Vriend met dyslexie...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

*Girly*
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor *Girly* » 21 jan 2009 18:57

Dank je Riska...
M'n zus en ik verschillen 5 jaar, zij is veel nuchterder dan mij, zij was altijd 'het zonnetje in huis', zong altijd etc.
Dus miss dat zij ma in beschermning wil nemen, om zo in 'n goed blaadje bij haar te blijven, maar dat hakt dan weer recht tegen m'n gevoel in, want 'ik mag niet zo negatief over m'n zus denken'

mirjan25
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mirjan25 » 21 jan 2009 18:59

paprikameisje2 schreef:ralfi lezen!!werkt super!!!!

inderdaad mee eens. Werk er sinds 2 weken ook mee met kinderen met erg veel leesachterstand of die dyslexie hebben. En het werkt gewoon super!! Ze leren ook heel veel van informatieboeken. En ze vinden dat interessant.

Maar echt een aanrader!
Wie een brug legt naar een ander, kan altijd heen en terug.

Riska

Berichtdoor Riska » 21 jan 2009 20:20

Ik heb Ralfi eens even bekeken en merk dat het is wat op school "estafette" genoemd wordt. Daar leren ze heel veel van en niet alleen dyslectische kinderen maar alle kinderen die wat langzaam lezen.

Wat ik met taalachterstand ook bedoelde is, dat 95% van de kinderen van Turkse of Marokkaanse achtergrond is. Al in groep 1 wordt gelijk begonnen met woordkennis. Of eigenlijk nog eerder. Kinderen worden al heel vroeg eruit gepikt als op het consultatiebureau blijkt dat de moeders slecht Nederlands spreken. Dan krijgen moeders gelijk taalonderricht en de peuters gaan naar de peuterspeelzaal. Zodat er al een stuk voorwerk wordt gedaan.

En, terwijl ik met kinderen aan de pc werk dinsdags, is er gewoon Nederlandse les op school voor een serie moeders, die letterlijk bij alles betrokken worden.
Vanmorgen waren er overigens twee kinderen die klaar waren met het programma. Dan komt er op de pc te staan: "dit was de laatste sessie voor...., gefeliciteerd!" Twee kinderen blij én in één geval ik ook, want dat jochie is totaal ongeïnteresseerd. Hij heeft ook verreweg de meeste sessies gehad, want het ging vaak niet goed. Het scheelde tien sessies met de jongen die wel zijn best had gedaan.
Nu heb ik op de bovenbouw nog één kind en op de onderbouw nog twee. Daarvan is er een op het taalpaleis, dus die krijgt tenminste twee morgens per week een op een begeleiding en is alleen maar, spelenderwijs, bezig met lezen. Ook zij doen dus hetzelfde pc-programma. Ze zien aan het nummer van de sessie of ik geweest ben of niet.
Maar ik blijf het boeiend werk vinden, want je ziet ze met sprongen vooruitgaan en wat ik nog veel belangrijker vind: je ziet ze lol krijgen in lezen en dat is vooral belangrijk@

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 22 jan 2009 13:54

mirjan23 schreef:
paprikameisje2 schreef:ralfi lezen!!werkt super!!!!

inderdaad mee eens. Werk er sinds 2 weken ook mee met kinderen met erg veel leesachterstand of die dyslexie hebben. En het werkt gewoon super!! Ze leren ook heel veel van informatieboeken. En ze vinden dat interessant.

Maar echt een aanrader!

Ik kon zo snel niet op de naam komen maar deze methode gebruiken ze ook bij onze jongste dochter op het speciale onderwijs en het werkt super "Ralfi" ze is in een 3/4 jaar tijd van AVI-1 naar AVI-7 gegaan.... Zo snel kan het werken.

*Girly*
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor *Girly* » 26 jan 2009 14:09

De bom is hier gebarsten :? Er is nogal wat aan vooraf gegaan, tot het opeesn halverwege de ruzie weer op de dyslexie van m'n vriend werd gegooid, ik heb er van alles tegen in gegooid, maar toen ik zei 'wat nou als ík de persoon met dyslexie was, en de één na de ander schreef me af omdat ik dyslexie had, en hij dus de administratie alleen moest doen?' (thanx voor diegene die dat gezegd heeft...alle anderen ook geweldig bedankt! )
Toen zei ze even niks, maar het wel duidelijk wat ik bedoelde, en het was in 1 klap helemaal duidelijk!
We hebben er nog wel even over doorgepraat, maar echt 'to the point' kwam ze niet meer...
En de ruzie met m'n ene zus heeft de andere zus er ook in meegesleept, en 'k sta dus even (voor m'n gevoel) alleen tegenover de rest van de familie :oops: :cry:

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 26 jan 2009 14:14

Girly..heel veel sterkte!! Ik denk dat het wel een soort 'goed' is dat de bom gebarsten is en dat je dit punt genoemd hebt!! het is goed dat ze zien dat ze teveel aan jou denken en het niet omgekeerd willen zien.

Jammer dat het met je zussen er ook nog bijkomt..sterkte joh!
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 26 jan 2009 14:16

*Girly* schreef:De bom is hier gebarsten :? Er is nogal wat aan vooraf gegaan, tot het opeesn halverwege de ruzie weer op de dyslexie van m'n vriend werd gegooid, ik heb er van alles tegen in gegooid, maar toen ik zei 'wat nou als ík de persoon met dyslexie was, en de één na de ander schreef me af omdat ik dyslexie had, en hij dus de administratie alleen moest doen?' (thanx voor diegene die dat gezegd heeft...alle anderen ook geweldig bedankt! )
Toen zei ze even niks, maar het wel duidelijk wat ik bedoelde, en het was in 1 klap helemaal duidelijk!
We hebben er nog wel even over doorgepraat, maar echt 'to the point' kwam ze niet meer...
En de ruzie met m'n ene zus heeft de andere zus er ook in meegesleept, en 'k sta dus even (voor m'n gevoel) alleen tegenover de rest van de familie :oops: :cry:

Naar voor je hé!!! Heel veel sterkte ermee!

Riska

Berichtdoor Riska » 26 jan 2009 14:21

En toch denk ik dat het een doorbraak zou kunnen worden! Even goed na laten denken. Heel goed gedaan *Girly*!

Sterkte...

gempa
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor gempa » 26 jan 2009 14:27

he wat rot voor je, maar mischien bereikt het wat, sterkte!!!
ik snap eigenlijk niet waar ze moeilijk overdoen,maar goed

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 26 jan 2009 14:50

Goed gedaan, Girly! :)
Vervelend, dat je er nu alleen voor staat, heel veel sterkte!

8>)
Afbeelding

*Girly*
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor *Girly* » 26 jan 2009 15:04

Dank jullie wel ... We zullen zien hoe 't verder loopt..Hoop dat het probleem dyslexie nu voorgoed van de baan is, al heb ik er niet veel vertrouwen in :oops: :?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 26 jan 2009 19:14

Daphne schreef:Goed gedaan, Girly! :)

8>)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 29 jan 2009 20:58

Net zat ik te denken: bekende personen die "het zeker gemaakt hebben" die ook dyslectisch zijn: Tom Cruise (filmster) en Jan des Bouvrie (ontwerper van meubels), dus succesvol kun je ook worden als je dyslectisch bent. :D

Riska

Berichtdoor Riska » 29 jan 2009 22:55

Even terugkomend op "Ralfi" - het blijkt dat er in de bovenbouw op de school waar ik als vrijwilligster ben, mee gewerkt wordt en dat ze er erg happy mee zijn.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 01 feb 2009 14:44

LeChat schreef:
Daphne schreef:Goed gedaan, Girly! :)

8>)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Terug naar “Archief”