Bijbel onderstrepen met verschillende kleuren adhv thema's

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Onzin Enzo
Verkenner
Verkenner

Bijbel onderstrepen met verschillende kleuren adhv thema's

Berichtdoor Onzin Enzo » 29 nov 2008 12:08

Al een tijdje zit ik er aan te denken om bijbelboeken (zoveel mogelijk) als geheel te lezen en tijdens het lezen bepaalde teksten te onderstrepen. Ik ken veel mensen die simpelweg zo'n gele markeerstift pakken en teksten kleuren die ze mooi ofzo vinden, maar dat wil ik niet.
Ik wil geen accenten aanleggen op basis van of ik iets mooi of niet vind, maar aan de hand van thema's. Zelf zat ik te denken aan zoiets:

- Oude Mens: verboden, waarschuwingen, oordelen, valkuilen, misleidingen
- Duivel, demonen, valse profeten
- Nieuwe Mens: beloften, goede levenswandel, opdrachten, geboden
- God, Jezus, Heilige Geest, engelen
- Bemoedegingen, troost, hoop steun
- Uitleg verleden en toekomst: profetie en aanhalingen van/verwijzingen naar oudere teksten

Elk puntje heeft dan zijn eigen kleur. Thema's die dicht bij elkaar liggen (bv Oude Mens en alles over satan, duivels, etc.) zullen dan ook ongeveer dezelfde kleur krijgen.

Ik zit ook nog met de praktische kant. Ik heb een Statenvertaling met kanttekeningen die ik als studiebijbel gebruik en een NBV met liedboek die ik als leesbijbel gebruik. Beide wil ik niet in gaan kleuren, dus moet ik een nieuwe bijbel kopen. Ik zit nog te twijvelen of ik stiften of potlood ga gebruiken (ik wil alleen een streep onder de tekst zetten, niet het helemaal in kleuren) maar beide schijnen door bij de meeste bijbels.
Ik wil het liefst NBV vertaling omdat ik die het meest gewend ben. Nu zijn er een paar opties:
- Gewone NBV handbijbel. Nadeel dat het doorschijnt.
- NBV bijschrijfbijbel. Voordeel dat ik er echt een werkbijbel van kan maken, nadelen zijn de grootte en het doorschijnen.
- Andere vertaling (NBG '51 ofzo) met dikker papier?

Hebben jullie zoiets al is gedaan, of kennen jullie iemand die zoiets gedaan heeft? Zo ja, hoe beviel dat?
Wat zouden jullie aanraden praktisch gezien? Stiften/potlood? Welke bijbel?

Als jij ook zoiets zou gaan doen, wat voor thema's zou jij kiezen? Wat vind je van de onderverdeling die ik gemaakt heb?

kirsten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor kirsten » 29 nov 2008 13:48

Ik heb de NBV bijschrijfbijbel. Ik vind het ideaal omdat ik er van alles bij kan schrijven. Er is echt ruimte genoeg. Maar jij wilt echt alleen onderstrepen als ik het goed begrijp. Ik weet dan niet of het ideaal is voor jou. Hij schijnt overigens wel een beetje door ja, maar opzich valt het wel mee (ik schrijf namelijk altijd met pen, met potloot zal het niet doorschijnen.)

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 29 nov 2008 13:52

Nou ik zie dat totaal niet zitten.
Ik heb wel eens achter iemand gezeten in de kerk en die was ook zo bezig met een vier of meer kleuren pen, onder woorden en regels strepen zetten in verschillende kleuren. Ik geloof ook dat het heel niet nodig is. Maar een ieder is daar vrij in natuurlijk, als je denkt dat het je helpt om de Bijbel te doorgronden moet je het doen.

Ik ben nu tevens aangeland wat ik jou wil zeggen hierover. De Bijbel doorgronden is het belangrijkste. Wat zegt de Bijbel nu in zijn geheel en wat kun je bij wijze van spreken op veel bladzijde terugvinden. Naar mij overtuiging is de Bijbel een Verbondsboek. God wil een Verbond met de mens sluiten zowel in Oud als Nieuw Testament. Als je met deze bril de Bijbel gaat lezen wordt het een buitengewoon mooi Boek, zonder strepen maar in zijn geheel, uitkomst voor dit en toekomende leven.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 nov 2008 15:03

Strepen en kleuren doe ik niet in mijn bijbel. De reden is vooral dat ik er steeds weer andere dingen in ontdek en dan wordt het zo onoverzichtelijk als ik ga kleuren. ;)
Wat ik wel tegenkom, is dat er in een bijbelgedeelte vaak een structuur zit, bijv. een chiasme. Daar heb ik dit topic aan gewijd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Onzin Enzo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Onzin Enzo » 29 nov 2008 15:52

Bedankt voor de snelle reacties :).

Ik wil trouwens zeker niet gaan strepen/kleuren omdat ik denk dat het nodig is. De reden dat ik dat wil gaan doen is puur voor mezelf; een hulpmiddel om de hele bijbel te lezen, om meer overzicht voor mezelf te krijgen, om teksten beter te onthouden/kunnen plaatsen en om begrijpend/analytisch te lezen.

Ondertussen weet ik zeker dat ik een nieuwe bijbel ervoor ga kopen en niet mijn normale leesbijbel te gebruiken. Ik wil ook nog 'gewoon' de bijbel te kunnen lezen zonder van tevoren aangebrachte accenten.

Ik zit er trouwens steeds meer aan te denken om toch voor een andere vertaling te gaan. Normaal lees ik de NBV en gebruik ik de SV met kantekeningen voor studie. Als ik daarnaast nog een NBG '51 heb voor strepen/kleuren heb ik 3 verschillende vertalingen, wat misschien niet nodig is maar wat denk ik wel kan helpen om teksten beter/anders te lezen.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 29 nov 2008 16:02

Doorschijnen hoeft niet in de NBV, ik gebruik kleurpotloden om accenten aan te leggen in mn bijbel en dat werkt prima, het schijnt echt niet door...
Laat je leiden door Hem!

Riska

Berichtdoor Riska » 30 nov 2008 14:08

Je zult over een aantal jaren merken dat je niet meer begrijpt dat je iets onderstreept hebt. Want dan kijk je er weer helemaal anders tegenaan en heb je wellicht spijt dat je dingen onderstreept of gemarkeerd hebt.

Het is tenminste mijn ervaring geweest, want je groeit in je geloof - als het goed is tenminste. En met die groei verandert je inzicht en zijn er andere accenten die je zou willen leggen. Dus: bezint eer gij begint. Handiger is er een boekje bij te hebben waar je voor jezelf aantekeningen kunt maken.

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 30 nov 2008 15:33

Het kan ook zijn dat je na een aantal jaren precies dat onderstreepte je juist aanspreekt.
Ik onderstreep wel in mijn Bijbel maar doe het gewoon met een pen.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 01 dec 2008 12:33

Het zou er aan liggen welke bijbel. Ik heb een 'huistuinkeukenbijbel' waar dat rustig in zou kunnen. Niet oneerbiedig ofzo, maar dat ding gaat tas in tas uit en is na een paar jaar toch versleten. Mijn mooie grote bijbel ben ik zuiniger mee ;-)

Ik schrijf wel eens mee met preken. Daar heb ik meer aan. Je zou daarvan ook een soort database kunnen aanleggen op je computer. Misschien begin ik daar nog wel eens aan. Preken opslaan als series, maar ook op thema, tijd van het jaar etc. Best nog eens handig om terug te zoeken :)
pobody's nerfect

Riska

Berichtdoor Riska » 01 dec 2008 12:41

Jo'tje schreef:Het zou er aan liggen welke bijbel. Ik heb een 'huistuinkeukenbijbel' waar dat rustig in zou kunnen. Niet oneerbiedig ofzo, maar dat ding gaat tas in tas uit en is na een paar jaar toch versleten.

En als je ouder wordt merk je hoe dierbaar juist die oude versleten Bijbel is, ook al ligt hij vrijwel uit elkaar... Ik spreek uit ervaring... :wink:

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 01 dec 2008 16:09

Een andere optie is misschien nog om het digitaal te doen.
Je kopieert wat je gelezen hebt (bv van http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl) in een documentje.

Dan kun je de tekst kleuren, de achtergrond kleuren en eventueel kun je aanpassen mocht dat nodig zijn.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 01 dec 2008 17:39

Vuurtje schreef:Een andere optie is misschien nog om het digitaal te doen.
Je kopieert wat je gelezen hebt (bv van http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=nl) in een documentje.

Dan kun je de tekst kleuren, de achtergrond kleuren en eventueel kun je aanpassen mocht dat nodig zijn.

Daar heb ik ook al aan gedacht. Maar dan wil ik ook meteen met mijn laptop in de kerk zitten. Bij apple kun je makkelijk spotightopmerkingen plaatsen. Zo kun je makkelijk een zoekopdracht doen.

Anyway .. ik onderstreep nu niet. Wel schrijf ik veel dingen ik de kantlijn erbij. denk aan datum, locatie, personen. Vaak gaat het om een link tussen iets dat voorvalt in mijn leven en wat ik lees in de Bijbel.

@ Riska . . . als die vol is en versleten haal ik gewoon een nieuwe. Dat kan ook weer een verfrissend effet hebben. Een blanco bijbel!! :D
Neemt niet weg dat de oude in de boekenkast komt te staan of als scheurbijbel gerecycled wordt.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 02 dec 2008 08:25

Ach ik vind het persoonlijk erg handig, omdat ik met het terugzoeken van teksten minder hoef te zoeken. En Riska, ik ben het niet met je eens dat je er niks meer aan hebt en het niet meer begrijpt als je groeit in geloof. Maar dat is persoonlijk denk ik.
Laat je leiden door Hem!

Onzin Enzo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Onzin Enzo » 02 dec 2008 10:01

Riska schreef:Je zult over een aantal jaren merken dat je niet meer begrijpt dat je iets onderstreept hebt. Want dan kijk je er weer helemaal anders tegenaan en heb je wellicht spijt dat je dingen onderstreept of gemarkeerd hebt.

Het is tenminste mijn ervaring geweest, want je groeit in je geloof - als het goed is tenminste. En met die groei verandert je inzicht en zijn er andere accenten die je zou willen leggen. Dus: bezint eer gij begint. Handiger is er een boekje bij te hebben waar je voor jezelf aantekeningen kunt maken.
Daar was ik inderdaad ook bang voor en daarom streep ik bewust ook niet dingen aan die ik mooi of belangrijk vind. Je smaak en visie verandert over de jaren. Maar ik streep thema's aan die je vrij objectief kan bepalen, dus die zullen niet veranderen :-).

Ik ben er trouwens voor mezelf al uitgekomen. In een evangelische boekhandel waar ik werk heb ik een Groot Nieuws Bijbel met Aantekeningen gevonden. Bij de uitgever zijn ze al bijna 2 jaar niet meer leverbaar en het was de laatste in de winkel, een mazzeltje dus. Ik had al een Staten met kanttekeningen maar vooral de bijlagen en de geografische plaatjes uit de GNB zijn erg tof.
De GNB leest echt ontzettend makkelijk, heerlijk verfrissend :-). Eerst twijvelde ik nog omdat het niet zo'n goede (letterlijke) vertaling is, maar naast de GNG heb ik ook nog een NBG '51, SV '77 en NBV, dus dat komt wel goed :wink:.

Ik onderstreep nu met gewone potloden en dat bevalt me tot nu toe prima. Je ziet het niet door de bladzijde heen (het voelt alleen wat stroef/geribbeld) en het valt niet gelijk ontzettend op. Pas als je er echt naar gaat kijken zie je wat nu precies onderstreept is, dat is precies wat ik wou.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 02 dec 2008 18:16

Tijn schreef:En Riska, ik ben het niet met je eens dat je er niks meer aan hebt en het niet meer begrijpt als je groeit in geloof. Maar dat is persoonlijk denk ik.
Wat dat betreft, en als je niet de hele Bijbel in 1x achter elkaar wilt lezen en daarbij onderstrepen (zoals de TS dat wil), lijkt het mij dan juist handig om de datum en/of een andere korte aantekening erbij te zetten, dan weet je nog waar het toen om ging/wanneer het was en kan zo'n herinnering toch juist mooi zijn?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Terug naar “Archief”