madel schreef:Jantjes,
worden er nu niet twee soorten ellende door elkaar gehaald? de nood door gebeurtenissen en de geestelijke nood. de ellende in de wereld valt onder 1. en is niet gebonden aan twee.
de ellende is de wereld binnengekomen door de zonde"stap". daarbij moeten we constateren dat God het toelaat. en soms ook gebruikt ten goede. dat mensen ellende overkomen staat los van het feit of men wel of niet gelooft.
persoonlijk ben ik er heilig van overtuigd dat dat we nu leven in een tijd die beheerst wordt door de overste van de macht der lucht, nl: satan. hij is de god van deze eeuw met alle gevolgen van dien.
waarom sterven er onschuldige mensen? omdat God het toelaat. de een sterft aan dit, de ander door dat.
Waarom Auswitsch? omdat God het toelaat.
Maar bedenk wel, dat God ook verdriet heeft over dergelijke gebeurtenissen. ergens in jesaja staat zo'n tekst.
Mijns inziens kun je de ellende van vandaag niet lostrekken uit Gods plan.
Groet,
Madel
Er zijn mensen die zeggen privé en zakelijk te kunnen scheiden.
Ik heb dat nooit gekend en zo is voor mij de nood door gebeurtenissen en de geestelijke nood de zelfde.
Ziel en lichaam zijn thans in een verenigd.
Geloven is daar waar het weten ophoud en waar men verwonderd van kan staan. We zeggen dan hoe is het mogelijk dat dit of dat gebeuren kan.
Het wil natuurlijk niet zeggen dat dan alles maar verstandeloos moet gebeuren zeker niet!
Weten is in het verstand, geloven in de ziel, kun je niet loskoppelen van elkaar.
Overwegende noem ik wedergeboorte ook een wonder die God in de ziel legt niet buiten het verstand om maar onmogelijk voor de mens dit zelf te werken ook al geloof je nog zo goed.
Wij weten ook niet of onschuldige mensen sterven. Ja, voor ons verduisterd verstand lijkt dat wel zo maar God heeft anders gedacht. Bukken en buigen voor Gods recht kunnen weinig mensen en dat moeten wij nu juist leren. Het grootste genade goed.