorzitter J. J. Frinsel is verontwaardigd over de gang van zaken. „Het is verschrikkelijk. Al moet ik eerlijk zeggen dat het me niet verbaast. Ik ben in 1998 uit het bestuur gestapt, omdat ik vond dat het verkeerd ging. Ik heb toen tegen ds. Van der Veer gezegd: Er is hier één man die dit kan stoppen en dat ben jij. Maar ik ben bang dat jij dat niet wil doen. Als ik ook nu zie hoe mannen als Arie Boomsma bij de EO ongestraft hun gang kunnen gaan, kan ik mijn eigen oren en ogen soms niet geloven.”
En hoe denkt Frinsel over de verklaring van Knevel? „God Zelf zegt in Exodus 20 dat Hij de aarde en de hemel in zes dagen heeft geschapen. Nu gaat Knevel voor de Eeuwige staan en zegt: U kletst maar wat. Dat is geen twijfel meer, maar ongeloof. Is het niet om te huiveren als je God zo schoffeert?”
Voor de voormalige vicevoorzitter van de EO staat het als een paal boven water dat Knevel te ver is gegaan. „De oprichters van de EO hadden deze actie nooit toegestaan. Ik ben ook bang dat als Knevel hierin volhardt, het van kwaad tot erger zal gaan. Dan laat God je gaan.”En ook daarvan acte.
Wie niet in de schepping gelooft, kan ook niet geloven in het paradijs en de zondeval en vervolgens de moederbelofte. Dan was dus ook het lijden van sterven van Christus niet nodig. Oftewel, geen schepping = geen Christus = is geen christelijk geloof. Ja, hooguit een vaag oppervlakkig sausje. Blijkbaar zijn er 'christenen' die daarmee genoegen nemen.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...