Al een tijdje zit ik er aan te denken om bijbelboeken (zoveel mogelijk) als geheel te lezen en tijdens het lezen bepaalde teksten te onderstrepen. Ik ken veel mensen die simpelweg zo'n gele markeerstift pakken en teksten kleuren die ze mooi ofzo vinden, maar dat wil ik niet.
Ik wil geen accenten aanleggen op basis van of ik iets mooi of niet vind, maar aan de hand van thema's. Zelf zat ik te denken aan zoiets:
- Oude Mens: verboden, waarschuwingen, oordelen, valkuilen, misleidingen
- Duivel, demonen, valse profeten
- Nieuwe Mens: beloften, goede levenswandel, opdrachten, geboden
- God, Jezus, Heilige Geest, engelen
- Bemoedegingen, troost, hoop steun
- Uitleg verleden en toekomst: profetie en aanhalingen van/verwijzingen naar oudere teksten
Elk puntje heeft dan zijn eigen kleur. Thema's die dicht bij elkaar liggen (bv Oude Mens en alles over satan, duivels, etc.) zullen dan ook ongeveer dezelfde kleur krijgen.
Ik zit ook nog met de praktische kant. Ik heb een Statenvertaling met kanttekeningen die ik als studiebijbel gebruik en een NBV met liedboek die ik als leesbijbel gebruik. Beide wil ik niet in gaan kleuren, dus moet ik een nieuwe bijbel kopen. Ik zit nog te twijvelen of ik stiften of potlood ga gebruiken (ik wil alleen een streep onder de tekst zetten, niet het helemaal in kleuren) maar beide schijnen door bij de meeste bijbels.
Ik wil het liefst NBV vertaling omdat ik die het meest gewend ben. Nu zijn er een paar opties:
- Gewone NBV handbijbel. Nadeel dat het doorschijnt.
- NBV bijschrijfbijbel. Voordeel dat ik er echt een werkbijbel van kan maken, nadelen zijn de grootte en het doorschijnen.
- Andere vertaling (NBG '51 ofzo) met dikker papier?
Hebben jullie zoiets al is gedaan, of kennen jullie iemand die zoiets gedaan heeft? Zo ja, hoe beviel dat?
Wat zouden jullie aanraden praktisch gezien? Stiften/potlood? Welke bijbel?
Als jij ook zoiets zou gaan doen, wat voor thema's zou jij kiezen? Wat vind je van de onderverdeling die ik gemaakt heb?