Als nu de mode zo is dat een meisje/vrouw bij voorkeur een pantalon gaat dragen (als het niet noodzakelijk en dienstig is, zie voorbeelden die ik gegeven heb), dan komt die mode in strijd niet alleen met Deut.22:5, maar ook met het menselijk gevoel van stijl, gevoel en eerbaarheid.
Volgens mij draait de schrijver een beetje om de hete brei heen. Aan de ene kant denkt hij te kunnen stellen dat zijn gevoel voor stijl, gevoel (alweer gevoel?) en eerbaarheid ook meteen het gevoel van ieder mens is. Maar hier slaat hij de plank uiteraard volledig mis.
- Stijl gaat over smaak en is subjectief
- en ik kom alleen op grond van eerbaarheid totaal niet bij een rok uit in plaats van een broek? Als ik het technisch zou bekijken bedekt een broek zelfs meer dan een rok, en een broek voorkomt een aantal onaangename situaties die je met een rok wel kunt krijgen. Dus waarom zou ik een broek eerbaarder moeten vinden? Ook dit is subjectief).
Hij bekrachtigt deze stellingname door zelfs uitzonderingen te noemen waarbij wel een broek gedragen kan worden. Het woord wetticisme dringt zich bij me op als ik deze regel met toegestane uitzonderingen lees.
Aan de andere kant gooit hij er een bijbelse waarheid tegenaan die er eigenlijk vanuit gaat dat het onderwerp juist niet verkeerd is: doe het om mensen geen verdriet te doen en geen wantrouwen op te wekken. Alleen, dit bijbelse idee kun je net zo goed omkeren: hoeveel verdriet en wantrouwen kun je wel niet opwekken door het dragen van een broek af te keuren? Echt onderschat dat niet, het maakt veel kapot.
Ook deze tweede stellingname bekrachtigd hij door nog een bijbelse waarheid: "Hetzij dat we eten of drinken of iets anders doen, is het tot eer van de Heere?" Dit is een tekst die duidelijk uitdraagt dat het gaat om ons hart en niet om wat we eten of drinken (wat toendertijd een issue was).
Ik vind de uitleg dat het hier gaat om travestie aannemelijk. God heeft ons als man en vrouw geschapen, en het is erg ondankbaar om daar niet tevreden mee te zijn. Gelukkig speelt dit totaal geen rol bij een vrouw die een broek draagt.