De ongerechtigheid der vaderen...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

De ongerechtigheid der vaderen...

Berichtdoor Riska » 01 sep 2008 10:54

In de Tien Geboden staat de zin:
"Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen tot in het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten..." (Exodus 20: 5b -NBG'51).

Wat wordt bedoeld met 'haten'?

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 01 sep 2008 11:17

Als ik de verschillende bijbelvertalingen (voor het gemak schaar ik ‘vertalingen’ als Groot Nieuws, Het Boek ook tot vertalingen) erop nasla, wordt er overal behalve in de Groot Nieuws Bijbel(GNB) gesproken over haten. In de GNB wordt gesproken over: Wie zich tegen Mij (God) verzet…

Dus je zou haten dus kunnen vertalen als verzetten tegen. Maar als je gaat kijken in welke context dit haten staat, zie je dat het eigenlijk in verband met de naijverige (jaloerse) God staat, wat dus inhoudt dat als je andere goden vereert je God jaloers maakt en uit die jaloezie lijkt dus de haat voort te komen.
Dit is mijn persoonlijke interpretatie van dit gedeelte en het woordje haten in zijn context.
Laat je leiden door Hem!

Cathy
Majoor
Majoor

Re: De ongerechtigheid der vaderen...

Berichtdoor Cathy » 01 sep 2008 17:32

Riska schreef:Wat wordt bedoeld met 'haten'?

Niet op de eerste (rechtmatige) plaats stellen?

Lea werd 'gehaat' door Jakob. ( Gen 29: 31)Maar volgens mij heeft dat niet dezelfde betekenis zoals wij die aan dat woord geven. Jakob's voorkeur ging uit naar Rachel.
Als Jezus oproept om je vader en moeder te 'haten' is dat volgens mij dat wij God een belangrijkere (eerste) plaats dienen te geven in ons leven dan onze ouders. Onze voorkeur moet uitgaan naar God.
"Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen tot in het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten..."

Vrije vertaling wordt dan:
..tot in het derde en vierde geslacht van hen die aan mij niet de voorkeur geven...
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 04 sep 2008 09:04

haten is niet van: je niet mogen. Dat wordt vaak gedacht.

gerritse
Mineur
Mineur

Berichtdoor gerritse » 04 sep 2008 19:59

Riska schreef:In de Tien Geboden staat de zin:
"Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen tot in het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten..." (Exodus 20: 5b -NBG'51).

Wat wordt bedoeld met 'haten'?

Dag Riska,

Wanneer je verzen 4-6 in totaliteit leest in de NBV, dan krijg je allereerst een inzicht hierin, dat God alle verering van enig schepsel , in welke vorm dan ook, als zeer gevaarlijk oordeelt en zulk een handelwijze niet duldt. En degene, die zó Gods eer te grabbel gooit, door op enige wijze het schepsel te eren boven de Schepper, wordt door God een 'hater' genoemd, een mens, die God veracht en beledigt.

En deze zonde is zo erg, dat een vader en/of een moeder, die er zich aan schuldig maakt, zoons en dochters met een kwalijke erfenis opzadelen.
Dit kan niet zo zijn, dat de kinderen dan ' automatisch' gaan zondigen. Want Ezechiël 18 zegt luid en duidelijk, dat de kinderen niet zullen veroordeeld worden om de zonden van de ouders.

Maar ; een voorbeeld:
Er zijn kleine middenstanders. Hun zaak is hun afgod. Hun hele leven staat in het teken van ' de zaak'. De geestelijke opvoeding van de kinderen lijdt er schade door. Later zeggen die kinderen wel eens tijdens ' broertjesdagen' of ' zusjesdagen':
"Het was thuis altijd maar ' de zaak....de zaak'. Ik ben door die eenzijdige gerichtheid van mijn ouders echt niet voldoende toegerust voor het leven in al zijn aspecten".

Dit is een aangelegenheid , die alle ouders terdege dienen te overwegen: je kinderen dragen het stempel mee van wat jij verkeerd en goed deed.

Maar nu de zinsnede:
" ...en ook het derde geslacht en het vierde, WANNEER ZIJ MIJ HATEN...."
En nú komt er - in alle schuchterheid- een heel ongebruikelijke uitleg door de andere woordschikking van de NBV. Want de NBG heeft hier:
" die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen, die mij haten..."

In de NBV staat dus eigenlijk:
"Ja zeg....de klein-en achterkleinkinderen kunnen echt niet meer met het argument aankomen:
' Bij opa en oma ging het alleen maar over die-en die voetbalclub. daar draaide het hele gezinsleven om. En daar heb ik nú nog de emotionele schade van' .
Nee..die vlieger gaat niet meer op".

Nu komt er iets moeilijks:
Je weet, dat Jezus eens een gelijkenis vertelde over een boze geest, die bij een mens was uitgedreven en ' zonder job' zo maar wat rondzwierf.
Toen dat stierlijk begon te vervelen, ging hij weer eens kijken bij de mens, waarbij het 'zo goed had gehad'. En ja hoor: het huis was schoon.....maar LEEG.
Je kent het verhaal; het is te vinden in Matth 12 v 43 en volgende.

Met een variatie hierop is ook goed voor te stellen, dat na het overlijden van grootouders met een afgod in hun leven, een- door dat overlijden werkloos en dakloos geworden- boze geest weer eens bij de kleinkinderen komt kijken of desnoods bij de achterkleinkinderen, of daar ook zulk een afkeer van God, een haten van God en een geneigdheid om afgoden te gaan volgen, aanwezig is.
En wanneer bij klein- of achterkleinkinderen het huis weer leeg is, trekt de boze geest weer naar binnen.
De kinderen krijgen hun portie rechtstreeks van de ouders.
Maar de klein- en achterkleinkinderen worden zo nu en dan nagelopen door satan en zijn trawanten, of ze ' rijp' zijn, (voor nieuwe aanvallen van de duivel dan).

Maar....het tegendeel wordt ons getekend in vers 6:
"...als mensen God liefhebben en doen, wat God gebiedt, heeft dat een liefde tot gevolg, die reikt tot in een onbepaalde volheid van geslachten".

Daag
Ger

Riska

Berichtdoor Riska » 04 sep 2008 20:44

Ger,
In de NBV staat het veel scherper dan in de NBG. In de NBG staat inderdaad, dat de ongerechtigheid der vaderen bezocht wordt "aan de kinderen tot in het derde en vierde geslacht, van die mij haten"
De NBV zegt: "Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer zij mij haten".
Dat laatste zou kunnen betekenen dat die kinderen besluiten tot haten. Wanneer kinderen er weet van hebben dat er iets fout is en het zelf ook weer doen. Dat is een "simpel" voorbeeld.
Maar ik denk aan iets heel anders. Vandaar ook mijn vraag wat 'haten' is. Wanneer ouders bewust hun kinderen beschadigen, zodat die het hun leven lang met zich meedragen, is dat haten?
Wanneer die kinderen hun kinderen zo goed mogelijk proberen op te voeden, maar onbewust dingen doorgeven, dan geven die kinderen dat ook weer door aan hun kinderen. Tot er iemand de vicieuze cirkel doorbreekt door in therapie te gaan. Maar dan zijn we meestal een aantal generaties verder. Ja, die kinderen en kindskinderen 'boeten' voor de zonden van hun (voor)vaderen.

Ik heb het zien gebeuren - misbruikte kinderen, mishandelde kinderen, die in de verste verte niet weten hoe ze hun eigen kinderen moeten knuffelen om maar wat te noemen. Van wie het lichaam verstijft en verkrampt bij aanrakingen. Dat wordt doorgegeven aan de (kinds)kinderen.
Is dat wat bedoeld wordt met "de ongerechtigheid der vaderen, bezocht aan de kinderen tot in het derde en vierde geslacht van hen die Mij haten"? Of niet?

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 07 sep 2008 10:41

want Ik, de HEERE uw God, ben een naijverig God, Die de misdaad der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde geslacht van hen, die Mij haten;
6 En doe barmhartigheid aan duizenden van hen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.

God doet barmhartigheid aan hen die Hem liefhebben en Zijn geboden onderhouden.
God haat zonde (tegenstand tegen Hem) dat in de hemel begonnen is, en zal het uitroeien.
De mens wil van nature graag schipperen, een beetje van dit en een beetje van dat, een beetje Hem liefhebben en een beetje de wereld.
Wijkt de mens van God af "door andere goden/beelden na te lopen" heeft zijn doorwerking in de geslachten, negatieve kant.
Aan de andere kant kan men ook God leren kennen door de Here Jezus, die in staat is om mensen te doen veranderen naar Zijn beeld, dat heeft een positieve kant, dat werkt ook door in de geslachten.

Daarom hebben ouders een grote verantwoordelijkheid om hun kinderen te wijzen om op een "natuurlijke" manier om God lief te hebben.
Het is vandaag aan de dag erg moeilijk om daar een goede balans in te vinden.

God zegt dan ook dat wij Zijn geboden moeten houden (dat is een voorwaarde), de Here Jezus legt dat in ons hart.

De grootste gave die God aan de mensen gegeven heeft, is de gave van Zijn enigeboren Zoon, Jezus Christus. Hoe groot deze gave ook is, van de zijde van de mensen is daar tegenover "het geloof dat door de liefde werkt." Geloof is een gave van God, en dat het door de liefde werkt betekent dat het door de liefde werkt door de liefde van God. En "dit is de
liefde van God, dat wij Zijn geboden bewaren." Het doel van de gave van Christus en van het geloof in Hem is om de mensen te brengen tot het houden van de geboden van God, tot het trouw gehoorzamen van de wet van God.
Dit maakt dat het houden van de geboden van God de grootste zegen is, de hoogste eer die God ons mensen meegeven kan.

marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 29 dec 2008 19:53

Cathy schreef:
Riska schreef:Wat wordt bedoeld met 'haten'?

Niet op de eerste (rechtmatige) plaats stellen?

Lea werd 'gehaat' door Jakob. ( Gen 29: 31)Maar volgens mij heeft dat niet dezelfde betekenis zoals wij die aan dat woord geven. Jakob's voorkeur ging uit naar Rachel.
Als Jezus oproept om je vader en moeder te 'haten' is dat volgens mij dat wij God een belangrijkere (eerste) plaats dienen te geven in ons leven dan onze ouders. Onze voorkeur moet uitgaan naar God.

Jezus zou nooit oproepen om onze ouders te haten, want God heeft zelf de geboden gegeven: "Eert uw vader en uw moeder."
Ik ben het er wel mee eens met bovenstaande! Ik denk ook dat het te maken heeft met de voorkeur uitgaan naar God. Ik heb mijn ouders lief, MAAR mijn voorkeur zou uit moeten gaan naar God.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 30 dec 2008 19:29

Ik denk dat op onderstaande tekst wordt gedoeld.

Matthéüs 10:34 Meent niet dat Ik gekomen ben om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard.

35 Want Ik ben gekomen om den mens tweedrachtig te maken tegen zijn vader, en de dochter tegen haar moeder, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.

36 En zij zullen des mensen vijanden worden , die zijn huisgenoten zijn .

37 Die vader of moeder liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig; en die zoon of dochter liefheeft boven Mij, is Mijns niet waardig;.

Ik geloof ook niet dat Jezus hier zegt dat we onze ouders moeten haten, wel dat we God moeten liefhebben boven alles.
En als wij dan gedwongen worden om door wat voor reden dan ook een keus te maken, moeten we altijd voor God kiezen.
En zo kan het dus gebeuren dat er vijandschap ontstaat, omdat we kiezen voor God.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Terug naar “Archief”