Waar staat CGK voor ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 aug 2008 09:11

moppie schreef:Dat de ene predikant niet voor zou mogen gaan bij de andere is een totaal ongefundeerde uitspraak van TT die werkelijk nergens over gaat.

Dus eigenlijk zeg je dat ik zit te liegen?
Het is wel degelijk een gefundeerde uitspraak.
Ds Schenau mocht niet in de andere kerk voorgaan.

En ik vind het wel degelijk van belang dat als je een kerkverband hebt ook in elke kerk de predikanten van dat kerkverband kunnen voorgaan.
Anders ben je geen verband. Dan ben je gewoon niet één.
Dan heb je duidelijk veel niet gemeen.
Behalve dat je allemaal CGK heet.
Er wordt dan over blijkbaar fundamentele zaken heel verschillend gedacht.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 04 aug 2008 09:22

Maar TT, dat is toch in élk kerkverband zo? Of ben ik nu dom?
De gergem verschilt onderling ook. naar die in Rhenen ga ik echt niet, die in Arnhem weer wel. En niemand kan mij wijsmaken dat de vorige dominee van Arnhem zomaar in die van Rhenen mag preken, en andersom.
In de hervormde kerken net zo. In de CGK ook.
Verder ken ik de kerkverbanden bijna niet, dus kan ik er niks over zeggen. Maar volgens mij is het totaal niks raars.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 aug 2008 09:53

Het is juist wel raar. Aangezien je zegt dat je allen dezelfde leer aanhangt. Dan kunnen er nuance verschillen zijn maar niet dusdanige leerverschillen dat de ene predikant niet mag voorgaan een kerk van hetzelfde kerkgenootschap.
Dat klopt gewoon niet.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 04 aug 2008 10:30

tante-tortel schreef:Het is juist wel raar. Aangezien je zegt dat je allen dezelfde leer aanhangt. Dan kunnen er nuance verschillen zijn maar niet dusdanige leerverschillen dat de ene predikant niet mag voorgaan een kerk van hetzelfde kerkgenootschap.
Dat klopt gewoon niet.

HOe is dat bij de GKV? Daar rommelt het ook al jaren, toch?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 aug 2008 10:57

Hoe het bij de GKv is? Hoezo vraag je dat aan mij?
Maar volgens mij kan iedere predikant in elke gemeente binnen dat kerkverband voorgaan.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 04 aug 2008 11:15

tante-tortel schreef:Hoe het bij de GKv is? Hoezo vraag je dat aan mij?
Maar volgens mij kan iedere predikant in elke gemeente binnen dat kerkverband voorgaan.

Sorry, foutje... :oops: Ik heb altijd gedacht dat je lid van de GKV bent... Hoe ik daar nu weer bij kom...? uhhh-smile
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 04 aug 2008 11:34

Race406 schreef:HOe is dat bij de GKV? Daar rommelt het ook al jaren, toch?

Hoe kom jij tot die gedachte?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 04 aug 2008 12:16

Harm-J schreef:
Race406 schreef:HOe is dat bij de GKV? Daar rommelt het ook al jaren, toch?

Hoe kom jij tot die gedachte?

Op de synodes van de GKV worden vrij veel bezwaarschriften behandeld.
-Het Schriftgezag (J. Douma). Hij wil ruimte laten om te geloven in de oerknal.
-De zondagsrust (synode Leusden 1999)
-Dr. Harinck
-Samenwonen (van homofiele) gemeenteleden (Almelo). De synode vindt dat het afgewezen moet worden, maar het behoort wel tot de pastorale ruimte van Almelo om hierin geen tucht toe te passen.

Ik spreek geen waardeoordeel uit over de GKV! Ook in de CGK rommelt het al jaren. Maar binnen de GKV spelen een hele hoop zaken, blijkens de synodeverslagen.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 04 aug 2008 12:52

Race406 schreef:Op de synodes van de GKV worden vrij veel bezwaarschriften behandeld.
-Het Schriftgezag (J. Douma). Hij wil ruimte laten om te geloven in de oerknal.
-De zondagsrust (synode Leusden 1999)
-Dr. Harinck
-Samenwonen (van homofiele) gemeenteleden (Almelo). De synode vindt dat het afgewezen moet worden, maar het behoort wel tot de pastorale ruimte van Almelo om hierin geen tucht toe te passen.

Ik spreek geen waardeoordeel uit over de GKV! Ook in de CGK rommelt het al jaren. Maar binnen de GKV spelen een hele hoop zaken, blijkens de synodeverslagen.

Het onderwerp mbt de zondagrust, is al weer in relatief rustig vaarwater beland.
Wat betreft: 'het Samenwonen (van homofiele) gemeenteleden (Almelo)', was "geen" algemene uitspraak van de synode.

Er is altijd een soort van mensen die veelvuldig (lees tot in de treure toe) zaken aanbrengen op de synode. Het meest van dat soort zaken koelt voor het merendeel af zonder blazen.
Laatst gewijzigd door Harm-J op 04 aug 2008 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 aug 2008 12:54

Dat klopt. Maar het gaat er in mijn reactie om dat er binnen de CGk zulke grote leerverschillen zijn dat het maakt dat je binnen hetzelfde kerkverband niet in elke kerk kunt voor gaan als predikant.
En dat lijkt mij een ongezonde situatie.
De eventuele ongezonde situatie van de GKv is hier niet aan de orde. De vraag gaat over de CGk.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 04 aug 2008 17:15

tante-tortel schreef:Dat klopt. Maar het gaat er in mijn reactie om dat er binnen de CGk zulke grote leerverschillen zijn dat het maakt dat je binnen hetzelfde kerkverband niet in elke kerk kunt voor gaan als predikant.
En dat lijkt mij een ongezonde situatie.
De eventuele ongezonde situatie van de GKv is hier niet aan de orde. De vraag gaat over de CGk.

Helaas is dat in ieder kerkverband. Zelfs in de recente kerkverbanden komt dat voor. En als het een aantal mensen niet aan staat wordt een kerkenraad gewoon geschorst zonder overleg, zonder appelzaak over ongezond gesproken.

Dat hier zo de nadruk op wordt gelegd is jammer. Binnen de CGK is dat altijd zo geweest vanwege het stelsel dat een kerkenraad zelf keuzes maakt zal men dan alleen predikanten vragen die de kerkenraad bij de gemeente vindt passen. De CGK maakt zich zelf daar niet druk over. Jo'tje gaf het al eerder aan je moet het ook niet dwingen.

Ik heb het zelf een paar jaar geleden meegemaakt dat 's morgens afgekondigd werd dat de plaatselijke predikant van de andere CGK zou voorgaan dit ivm een ruiling. De kerk had 's middags dus helemaal leeg gezeten en de predikant had zich niet aangepast. Degene die wel bij die dienst aanwezig waren geweest vonden het een drama. 1 van de predikanten had het op eigen houtje geregeld en die was er wel van geschrokken en had richting de kerkenraad aangegeven het niet meer te doen. Het heeft ze in ieder geval weer een hele avond vergaderen gekost.

@Tante-Tortel: jij bent wel heel erg druk om aan te geven hoe ongezond de CGK is, maar je hebt mijn openstaande vraag nog niet beantwoord tot welk kerkverband jij behoord?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 04 aug 2008 18:46

Race406 schreef:-Samenwonen (van homofiele) gemeenteleden (Almelo). De synode vindt dat het afgewezen moet worden, maar het behoort wel tot de pastorale ruimte van Almelo om hierin geen tucht toe te passen.

Ach ja, zo begon het in de GKN ook (en zij zijn er aan kapot gegaan :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:).

Je weet: de synode liep voorop, terwijl vele gemeenten grote moeite hadden met bepaalde ontwikkelingen (pluriformiteit, ongereformeerde theologie, homofilie, onhandige politieke uitspraken van de synode, etc.). Dr. Dekker heeft hiervan indringend getuigenis gedaan (lees het hartverscheurende "Een moeizaam gevecht") en al eerder gewezen op parallelle ontwikkelingen in de GKN en GKV (referaat t.g.v. "Vijftig jaar vrijmaking" in 1994). Ik proef hierin hetzelfde.

Maar laten we hier geen GKV-topic van maken. Het onderwerp is CGK.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 04 aug 2008 18:57

Speedy schreef:Helaas is dat in ieder kerkverband. Zelfs in de recente kerkverbanden komt dat voor. En als het een aantal mensen niet aan staat wordt een kerkenraad gewoon geschorst zonder overleg, zonder appelzaak over ongezond gesproken.

Ook een erg ongezonde situatie. En kerkverband.

En nog even voor de duidelijkheid. Ik geef hier MIJN mening. Ik hoef geen medestanders te hebben. En niemand hoeft het met me eens te zijn.
Maar ik ga er van uit dat ik hier op een forum die mag neer zetten.
Met daarbij mijn motivatie. Dat de CGk het zelf geen probleem vind is misschien juist wel het grootste probleem. Met ziet niet meer wat juist is en vind dat alles moet kunnen en iedereen mag zijn/haar mening verkondigen van de preekstoel. Als die dan niet strookt met een kerk binnen datzelfde kerkverband dan vraag je die predikant gewoon niet. Of hij nu al dan niet onwaarheden verkondigt. Dat is de pluridormiteit wat juist het gevaar is. Alleen is het jammer dat ze dat zelf dus niet meer zien. En ja ook binnen de GKv zie je dat steeds meer een plaats gaan innemen.

Ik behoor tot geen kerkverband. Ik behoor wel bij een kerk. De Gereformeerde kerk Zwijndrecht e.o.
We zijn als kerk nog zoekende naar een kerkverband waar wij ons bij zouden kunnen aansluiten.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 04 aug 2008 18:59

tante-tortel schreef:Ik behoor tot geen kerkverband. Ik behoor wel bij een kerk. De Gereformeerde kerk Zwijndrecht e.o.
We zijn als kerk nog zoekende naar een kerkverband waar wij ons bij zouden kunnen aansluiten.

Is dat niet die kerk die met slaande deuren uit het verband van de hersteld-gereformeerd-vrijgemaakten is getreden?
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 04 aug 2008 19:49

GKN'er schreef:
tante-tortel schreef:Ik behoor tot geen kerkverband. Ik behoor wel bij een kerk. De Gereformeerde kerk Zwijndrecht e.o.

Is dat niet die kerk die met slaande deuren uit het verband van de hersteld-gereformeerd-vrijgemaakten is getreden?

Dat is tamelijk ongezond zou ik zeggen :mrgreen:
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Terug naar “Archief”