Refoweb kids deel 7

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ChupaChups
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor ChupaChups » 04 nov 2008 13:15

Ik 'mag' hier eigenlijk niet over meepraten want ik heb geen kids :wink: maar k vind het wel interessant.
Wat MissF zegt, zo denken veel vrouwen erover en logisch. Logisch dat je weer wilt werken en dat je zelf ook gewoon tijd nodig hebt voor andere dingen.
Maar ben het wel meer eens met Annet. Ik vind dat je er volledig moet zijn voor je kind waar je voor gekozen hebt.
Niet dat je niet meer moet gaan werken, maar zo jong al je kindje wegbrengen vind ik echt niet goed.
Ben geen deskundige ofzo, maar ik hoor het zoveel om me heen dat zowel moeder als kind wekenlang huilend uit elkaar gaan...lijkt me niet goed.
En als je zwanger bent bekijk je het nog rationeel, maar straks.
Het is heel wat zo'n bevalling, een heel ander leven, wennen aan elkaar, nieuwe situatie en dan moet je al snel weer gaan werken. Daar staat je hoofd misschien niet naar (ja oké tuurlijk bij sommigen wel)
Maargoed, ik spreek voor mezelf. Mij lijkt het beste dat je het eerste halfjaar lekker thuis blijft om te wennen, samen te zijn.
Het eerste jaar is zo belangrijk voor een baby.
En dan kun je toch altijd daarna nog aan de slag?
Ik weet het, een halfjaar er tussen uit op je werk zijn ze niet blij mee. En is allemaal niet geregeld in NL. Maar ik denk echt dat dat beter zou zijn.

Nouja, succes alvast en jij ook ajl! Hopelijk went het snel.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 04 nov 2008 13:24

Moet zeggen dat ik het deels met je eens bent chupachups. Als ik huilend bij mn huilende dochter weg moet gaan zou ik stoppen met werken. Maar aan de andere kant wat acire zegt, ik ben liever vrolijk aan het werk dan heel de dag thuis bij mn kinderen.
Nu hebben vlieger en ik het deze week goed geregeld, hij is thuis als ik weg ben, normaal is mn moeder er. Maar ik wil dus ook niet meer dan 1,5 dag oppas hebben, meer werken vind ik prima maar dan moet vlieger thuis zijn.
Dus het lijkt me niet perse nodig om 6 maanden thuis te zijn bij je kind, je kunt ook zorgen dat de man thuis is of iemand anders die een goede band heeft zoals oma.
Eerlijk gezegd zou ik dus ook geen gastouder of kdv willen als mijn moeder het niet meer wil, dan stop ik met werken.

Sarah ligt overigens heel gezellig Eva Lynn te roepen in bed. Ze slapen bij elkaar sinds kort en dat gaat prima! Al is het kamertje eigenlijk te klein, ze moeten nog even wachten tot de nieuwe kamer klaar is :wink:
Vind het echt geweldig om te zien hoe ze op elkaar reageren :8>

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 04 nov 2008 13:27

Idd chupachups, de eerste 6-12 mnd zijn heel belangrijk in de hechting van een kind. Ik snap dus ook echt niet dat dat verlof maar 16 weken is.
Als ik voor opvang zou moeten kiezen, zou ik zelf voor een gastouder kiezen. Het is niet goed voor de hechting van een kind als er veel verschillende personen bij de verzorging betrokken zijn, en volgens mij kunnen ze op een kdv nooit garanderen dat een kind één vaste begeleider heeft.

ChupaChups
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor ChupaChups » 04 nov 2008 13:33

Nou precies, ik vind het wel verschil maken of oma of je man oppast of thuis is. Maar dat wegbrengen naar een kdv met heel veel andere kindjes en andere verzorgers...De baby heeft het allerliefst de moeder bij zich., dat is gewoon zo.

En ik begrijp niet zo goed de uitspraak 'liever een vrolijke werkende moeder dan een sacherijnige thuisblijfmoeder'
Van werken word je ook niet altijd vrolijk en kom je misschien wel moe thuis. En wat ik me zo voor kan stellen is er genoeg te doen thuis en kom je dat eerste half jaar echt wel door met je baby!
Hoor van vriendinnen dat de tijd vliegt en dan wil je toch alles meegemaakt hebben? Ze zijn zo snel groot....

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 04 nov 2008 13:39

Ben het absoluut met je eens dat een kind de eerste maanden zich moet hechten aan ouders/omgeving. Daarom denk ik ook dat het belangrijk is dat het kind de meeste tijd bij de ouders doorbrengt ipv het kdv. Wij hebben er dus bewust voor gekozen dat ik 3 dagen ga werken en niet meer. Helemaal stoppen met werken zou voor mij geen optie zijn, ook omdat ik er niet vrolijker/gezelliger op word als ik de hele dag thuis zit.

De belangen van het kind boven je eigen belang ben ik het helemaal mee eens. Momenteel is er een sollicitatieronde binnen het kantoor voor de advocatenopleiding. Een jaar geleden zou ik gesolliciteerd hebben. Momenteel laat ik deze ronde aan mij voorbij gaan, omdat deze opleiding impliceert dat ik 4 dagen moet gaan werken en ook nog een opleiding ernaast moet doen. Dat kan ik zelf niet verantwoorden naar mn kind toe.

Enne gastouders....daar heb ik nu juist geen goed gevoel bij. Je kent de ouder niet en weet ook niet wat die met je kind doet. Zo'n gastouder is toch de hele dag alleen met je kind. Voor mijn gevoel is er op het kdv toch iets meer controle, omdat er meerder mensen werken. Als ik iemand in de burt zou weten die op mijn kind zou willen passen en die ik zou vertrouwen, dan is het weer een ander verhaal. Eigenlijk zou ik Hugo het liefst naar opa/oma brengen, maar die wonen gewoon te ver weg.

Ik ben het wel met Haai eens dat het verlof te kort is. Eigenlijk zou het verlof 3 mnd langer moeten zijn.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 04 nov 2008 13:40

ChupaChups schreef:En ik begrijp niet zo goed de uitspraak 'liever een vrolijke werkende moeder dan een sacherijnige thuisblijfmoeder' ..

Ja, wat heeft je kind er aan dat je vrolijk bent, maar niet thuis.

MissF, nu zeg je wel zo makkelijk dat je zeker wil gaan werken,
maar dat zei ajl ook toen ze nog zwanger was. ;)

Een kindje (zeker van 3 maanden) heeft gewoon z'n mama/papa nodig.
Niet een of andere onbekende, die weinig tijd voor 'm heeft.
Is mijn bescheiden mening.

deleana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor deleana » 04 nov 2008 13:48

MissF; Je zegt , je bent toch ook mens! Natuurlijk, maar je bent juist moeder!!
Er komt zoveel in deze tijd( in de wereld) op ze af. Daar denk je nu nog niet aan , maar wat is het juist belangrijk, om nu al die baby`s ( tot en met 4 jaar)warmte, geborgenheid, liefde, ja zoveel hebben ze nodig. Dat te geven nu zo nog zo lekker bij je zijn.( misschien een beetje krom geschreven)

Het klinkt misschien heel hard, maar als je werk nog zo belangrijk is dan moet je niet kiezen voor het moeder worden.

Ik zou voor geen goud willen werken, wat ik dan allemaal zou missen van mijn kinderen. En ik heb echt geen saai leven hoor!!
Financieel zouden we het best kunnen gebruiken, maar dan maar wat minder.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 04 nov 2008 13:52

Die eerste 4 jaar zijn idd heel mooi. Kinderen veranderen echt als ze "in de grote wereld" terecht komen. Mijn jongens waren echt van mij, toen ze 4 werden en naar school gingen veranderden ze zo en echt niet in het positieve. Dit komt gewoon door alle anderen waarmee ze omgaan en dingen die ze te horen en weten krijgen waarvan jij liever niet wilt dat ze die bijv al weten.
ja, dat is mijn mening dan he.....

ChupaChups
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor ChupaChups » 04 nov 2008 14:02

3 dagen lijkt me best veel trouwens :shock:
Maargoed, de een kan meer aan dan de ander.
En het is gewoon berejammer dat werken de norm is en thuisblijfmoeder-zijn de laatst denkbare optie, terwijl het juist zo belangrijk is.

(naam alleen al: thuisblijfmoeder...dat thuisblijf' mag gerust weg hoor)

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 04 nov 2008 14:08

Als ik iedere dat thuis zo zijn met mijn twee dochters en het regent bijvoorbeeld 3 dagen achter elkaar, ik kan dan geen kant op met de kinderen, dan wordt ik echt niet vrolijk. Ik wil dan iets doen, de muren komen op me af en ik voel me alles behalve de moeder die ik wil zijn voor mijn kinderen.

Als ik dan een dag of halve dag of avond weg ben, werken, met vriendinnen uit, naar mn ouders of weet ik wat, dan heb ik even wat anders gehad waardoor ik er weer tegen kan.

Vlieger zei gisteravond nog tegen me: zo'n avond samen met die meiden is best zwaar, ze huilen precies alle twee tegelijk, sarah vraagt aandacht als je de fles geeft aan eva lynn enz.
dus ik: ja dat heb ik heel de dag door... :wink: En ik vind het heerlijk, geloof me, ik zou nog best meer kinderen willen krijgen, maar eens in de zoveel tijd wil ik ook even een momentje voor mezelf om tot 'rust' te komen, ook in mn werk kom ik tot rust, op een andere manier, want natuurlijk ben je moe na een dag hard werken. Maar op de een of andere manier geeft het je wel een rust, heerlijk!

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 04 nov 2008 14:14

Ik werk zelf nu ook een paar uur per week, maar ik vind het toch wel een heel prettig idee dat ik weet dat ik het thuis ook prima uit kan houden. Dus als het werken om de een of andere reden niet meer gaat dan ben ik met alle liefde en plezier weer thuisblijfmoeder.
Laatst gewijzigd door Haai op 04 nov 2008 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 04 nov 2008 14:26

Ben ook absoluut van mening dat een moeder zoveel mogelijk bij het kind moet zijn.
Je hebt samen besloten om voor een kindje te gaan, dus je hebt ook samen alle (niet gedeeltelijk) verantwoordelijkheid voor het kind.
Het lijkt mij dat als je meer als 2 dagen werkt en je kind op het kdv of bij een gastouder brengt dat je toch die verantwoordelijkheid ook op een ander schuift.
Als moeder en kind allebei met traan ogen elkaar alleen moeten laten vind ik dat echt erg.
Tuurlijk is het zo dat veel moeders ook mee moeten werken anders kunnen ze niet rondkomen, maar ze kunnen ook gaan werken als de papa thuis is.
Zal niet zeggen dat een moeder altijd thuis moet zijn, wel zoveel mogelijk en het risico van het kinderen krijgen is dat de kinderen in alles voorgaan.

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 04 nov 2008 14:30

ChupaChups schreef:En ik begrijp niet zo goed de uitspraak 'liever een vrolijke werkende moeder dan een sacherijnige thuisblijfmoeder'

Ik bedoel het zo: Er zijn genoeg moeders die het heerlijk vinden om een paar dagen niet thuis te zijn en even met andere dingen bezig te zijn. Is ook goed voor sociale contacten en het maakt je wereld wat groter. Als je dat verplicht moet missen omdat je een kind hebt wordt je er niet vrolijker op lijkt me. Ik zou er depri van worden, altijd thuis zijn, altijd hetzelfde doen. Dan kun je beter een paar daagjes werken en de andere dagen van je kindje genieten, dan alle dagen thuis zitten verkommeren.

Daatje123

Berichtdoor Daatje123 » 04 nov 2008 14:37

Acire schreef:
ChupaChups schreef:En ik begrijp niet zo goed de uitspraak 'liever een vrolijke werkende moeder dan een sacherijnige thuisblijfmoeder'

Ik bedoel het zo: Er zijn genoeg moeders die het heerlijk vinden om een paar dagen niet thuis te zijn en even met andere dingen bezig te zijn. Is ook goed voor sociale contacten en het maakt je wereld wat groter. Als je dat verplicht moet missen omdat je een kind hebt wordt je er niet vrolijker op lijkt me. Ik zou er depri van worden, altijd thuis zijn, altijd hetzelfde doen. Dan kun je beter een paar daagjes werken en de andere dagen van je kindje genieten, dan alle dagen thuis zitten verkommeren.

Ik sluit me aan bij Acire! Zo zie ik het ook. En werken wanneer de ander thuis is?? Er zijn ook zat mensen die niet in de verpleging werken, dus wisseldiensten kunnen draaien? Nee, dank u! Dan zie je je man ook bijna niet als je weggaat wanneer hij thuis komt.

deleana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor deleana » 04 nov 2008 14:38

Tuurlijk lammetje, ik heb ook wel eens momenten dat het lekker druk is.
De een boos de ander huilt en wilt z`n zin.............
Maar we zeggen zo makkelijk( komt op mij over) De muren komen op mij af, ik ben geen vrolijke moeder als ik alleen maar thuis ben.

Je kan het ook van de positieve kant zien, en je er lekker met veel zin er voor in zetten!

Een moment voor jezelf is altijd goed, voor iedere moeder. Maar moet je die in je werk vervullen.Ach ja iedereen natuurlijk z`n eigen ideeen!

Hebben jullie dan nog wel tijd voor jehuishouden, als je erbij werkt?
Ik heb er nu soms al moeite mee.
Ben denk ik ook niet zo super schoon..............

Terug naar “Archief”