vraag aan mensen uit gemeenten met een nieuw orgel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 31 jul 2008 19:46

Nog mooier, men betaalde het alles en men zwoegde er voor, vaak zonder het resultaat zelf mee te maken!
Baksteen

phox
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor phox » 29 aug 2008 17:38

Bij de destijds Hervormde Kerk in Veen is in 1999 dit nieuwe orgel geplaatst. Ik weet het precieze bedrag niet meer, ik geloof dat het om 400.000-500.000 gulden ging. Dus dat zal nu wel zo'n beetje hetzelfde bedrag in Euro's zijn. In Veen kreeg men het orgel geschonken van 2 gemeenteleden. De gemeente moest zelf de benodigde bouwkundige kosten opbrengen. Zelfs dat heeft toen best wat discussie opgeleverd, of het nou allemaal wel zo nodig was.

Ik zelf houd wel van een goed geluid (en ben dan ook niet echt te spreken over het elektronische orgel in de HHK). Maar first things first, als huisvesting een probleem is - of in de nabije toekomst gaat worden - dan lijkt mij dat meer prioriteit hebben.

Dan zou ik nu eerder voor een tijdelijke oplossing met het orgel kiezen, aangezien dat probleem vrij nijpend lijkt. Die tijdelijke oplossing zou best een goed elektronisch orgel kunnen zijn. Er zijn bijv. Allen orgels die m.i. de vergelijking met een gemiddeld pijporgel zeer goed kunnen doorstaan.

Zie overigens op bovenstaande link ook een aantal gebruikte orgels, misschien zit er iets passends bij?
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

Fluitje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Fluitje » 29 aug 2008 21:08

In 1991 is in de CGK-kerk Fontein te Bunschoten een nieuw orgel in gebruik genomen.

Afbeelding

Meer informatie kan je vinden hier: http://www.library.uu.nl/vakgebieden/algemenecollecti/utrechtiana/orgelsinutrecht/b/bunschotendefont/42121main.html

Ik weet niet meer wat het gekost heeft maar jullie orgelcommissie kan ongetwijfeld informatie opvragen bij onze organisten.

Er is trouwens bewust voor een pijporgel gekozen ipv electronisch.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 30 aug 2008 23:18

phox schreef:Dan zou ik nu eerder voor een tijdelijke oplossing met het orgel kiezen, aangezien dat probleem vrij nijpend lijkt. Die tijdelijke oplossing zou best een goed elektronisch orgel kunnen zijn. Er zijn bijv. Allen orgels die m.i. de vergelijking met een gemiddeld pijporgel zeer goed kunnen doorstaan.

Klopt, maar het ligt er wel aan hoe er geregistreerd wordt! Bij ons in de kerk (CGK Almelo) hebben we ook een Allen orgel. We hadden een Johannus uit 1974, maar die was helemaal op. De organisten zaten vaker IN het orgel dan er achter... :mrgreen:
Een pijporgel was geen optie, omdat daarvoor de hele kerk verbouwd moest worden. Het front staat boven de kansel, en een pijporgel is zoveel zwaarder dat de hele achtermuur verstevigd moest worden. En dan hadden we nog maar een orgeltje met een paar stemmen. En dat is ook niets. We hebben wel naar gebruikte orgels gekeken, maar de verbouwkosten aan het gebouw om het orgel te plaatsen waren nog meer dan de aanschaf van het orgel zelf. En toen hebben we als gemeente een Allen gekocht. Klinkt er goed, maar nogmaals: Ligt wel aan de manier van registreren. Als je goed registreert klinken de huidige digitale orgels erg goed, registreer je maar wat raak, dan hoor je een doffe elektronische dreun.. :?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 07 okt 2008 15:13

Afbeelding
Ons orgel. Wij hebben ook veel verschillende registers, maar de helft mag niet gebruikt worden op zondag. Jammer is dat.. vind ik!

Dit orgel is in 1979 in gebruik genomen
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 07 okt 2008 16:04

jans1 schreef:Afbeelding
Ons orgel. Wij hebben ook veel verschillende registers, maar de helft mag niet gebruikt worden op zondag. Jammer is dat.. vind ik!

Dit orgel is in 1979 in gebruik genomen

Waarom mogen bepaalde registers niet gebruikt worden?
De organist moet de gemeente meenemen in het zingen. Biju een lofpsalm moet het orgel de gemeente laten juichen, dus ook zelf juichen. En bij een boetelied mag het orgel best ingetogen klinken.
Die knoppen zitten er niet voor niets op! En anders moet je de helft er maar uitslopen of moet bij de aanschaf van een orgel maar wat minder geld uitgegeven worden (dus minder registers)!! :?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 07 okt 2008 17:50

Wullimpie schreef:[modbreak]Het gebruik van het orgel staat niet ter discussie in dit topic.
Laten we het houden bij het orgel probleem van appelflap.

Als er voor de rest geen inhoudelijke tips meer zijn moeten we het topic misschien gaan afsluiten??
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

ronald1980
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ronald1980 » 07 okt 2008 18:08

Wullimpie schreef:
Wullimpie schreef:[modbreak]Het gebruik van het orgel staat niet ter discussie in dit topic.
Laten we het houden bij het orgel probleem van appelflap.

Als er voor de rest geen inhoudelijke tips meer zijn moeten we het topic misschien gaan afsluiten??

Nou misschien een afsluitende vraag aan Appelflap of er al duidelijkheid is wat het nu echt gaat worden (zou een mooie afsluiting zijn)

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 07 okt 2008 21:15

Het enige bericht dat mij ter ore is gekomen ondertussen is(anders dan was gezegd) dat alle opties in overweging genomen gaan worden.
Eerder leek het alsof men beslist een pijporgel wilde, gebruikt of nieuw, maar niet te duur.

Blijkbaar klopte mijn interpretatie van dat bericht niet goed OF ze zijn opnieuw gaan orienteren. In ieder geval zal het dan dus nog wel een poosje gaan duren. Alhoewel, de eerste speciale orgelfondscollecte is afgelopen zondag gehouden. Voor het eerst sinds mensenheugenis 3 rondgangen, ipv 2 ;) Alles is dus nog heel onzeker.

Einde topic, wat mij betreft.
Baksteen

Terug naar “Archief”