@em_ma,
Ik snap dat als je geïnspireerd door God opvat als letterlijk woord voor woord gedicteerd door God en een op een zo opgeschreven, dat je dan moeite hebt met het niet letterlijk nemen van bepaalde passages in de Bijbel. Maar geïnspireerd is in mijn idee, niet letterlijk woord voor woord voorgekauwt. Als ik uit ga van inspiratie dan kan dat ook betekenen dat er een vonk is geplaatst in de harten van mensen waardoor ze geloofden dat er meer was dan ze konden zien en begrijpen. Vanuit die inspiratie zijn ze geloofsverhalen gaan schrijven. Je moet ook niet vergeten dat oude kerkvaders de verschillende verhalen zijn gaan ordenen en dat zij hebben bepaald wat er in de Bijbel terecht kwam en wat niet. Dus je bent niet alleen afhankelijk van wat is opgeschreven en hoe dat is gedaan, maar ook nog eens overgeleverd aan het oordeel van de kerkvaders die bepaalde wat wel en niet de toets der kritiek kon doorstaan. Je kan toch niet zeggen dat God eerst de schrijvers heeft geïnspireerd, en welke wel en welke dus niet? En toen ook nog eens de kerkvaders heeft gestuurd als marionetten welke boeken de Bijbel moesten gaan vormen?
Er bestonden zoveel meer geschriften in die tijd en niet alles is in de Bijbel terecht gekomen. Zo bestaan er ook veel meer evangelisch dan die in het NT terecht zijn gekomen, omdat de kerkvaders vier wel een mooi aantal vonden omdat we ook vier windstreken hebben.
Besef dat je ondanks inspiratie van God, ook echt afhankelijk was van mensen die voor jou hebben bepaald hoe de inhoud van de Bijbel tot stand is gekomen. Het scheppingsverhaal vonden ze wel mooi om vooraan te zetten, maar vraag je af of het echt Gods bedoeling was dat je dit letterlijk neemt. Dat kun je eenvoudig niet weten. En ik vraag me echt af waarom dat nu zo ontzettend belangrijk is. Want je geloof komt op wankele schroeven te staan als ook jij wellicht ooit niet om evolutie heen zou kunnen, terwijl dat indien je bereid zou zijn ook rekening te houden van een prachtig symboolverhaal je je geloof ook dan zou kunnen behouden. Ik wens het je toe in ieder geval omdat het geloof voor jou te belangrijk is om het af te laten hangen van de letterlijke waarheid van Genesis.