Gezin en huishouding deel 2

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 30 sep 2008 15:49

liefie schreef:
Heidebloem schreef:Mijn moeder wast ook altijd 's nachts of op zaterdag. Ook toen we nog met z'n 6en waren, dat is best te doen. En dan scheelt het echt wel in de energierekening!

En wat Evelien zegt; heerlijk als de wasmachine 's morgens klaar is..

Ga zelf waarschijnlijk in een flat wonen, weet niet of het dan zo'n goed idee is 's nachts te wassen :mrgreen:

Onze wasmachine hoor je bijna niet moet je er echt naast gaan staan en de buren horen er nooit iets van gelukkig.

Heb jij een Miele Liefie?

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elvira (gast) » 30 sep 2008 19:11

@Heidebloem, over verbrande droger:
misschien zat er teveel was in de droger? Of was het zeefje van de droger niet goed geleegd van tevoren? Onze droger heeft ook eens kuren gehad... rook ook wat branderig (gelukkig geen brand!). De man die m kwam repareren verklaarde dat er max. 1 was in mocht, niet meer. Net zoals je wasmachines niet te vol mag proppen, mag de droger (bij ons dan) maar halfvol.
Overigens zetten we de droger ook nooit aan als we weg zijn. (dit meer in verband met inbraakgevaar... bij ons moet er een raam open als de droger aanstaat en als wij dan met de hond weg zijn... tja.. je weet maar nooit.)
Maar voor alle apparaten geldt, dat je ze niet te lang moet laten aanstaan ivm overhitting ed, toch?

groetjes, elvira

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 30 sep 2008 19:55

elvira (gast) schreef:@Heidebloem, over verbrande droger:
misschien zat er teveel was in de droger? Of was het zeefje van de droger niet goed geleegd van tevoren? Onze droger heeft ook eens kuren gehad... rook ook wat branderig (gelukkig geen brand!). De man die m kwam repareren verklaarde dat er max. 1 was in mocht, niet meer. Net zoals je wasmachines niet te vol mag proppen, mag de droger (bij ons dan) maar halfvol.
Overigens zetten we de droger ook nooit aan als we weg zijn. (dit meer in verband met inbraakgevaar... bij ons moet er een raam open als de droger aanstaat en als wij dan met de hond weg zijn... tja.. je weet maar nooit.)
Maar voor alle apparaten geldt, dat je ze niet te lang moet laten aanstaan ivm overhitting ed, toch?

groetjes, elvira

Ze hebben alles gecontroleerd; gewicht van het wasgoed, de pluizenzeef, de waterbak, de bedrading enz. Alles was in orde, het was een fout in de droger.
Blijkt ook wel omdat ze €200,- van de verzekering terug hebben gekregen voor het verbrande wasgoed en een nieuwe droger van de fabrikant. En dat krijg je niet zomaar, moet je echt kunnen bewijzen dat je niets verkeerd gedaan hebt.
AfbeeldingAfbeelding

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 30 sep 2008 21:57

LauraC schreef:
liefie schreef:
Heidebloem schreef:Mijn moeder wast ook altijd 's nachts of op zaterdag. Ook toen we nog met z'n 6en waren, dat is best te doen. En dan scheelt het echt wel in de energierekening!

En wat Evelien zegt; heerlijk als de wasmachine 's morgens klaar is..

Ga zelf waarschijnlijk in een flat wonen, weet niet of het dan zo'n goed idee is 's nachts te wassen :mrgreen:

Onze wasmachine hoor je bijna niet moet je er echt naast gaan staan en de buren horen er nooit iets van gelukkig.

Heb jij een Miele Liefie?

Wij hebben een siemens dacht ik een luxe uitvoering een goede kennis van ons werkt bij miele en zo zijn wij daar goedkoop aangekomen. Erg makkelijk en altijd iemand in de buurt die hem zo kan nakijken enz voor een vrienden prijsje

Rolf

Berichtdoor Rolf » 30 sep 2008 22:01

's Nachts wassen

3 Wasbeurten, wit/bont 40 gr., per week
1 wasbeurt, wit/bont, 40 gr.: 0,750 kWh * 0,20 (kosten overdag) = 0,15 eurocent.
's Nachts: 0,750 * 0,14 = 0,105 eurocent.
Kostenverschil is 0,045 eurocent.
Winst bij 3 zulke wasbeurten in
de week, gedurende een jaar: 0,045 * 3 * 52 = €7,02.

5 Wasbeurten, wit/bont 60 gr., en 5 * drogen per week
Wasbeurten: 1 kWh * 0,20 (overdag) = 20 eurocent
's Nachts: 1 kWh * 0,14 = 14 eurocent.
Kostenverschil 0,06 * 5 * 52 = €15,60
Kostenverschil voor de droger (2 kWh per droogbeurt): 0,12 * 5 * 52 = €31,20
Samen €46,80.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 01 okt 2008 08:47

Hmmm i.p.v. 0,045 scheelt het dan niet 0,45 of heb ik het mis?

Ik was altijd zo veel mogelijk al in het weekend, deze zaterdag heb ik een halve dienst gelukkig, en zondag ga ik de nacht in. Gelukkig kan ik dan op zaterdag het meeste wassen en ophangen.
Droger gebruik ik trouwens zelden, soms handdoeken en altijd het dekbedovertrekset omdat ik daar geen plaats voor heb om deze op te hangen. Verder gaat alles keurig op het rek :D Binnen anderhalve dag is het droog :)

Wij hebben ook een Miele, best wel zuinig moet ik zeggen! Hij past automatisch de tijd aan en het water als het bijv. maar een halve trommel is. Ideaal :mrgreen:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 01 okt 2008 08:55

kwebbel schreef:Hmmm i.p.v. 0,045 scheelt het dan niet 0,45 of heb ik het mis?

Ja, je hebt het mis.
Verschil tussen 0,15 en 0,105 kan toch nooit 0,45 zijn? ;)

Ik was trouwens altijd overdag.
De slaapkamer van buurman zit tegen onze wasmachine aan zegmaar.
En onze machine maakt best wat lawaai met centrifugeren. :)

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 01 okt 2008 09:19

AikonGirl schreef:
kwebbel schreef:Hmmm i.p.v. 0,045 scheelt het dan niet 0,45 of heb ik het mis?

Ja, je hebt het mis.
Verschil tussen 0,15 en 0,105 kan toch nooit 0,45 zijn? ;)
ik snapte het zowiso niet hoe hij dat uitgerekent heeft..... :? er staat 1x 0,14 maar waar die vandaan komt :| maar goed, ik ook altijd :mrgreen:

vandaag heb ik gedaan:
gestofd (niet uitgebreid)
gestofzuigd
gedweild
straks ga ik de badkamer soppen en het toilet doen, alles even opzij en ook de badkamer dweilen. Daarna hou ik m'n gemakt t/m 14.00 want ik moet ook nog werken :P
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 01 okt 2008 11:03

Onze wasmachine gebruikt +- 54 liter water per wasbeurt. Volgens mij is dat vrij veel?

Overigens, wij hebben een condensdroger (dat is zo'n ding met een waterreservoir in plaats van een slang naar buiten) en ik droog eigenlijk alleen het beddegoed er in, maar ik vind het een ramp! Ik kan het twee keer op het volledige programma doen en dan is het nog niet droog. Het draait ook helemaal in elkaar en ik word er gek van. Is dat normaal? De kussenslopen zijn altijd wel droog.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 01 okt 2008 11:25

Jep hier precies hetzelfde!!! Ik word er ook altijd gek van... Na 1 programma haal ik m er uit, ik schud m uit zodat hij weer uit elkaar valt en dan draai ik m nog een programma. Maar het duurt idd wel erg lang voordat ie klaar en ja de kussenslopen zijn wel altijd droog!
ik zal m wel in de droger moeten doen want ik kan m nergens ophangen...... lastig!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 01 okt 2008 11:32

kwebbel schreef:Jep hier precies hetzelfde!!! Ik word er ook altijd gek van... Na 1 programma haal ik m er uit, ik schud m uit zodat hij weer uit elkaar valt en dan draai ik m nog een programma. Maar het duurt idd wel erg lang voordat ie klaar en ja de kussenslopen zijn wel altijd droog!
ik zal m wel in de droger moeten doen want ik kan m nergens ophangen...... lastig!
Grappig, mijn propbleem is dus precies hetzelfde. Nu had ik hem laatst op het balkon gehangen over twee stoelen, en het hoeslaken over een deur. Het is een optie, maar niet met dit weer... En we roken allebei, dus dat hoeslaken stinkt uiteraard dan.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 01 okt 2008 18:03

kwebbel schreef:ik snapte het zowiso niet hoe hij dat uitgerekent heeft..... :? er staat 1x 0,14 maar waar die vandaan komt :| maar goed, ik ook altijd

Gebruik
Met een energiemeter heb ik gemeten wat het gebruik is.
Bij wit/bont 40 gr. is dat voor mijn wasmachine ongeveer 650 kWh.
Tijdens de metingen bleek dat vooral het verwarmen veel energie kost.
Bij 60 gr. ong. 1 kWh. Het draaien van trommel kost
bijna geen energie.
De wasdroger gebruikt veel meer dan de wasmachine. Afhankelijk van de
hoeveelheid, en het programma, liep het grofweg uiteen van 1500 kWh tot
3000 kWh.

Berekening
Stel een wasmachine die voor 1 beurt (wit/bont, 40 gr.) 750 Wh gebruikt.
Dat is 0,750 kWh. Eén kWh kost overdag 0,20 eurocent, 's nachts 0,14
eurocent (gegevens van aug. 2008).
Dus overdag één wasbeurt, kost: 0,75 * 20 = 15 eurocent.
's Nachts: 0,75 * 14 = 10,5 eurocent.
Het verschil is dus 4,5 eurocent, of 0,045 Euro.

Hopelijk is het zo iets duidelijker.

Zoals al vermeld, i.g.v. enkele wasbeurten is met 's nachts wassen globaal
5 tot 10 euro per jaar te verdienen.
Meerdere wasbeurten (ook op hogere temperatuur) en 's nachts drogen
kan het verschil verhogen, tot globaal 50 tot 75 Euro per jaar.
Het scheelt dus in zo'n geval wel iets, maar het valt in het niet bij de
kosten van de dagelijkse boodschappen. Die komen op €1500
(eenpersoonshuishouden, sobere levensstijl) tot €5000 (6 pers.) per jaar.

L'être extraterrestre schreef:Onze wasmachine gebruikt +- 54 liter water per wasbeurt. Volgens mij is
dat vrij veel?
Nee, dat is vrij normaal. Onlangs heb ik het bij de
mijne (LG, 2004) opgemeten. Ongeveer 58 liter per wasbeurt.
Kosten van 54 liter water zijn ong. 5 eurocent.

Lakens in de droger kunnen bijv. om ander huishoudtextiel gewikkeld
worden, om te voorkomen dat ze als een prop in elkaar gaan zitten, en
daardoor niet droog worden.

De droger gebruik ik bijna niet. Gebruikt veel energie, en het textiel slijt
enorm.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 01 okt 2008 18:27

Bij mij gebeurt dat ook vaak maar als ik 'm daarna nog even een kwartiertje aanzet, is 't wel droog.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 01 okt 2008 20:10

Als je bij het dekbedovertrek eens een paar tennisballen doet kan het zijn dat die sneller droogt. Die tennisballen kloppen het dekbed dan wat op.

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 01 okt 2008 21:01

Bij mij wordt het dekbedovertrek ook niet droog in de droger. Ik doe het er altijd alleen in, zonder hoeslakens en slopen, maar dat maakt echt niet uit. Hij komt er echt nog vrij vochtig uit. Ik hang hem dan altijd nog even over een droogrekje, maar echt ideaal vind ik dat ook niet :?
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

Terug naar “Archief”