Pauline schreef:1. hebben woorden kracht? en hoe?
2. hoe ziet volgens jullie de geestelijke wereld achter woorden er uit, of heb je daar geen beeld bij?
dus, als woorden impact maken, krijgt volgens jullie satan dan voet in het leven van deze persoon, waardoor er ruimte ontstaat voor pesterijen van satan in het leven van deze persoon zeg maar, en vinden jullie dat daar dan bevrijding voor nodig is om dat weer terug te draaien, zodat dat gat wordt gedicht zeg maar, of is dat onzin en is er niemand meer die bevrijding nodig heeft van wat dan ook, op het moment dat ze Jezus uitnodigen in hun leven.
en 3, hoe zit het met vervloekingen zoals uit de hekserij, is daar uberhaupt iemand nog die er in geloofd, en zo ja, hebben die vloeken meer kracht doordat er rituelen bij worden uitgevoerd of maakt dat eigelijk niets uit met de standaard 'vervloekingen' die we allemaal wel eens doen door te zeggen dat onze man of vrouw een nietsnut is, ons kind dom, of onze buurvrouw lelijk
Dit waren de concrete vragen die ik er nog even bij gehaald heb.
1. Woorden hebben de kracht die je ze geeft. Dat is niet helemaal waar. Het hangt er ook vanaf wanneer ze gezegd worden en of je er open voor staat. Als dat 'en passant' is, kan het zijn dat het helemaal niet tot je doordringt. Maar soms kan een woord ook een soort 'inslag' betekenen. Ten positieve - als je soms een een vicieuze cirkel zit met je gedachten. Ten negatieve, als soms de toon (die de muziek maakt) erbij betrokken wordt, waardoor je je realiseert dat iemand iets negatiefs bedoelt.
2. Persoonlijk noem ik het niet satan, die voet tussen de deur krijgt. Zo kun je het wel zien, denk ik, zeker als het allemaal heel negatief is. Dan wordt de ander gebruikt door satan, of iets/iemand die daaraan verwant is. Geloof kán een tegengif zijn. Maar geloof is ook geen toverstokje. Er zijn mensen nodig die je steeds weer van het tegendeel overtuigen. Dat je dus wél een waardevol kind van God bent.
3. Ik denk dat vervloekingen gedaan in een ritueel heel, heel gevaarlijk zijn. Veel mensen staan open voor rituelen - je hoort en ziet niet anders vaak. Bij rouw, bij scheiding, bij therapie om maar wat te noemen. Ze gaan fungeren als "markeringspunten in de tijd". Een dergelijke vervloeking gepaard gaande met een ritueel vergeet een mens niet gauw. En dat blijft in je haken. Zoals ik eerder aangaf, dat je beter een pak op je duvel kunt krijgen, dan woorden, die je met je mee blijft dragen.
Daar is heel veel positieve feed back tegenover nodig en misschien wel een vorm van gebedspastoraat. Maar dat laatste is niet bekend in de meer orthodoxere kerken, wat meer is, het wordt meestal verworpen.
Nee, ik behoor niet tot de reformatorische kerken. Ik ben lid van de PKN, vroeger de GKN, wat wel aangeduid wordt met de midden-orthodoxie.