is de mens bij bekering actief of passief

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rickk
Verkenner
Verkenner

is de mens bij bekering actief of passief

Berichtdoor rickk » 30 aug 2008 20:05

In hoeverre is de mens actief bij geloof en bekering?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 30 aug 2008 20:51

Bij de eerste bekering of wedergeboorte is de mens passief.
Bij de doorgaande bekering in het leven van een christen is de mens actief.

Er valt natuurlijk nog veel meer over te zeggen, maar dit kort samengevat mijn mening.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 30 aug 2008 21:01

Wullimpie schreef:Bij de eerste bekering of wedergeboorte is de mens passief.
Bij de doorgaande bekering in het leven van een christen is de mens actief.

Er valt natuurlijk nog veel meer over te zeggen, maar dit kort samengevat mijn mening.

Is een mens bij de eerste bekering echt alleen passief? Ik vind het beeld van God die Zijn hand naar jou uitstrekt en zo op je hart klopt om binnen te komen erg mooi, dan is het aan jou de keus of je God in je hart wil toelaten?
Mijns inziens is er toch ook iets actiefs van de mens?
Ik weet het: God zoekt ons als eerste op, als het aan ons ligt willen wij niet. Maar als je als mens op je stoel blijft zitten gebeurd er ook niets. Het is toch bid en werkt?
Hoe zie jij dat dan?
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 30 aug 2008 21:09

Ik blijf bij wat ik gezegd heb, anders maak je God afhankelijk van de mens.
God doet 99% en de mens moet nog even de laatste 1% doen door de deur van de knip te halen.

Voor de duidelijkheid, ik wil hier niet pleiten om maar af te wachten tot God er eindelijk eens aan begint, nee daar is de bijbel duidelijk over, we moeten strijden om in te gaan, door te zoeken, te kloppen en te bidden.
Maar die 1e bekering is echt 100% Gods werk.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

mayflower
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mayflower » 30 aug 2008 22:32

Bekering is een gave van God, die God Soeverein uitdeeld naar het welbehagen van Zijn wil:

Handelingen 5:31 Deze heeft God door Zijn rechter hand verhoogd tot een Vorst en Zaligmaker, om Israël te geven bekering en vergeving der zonden

Handelingen 11:18 En als zij dit hoorden, waren zij tevreden, en verheerlijkten God, zeggende: Zo heeft dan God ook den heidenen de bekering gegeven ten leven!

2 Timotheus 2:25 Met zachtmoedigheid onderwijzende degenen, die tegenstaan; of hun God te eniger tijd bekering gave tot erkentenis der waarheid;

Bekering en geloof gaan altijd samen, omdat men geen bekering kan hebben zonder het geloof in het evangelie, en dit geloof is dus ook een gave:

Efeze 2:1 Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave

Al het roemen van de mens valt weg, maar wat een aanstoot voor een natuurlijk mens of een arminiaan!

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 31 aug 2008 09:32

In hoeverre is de mens actief bij geloof en bekering?

Rick, is bij elk mens niet het geloof aanwezig? heeft God dat niet in de mens geschapen, door de zonde zijn wij daar van afgeweken, we zijn het niet kwijt.
Gods Geest is altijd in de mens actief om hem/haar tot bekering te brengen, hem/haar te laten "omkeren".
God werkt aan de harten, de mens kan het beantwoorden."

"de eerste bekering"
Als dan de mens zich bekeert dat noemt de bijbel "in de eerste liefde"
dan ben je dankbaar, dan ben je niet passief-dan wil je het wel aan iedereen vertellen dat je de Here Jezus hebt leren kennen, je bent geheel opnieuw geboren, een heerlijke tijd.
De bijbel noemt dat "van melk leven/drinken",Hebr. 5

"Bij doorgaande bekering"
Maar dan moet je van de vaste spijs leren eten, het onderscheiden van goed en kwaad zegt, Hebr.5 11-14
Dan kom je weer met beide benen op de grond.
Dan ontmoet je de dingen weer van alledag, daar wil de Here Jezus ons bij helpen om dingen te kunnen onderscheiden van goed en kwaad, verkeerde dingen te kunnen laten, bij de een zal dat makkelijker zijn dan de ander, door de verschillende karakters.

Als de mens dan volledig zijn hart open wil stellen dan sta je versteld van de veranderde mens (de "nieuwe" mens door de Here Jezus).

marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 12 sep 2008 19:11

Een mens is zelf erg actief als God hem bekeerd, namelijk om God tegen te werken in de bekering.
Maar als God werkt wie zal het keren.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 sep 2008 19:53

goofy1978 schreef:Een mens is zelf erg actief als God hem bekeerd, namelijk om God tegen te werken in de bekering.
Maar als God werkt wie zal het keren.

Ik denk dat er vooral heel veel mensen zijn die verblind door grote, dikke boeken van allerhande oudvaders de uitstrekkende hand van God pas heel laat zien. Echter, dat is misschien niet eens waar we het hier over hebben.

Emma, Willempie geeft exact aan wat jij eigenlijk ook al zegt. Het is God die zijn handen uitstrekt naar jou (wedergeboorte) daarna komt de aanname door het geloof en bijvoorbeeld de goede werken als vruchten van het geloof, maar ook de strijd tegen de zonde, de wereld en het eigen vlees (bekering).

God stort zijn Geest uit over mensen, over die uitstorting is de mens passief, maar op het moment dat de Geest van God in de mens is gaat dat 'samen' op, de mens wordt tot levend gewekt en gaat God zoeken, gaat zien hoe hij is, hoe zondig arm en naakt.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 15 sep 2008 17:42

Eens met Wullimpie en Raido: God is niet afhankelijk van de mens...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 15 sep 2008 21:54

LeChat schreef:Eens met Wullimpie en Raido: God is niet afhankelijk van de mens...

Dat troost me ook weer enorm, vanuit mezelf zou het helemaal niks worden. Van mezelf uit wil ik alle dingen behalve 100% leven voor Zijn eer. Tuurlijk, ik denk vaak dat ik het wel wil, maar kom er steeds meer achter dat ik het juist zelf ben die tegen God kiest.

Daarom troost me de wetenschap dat God het werkt; beide, het willen en het werken!

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 15 sep 2008 21:58

Raido schreef:Emma, Willempie geeft exact aan wat jij eigenlijk ook al zegt. Het is God die zijn handen uitstrekt naar jou (wedergeboorte) daarna komt de aanname door het geloof en bijvoorbeeld de goede werken als vruchten van het geloof, maar ook de strijd tegen de zonde, de wereld en het eigen vlees (bekering).

Amen amen en nog eens amen!
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 16 sep 2008 08:12

essieee schreef:
LeChat schreef:Eens met Wullimpie en Raido: God is niet afhankelijk van de mens...

Dat troost me ook weer enorm, vanuit mezelf zou het helemaal niks worden. Van mezelf uit wil ik alle dingen behalve 100% leven voor Zijn eer. Tuurlijk, ik denk vaak dat ik het wel wil, maar kom er steeds meer achter dat ik het juist zelf ben die tegen God kiest.

Daarom troost me de wetenschap dat God het werkt; beide, het willen en het werken!

En je mag er ook om vragen, dat Hij het willen en het werken in jou werkt! Niet alleen weten dat Hij dat kan, maar hem er ook om vragen! Anders gaan we met de armen over elkaar zitten wachten tot Hij eens wat doet, en dat is niet goed.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 16 sep 2008 12:21

Prima aanvulling Race, al ben ik van mening dat God je vragende maakt wat het bidden opwekt.
maar dat is achteraf :wink:

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 16 sep 2008 14:03

essieee schreef:Prima aanvulling Race, al ben ik van mening dat God je vragende maakt wat het bidden opwekt.
maar dat is achteraf :wink:

En zolang je niet weet of God je vragende heeft gemaakt: BLIJVEN bidden! Gebeden met het verstand gedaan, zijn nogal eens gebruikt door God om de mens aan het denken te zetten, waarop ze écht op de knieën gaan... :!:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Heidebloem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Heidebloem » 16 sep 2008 14:31

em_ma schreef:
Raido schreef:Het is God die zijn handen uitstrekt naar jou (wedergeboorte) daarna komt de aanname door het geloof en bijvoorbeeld de goede werken als vruchten van het geloof, maar ook de strijd tegen de zonde, de wereld en het eigen vlees (bekering).

Amen amen en nog eens amen!

Ben ik helemaal mee eens.
AfbeeldingAfbeelding

Terug naar “Archief”