Moet Andries Knevel opstappen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Omega
Nestor

Re: Moet Andries Knevel opstappen?

Berichtdoor Omega » 06 feb 2009 21:47

Ik zie Knevel niet direct als de antichrist.

Zo bijzonder is hij nu ook weer niet ;-)

Het gaat over vooruitschrijdend inzicht. Moet je dit voor je houden. Als iemand een wak ziet op het ijs. Is het dan niet verstandig om anderen te waarschuwen.

Voort- of achteruitschrijdend inzicht. Andries evolueert niet, maar hij devalueert. ;-)

Andries Knevel heeft hier jarenlang mee geworsteld. Hij werd gegijzeld door de feiten.

Ik ken Andries, ook persoonlijk. Hij is de perfecte kameleon. Hij kan de broeders van de SGP op de stoelen krijgen van enthousiasme en vijf minuten later het hosanna van de SP-leden over zich heen krijgen. Een paar maanden geleden was hij nog aanhanger van ID. In dit tempo is hij straks een van zijn voorouders: aap ofzo. Van Andries tot aap; een grote stap voor de mensheid een kleine stap voor Andries ;-)

Veel micro's maken macro

Dat geloven veel evolutionisten ja, maar zolang ze zelf nog geen leven kunnen creëren (al dan niet toevallig), hecht ik daar weinig waarde aan.

In het algemeen wil ik eens aan de creationisten vragen of men ooit wel eens met de mogelijkheid rekening heeft gehouden dat het juist God is die werkt in de mensen om hun de waarheid te laten ontdekken, en staat Knevel wat dat betreft misschien wel heel dicht bij God en heeft Gods werking in hem, hem tot dit inzicht gebracht?

Nog even en Andries is een uit de hemel gezonden engel die ons het licht komt doen zien. God die Andries stuurt om te vertellen dat de Bijbel berust op een grote leugen. Het moet niet gekker worden.

Overigens zei Augustinus al dat het niet per se om 6 dagen van 24 uur hoeft te gaan, dat is volgens sommigen dus ook al geen bijbelgetrouwe christen meer.

Augustinus geloofde in de schepping, Andries niet (meer). Volgend jaar misschien weer wel trouwens. Dat weet je bij Andries nooit zeker.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 feb 2009 21:51

Omega... hoe verklaar jij platentectoniek?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 06 feb 2009 21:55

@Omega, je respect voor iemand met een andere mening dan die van jou is ontroerend.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

rafaell

Berichtdoor rafaell » 06 feb 2009 21:59

Ach omega grossiert altijd in het aanvallen van stromannen en spelen op de persoon, dat is al zo sinds de discussies over They Sould Their Soul For Rock And Roll en ik zie het niet snel veranderen. Niemand die het gebruik van drogredenen en goedkope doorzichtige retorische trucjes zo goed beheerst, trek je er dus vooral niet teveel van aan :^o

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 feb 2009 22:00

Kitty schreef:@Omega, je respect voor iemand met een andere mening dan die van jou is ontroerend.

Nee, jij hebt je in twee weken tijd als een voorbeeld-respect-hebster ontpopt.
Echt een welkome aanwinst op dit forum.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 06 feb 2009 22:07

@ Kitty: wordt er in de Bijbel een tijdspad genoemd wat betreft de wederkomst?
Over de schepping wordt wel gesproken over 6 dagen. Dat wordt specifiek genoemd.
De Bijbel is mijn houvast, dus nogmaals ik kan daar niet aan tornen.
En hoe jij de Bijbel ziet moet jij weten, ik hoop dat je die nog eens anders mag gaan zien...
Als er staat 6 dagen staat er 6 dagen. Wat zou ik er ook anders van kunnen maken? Decennia? Dit is niet eens het enigste waar Andries over twijfelt, was dat maar zo. Het gaat mij niet eens om die 6 dagen, maar de gedachten die erachter zitten! En om nog maar niet te spreken van zijn andere twijfels.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

tjeerdo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tjeerdo » 06 feb 2009 23:14

em_ma schreef:Als er staat 6 dagen staat er 6 dagen. Wat zou ik er ook anders van kunnen maken? Decennia? Dit is niet eens het enigste waar Andries over twijfelt, was dat maar zo. Het gaat mij niet eens om die 6 dagen, maar de gedachten die erachter zitten! En om nog maar niet te spreken van zijn andere twijfels.

Je zou om te beginnen eens verder kunnen kijken. Een dag in de betekenis als 1000 jaar. Dan hoef je er alleen nog een paar nullen bij te schrijven. En je loopt in de pas bij de huidige inzichten. De aarde is toch allang niet meer plat. En de maan is ook niet van kaas. Er is een tijd geweest dat men dacht dat de zon rond de aarde draaide. Dat de aarde het middelpunt van het heelal was. Kortom Knevel stapt met zijn standpunt naar anno 21 ste eeuw. En een zesdaagse schepping gevolgd door een rustdag. Is prachtig omschreven maar er zijn maar weinig respecterende wetenschappers die hier iets mee kunnen. Fossiele brandstoffen op een duizelingwekkende diepte zijn er niet ingepompt om ons te voorzien van warmte en energie. Maar bestaan bij de gratie van een langdurig proces van hoge druk en temperatuur.

tjeerdo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tjeerdo » 06 feb 2009 23:22

Omega schreef:
Augustinus geloofde in de schepping, Andries niet (meer). Volgend jaar misschien weer wel trouwens. Dat weet je bij Andries nooit zeker.

Ik ken Andries niet persoonlijk. Het enige wat ik hier over kan zeggen dat hij niet over één nacht ijs is gegaan. Je ziet ook dat hij het er moeilijk mee heeft. Maar het is heel bizar dat je niet voor je mening mag uitkomen. Maar misschien wordt hij wel ietsist. Want het is best moeilijk om binnen het evolutionaire proces nog een goddelijke hand te ontdekken.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 06 feb 2009 23:27

Omega... hoe verklaar jij platentectoniek?

Daar zou ik me eerst in moeten verdiepen. Maar waarom zou dat niet onderdeel van de schepping kunnen zijn, net als het spijsverteringsstelsel (ook al zo'n ingewikkeld systeem)?

Omega, je respect voor iemand met een andere mening dan die van jou is ontroerend.

Ik heb inderdaad geen respect voor draaikonten.

Niemand die het gebruik van drogredenen en goedkope doorzichtige retorische trucjes zo goed beheerst, trek je er dus vooral niet teveel van aan

Ik had je oneliner al een tijdje gemist. Maar gelukkig, je kent die nog uit je hoofd. :-({|=

Dit is niet eens het enigste waar Andries over twijfelt, was dat maar zo.

Klopt, Andries twijfelt ook over het bestaan van de hel.

Kortom Knevel stapt met zijn standpunt naar anno 21 ste eeuw.

Als het gaat om inzichten anno 21e eeuw, dan kun je de hele Bijbel wel in de prullenbak gooien. Als je de huidige samenleving en haar ideeën als norm en maatgevend neemt, dan is geloof sowieso achterhaald. Frappant trouwens dat je de ene theorie (evolutie) waar geen enkel wetenschappelijk bewijs voor geleverd kan worden wel gelooft, maar de andere 'theorie' (schepping) niet. Heeft dat ten diepste niet te maken met het feit dat je er naar hunkert om serieus genomen te worden door de 'seculieren'? Ook dat is een keuze.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 06 feb 2009 23:30

Maar het is heel bizar dat je niet voor je mening mag uitkomen.

Waarom zou dat niet mogen? Alleen, als je zo vaak verandert van mening en visie als Andries dat doet, moet je niet verwachten dat mensen je nog serieus nemen. Dat Andries nu niet meer gelooft in de schepping, is bepaald geen compliment voor de andere partij ;-)

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 06 feb 2009 23:37

em_ma schreef:@ Kitty: wordt er in de Bijbel een tijdspad genoemd wat betreft de wederkomst?
Over de schepping wordt wel gesproken over 6 dagen. Dat wordt specifiek genoemd.
De Bijbel is mijn houvast, dus nogmaals ik kan daar niet aan tornen.
En hoe jij de Bijbel ziet moet jij weten, ik hoop dat je die nog eens anders mag gaan zien...
Als er staat 6 dagen staat er 6 dagen. Wat zou ik er ook anders van kunnen maken? Decennia? Dit is niet eens het enigste waar Andries over twijfelt, was dat maar zo. Het gaat mij niet eens om die 6 dagen, maar de gedachten die erachter zitten! En om nog maar niet te spreken van zijn andere twijfels.

Een tijdspan? Wat voor idee heeft een normaal mens bij het woordje spoedig? Meer zeg ik er maar niet over, dit lijkt me echt genoeg.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Kitty
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kitty » 06 feb 2009 23:42

Omega schreef:
Maar het is heel bizar dat je niet voor je mening mag uitkomen.

Waarom zou dat niet mogen? Alleen, als je zo vaak verandert van mening en visie als Andries dat doet, moet je niet verwachten dat mensen je nog serieus nemen. Dat Andries nu niet meer gelooft in de schepping, is bepaald geen compliment voor de andere partij ;-)

Ik denk dat er heel veel mensen zijn die Andries serieus nemen, en ik denk dat hij er niet zo mee zit dat een aantal creationisten hem niet serieus nemen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 feb 2009 23:53

Andries Knevel twijfelt over wel meer dingen waar hij grondige bijbelstudie over doet. Wel jammer dat men zo over hem heen valt als hij durft te bekennen dat hij van inzicht is veranderd. Het is toch juist goed om open te staan voor nieuwe dingen, ook wat geloof betreft, anders kom je nooit vooruit. Maar veel christenen hebben liever dat hun theologische bolwerk overeind blijft staan, anders is het eng en weet je niet meer wat wel en niet waar is.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 07 feb 2009 00:15

Kitty schreef: Als je geloof enkel maar afhangt van de waarheid van een oud scheppingsverhaal dan kun je je ook afvragen hoe sterk je geloof eigenlijk is.

Daar gaat het helemaal niet om. Je zet een vraagteken bij de waarheid en zuiverheid van Gods Woord. Nu gaat het over de schepping. Morgen over de opstanding.
Natuurlijk is je geloof niet gebaseerd op het scheppingsverhaal. Maar wel op de geloofwaardigheid van God en ZIJN Woord!

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 07 feb 2009 00:25

Kitty schreef:Misschien is de EO wel toe aan een andere achterban.

Die achterban is er niet want die zit al bij de NCRV

Terug naar “Archief”