Gezin en financiën (deel 2)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 13 dec 2008 07:30

Wij hebben thuis, vroeger, een periode gekent dat m'n ouders niet veel geld konden uitgeven aan kleding en levensmiddelen. Zo hebben ze veel basis producten gekocht bij de Aldi. We zijn daar zeker niet minder om geworden. k Heb een schat van een moeder want wat zij toch allemaal op tafel kon krijgen en hoe ze met geld om ging. k Neem er een petje voor haar af. En ze ging ook echt af op reclame's.

kirsten
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1163
Lid geworden op: 28 jul 2007 16:54

Berichtdoor kirsten » 13 dec 2008 08:41

Sabra: Ik vind het een beetje krom wat je zegt. 50 euro is wel haalbaar, maar het ligt er gewoon aan wat voor eten je koopt. Als je inderdaad kwaliteitsspul koopt, dan haal je het niet. Ben je tevreden met Lidl, Aldi enzovoorts, dan moet je het echt wel halen die 50 euro.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Berichtdoor Sabra » 13 dec 2008 09:35

Laat ik het dan anders formuleren: Gezien de producten die ik koop, is het niet mogelijk om voor 50 euro per week boodschappen te doen.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein
Berichten: 948
Lid geworden op: 13 sep 2008 15:47
Locatie: DL

Berichtdoor elvira (gast) » 13 dec 2008 09:37

Ik heb inderdaad vroeger (als student) ook van 50-60 gulden (zeg maar 50 euro nu :mrgreen:) per week geleefd... veel basisdingen gekocht bij de Aldi, vooral seizoensgroenten gekocht, etc. Dan gaat het best, maar dan moet je inderdaad genoegen nemen met een iets mindere kwaliteit.
Nu ik al een tijdje werk, vind ik dat ik best iets meer mag uitgeven.. dwz: genoeg om gezond van te kunnen leven.
Wat ik echt heel stom vind, is dat de gezonde dingen zo duur zijn: groente, fruit, zuivel, vis, etc. Ik vind dat er ipv een 'vettax' oid wel subsidie op gezonde dingen mag komen, zodat ook mensen met weinig inkomen daar voldoende van kunnen kopen.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8215
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 dec 2008 09:52

Ik zag een keer op tv een bijstandsmoeder die haar kinderen vaak patat met een frikandel gaf, dan hadden ze tenminste weer gegeten en het was goedkoop. Aan de andere kant: op de markt kan je heerlijk brood kopen voor 1,20 euro, vergelijkbaar brood kost 1,80 in de supermarkt. Fruit en groente zijn ook vaak goedkoper op de markt, als je dan ook nog op het seizoen let kan je prima gezond eten voor 50 euro per week. Je hoeft niet perse elke dag (duur) vlees te eten en je kunt prima je eigen brood meenemen ipv een dure lunch op het werk te kopen.

LeChat: ja ik ben best wel prijsbewust, heb ik ook van thuis meegekregen ;)

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 13 dec 2008 10:30

Ik begrijp alleen niet waarom iemand perse alles 'kwaliteit' wil hebben. Het is echt niet altijd gezonder (net als mensen die nog steeds geloven dat verse groenten gezonder zijn dan blikjes en potjes groenten, dat is allang achterhaald). Dat is gewoon maar het idee.
Van mij mag iedereen daar wel veel geld aan uitgeven hoor, maar ik vind het persoonlijk echt niet nodig. Wij eten bewust 6 x per week groenten, omdat groenten gewoon gezond zijn. Maar al die toevoegingen van sausjes en kruiden zijn echt niet altijd goed. Net als vis en vlees, dat hoeft echt niet elke dag. Nu heb ik dan wel een man die elke dag vlees wil, voor mezelf hoef ik het niet. Veel gezonder om af en toe eens geen vlees te eten :)

Ik ben totaal niet prijsbewust opgegroeid, mijn ouders kochten gewoon wat ze wilden. Nu kunnen wij ook kopen wat we willen, maar doen het bewust niet. :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gebruikersavatar
Funlover
Majoor
Majoor
Berichten: 1881
Lid geworden op: 16 sep 2003 15:48
Locatie: Veenendaal

Berichtdoor Funlover » 13 dec 2008 11:06

Heb je wel eens gezien wat een potje of blik groente tegenwoordig kost?
Voor dat geld heb je ook verse groente. Dat is nou echt niet normaal meer...

Ik koop ook wel goedkope dingen, loop ook rustig bij aldi of lidl, maar sommige dingen wil ik gewoon goed hebben.
Ik ben wel een reclamejager, ik kom ook bijna in alle supermarkten gewoon omdat ik supermarkten leuk vind en als het elders goedkoper is ga ik het niet uitgeven in een andere supermarkt...! Dat dan weer wel.

Ik moet wel toegeven dat het erg 'verwend' is, maar sommige vleeswaren vind ik echt niet te eten net als aldibrood.

Ik eet alleen dingen die ik echt lekker vind. Ik wil als ik wat eet wel echt kunnen genieten. De één kan dat van aldi -brood. Das prima, maar ik geniet dan niet. Dan vind ik het sunde om te eten. En af en toe kan ik zo mega zin hebben in ontbijtkoek van de bakker, bizar duur maar dan zit ik wel echt enorm te genieten.

En omdat ik nooit chips, friet, duur vlees en koeken eet, vind ik dat ik best wel wat duurdere andere dingen mag kopen.

Wel moeten we idd een keer in de gaten houden dat er een grens is en dat we toch nooit tevreden zijn en dat er heel veel mensen het veel slechter hebben.
Maar om dan ook maar heel goedkoop brood te eten en dan niet te genieten omdat andere mensen geen brood hebben dan denk ik dan genieten er 2 niet. Dat is ook niet goed!
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

NdW
Luitenant
Luitenant
Berichten: 680
Lid geworden op: 19 jul 2008 09:48
Contacteer:

Berichtdoor NdW » 13 dec 2008 12:03

[quote="Funlover"]Heb je wel eens gezien wat een potje of blik groente tegenwoordig kost?
Voor dat geld heb je ook verse groente. Dat is nou echt niet normaal meer...

Voor 55 cent heb ik een potje groenten... daar kun je geen verse groenten voor kopen, volgens mij (op spruitjes na dan)

Gebruikersavatar
Funlover
Majoor
Majoor
Berichten: 1881
Lid geworden op: 16 sep 2003 15:48
Locatie: Veenendaal

Berichtdoor Funlover » 13 dec 2008 12:26

NdW schreef:Voor 55 cent heb ik een potje groenten... daar kun je geen verse groenten voor kopen, volgens mij (op spruitjes na dan)


Voor 55 cent heb je ook een net spruiten, een zak witlof of whatever wat in de aanbieding is, maar dan wel vers in grotere porties.

En ik weet niet waar jij de potten groente haalt?

Ik vind sommige groenten uit de vriezer btw veel handiger als vers qua schoonmaken enzo... :wink:
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Gebruikersavatar
Harm-J
Majoor
Majoor
Berichten: 1689
Lid geworden op: 27 dec 2006 14:43
Locatie: Lugdunum

Berichtdoor Harm-J » 13 dec 2008 12:26

*|Scatie schreef:Nu moeten we wel even heel zuinig aan doen en proberen we om max. 25 euro per week uit te geven.


:shock: Hoe denk je dat te gaan doen?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Gebruikersavatar
ChupaChups
Sergeant
Sergeant
Berichten: 321
Lid geworden op: 29 mei 2007 09:47

Berichtdoor ChupaChups » 13 dec 2008 12:28

Toen ik nog op mezelf woonde, lukte mij dat wel hoor :D

(toen moest ik hard sparen voor wat anders...vandaar. Maar het kan echt, en ik zat niet op een houtje te knagen ;))

gempa
Kapitein
Kapitein
Berichten: 992
Lid geworden op: 18 mei 2008 12:20

Berichtdoor gempa » 13 dec 2008 12:29

ik vindt het zon onzin om aan te nemen dat de lidl of aldi geen kwaliteit leverd, tuurlijk sommige dingen is een kwestie van smaak.
het brood vindt ik ook minder lekker.
maar bv de groente was het best getest, door kassa, het schoonst enzo.
de vla proef jij het verschil niet tussen als ik je het voer met een blindoek.
enzv.
het is een enorm vooroordeel,

ik bedoel ik had laatst brood van de plus en dat was ook niet te pruimen.

Gebruikersavatar
ChupaChups
Sergeant
Sergeant
Berichten: 321
Lid geworden op: 29 mei 2007 09:47

Berichtdoor ChupaChups » 13 dec 2008 12:32

Precies, het is dat je weet dat er een merkje op staat.

Ik vind sommige dingen van de Lidl juist 10x lekkerder!
Niet alles natuurlijk. Maar een merk is niet per definitie lekker.
Al proef ik wel verschil in brood/vlees van de supermarkt of een goede speciaalzaak.
Maar zeker van koeken, chips en dat spul, is toch allemaal even chemisch en ongezond, dus dan maakt het niet uit ;)

Gebruikersavatar
Funlover
Majoor
Majoor
Berichten: 1881
Lid geworden op: 16 sep 2003 15:48
Locatie: Veenendaal

Berichtdoor Funlover » 13 dec 2008 12:42

ChupaChups schreef:Precies, het is dat je weet dat er een merkje op staat.

Ik vind sommige dingen van de Lidl juist 10x lekkerder!
Niet alles natuurlijk. Maar een merk is niet per definitie lekker.
Al proef ik wel verschil in brood/vlees van de supermarkt of een goede speciaalzaak.
Maar zeker van koeken, chips en dat spul, is toch allemaal even chemisch en ongezond, dus dan maakt het niet uit ;)


Ik geef je groot gelijk.
Kan heel veel dingen van de aldi en lidl op noemen die zeker goed te eten zijn en waar de prijs ook heel erg laag van is.
Zalm, tonijn, yoghurt, sommige vleeswaren, diepvriesvlees, chocola, zoutjes, pakken maaltijdmixen, schoonmaakmiddelen, en de groenten zijn idd ook goed al verschilt het per plaats en vestiging.
Maar ik hoef idd ook geen brood van de AH die vind ik ook allemaal niet lekker.. Tis ook kwestie van smaak enzo...
Laatst gewijzigd door Funlover op 13 dec 2008 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

Gebruikersavatar
ChupaChups
Sergeant
Sergeant
Berichten: 321
Lid geworden op: 29 mei 2007 09:47

Berichtdoor ChupaChups » 13 dec 2008 12:46

Een tijdje geleden hadden ze bij Lidl foe yong hai.
Zo. die was echt superrrrr lekker!
Die had ik nog nooit zo op van een andere supermarkt.
(nadeel is dus van zo'n winkel dat ze 't een paar weken later niet meer verkopen)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten