Hoe vertel je je ouders dat je wilt gaan trouwen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 dec 2008 17:05

Toen mijn broer ging trouwen hadden ze dus al 5,5 jaar een relatie. Mijn broer zat toen ook in z'n 1e jaar van z'n studie (theologie). Heeft het 1e wel in twee jaar moeten doen ivm de ziekte van z'n schoonvader (waar hij heel veel voor betekend heeft dag en nacht, de rest van de kinderen ook wel, maar die hadden ook eigen kinderen en dan is het lastige te combineren). Hij studeert nog steeds en duurt nog wel een jaar voor hij is afgestudeerd. Ze zijn straks in juni 7 jaar getrouwd. :mrgreen:

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 24 dec 2008 17:12

@Dine. Je ouders moeten leren dat je jou niet kunnen blijven opvoeden. jij moet op eigen benen staan. is dát niet toevallig de échte reden dat ze tegen zijn? om controle over je te kunnen houden? klinkt negatief, maar ik kan me het heel goed voorstellen dat ouders dat willen.
Als ouders je niet kunnen loslaten, dan moet je jezelf losscheuren. en dat doet pijn, maar het is pijnlijden, of onder controle van je ouders blijven. en jullie moeten zelf kiezen en de gevolgen dragen.

Sommige mensen leren van woorden, en sommige leren van klappen.

in alle liefde en respect natuurlijk.

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 24 dec 2008 18:55

Nou gefeliciteerd met je trouwvoornemens.

Persoonlijk zou ik nooit gaan trouwen tijdens mijn studie maar goed, ik ben dan ook erg carrieregericht. Ik geloof ook niet zo in dat jong trouwen maar ieder voor zich natuurlijk een eigen keuze.

Al snap ik je ouders wel want mijn ouders zouden echt geshockeerd zijn, heel die carriere ideeen naar de maan..
Maar wat is er nou eigenlijk zo ideaal aan het getrouwd zijn? dat wordt toch suf op een gegeven moment? En daar begin je dan al zo vroeg mee :)

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 24 dec 2008 19:36

Wat een reacties op mijn woordje 'ingedut'. Hoop dat jullie allemaal die ;) zagen. Bovendien schreef ik ook: 'om ONS heen kijken' en ik zie jullie hier niet natuurlijk. Maar eerlijk waar, de 30ers hier zijn zo mega beladen en serieus! Als dat in NL niet zo is mogen jullie je gelukkig prijzen :)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 dec 2008 19:37

Ik vind juist dat carriere ook later kan.
Voor mij zou een punt om niet tijdens de eerste jaren van mijn studie te gaan trouwen zijn dat je dan een kinderwens uit moet stellen. Nouja, moet niet, maar erg handig lijkt het me niet.
Ik trouwde ook gewoon tijdens mijn studie (4e jaar deeltijd) en toen onze kinderwens echt aanwezig was, konden we die gewoon volgen, omdat ik dan toch afgestudeerd zou zijn. Ik zou het heel erg gevonden hebben als we nog jaren moesten wachten om de opleiding reden.
Het lijkt mij trouwens veel leuker om later carriere te maken. Ik vind mijn beroep van nu erg leuk, en het is denk ik beter de combineren met een klein kindje. Zodra ons kindje (of eventueel kinderen) ouder zijn, kan ik lekker doorstuderen en carriere maken. Heerlijk, dan hoeft dat sowieso niet onderbroken te worden door rammelende eierstokken ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 24 dec 2008 19:39

@Lorijntje: Een baan kan op d'n duur ook suf worden :wink:.
En trouwen en carrière maken zijn m.i. echt wel te combineren, mits je daar allebei achter staat. Wij zijn het in ieder geval wel van plan. Ik ben net afgestudeerd, bijna beëdigd als advocaat (nog een dag of 12 :wink:) en heb dus als het goed is ook nog een aardige carrière voor me. Mijn vriend heeft net een studie opgepakt en we zijn allebei van plan die studies goed te benutten. Dat heeft dan wel consequenties voor de invulling van je 'huishouding en gezin', maar als je het daar samen over eens bent is er toch niks aan de hand?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 dec 2008 20:27

MissF schreef:Ik vind juist dat carriere ook later kan.
Voor mij zou een punt om niet tijdens de eerste jaren van mijn studie te gaan trouwen zijn dat je dan een kinderwens uit moet stellen. Nouja, moet niet, maar erg handig lijkt het me niet.
Ik trouwde ook gewoon tijdens mijn studie (4e jaar deeltijd) en toen onze kinderwens echt aanwezig was, konden we die gewoon volgen, omdat ik dan toch afgestudeerd zou zijn. Ik zou het heel erg gevonden hebben als we nog jaren moesten wachten om de opleiding reden.
Het lijkt mij trouwens veel leuker om later carriere te maken. Ik vind mijn beroep van nu erg leuk, en het is denk ik beter de combineren met een klein kindje. Zodra ons kindje (of eventueel kinderen) ouder zijn, kan ik lekker doorstuderen en carriere maken. Heerlijk, dan hoeft dat sowieso niet onderbroken te worden door rammelende eierstokken ;)

Juist ja, carriere kan juist heel goed later.

:wink:

Mijn moeder is daar een voorbeeld van. Zij geniet nu vollop van haar carriere nu de kinderen het huis uit zijn.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 24 dec 2008 21:54

Het is heerlijk om jong te trouwen, je zit dan vol levenslust enz enz!
Ik ben ook jong getrouwd, m'n wederhelft was al 27.
Als het goed zit in je verkering kun je nooit vroeg genoeg trouwen, heerlijk het getrouwde leven!!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 24 dec 2008 23:10

Gehhe :) Dat vind ik nou ook :P
Vind het soms best wel jammer dat ik nog ff moet wachten hoor! Of noujah, moeten niet, maar voordat we nou weer eens een huisje hebben en alles geregeld, ben je zo weer een hele tijd verder :wink:
Maargoed, ik geniet dan ook nog wel even extra van de zorg van mn ouders 8)
Afbeelding

ChupaChups
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor ChupaChups » 24 dec 2008 23:12

Onzin. Er is niet zoiets als "Het is beter om jong te trouwen"
Of "het is beter om laat te trouwen"

Het is gewoon voor iedereen verschillend 8)
En niemand weet hoe je leven er over 20 jaar uitziet, dus ook niet of het dan handiger combineren is met carriere of alsnog studeren of weet ik wat.

Je moet doen wat je voelt dat het beste voor jóu is op dát moment.

ChupaChups
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor ChupaChups » 24 dec 2008 23:14

27 is wel echt oud ja om te trouwen :mrgreen:

ChupaChups
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor ChupaChups » 24 dec 2008 23:26

LauraC schreef:Wat een reacties op mijn woordje 'ingedut'. Hoop dat jullie allemaal die ;) zagen. Bovendien schreef ik ook: 'om ONS heen kijken' en ik zie jullie hier niet natuurlijk. Maar eerlijk waar, de 30ers hier zijn zo mega beladen en serieus! Als dat in NL niet zo is mogen jullie je gelukkig prijzen :)

ik begreep wel dat je het grappig bedoelde hoor :wink:
Maar is het bij jullie echt zo'n saaie boel onder dertigers dan?
En wat doen ze dan bijvoorbeeld (niet)?
Tja..ik ken er natuurlijk ook wel. Maar er zijn nou eenmaal mensen, die zijn nooit jong geweest :lol: Dat ligt dan niet aan de leeftijd, maar aan de persoon.

NdW
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 26 dec 2008 20:50

Is het gesprek goed verlopen, Dine? Ik hoop het voor je...

Dine
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dine » 26 dec 2008 23:30

Bedankt allemaal:wink: we hebben wel een gesprek gehad met mn ouders, maar hebben het nog niet genoemd, hebben besloten om een etentje aan ze te geven met beide ouders en onszelf en dan gaan we het zeggen..dus nog even afwachten 8) Dan is iedereen bij elkaar en kunnen we het er rustig over hebben..
Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast bent, en Ik zal u rust geven.

marc05
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor marc05 » 27 dec 2008 11:30

Dine schreef:Bedankt allemaal:wink: we hebben wel een gesprek gehad met mn ouders, maar hebben het nog niet genoemd, hebben besloten om een etentje aan ze te geven met beide ouders en onszelf en dan gaan we het zeggen..dus nog even afwachten 8) Dan is iedereen bij elkaar en kunnen we het er rustig over hebben..

Jullie gaan ze een etentje geven om ze te vertellen dat jullie gaan trouwen? Terwijl je eigenlijk weet dat ze niet staan te juichen dat jullie willen trouwen?

Sorry, maar ik kan dat niet begrijpen. Zelf zou ik gewoon vertellen dat ik zou willen trouwen, dan kun je in discussie gaan eventueel. Maar een etentje terwijl ik van te voren weet dat ze waarschijnlijk niet positief reageren: NEVER.

Terug naar “Archief”