Onmogelijk om zalig te worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 27 aug 2008 21:13

Ja God wil dat elk mens tot bekering komt, maar kijk naar de dagen van Noach, Noach maar bouwen aan de ark en prediken, God heeft die wereld 120 jaar genadetijd gegeven om zich te bekeren en we weten de afloop.

God sluit perioden af.

Er komt een tijd dat er geen mogelijkheid om te kiezen meer zal zijn. Openbaring 22: 11.Dan heeft de genade Gods opgehouden voor allen die zich verhard hebben in de zonde. Gods genade zal voor diegenen, die temidden van een leven in de zonde worden weggerukt, eindigen.
Ook zullen de lankmoedigheid en genade Gods eenmaal ophouden voor diegenen die de maat der zonde hebben volgemaakt alsmede voor de gehele wereld die zich volhardend van Gods afkeren.
Tijdens de zeven laatste plagen zal er geen gelegenheid tot bekering meer zijn omdat de tijd van genade voorbij is. Vergelijk hierbij de volgende teksten:
Openbaring 14: 9-10. (Ongemengde toorn); Openbaring15 : 1 (de toorn Gods geëindigd); Openbaring 16: 1-21 (de plagen); en Openbaring 18: 4 (oproep tot Gods volk Babylon te verlaten).3. Geen tweede genadetijd.

Er zijn heden geestelijke stromingen die leren dat de mensen tijdens de duizend jaren een tweede genadetijd geschonken zal worden, wanneer zij tijdens dit leven gefaald hebben God te dienen. Dit is echter een misleiding van satan. Er is nergens in de Bijbel een aanwijzing daarvoor te vinden. Er is geen tweede genadetijd voor deze wereld, niet en ook niet voor elk persoonlijk.
De gedachte aan een tweede genadetijd wordt door Paulus uitdrukkelijk afgewezen. Hebreën 10 : 29. „Want zo wij willens en wetens zondigen, nadat wij de kennis der waarheid ontvangen hebben, zo blijft er geen slachtoffer meer over voor de zonden, maar een schrikkelijke verwachting des oordeels en hitte des vuurs, dat de tegenstanders verslinden zal. Als iemand de wet van Mozes heeft teniet gedaan, die sterft zonder barmhartigheid onder twee of drie getuigen. Hoeveel te zwaarder straf meent gij, zal hij waardig geacht worden die de Zoon vertreden heeft en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij geheiligd was en de Geest der genade smaadheid heeft aangedaan "
Wanneer een mens in de zonde volhardt en de aangeboden genade van God versmaadt, door te weigeren zich te bekeren, wordt hem geen verdere kans geschonken, om de enige reden, dat de Heilige Geest, door Wie de genade Gods wordt toegepast aan de ziel, zich bedroefd terugtrekt.

De genadetijd is nog slechts kort.

We weten dat de Here Jezus als grote Hogepriester dienst doet in het Allerheiligste van het hemelse heiligdom. Dit betekent dat we nu leven in de tijd waarin de boeken des hemels worden afgesloten, de tijd van het oordeel. De namen van degenen die, het evangelie hebben verworpen worden uit de boeken gedaan. Matth.24.: 50-51. Hun wordt geen tweede genadetijd meer geschonken.Matth. 24: 42-44. Daarom waarschuwt Christus ons dat we ons. moeten voorbereiden. Deze voorbereiding bestaat daarin, dat we ons leven thans inrichten naar de heilige voorschriften van Zijn Woord.
De gebeurtenissen in de wereld gezien in het licht van het profetische woord geven ons ondubbelzinnig te kennen, dat de wederkomst des Heren nabij is en dat dan het laatste Woord over deze wereld zal worden uitgesproken. Openbaring 21: 6.
Openbaring 14: 12 en 15: 1, 3. Door Gods genade is een volk toebereid om gered te worden en het eeuwige leven te ontvangen.

(Openb. 22:10-12). De laatste periode van de genadetijd.
De bedeling van het evangelie is de laatste periode van de genadetijd die ooit aan de mensen zal worden gegeven. Zij die in deze bedeling van toets en beproeving leven en die er toch niet toe worden gebracht zich te bekeren en te gehoorzamen, zullen met de ongelovigen omkomen.
Er is geen tweede proeftijd. Het evangelie dat gepredikt zal worden aan alle naties, geslachten, talen en volken brengt de waarheid op duidelijke wijze en laat zien dat gehoorzaamheid de voorwaarde is om eeuwig leven te verkrijgen. Christus rekent Zijn gerechtigheid hen toe, die ermee instemmen dat Hij hun zonden wegneemt. Wij zijn schuldenaars van Christus door de genade die ons in Hem volkomen maakt

Het werk van de Here Jezus in het hemels heiligdom (genadetijd) is de tijd van Noach 120 jaar al ruimschoots overschreden.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Gurkie
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Gurkie » 28 aug 2008 10:48

Raido schreef:Verder nog kort. Een mens is niet van zichzelf hongerig of dorstig naar het Levende water. Door de genade van de Heer gaan de ogen van mensen open en zullen ze zien, ze worden dorstig gemaakt en gevoed door de Heer.

Daar ben ik het niet volledig mee eens. Ik geloof dat ieder mens zoekt (hongert, dorst, wat jij wilt ;-)) naar het Doel van zijn bestaan. Sommige mensen herkennen dat zoeken bij zichzelf, het merendeel ziet dat niet. Maar als ik om me heen kijk, zie ik overduidelijk dat mensen zoeken naar God, zonder dat ze weten dat het God is.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 28 aug 2008 17:28

Gurkie schreef:
Raido schreef:Verder nog kort. Een mens is niet van zichzelf hongerig of dorstig naar het Levende water. Door de genade van de Heer gaan de ogen van mensen open en zullen ze zien, ze worden dorstig gemaakt en gevoed door de Heer.

Daar ben ik het niet volledig mee eens. Ik geloof dat ieder mens zoekt (hongert, dorst, wat jij wilt ;-)) naar het Doel van zijn bestaan. Sommige mensen herkennen dat zoeken bij zichzelf, het merendeel ziet dat niet. Maar als ik om me heen kijk, zie ik overduidelijk dat mensen zoeken naar God, zonder dat ze weten dat het God is.

Als ze dat doen, doen ze dat niet uit zichzelf, ook al zien ze dat misschien nog niet.
Rom 3:11 Er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt

Het is immers God die beide het willen en het werken in ons werkt. (Filippensen 2:13)
Maar dat zien we vaak pas achteraf.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 sep 2008 08:04

Wullimpie, maar wat als zo iemand die leegte ervaart, zoekt, hongert.... en vervolgens boeddhist wordt of moslim? Zeggen we dan ook: God werkte in die persoon?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 17 sep 2008 17:30

Marnix schreef:Wullimpie, maar wat als zo iemand die leegte ervaart, zoekt, hongert.... en vervolgens boeddhist wordt of moslim? Zeggen we dan ook: God werkte in die persoon?

Leidt God iemand naar een valse godsdienst?
Nee toch, dus dan was het voor zover je dat kan zeggen niet God´s werk.

Voor de goede orde, ik wilde niet beweren dat geen mens zoekende is, ik bedoelde te zeggen dat geen mens uit zichzelf zoekt naar de God van de bijbel, zonder dat God daar bij betrokken is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 sep 2008 08:11

Als een mens leegte ervaart en naar invulling zoekt, weet hij nog niet wat de beste invulling daarvan is. Ze zoeken niet specifiek, dat klopt. De vraag is ook: Openbaart God zich als iemand zoekt. Zoekenden zijn doorgaans wel geintereseerder, beter te bereiken. En daar ligt dan een uitdaging voor ons als kerken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 okt 2008 08:34

Wullimpie schreef:Voor de goede orde, ik wilde niet beweren dat geen mens zoekende is, ik bedoelde te zeggen dat geen mens uit zichzelf zoekt naar de God van de bijbel, zonder dat God daar bij betrokken is.

Als je binnen het christendom opgegroeid bent en je gaat opzoek naar God, dan zoek je wel bewust naar deze God.
Een persoon die binnen de islam is opgegroeid, zal gaan zoeken naar Allah.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 22 okt 2008 17:37

Gerdien B. schreef:
Wullimpie schreef:Voor de goede orde, ik wilde niet beweren dat geen mens zoekende is, ik bedoelde te zeggen dat geen mens uit zichzelf zoekt naar de God van de bijbel, zonder dat God daar bij betrokken is.

Als je binnen het christendom opgegroeid bent en je gaat opzoek naar God, dan zoek je wel bewust naar deze God.
Een persoon die binnen de islam is opgegroeid, zal gaan zoeken naar Allah.

Ik beweer ook niets anders.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2008 11:22

Gelukkig zijn er ook mooie voorbeelden waaruit blijkt dat God ook hen zoekt.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 okt 2008 00:48

Marnix schreef:Gelukkig zijn er ook mooie voorbeelden waaruit blijkt dat God ook hen zoekt.

God is altijd de eerste! :wink:

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 26 okt 2008 15:33

Wullimpie schreef:
Gurkie schreef:

Als ze dat doen, doen ze dat niet uit zichzelf, ook al zien ze dat misschien nog niet.
Rom 3:11 Er is niemand die verstandig is, er is niemand die God zoekt

Het is immers God die beide het willen en het werken in ons werkt. (Filippensen 2:13)
Maar dat zien we vaak pas achteraf.

Beste Wullimpie, het citaat van Paulus dat je aanhaalt, over het willen en het werken, gaat niet over het zoeken naar het doel van het bestaan. Paulus zegt dit tegen de gemeente van Filippi, christenen dus (heiligen in Filippi die één zijn in Christus Jezus Filipenzen 1:1.). Aan degenen die ook deel hebben aan de genade die Paulus geschonken is (Filipenzen 1:7). Het willen en het handelen (werken) waar Paulus hier over spreekt gaat over het herstel van de relaties in de gemeente in Filippie (Filipenzen 2). Hieruit kunnen we wel leren dat God kan spreken door onze verlangens (willen). Het 'werken' houdt hier in inspireren en kracht geven. Het wil namelijk niet zeggen dat je niet tegen kunt werken. 2:12b blijf u inspannen voor uw redding , en doe dat in diep ontzag voor God.

Het willen en werken dat hier genoemd wordt kun je dus niet in de context plaatsen dat God de wil en het geloof in Jezus redding in je werkt.

In de tekst uit Romeinen (Psalm 14) gaat het 'zoeken' van God over bidden en het goede doen. Paulus geeft hiermee aan dat iedereen schuldig staat voor God, maar dat (door het geloof) niet iedereen onder de wet staat. Dit verklaart hij na het citaat uit Psalm 14 (en nog meer psalmen):

Romeinen 3:19 Wij weten dat de wet in alles wat hij zegt alleen tot degenen spreekt die aan de wet zijn onderworpen. Maar uiteindelijk wordt ieder mens het zwijgen opgelegd en staat de hele wereld schuldig voor God.

Romeinen 3:22 God schenkt vrijspraak aan allen die in Jezus Christus geloven.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 27 okt 2008 16:24

Toch kun je daar uit afleiden dat we daar dus in afhankelijk zijn van God.

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 27 okt 2008 19:08

Wullimpie schreef:Toch kun je daar uit afleiden dat we daar dus in afhankelijk zijn van God.

Kun je wat duidelijker aangeven wat precies je punt is? Met deze one-liner kun je alle kanten op.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 okt 2008 11:07

Wullimpie schreef:Toch kun je daar uit afleiden dat we daar dus in afhankelijk zijn van God.

Dat zijn we zeker. Tegelijkertijd wordt ons ook weer verantwoordelijkheid gegeven. Afhankelijkheid is niet: Wat wij doen maakt niet uit, het moet toch gegeven worden, krijg je het niet, dan kan je toch niks doen.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 28 okt 2008 18:19

Marnix schreef:

Dat zijn we zeker. Tegelijkertijd wordt ons ook weer verantwoordelijkheid gegeven. Afhankelijkheid is niet: Wat wij doen maakt niet uit, het moet toch gegeven worden, krijg je het niet, dan kan je toch niks doen.

Ik zou dat ook niet willen beweren.

Terug naar “Archief”