Vriend met dyslexie...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

smArtjan
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor smArtjan » 06 jan 2009 19:11

In ieder geval veel sterkte ermee!
"UBI IUDICIA DEFICIUNT INCIPIT BELLUM"
Afbeelding

*Girly*
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor *Girly* » 06 jan 2009 19:57

Ze heeft het er momenteel vrij weinig over, ik heb het al een paar x gevraagd uit te leggen waaróm ze zo doet, of ze iets op hem tegen heeft, maar dan beweert ze dat ze niets op 'm tegen heeft...

Een tijdje terug hebben m'n vriend en ik het er over gehad, het deed hem pijn, maar hij snapte m'n moeder wel, hij begreep haar heel goed, en was bereid om haar uit te leggen hoe of wat de dyslexie bij hem betekende...Maar goed, dat is er tot nu toe nog niet van gekomen, want wij hebben maar zelden een moment dat wij met m'n moeder alleen zijn...
Maar als ik de kans 'schoon' zie zal ik het toch nóg eens vragen waarom ze zo doet...

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 06 jan 2009 20:09

*Girly* schreef:Maar als ik de kans 'schoon' zie zal ik het toch nóg eens vragen waarom ze zo doet...
Dat zou ik zeker doen ja, zonder dat het een ruzie-gesprek wordt natuurlijk, maar dat heb je ook niet altijd in de hand... Succes & sterkte iig!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 jan 2009 20:36

Er zijn wel meer mensen die moeite hebben met hun administratie, gewoon omdat ze heel chaotisch zijn bijvoorbeeld. Ik neem aan dat je vriend wel kan lezen als het echt moet, maar dat het nu eenmaal wat langzamer gaat. Zoals hierboven gezegd: in een huwelijk is het toch de bedoeling dat je elkaar aanvult.

Trouwens: dat de man uit de bijbel leest, is dat normaal in de refo-wereld? Ik ben gewend dat elk gezinslid kan lezen, man of vrouw of kind. Er is toch geen enkele reden waarom alleen dat man dat zou moeten doen.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 06 jan 2009 20:42

Lalage schreef:Trouwens: dat de man uit de bijbel leest, is dat normaal in de refo-wereld? Ik ben gewend dat elk gezinslid kan lezen, man of vrouw of kind. Er is toch geen enkele reden waarom alleen dat man dat zou moeten doen.
Dat komt voort uit het idee dat de man priester in het gezin is en daar schijnt dat dan bij te horen. Mijn schoonvader is overleden en nu leest mijn schoonmoeder altijd uit de Bijbel, als zijn vervangster zogezegd, zo had de dominee dat op een vraag van haar ook aangegeven. :roll: Ik ben dat van thuis uit niet gewend, mijn vader is ouderling en leest al genoeg :) en vroeger moest ik lezen omdat ik anders niet goed oplette :oops:. Als mijn vriend en ik samen zijn lezen we om de beurt.

Als de TS en haar vriend daar ook een beetje nuchter en eigentijds mee omgaan, ik bedoel: niet zo vast zitten aan de tradities, lijkt dat Bijbellezen aan tafel mij iig geen onoverkomenlijk (bijkomend) probleem van dyslexie...

meissie88

Berichtdoor meissie88 » 06 jan 2009 20:46

Idd in de meeste gezinnen is het normaal dat de vader voorgaat in gebed omdat hij de priester is, maar noodzakelijk zal het vast niet wezen...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jan 2009 22:02

Lalage schreef:Trouwens: dat de man uit de bijbel leest, is dat normaal in de refo-wereld? Ik ben gewend dat elk gezinslid kan lezen, man of vrouw of kind. Er is toch geen enkele reden waarom alleen dat man dat zou moeten doen.

Het zal wel iets te maken hebben met dat de man aan het hoofd staat blablabla... Ik vermoed eerder dat het een traditie is die is overgeerfd uit patriachalere tijden waarin de vrouw nog te labiel werd geacht goed met het heilige woord van God om te kunnen gaan.

*Girly*
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor *Girly* » 13 jan 2009 19:44

Dank je wel voor jullie reacties...Ik zal, zodra er de gelegenheid voor is, een gesprek met m'n moeder er over aanknopen...
Heb er de laatste tijd veel over nagedacht, slaap laatste tijd daardoor ook slecht, maar bij vlagen twijfel ik dan wel...Ik heb het zeker wel voor m'n vriend over, maar toch voel ik me onzeker...Maar dat kan ook komen doordat ik me op 't moment niet helemaal happy voel...

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 14 jan 2009 23:25

Mijn man heeft ook veel moeite met de schrijftaal en lezen. Elke sms staan bijv. wel taalfouten in. Bijbellezen wordt er ook nog wel es wat anders gezegd als er volgens mij staat. Dat vraag ik dan naderhand en blijkt ook wel te kloppen. En we lachen daar dan lekker om.

Ik doe de administratie, nou wat maakt dat uit? Hij werkt de hele dag, 10 uur lang en doet allerlei andere klussen rondom huis.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 15 jan 2009 10:56

In elke relatie maak je als het goed is een takenverdeling, dus inderdaad, als hij dan andere dingen op zich neemt: prima toch!
Haha, er zijn ook mannen (zoals mijn vader ;)) die niet dyslectisch zijn, maar uit pure gemakzucht de financiën en dergelijke aan hun vrouw overlaten...

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 15 jan 2009 16:42

Het lijkt mij ook goed om het gesprek aan te gaan en ik sluit me aan bij de verdere tips. Maar wil nog wel toevoegen dat het misschien goed is om bij dat gesprek duidelijk te stellen dat dit de laatste keer is dat je het er over wil hebben. En dat je wil dat je moeder na het gesprek jouw keuze respecteert en dat het dan gewoon klaar is, geen negatieve opmerkingen meer over de dyslexie van jouw vriend. Dat kan ze gewoon niet blijven doen, daar wordt de sfeer niet echt gezelliger op lijkt mij.

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 15 jan 2009 16:58

Wil je veel sterkte toewensen *Girly*!
Wat de toekomst brengen moge........

*Girly*
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor *Girly* » 15 jan 2009 17:51

Ach die administratie is voor mij niet eens zo'n belangrijk punt, 'k ben nu al begonnen om m'n eigen 'administratie' van m'n vader over te nemen...Die deed het tot nu toe nog altijd, maar 'k heb zoiets van; 'dan weet ik iig vast hoe dát werkt enzo...' Straks komt er heus nog wel meer bij kijken, maar dan heb ik denk ik de grootste 'hindernis' al gehad...En m'n vader gaat er voor m'n gevoel heel anders mee om, en vind het prima zo!
Ik baal er ook zo van dat ik laatste tijd zo onzeker ben, en daardoor alles op m'n verkering schuif, dat ik ga twijfelen of alles wel goed tussen ons zit, of hij niet 'teveel' naar z'n ex trekt, maar das gewoon pure onzin, maar op van die onzekere momenten kan ik me dat vreselijk aantrekken, en ben dan ook bijna in staat om de verkering uit te maken :? Maar denk dat dat ook komt omdat m'n moeder zo doet/deed

marierose
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor marierose » 15 jan 2009 22:24

Na het lezen in dit gedeelte schoot mij even in het verkeerde keelgat!!!Onze oudste dochter is zo zwaar dyslectisch dat de juf van Engels heeft gezegd dat ze nog nooit iemand heeft meegemaakt die zo dyslectisch is zodat Engels leren niet lukt. Onze jongste is zo goed als zeker ook dyslectisch en mijn man en schoonmoeder en dan zeg ik nou en????? Wat is er mis mee??? Mijn oudste dochter kan wiskunde op havo nivo doen als ze wil ze haalt alleen 9 en 10 en is super handig met radio's t.v. wekkerradio computer enz., de leraar van techniek wist niet meer wat voor opdracht hij haar moest geven om te maken want ze maakt alles met elektra in 1 lesuur terwijl anderen niet dyslecten er een aantal lesuren over doen.... De reden dat veel artsen en economen een sectretaresse in dienst hebben is vaak voor het schrijven van brieven.... :wink: Onze oudste dochter wil neonatologie gaan doen en infusen instellen en uitrekenen van hoeveel medicijnen er in infusen moet kan zij volgens mij het snelste uitrekenen, laatst was er in het nieuws dat er zoveel fouten gemaakt worden in ziekenhuizen omdat er niet goed uitgerekend wordt hoeveel chemo mensen moeten hebben.... Dyslectisch zijn heeft totaal niets met intelligentie te maken!!!!! En wat is belangrijker: liefde of ??? Mijn man en ik zijn al 20 jaar nog steeds verliefd!! :D :wink: En als mijn schoonmoeder vraagt of ik een kaart wil schrijven voor haar omdat er iemand jarig is omdat ze haar bril is vergeten :idea: maak ik mij daar toch niet druk om??? Enne ik heb ontzettend moeite met rekenen en dan vullen mijn man en ik elkaar prima aan... Dus met een dyslect valt prima te leven en ik ben super trots op mijn man en onze kinderen!!!! d:)b

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 18 jan 2009 11:30

wauw ik ben onder de indruk marierose, heel veel geluk met je gezin/familie :D :D knap dat je het allemaal op zo'n manier beleeft en ik weet zeker dat God je hiermee helpt :P

En Girly heb je de kans al gezien om met je moeder te praten ?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Terug naar “Archief”