Discussies voeren over wel of geen hoed/rok, is dat zinvol?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 23 jan 2004 18:07

Mariamagdalena schreef:
Sabra schreef:
caprice schreef:Denk maar altijd als je een rok draagt dat je dat doet tot eer van God.

Een broek kun je als vrouw ook prima tot eer van God dragen, Caprice.

Nou, een broek kan een vrouw niet tot eer van God dragen.........

wat een onzin!! maar goed net als johanne zegt... straks beginnen we weer van voren af aan en dat is niet de bedoeling

als je nou zegt: IK kan geen broek dragen tot eer van God.. oke dan is dat prima... maar ik vind niet dat je dat in het algemeen kunt zeggen

caprice

Berichtdoor caprice » 24 jan 2004 09:32

trijntjejohanna schreef:
Mariamagdalena schreef:
Sabra schreef:
caprice schreef:Denk maar altijd als je een rok draagt dat je dat doet tot eer van God.

wat een onzin!! maar goed net als johanne zegt... straks beginnen we weer van voren af aan en dat is niet de bedoeling

als je nou zegt: IK kan geen broek dragen tot eer van God.. oke dan is dat prima... maar ik vind niet dat je dat in het algemeen kunt zeggen

Ik heb het niet over een broek gehad.

Ik zei alleen maar: 'Denk maar altijd als je een rok draagt dat je dat doet tot eer van God'.
Daarmee sluit ik toch niet automatisch andere kledingstukken buiten?

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 24 jan 2004 10:47

Als we het hebben over een mini-rokje ook, Caprice?

caprice

Berichtdoor caprice » 24 jan 2004 10:58

Sabra schreef:Als we het hebben over een mini-rokje ook, Caprice?

Nee.

Jij zoekt altijd de extremen weer op. :?

Alice
Verkenner
Verkenner

snugger 'oor

Berichtdoor Alice » 24 jan 2004 11:15

heej,

Ik denk dat we juist in een rok ook benadrukken dat we christen zijn. :D Ik zeg nu niet dat dat in een broek niet zo is. Maar met een rok denken de mensen wel dat je christen bent. Niet iedereen die een rok draagt is christen natuurlijk maar ik denk tog dat we ons duidelijk afspiegelen met een rok. En dan natuurlijk geen mini-rokje. :roll: Iedereen kan tog logisch nadenken! Doe dan ff niet zo sarcastisch. :wink: Als je een degelijke rok draagt is het genoeg. Net boven de knie is kort zat. En dat zo'n rokje dat als je bukt je onderbroek tevoorschijn komt. Ik denk dat jullie voor je zelf ook wel weten dat dat niet kan :!:

Groetjes,

Alice
Man's way leads to a hopeless end, God's way leads to an endless hope <><

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Re: snugger 'oor

Berichtdoor Evelien » 24 jan 2004 11:18

En weet je wat ik dan altijd zo typerend vindt?????

Bij mij op school hoor ik heel vaak: Als Christenen (refo's) moet je een rok aan. Mijn vraag daarop: Waarom? hun antwoord: dan kun je pas zien dat je een Christen bent. Mijn vraag weer: ow dus wij zijn hier allemaal Chirstenen? (Kinderen van God?= bekeerd?).

caprice

Berichtdoor caprice » 24 jan 2004 11:36

Evelien schreef:En weet je wat ik dan altijd zo typerend vindt?????

Bij mij op school hoor ik heel vaak: Als Christenen (refo's) moet je een rok aan. Mijn vraag daarop: Waarom? hun antwoord: dan kun je pas zien dat je een Christen bent. Mijn vraag weer: ow dus wij zijn hier allemaal Chirstenen? (Kinderen van God?= bekeerd?).

Je gedoopte voorhoofd...

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 24 jan 2004 11:44

caprice schreef:

Je gedoopte voorhoofd...

Er zijn over de hele wereld meer christenen die gedoopt helemaal gedoopt zijn dat slechts hun voorhoofd hoor (en hoe ziet een ander dat ik als baby gedoopt ben???). De doop met water biedt geen enkele garantie whatsoever, slechts de doop met de Heilige Geest op het moment van de wedergeboorte! Want dan wordt een heiden pas christen en pas dan wordt je verzegeld door de Heilige Geest. Je moet door je leven laten zien dat je christen bent, door een rok lijkt me dat enigzins vreemd: hoe moet een jongen dan laten zien dat ie christen is???
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 24 jan 2004 12:03

caprice schreef:
trijntjejohanna schreef:
Mariamagdalena schreef:
Sabra schreef:

Ik heb het niet over een broek gehad.

Ik zei alleen maar: 'Denk maar altijd als je een rok draagt dat je dat doet tot eer van God'.
Daarmee sluit ik toch niet automatisch andere kledingstukken buiten?

en ik had het niet tegen jou caprice, maar tegen mariamagdalena :wink:

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 24 jan 2004 12:05

Alice schreef:heej,

Ik denk dat we juist in een rok ook benadrukken dat we christen zijn. :D Ik zeg nu niet dat dat in een broek niet zo is. Maar met een rok denken de mensen wel dat je christen bent. Niet iedereen die een rok draagt is christen natuurlijk maar ik denk tog dat we ons duidelijk afspiegelen met een rok. En dan natuurlijk geen mini-rokje. :roll: Iedereen kan tog logisch nadenken! Doe dan ff niet zo sarcastisch. :wink: Als je een degelijke rok draagt is het genoeg. Net boven de knie is kort zat. En dat zo'n rokje dat als je bukt je onderbroek tevoorschijn komt. Ik denk dat jullie voor je zelf ook wel weten dat dat niet kan :!:

Groetjes,

Alice

ik heb geen rok nodig om te laten zien en te benadrukken dat ik christen ben......

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 24 jan 2004 12:13

Mariamagdalena schreef:Net zoals Napoleon, toen moesten vrouwen ook een rok.

nou krijg ík weer de schuld!!! :mrgreen:

overigens opvallend: de centrale vraag voor dit topic was "is discussiëren over een broek goed?" hoewel het antwoord eerder naar het negatieve dan het positieve helde, discussiëren we hier toch weer over.... de befaamde rokken/broekenkwestie. die ligt ons toch erg na aan het hart.

ds. A. Vergunst zei ooit: "laten we eensgezind zijn in de hoofdzaken en verdraagzaam in de bijzaken". dit lijkt mij een bijzaak bij uitstek.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

caprice

Berichtdoor caprice » 24 jan 2004 14:33

JopieK schreef:
caprice schreef:

Je gedoopte voorhoofd...

Er zijn over de hele wereld meer christenen die gedoopt helemaal gedoopt zijn dat slechts hun voorhoofd hoor (en hoe ziet een ander dat ik als baby gedoopt ben???). De doop met water biedt geen enkele garantie whatsoever, slechts de doop met de Heilige Geest op het moment van de wedergeboorte! Want dan wordt een heiden pas christen en pas dan wordt je verzegeld door de Heilige Geest. Je moet door je leven laten zien dat je christen bent, door een rok lijkt me dat enigzins vreemd: hoe moet een jongen dan laten zien dat ie christen is???

Het is iets voor jezelf, wat je in gedachten moet houden. Het is een teken van het verbond. Omdat je dat teken en zegel ontvangen hebt kun je niet openlijk in de wereld gaan leven.
Hoe een jongen kan laten zien dat hij christen is? Soms zou ik ook wel willen dat het even goed te zien was als bij vrouwen.
Je kunt het laten zien door je netjes te kleden en niet naar plaatsen te gaan waar je niet hoort. Ook kun je andere uitwendig tekenen nemen, bijvoorbeeld een visje op je auto, eenvoudige levenstijl en denken om je naasten.

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 24 jan 2004 16:18

caprice schreef:Het is iets voor jezelf, wat je in gedachten moet houden. Het is een teken van het verbond. Omdat je dat teken en zegel ontvangen hebt kun je niet openlijk in de wereld gaan leven.
Hoe een jongen kan laten zien dat hij christen is? Soms zou ik ook wel willen dat het even goed te zien was als bij vrouwen.
Je kunt het laten zien door je netjes te kleden en niet naar plaatsen te gaan waar je niet hoort. Ook kun je andere uitwendig tekenen nemen, bijvoorbeeld een visje op je auto, eenvoudige levenstijl en denken om je naasten.

Op zich mee eens: Geen half-naakte dames op je pc op school etc. (ik heb HTS Informatica gedaan, kwam daar nogal voor. Moest een keertje inloggen bij systeembeheer, die gast: "Cool zo'n boot op je achtergrond, weer eens wat anders dan zo'n vrouw ;)" bijvoorbeeld.

Maar ik vind toch dat hoe dan ook je kleding niet echt 100% relevant is voor je geloofsovertuiging. Als christen gaat het er om hoe je leeft, of je in je doen en laten Christus wilt navolgen. Kleding kan onderdeeltje daarvan zijn, maar wel ondergeschikt. En als je dan het over een rok hebt, laat vrouwen dan head-covering doen net als je Amish/Mennonites in de VS en de mannen allemaal een baard.

Nu moet ik zeggen dat ik een rok minder confronterend vind dan bijv. een RSK (www.rskenschede.nl) trui die ten eerste knal oranje is en daarnaast met koeieletters op de achterkant heeft: "Christelijke Studentenvereniging RSK". Ook shirts als "Jesus Inside" zijn best aardig als je technische opleiding doet (heb ze niet hoor, maar gaat om het idee).
En voor de rest is het belangrijk om het relaas over de liefde van Paulus in onze oren te knopen en er uit te leven.
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 25 jan 2004 14:41

Jaaaaaaaaaa, ik heb voor mijn verjaardag lekker een mooie lange spijkerrok gekregen, strak van boven en vanaf de knie wijduitlopend, heel hip! En iedereen vind het echt mooi staan, vanmiddag ga ik naar een feest met mijn mooie nieuwe rok aan.
En ik vind dus ook dat je met je rok je Christenzijn benadrukt. Soms kom ik andere vrouwen tegen, waaraan ik echt kan zien dat ze Chriesten zijn, een mooie lange rok, en vaak een lieve uitstraling en blij, ik heb het wel eens gevraagd, en het klopt altijd wel, je haalt ze er gewoon uit.
Het geeft net een dimensie extra...........

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jan 2004 15:39

Hm je kunt ze toch ook herkennen aan een WWJD-bandje, een kruisje om de nek.... of misschien wel een ichtus-tattoo op de rug of zo :P

Terug naar “Archief”