de kracht van woorden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chris7
Mineur
Mineur

De kracht van woorden

Berichtdoor Chris7 » 02 dec 2008 09:42

Pauline,

De Juiste titel is: Van hekserij tot Christus en het boek is geschreven door Doreen Irvin, volgens google. Wij hebben het boek van iemand te lezen gekregen.

Tijn, Ik ben het volledig eens met wat je hebt geschreven.
Ik denk dat het heel gevaarlijk is om satan te onderschatten en ik vrees dat heel veel christenen dat inderdaad doen, met alle nare gevolgen van dien.

Er is echter geen enkele reden om bang te zijn voor satan, want Jezus heeft hem allang verslagen aan het kruis! :D
Het feit dat er over zo'n wezenlijk onderdeel van het christelijk geloof zo weinig wordt gediscussieerd, is een heel veeg teken. Voor de kerken in het algemeen ligt er dan nog een belangrijke taak met betrekking tot het onderwijs op dat gebied.
Wie veel vergeven is, heeft veel lief.

Riska

Berichtdoor Riska » 02 dec 2008 15:24

Chris7 schreef:Er is echter geen enkele reden om bang te zijn voor satan, want Jezus heeft hem allang verslagen aan het kruis! Heel Vrolijk

En dat is precies wat ik bedoel.
Meestal, is mijn ervaring, zijn mensen spookbang voor ik weet niet wat allemaal, en vergeten Goede Vrijdag en Pasen wat dat aangaat. (en ik gebruik het woord 'spookbang' niet voor niets!).

Chris7
Mineur
Mineur

De kracht van woorden

Berichtdoor Chris7 » 02 dec 2008 15:56

Veel mensen is geleerd in de kerk, dat je bang moet zijn voor satan (geldt ook voor mij) maar het was beter geweest, wanneer er was geleerd hoe je je kunt beschermen tegen de kwade invloeden van satan in het dagelijkse leven.

Pauline

Berichtdoor Pauline » 02 dec 2008 18:19

gelukkig hebben we een hele goede wapenuitrusting.

Monica Jeu.gd
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Monica Jeu.gd » 06 dec 2008 21:29

Ik heb dit topic doorgelezen. Ik heb ook behoefte om erop te reageren. Als je ouders je de ergste dingen toewensen, vaak op een schreeuwende toon, dan hebben zulke woorden heel veel kracht. Je draagt ze je hele leven met je mee. Hoe komt het dat juist ouders zulke erge dingen tegen hun eigen kinderen kunnen zeggen?

Chris7 schreef:
Ik las pas in het Nederlands Dagblad, dat volgens psychologen is aangetoond dat, wanneer je een negatieve opmerking tegen je kinderen maakt, je hier maar liefst VIER postieve opmerkingen tegenover moet zetten om die ene negatieve opmerking te kunnen compenseren!!!
Reden te meer dus om heel goed na te denken, voordat je iets negatiefs tegen je kinderen zegt.

Ja dit is een goed streven! Inderdaad zou je dan na moeten denken voor je van alles tegen je kinderen roept.

Chris7
Mineur
Mineur

De kracht van woorden

Berichtdoor Chris7 » 07 dec 2008 15:52

Monica Jeu.gd,

Wellicht omdat zij thuis zelf ook zo zijn grootgebracht. Ik zeg met opzet niet: zijn opgevoed, want opvoeden behoor je op een liefdevolle manier te doen, ook al is dat beslist niet altijd even eenvoudig in de praktijk van iedere dag.

Ik wens je heel veel liefde toe en Gods zegen!

Pauline

Berichtdoor Pauline » 09 dec 2008 21:06

goed...aangezien dit topic nogal matig loopt denk ik dat ik kan concluderen dat ik gelijk had. De meeste zware kerken schuwen dit onderwerp :?:

Monica Jeu.gd
Verkenner
Verkenner

Re: De kracht van woorden

Berichtdoor Monica Jeu.gd » 11 dec 2008 17:13

Chris7 schreef:Monica Jeu.gd,

Wellicht omdat zij thuis zelf ook zo zijn grootgebracht.

Maar dat mag dan toch geen reden zijn om je eigen kinderen ook weer zo 'toe te spreken'? Juist dan zouden ouders het heel anders moeten doen. Hoe woester m'n ouders waren hoe erger de dingen die ze me toeschreeuwden. Altijd werd me duidelijk gemaakt dat ik in ieder geval nooit behouden zou worden. Ik denk daarom ook dat het met haat te maken heeft. Dat ze mij op zo'n moment heel erg haatten en me daarom ook het ergste toewensten. In het artikel wat bij de rubriek 'opinie' staat ( hoe dichter bij mijn ouders, hoe onveiliger) kun je mijn ervaringen lezen.

Ik zeg met opzet niet: zijn opgevoed, want opvoeden behoor je op een liefdevolle manier te doen, ook al is dat beslist niet altijd even eenvoudig in de praktijk van iedere dag.

Dat vind ik wel mooi gezegd, Chris! Alleen vind ik voor mezelf het woord 'grootgebracht' ook nog te mooi klinken. Ik kreeg het gevoel dat ik nauwelijks verdragen werdt, m'n hele jeugd lang.

Monica Jeu.gd
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Monica Jeu.gd » 11 dec 2008 17:15

Pauline schreef: De meeste zware kerken schuwen dit onderwerp :?:

Wat bedoel je precies?

Pauline

Berichtdoor Pauline » 11 dec 2008 17:38

ik bedoel dat ik een heleboel vragen heb gesteld over de kracht van woorden. niet alleen over vragen waar jij antwoord op gaf, woorden door bijvoorbeeld je ouders uitgesproken en hoe dat schaadt, maar ook vragen over vervloekingen. en die vragen worden maar niet beantwoord. omdat zoals Riska schreef: ze niet te veel aandacht aan satan wil geven. lees maar even terug anders, als je wilt. dan snap je wel wat ik bedoel denk ik. ik vraag echt veel, en in zekere zin frustreerd het me dat er blijkbaar bijna geen mensen zijn die een antwoord weten te geven, of hun mening over dit soort dingen. en dat vind ik echt jammer. ik had gehoopt dat er misschien mensen wat over hun visie wilde delen. maar goed. t is moeilijk dleen als die visie er helemaal niet is he..
en dat wijdt ik toch aan de zware kerken waar dit soort onderwerpen in mijn ogen vaak gemeden wordt. ik hoopte hier het tegendeel te zien. dat ik er naast zat. maar volgens mij heb ik gewoon gelijk
en dat vind ik jammer.

groetjes

Riska

Berichtdoor Riska » 11 dec 2008 18:09

Pauline schreef:1. hebben woorden kracht? en hoe?

2. hoe ziet volgens jullie de geestelijke wereld achter woorden er uit, of heb je daar geen beeld bij?
dus, als woorden impact maken, krijgt volgens jullie satan dan voet in het leven van deze persoon, waardoor er ruimte ontstaat voor pesterijen van satan in het leven van deze persoon zeg maar, en vinden jullie dat daar dan bevrijding voor nodig is om dat weer terug te draaien, zodat dat gat wordt gedicht zeg maar, of is dat onzin en is er niemand meer die bevrijding nodig heeft van wat dan ook, op het moment dat ze Jezus uitnodigen in hun leven.

en 3, hoe zit het met vervloekingen zoals uit de hekserij, is daar uberhaupt iemand nog die er in geloofd, en zo ja, hebben die vloeken meer kracht doordat er rituelen bij worden uitgevoerd of maakt dat eigelijk niets uit met de standaard 'vervloekingen' die we allemaal wel eens doen door te zeggen dat onze man of vrouw een nietsnut is, ons kind dom, of onze buurvrouw lelijk

Dit waren de concrete vragen die ik er nog even bij gehaald heb.

1. Woorden hebben de kracht die je ze geeft. Dat is niet helemaal waar. Het hangt er ook vanaf wanneer ze gezegd worden en of je er open voor staat. Als dat 'en passant' is, kan het zijn dat het helemaal niet tot je doordringt. Maar soms kan een woord ook een soort 'inslag' betekenen. Ten positieve - als je soms een een vicieuze cirkel zit met je gedachten. Ten negatieve, als soms de toon (die de muziek maakt) erbij betrokken wordt, waardoor je je realiseert dat iemand iets negatiefs bedoelt.

2. Persoonlijk noem ik het niet satan, die voet tussen de deur krijgt. Zo kun je het wel zien, denk ik, zeker als het allemaal heel negatief is. Dan wordt de ander gebruikt door satan, of iets/iemand die daaraan verwant is. Geloof kán een tegengif zijn. Maar geloof is ook geen toverstokje. Er zijn mensen nodig die je steeds weer van het tegendeel overtuigen. Dat je dus wél een waardevol kind van God bent.

3. Ik denk dat vervloekingen gedaan in een ritueel heel, heel gevaarlijk zijn. Veel mensen staan open voor rituelen - je hoort en ziet niet anders vaak. Bij rouw, bij scheiding, bij therapie om maar wat te noemen. Ze gaan fungeren als "markeringspunten in de tijd". Een dergelijke vervloeking gepaard gaande met een ritueel vergeet een mens niet gauw. En dat blijft in je haken. Zoals ik eerder aangaf, dat je beter een pak op je duvel kunt krijgen, dan woorden, die je met je mee blijft dragen.
Daar is heel veel positieve feed back tegenover nodig en misschien wel een vorm van gebedspastoraat. Maar dat laatste is niet bekend in de meer orthodoxere kerken, wat meer is, het wordt meestal verworpen.

Nee, ik behoor niet tot de reformatorische kerken. Ik ben lid van de PKN, vroeger de GKN, wat wel aangeduid wordt met de midden-orthodoxie.

Chris7
Mineur
Mineur

De kracht van woorden

Berichtdoor Chris7 » 12 dec 2008 15:46

Lieve Monica,

Ik heb met kippenvel en verdriet je verhaal gelezen! Ik denk dat jij al meer hebt meegemaakt dan een gemiddeld mens in zijn hele leven. Bijzonder knap ook hoe je je gevoelens hebt verwoord!

Je schrijft dat je niet begrijpt waarom je ouders, wanneer zij zelf ook zijn mishandeld in hun jeugd, hun kinderen dan niet op een betere manier "opvoeden".
Er bestaat een gezegde: De geschiedenis herhaald zich. Waarom dit zo is weet ik niet. Ik heb helaas ook niet het antwoord op alle vragen, maar helaas gaat dit soort wangedrag vaak van generatie op generatie over.

Wellicht heb je gelezen dat de Oostenrijker, die jarenlang zijn kinderen heeft misbruikt, vroeger zelf ook is misbruikt. Je zou dan inderdaad denken: Dat ga ik zelf later heel anders/beter doen, toch?

God zij dank ken ik deze laatste voorbeelden ook, maar helaas zijn ze ver in de minderheid.

Voor de rest van mijn bericht verwijs ik je naar je postbus.

hartelijke groeten en heeeel veel sterkte gewenst bij de verwerking van je verleden!

Chris

Pauline

Berichtdoor Pauline » 16 dec 2008 19:05

Hoi Riska,
thnx dat je dat wilde delen.
Vond het fijn om eens te lezen.
Zijn dat nou ook dignen waar je zelf vaak over nadenkt? of staat het weat verder van je weg?

xxx

Riska

Berichtdoor Riska » 16 dec 2008 22:24

Pauline schreef:Hoi Riska,
thnx dat je dat wilde delen.
Vond het fijn om eens te lezen.
Zijn dat nou ook dignen waar je zelf vaak over nadenkt? of staat het weat verder van je weg?

xxx

Nee, ik denk daar wat vaker over na - soms.
Ik zie soms dingen gebeuren en dan maak ik me zorgen. Omdat als ik een moeder tegen een kind hoor zeggen dat ie dom is, dat veel langer blijft hangen dan gewenst... en dat heeft dus ook weer gevolgen voor later - zelfvertrouwen en zo.
Net als een praktijkervaring. Als vrijwilligster werk ik op een school en toets kinderen vanaf groep 4 op AVI-niveau (leesniveau).
Sommige kinderen zijn heel gespannen, want ze krijgen óf als beloning dat ze een niveau hoger gaan een cadeautje (meestal geld) óf ze krijgen thuis op hun kop. Ik heb ooit een kindje gehad dat me smeekte een niveau hoger te geven want anders kreeg ze thuis een pak slaag.
En wat wij ook tegen die ouders zeggen, het maakt helemaal niks uit - en de druk op die kinderen is buitengewoon groot.
Daarom ben ik er best af en toe mee bezig.

Monica Jeu.gd
Verkenner
Verkenner

Re: De kracht van woorden

Berichtdoor Monica Jeu.gd » 17 dec 2008 19:07

Chris7 schreef:Lieve Monica,

Ik heb met kippenvel en verdriet je verhaal gelezen! Ik denk dat jij al meer hebt meegemaakt dan een gemiddeld mens in zijn hele leven. Bijzonder knap ook hoe je je gevoelens hebt verwoord!

Je schrijft dat je niet begrijpt waarom je ouders, wanneer zij zelf ook zijn mishandeld in hun jeugd, hun kinderen dan niet op een betere manier "opvoeden".
Er bestaat een gezegde: De geschiedenis herhaald zich. Waarom dit zo is weet ik niet. Ik heb helaas ook niet het antwoord op alle vragen, maar helaas gaat dit soort wangedrag vaak van generatie op generatie over.

Wellicht heb je gelezen dat de Oostenrijker, die jarenlang zijn kinderen heeft misbruikt, vroeger zelf ook is misbruikt. Je zou dan inderdaad denken: Dat ga ik zelf later heel anders/beter doen, toch?

God zij dank ken ik deze laatste voorbeelden ook, maar helaas zijn ze ver in de minderheid.

Voor de rest van mijn bericht verwijs ik je naar je postbus.

hartelijke groeten en heeeel veel sterkte gewenst bij de verwerking van je verleden!

Chris

Chris,

Bedankt voor je bericht hier op het forum. De rest van mijn reactie heb ik via pb naar je gestuurd!

Terug naar “Archief”