Wie is Israel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mayflower
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor mayflower » 18 aug 2008 15:48

madel schreef:.....waar staat dat er niet meer geofferd zou hoeven worden? in Ezechiel 40-48 wordt weer vrolijk geofferd!!! niet om heen te zien naar het volbrachte offer maar om terug te zien....

Dit vind ik wel de een zeer vreemde uitleg, dat de gehele offerdienst weer ingesteld gaat worden met als doel om terug te zien naar Christus ????

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 18 aug 2008 16:48

Aangezien na de opstanding de wereld in de wedergeboorte geleid zal worden door het volk israel, dat zal fungeren als een koninkrijk van priesters, is dat zeer wel aannemelijk.

de hoodstukken 40-48 uit ezechiel vormen voor velen een struikelblok. daaruit volgt dan meestal dat je het maar niet letterlijk moet nemen want het staat haaks op de traditionele uitleg en men loopt er volledig op vast.

het is voor mij geen enkel probleem om dit gedeelte waar mogelijk letterlijk te aanvaarden. alleen is dat enkel mogelijk voor hen die nog een zegenrijke toekomst zien voor israel en daarbij de volkeren die gezegend zullen gaan worden. dit was allemaal al beloofd aan abraham. pas na de wederkomst zal dit zn finale voltrekking krijgen.

Groet,
Madel
Bedenkt de dingen die boven zijn, niet die op de aarde zijn.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 18 aug 2008 18:46

madel schreef:Aangezien na de opstanding de wereld in de wedergeboorte geleid zal worden door het volk israel, dat zal fungeren als een koninkrijk van priesters, is dat zeer wel aannemelijk.

de hoodstukken 40-48 uit ezechiel vormen voor velen een struikelblok. daaruit volgt dan meestal dat je het maar niet letterlijk moet nemen want het staat haaks op de traditionele uitleg en men loopt er volledig op vast.

het is voor mij geen enkel probleem om dit gedeelte waar mogelijk letterlijk te aanvaarden. alleen is dat enkel mogelijk voor hen die nog een zegenrijke toekomst zien voor israel en daarbij de volkeren die gezegend zullen gaan worden. dit was allemaal al beloofd aan abraham. pas na de wederkomst zal dit zn finale voltrekking krijgen.

Groet,
Madel

Je blijft zo onderscheid maken tussen Jood en Griek. Ik heb nu even geen tijd om er verder op in te gaan, maar volgens mij doe je nu precies het tegenovergestelde van wat er in je onderschrift staat: je bedenkt de dingen op aarde (een ethnische definitie van Israël), terwijl het in de bijbel om geloof (en dat is van 'boven') gaat.
The Lord is the Potter, not Harry!!

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 18 aug 2008 20:27

Peter L, je vergeet wel even dat Israel een volk is dat zonder G-d niet is geworden noch enige plaats had en dat het juist de verordeningen van boven zijn die het plaats hebben gegeven. En ja er is wel degelijk verschil in de functie van de man en de vrouw en slaaf en de vrije meester en de Jood en de Griek. Niet wat betreft de velossing, niet wat betreft de doop, niet wat betreft de zelfde Geest die in hen kan werken wanneer zij geloven. Maar er blijft verschil in functie. Vleselijke mensen, waartoe ik de meestal in geestelijke termen orerende christenen rekenen die zich beter of vervangend van een ander achten of zo met het gewone fenomeen van verschil zitten dat alles gelijk aan elkaar geschakeld moet worden tot eenheidsworst - dat is niet wat de Schrift verteld.
En Als je de profetien omtrent de Gezalfde (Christos - Masjiach) goed kende, zou je weten dat "David" één van de namen van Hem is (zie: Jeremia 30:9; Ezechiel 34:23, 24; 37:24, 25; Hosea 3:5)
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 19 aug 2008 03:33

Hallo Divrei Shmuel,

De nationale Staat Isra‘l zoals we die nu op aarde kennen, is een door mensenhanden georganiseerde Staat. Net zoals bijv. in 1921 Koeweit door de Engelsen is gemaakt en een deel van Irak gestolen werd. Net zoals Hong Kong door de Engelsen gestolen werd van China, omdat China de, door Koningin Elisabeth I gestolen werd, omdat China de drugshandel van England zat was. Mensen stelen wat van God is en wat God toebehoort. Ook menen zij, voortdurend dat zij JHWH een handje moeten helpen.

Daarom is het zo slecht afgelopen met het Joodse volk van het OT. Juist omdat het "volk" Isra‘l haar eigen gang ging, moest JHWH haar laten gaan. De HEER heeft geen andere keus dan mensen mos te laten die niet willen. Die vrijheid heeft elk mens. Ons gedrag en onze Geest (wet) bepaalt of we bij de (Heilige) Vader op aarde zullen behoren of Onze Hemelse Allerhoogste God en Zijn Zoon Christus.

Hoe zou ik u prijsgeven, Efraim
u overleveren, Isra‘l
Mijn hart keert zich om in Mij
ten volle wordt mijn erbarming opgewekt.

(Hosea 11:8 )

In 722 voor Christus moest JHWH het volk Isra‘l in de handen geven van de Assyri‘rs.

Lees ook Jesaja 58:1 en Ezechi‘l 33:11 waar de Allerhoogste God oproept tot persoonlijke bekering van het hart, omdat het huis Isra‘l stervende is.
Het gaat hier om het Geestelijke aspect van de aanbidding en de relatie, niet om een stuk land of en leeg gebouw.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 19 aug 2008 05:59

biblebook,

Met te verwijzen naar de overwinning van de Assyriers toon je aan de materie niet geheel te beheersen - Na koning Sjlomo (Salomo) viel het rijk immers in tweeen uiteen; het koninkrijk J'hoeda en het koninkrijk Jiesrael. Dat Jiesrael vertegenwoordigde dus niet meer alle Jiesraelische stammen; noch alle Jiesraelies.
Ook vergeet je dat niets kan gebeuren zonder dat G-d het toelaat.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 19 aug 2008 11:51

de bijbel staat vol met teksten waarin God zelf zegt: IK ZAL...en vul maar in.

in het OT is daar ook sprake van geweest. daar was niet alleen israel zelf getuige van maar ook de omringende volken. die waren beducht voor deze God.

in de toekomst zal God zelf israel verzamelen uit de volkeren en vergaderen in de schuur. ook dat zal israel niet ontgaan en ook de volkerenwereld niet. omdat het ingrijpen van Gods wege een doel heeft. Zich te heiligen

Ez 36:23 Want Ik zal Mijn groten Naam heiligen, die onder de heidenen ontheiligd is, dien gij in het midden van hen ontheiligd hebt; en de heidenen zullen weten, dat Ik de heere ben, spreekt de Heere HEERE, als Ik aan u voor hun ogen zal geheiligd zijn.

Groet,
Madel

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 19 aug 2008 15:45

Divrei Shmuel

Inderdaad, zoals ik al sugereerde in 722 voor Christus gaf JHWH Israël in handen van de Assyriërs! In dit geval bleek de afval van Juda nog ernstiger te worden dan bij Israël. Bijzonder is dat Koning Hizkia bij de belegering van Jeruzalem zich niet beriep op de één of andere afgod, maar -notabene- op JHWH. Hij zocht genade voor zijn volk en vond die -als een wonder- bij de Allerhoogste God. In 2 Koningen 18:19 e.v.

Op gelijke wijze had JHWH Jehojak willen helpen als Nebukadnessar voor de poorten van Jeruzalem stond. Het volk van Juda was toen echter zo verstokt en weggezonken in zonden, dat zij -geestelijk- niet meer in staat
waren de hulp van de Allerhoogste God in te roepen.

De zonde waar Juda en Israël ten gronde aan gingen waren: Overtreding van de Sabbat, dienstbetoning aan de Baäl allerlei onfrisse praktijken oefenen.
Lees ook in dat geval 2 Kronieken 36:15-17 waarin aangegeven wordt de Koning der Chaldeën (Nebukadnessar) tegen Israël optrok. De oproepen tot bekering ( Jeremia, Sefanja en Habakuk) waren tevergeefs.

Onthoudt dat het niet de Allerhoogste God is die het op een breuk aan laat komen tussen Hem en "Zijn volk" maar dat de grondslag daarvoor altijd bij de ongehoorzaamheid van de mens ligt. JHWH tracht verzoeningen te realiseren. Maar als het volk -of de mens- niet wil luisteren, dan is haar ondergang aan haar zelf te wijten. Ook voor het volk Israël! Bestudeer de Profeten eens grondig in relatie met het Getuigenis (Christus) dan kom je verder dan de aardse Staat Israël aan de Middellandse zee; (Efeziërs 411-13 en Openbaring 12:17 en 19:10)

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 19 aug 2008 17:56

Dacht je dat ik de profeten niet kende. En daar wordt ook van een ards Israel gesproken, een dat Zijn G-d nog zal gaan zien en geloven. Maar nergens lees ik van een ander Israel. Dat is ook niet het doel van de Koninkrijks Boodschap. Die roept op tot het Priesterschap en niet tot het Israelschap van de volken. Zowel de plaats van Israel geografisch als Israel als volk speelt en zal een rol spelen.
De volken die beroepen op "Het Nieuwe Verbond", waarvan de enige letterlijke profetie in Jeremia 31 wordt genoemd, moeten de aan gerichte woorden in Jeremia 31 zeker eens gaan lezen en ook de laatste verzen van het hoofdstuk die duidelijk maken dat Israel even gedurig zal blijven bestaan als volk als de hemel en aarde en dat alleen het volledige kunnen meten van hemel en aarde haar einde zouden betekenen - zoiets als nooit dus.

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 21 aug 2008 04:06

Als Kerk en Staat in deze wereld ŽŽn zijn, dan is voor God de wereld van de genade afgesloten. De terugkeer van Yeshua is dan nodig om zij die waarlijk "in Christus" zijn, naar het oordeel wat nu in de hemel plaats vindt, om Zijn getrouwen op te halen, dat wil zeggen, de Verlosten bij de eerste opstanding uit de graven en zij dan -nog levend zijn- Hem tegemoet gaan Een reis van een week (van Sabbat tot Sabbat zogezegd). Immers Hij komt op de wolken des Hemels met een grote engelen schare. Wij gaan Hem tegemoet, omdat de verlosten zelf de keuze hebben gemaakt om in het Hemels Jeruzalem ( en dus niet het aardse) te wonen voor 1000 jaren.

Zij die de keuze om in het Hemels Jeruzalem te willen wonen afwijzen blijven in hun graven of sterven bij het ervaren van de geweldige kracht die zal ontstaan, als de Hemelse Vader, Žn de Allerhoogste God van ons, de Allerhoogste God Žn Vader van Christus zich doet gelden.

Er wordt nergens gesproken over een vernieuwd Isra‘l op aarde, voordat de 1000 jaren voorbij zijn. De verlosten gaan eerst naar de hemel in de Hemelse Stad Jeruzalem. Dˆt is ook de Stad, die zal nederdalen bij de tweede komst van Christus mŽt de verlosten in die stad (Hemels Jeruzalem). Dan pas zal diŽ Hemelse Stad plaats krijgen nabij de -huidige- Olijfberg en Hoofdstad van de Nieuwe Wereld worden.

Als het ware zal dan pas de wereld hŽt Isra‘l zijn dat terug te vinden is in belichaming van Yeshua "de Isra‘l".

Voor die tijd zal de aarde met de Overste der wereld, Satan onbewoond zijn en de zon verdwenen. De aarde zal een woestenij zijn met een temperatuur ver onder het vriespunt.

Kijk als je dan de profeti‘n kent, dan zou ik, afgezien van de profetie hierboven, -ook- een ander verhaal van je willen horen!
namelijk dat het Isra‘l van het OT verstrooid zou moeten blijven tot aan de wederkomst van Christus, om tot het inzicht te komen dat zij alle mensen Christus nodig hebben om verlost te kunnen worden. Ik herinner aan Nicodemus uit Johannes 3 die evenzeer zijn dienstwerk en geest gevangen hield binnen het raamwerk van menselijke wetten en geboden, waarvan hij meende dat zij goddelijk waren. Zonder Yeshua zijn wij niets, zonder de werking van de Heilige Geest in ons leven, zullen we niet in staat zijn, om verlost van zonden en burgers van een Hemels Rijk te worden.

Indien wij burgers van een Kerk en Staat willen blijven dan kiezen we voor de aardse zaken. Indien wij Christelijke Vaderlandsliefde tonen, dan kiezen wij voor (het reeds Geestelijke aspect) het Rijk dat bestaat maar niet van deze aarde is.

Dat (Geestelijke) burgerschap en de groei naar de naturalisatie tot inwoners van dat Rijk begint in ons hart. Mijn Rijk is niet van deze aarde, leert Yeshua, dus wat proberen we toch steeds te beweren over een aards Isra‘l, dat een politieke en vooropgezet doel van mensen was en niet van een Allerhoogste God of Zoon die een voet op een zondige aarde -nog- zal zetten. Er zal eerst een reiniging van -de- zonden moeten plaats hebben, in hart en op aarde, ja zelfs in de Hemel ( de herinnering er aan)

Dat de Overste van deze wereld alles in het werk stelt om te doen alsof Yeshua in een -nog- aards Jeruzalem neder te dalen is, afgezien van RK, ook een mooi middel om alle eer aan de Duivel te geven. De RK doet dat door Maria centraal te stellen van de verlossing, een "plaatsvervanger" van Christus a.h.w. Zij wordt immers de Koningin van de hemel genoemd, zij is -volgens de RKK- uit de dood opgestaan en naar de Hemel opgevaren (15 augustus Belgi‘ "wettelijke" feestdag).

De mensheid meent toch dat alle religies en alle denominaties rechtsgeldig zijn, terwijl Christus oproept tot het bekeren van het hart. Alsook Zijn volgelingen op roept tot het doen bekeren van mensen. De oproep van Openbaring 14 is duidelijk. Zij die zich niet bekeren tot de Allerhoogste God en laten dopen (watergraf), zullen het Koninkrijk niet binnen kunnen gaan, lees Johannes 3 nog maar eens. Zelfs zij die Here HEERE roepen, zullen niet allemaal het Hemels Rijk willen binnen gaan. (Geestelijk)

Tenslotte nog even dit:

Jezus Yeshua legt aan Nicodemus uit dat het Rijk waar Hij over profeteert niet van deze aarde is. Yeshua legt tevens uit dat mensen die niet door het watergraf zijn gegaan, dat Rijk helemaal niet kunnen "zien".

In vers 11 van Joh. 3 zegt Yeshua bovendien dat wij Getuigen van wat wij hebben gezien en, wat wij weten. Als ik nu Openbaring 12:19 en 19:10 lees, dan zegt Openbaringen ( die direct van Christus worden geopenbaard aan Johannes op Patmos) dat alleen het volk van de Allerhoogste God, de gave der profetie heeft.

Wel, als nu het volk Israël aan de Middellandse Zee, nog steeds dat Žne uitverkoren volk zou zijn geweest, zoals het aan het begin van hunnen relatie met JHWH en Mozes had en zou moeten hebben onderhouden, dan zouden zij de uitlegging der Profetie zo moeten -kunnen- uitdragen dat zij een welbehagen bij JHWH zouden hebben gehad en "alle volk, taal, stam en natie" moeten hebben kunnen overtuigen van de noodzaak tot bekering (Openbaring 14:6-10) in deze tijd.

Maar in plaats daarvan proberen zij een menselijik drama in stand te houden dat tot de verdoemenis was veroordeeld en bestrijden zij nog steeds (medeburgers) omdat die "anders zijn". Ze gebruiken geweld tegen (de) Palestijnen, mensen die zij in 1947/1948 van hun land hebben weggejaagd, de bergen in met een smoes.

Zonder mij bent u niets, leert Christus! Dat mag aan de historie van de wereld, na 1945, wel blijken. Als het even mee zit, dan hebben we binnenkort een Europese oorlog, een schijngevecht tussen de USA en de Sovjet Unie. Immers terwijl de USSR Greorg‘ aanviel, waren de Amerikanen in de beurt, immers reeds enkele jaren krijgt Greorgi‘ militair- Žn semi-overheids steun als het gaat om uitrusting en materieel, zoals uniformen en humvees etc.

Groet
Laatst gewijzigd door biblebook op 25 aug 2008 03:38, 5 keer totaal gewijzigd.

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 24 aug 2008 21:51

Het koninkrijk van God

De Israëlieten hadden een geheel verkeerde opvatting over het koninkrijk Gods, waardoor zij niet geschikt waren om de roeping te vervullen die God hun had toegedacht. Zij meenden dat het Rijk Gods een aards koninkrijk zou zijn. Door deze materialistische opvatting waren ze niet in staat Jezus Christus en Zijn leer omtrent het Rijk Gods te verstaan en aan te nemen
Ook in onze tijd zijn er velen die dezelfde gedachte hebben. Anderen vallen in een ander uiterste en beschouwen het Koninkrijk Gods als een louter geestelijke zaak en spreken van de hemel als toekomstige erfenis der verlosten. Nog anderen menen dat de uitdrukking „Koninkrijk Gods" slechts figuurlijk verstaan moet worden.1. Jezus heeft ons in de Bijbel duidelijk uiteengezet wat we onder het Koninkrijk Gods moeten verstaan. Markus 1 : 14-15. Steeds weer sprak Hij er over dat het Koninkrijk Gods nabij gekomen was. Sprekende over „de tijd is vervuld" duidde de Heiland heen op de profetische tijdrekeing in Daniël 9, zoals we dit. in de lessen . 24 en 25 hebben bestudeerd. Het jaar 27 n. Chr. was het door de profetie aangegeven tijdstip waarin de Messias gezalfd werd. Dit vervulde zich door de doop van Jezus in de Jordaan.

Het Rijk Gods is geen aards koninkrijk.

Lukas 17: 21-21. Op de vraag van de Farizeeën naar de komst van het Koninkrijk, antwoordde de Heiland, dat dit geen kwestie was van de oprichting van een aards of uiterlijk rijk, zoals de Farizeeën dit dachten.

Mattheus 5-7. Het Koninkrijk Gods moet in de eerste plaats opgericht worden in de harten der mensen, die zich aan God hebben toegewijd. In de hoofdstukken vijf tot zeven heeft Christus de grondwet van dat Koninkrijk uiteen gezet. Johannes 18 : 16. Verder verklaarde Jezus dat Zijn rijk niet een rijk van deze wereld is. Het was nimmer Zijn bedoeling een aards koninkrijk te stichten. Dit is ook niet de bedoeling van het evangelie. De burgers van dat Rijk hebben met de -politiek van deze wereld niets van doen. Jezus woorden geven duidelijk te kennen dat er een groot verschil is tussen de koninkrijken van deze wereld en Zijn rijk.

Hij zeide: „Mijn koninkrijk is niet van deze wereld, anders zouden Mijn dienaars gestreden hebben." Aardse rijken worden gesteund of verdedigd door de wapens, maar het rijk van God niet.

Wie zijn burgers van het Godsrijk?
1 Johannes 1 : 12-13. Eén der eerste voorwaarden om burger te zijn van het Koninkrijk Gods, is het aannemen van Jezus Christus als de persoonlijke Zaligmaker. Deze aanname voert dan tot ' ware bekering of wedergeboorte. Door de wedergeboorte wordt een nieuwe mens geschapen. Zonder deze wedergeboorte kan niemand het Koninkrijk Gods binnengaan. Johannes 3 : 3.Johannes 1 : 12-13. Wie Christus in zijn leven opneemt en Hem tot dagelijkse Leidsman neemt, ontvangt de kracht om een kind van God te zijn en een burger van Zijn eeuwig rijk te worden.

Voor hen, die door Gods genade en de werkzaamheid des Heiligen Geestes wedergeboren zijn, gelden de woorden van Christus, dat het zoeken naar het Koninkrijk Gods de eerste plaats in hun leven inneemt. Dit betekent een leven van volkomen overgave en gehoorzaamheid.

Markus 12: 28-31. De Here is niet tevreden met een halve dienst. Zij die eenmaal burgers wensen te zijn van het Koninkrijk Gods, moeten hier bewijzen God lief te hebben, met geheel hun hart, geheel hun ziel, al hun verstand en al hun krachten. Dit betekent algehele toewijding. Mattheus 22: 33-40. De grondtoon van al onze handelingen en toewijding is de liefde tot God. Deze liefde vatte Christus samen in twee geboden: de liefde tot God en de liefde tot de naaste. Deze indeling van de wet en de profeten, laat zich ook duidelijk aanwijzen in de Wet der tien geboden. De eerste vier geboden handelen over onze liefde tot God. Exodus 20: 3-11, terwijl de- laatste. zes geboden handelen over onze verhouding jegens onze medemensen, de naasten. Exodus 20: 12-17.

De liefde tot God doet daarom de wet van God niet teniet, maar vervult deze wet, zoals ook Jezus de wet vervulde. Romeinen 3 : 31; Mattheus 5: 17.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 25 aug 2008 11:49

Israel is nu niet Gods volk maar Lo-ammi, niet mijn Volk. Het heeft zich nog niet tot de Here bekeerd.
In de toekomst zal het wel degelijk Ammi zijn, Mijn Volk.

de Bijbel staat er vol mee. zowel oud als nieuw testament.

Wie dergelijke zaken onderuit tracht te halen door teksten uit hun verband te verklaren zal tzt met het schaamrood op de kaken staan. Men maakt 'onbewust' God tot een leugenaar.

Groet,
Madel

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 25 aug 2008 22:23

Madel meent dat er zaken onderuit gehaald worden en teksten uit hun verband worden verklaard.

Mag ik vragen welke?

Het was nimmer Zijn bedoeling een aards koninkrijk te stichten.

De Here Jezus zegt toch zelf, "mijn koninkrijk is niet van deze wereld",
Het was nimmer Zijn bedoeling een aards koninkrijk te stichten.

Madel ik geloof zeker dat er ook kinderen van God in Israel wonen en leven die de Here Jezus aangenomen hebben als hun Verlosser en Zaligmaker net zoals in andere landen over heel de wereld, maar blijf je niet richten op het land en wachten op de staat Israel als daar iets specials zal gebeuren, maar laten we ons meer richten op de profetieen die elk kind kunnen voorbereiden op de komst van de Here Jezus.

Wie de Here Jezus in zijn leven aanneemt en Hem tot dagelijkse Leidsman neemt, ontvangt de kracht om een kind van God te zijn en een burger van Zijn eeuwig rijk te worden.

En dat geld voor elk mens op deze wereld, "niemand komt tot de Vader dan door Mij", zegt de Here Jezus.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 25 aug 2008 23:21

Het probleem met de vervangingstheologie is dat er altijd een keuze gemaakt lijkt worden van of of. Doop, dus besnijdenis vervangen; Geestelijk Koninkrijk, dus geen Koninkrijk meer op aarde. Maar niets is minder waar.
"Gelijk in de hemel, ook op de aarde".
De leerlingen vroegen: "Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6). Hij antwoordde daar niet negatief op: "Het komt u niet toe, te weten de tijden of gelegenheden, die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft;" (Hand.1:7).

Sam

madel
Mineur
Mineur

Berichtdoor madel » 26 aug 2008 06:55

Marin,

op je vraag wat er onderuitgehaald zou zijn kom ik uitgebreid op terug.

hier vast een klein aanzetje.

van toen of begon Johannes te prediken: bekeert u want het koninkrijk der hemelen is onder u.

vant toen af begon Jezus te prediken: bekeert u want het koninkrijk der hemelen is er.

dit in aanvullling van de tekst dat het koninkrijk reeds in hun midden was.

onze Vader die in de hemel is, Uw Naam worde geheiligd.
Uw koninkrijk is er.....

Groet,
Madel

Terug naar “Archief”