Homofilie 4

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

verwonderde vrouw
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor verwonderde vrouw » 04 jul 2008 19:06

Je hebt gelijk. Was me ook bewust van het feit dat de vergelijking niet volledig opging. Ohoh, ik moet 'feest' gaan vieren voor mijn zusje die geslaagd is, maar beloof dat ik er morgen ofzo nog wel op terug hoop te komen!
I amar prestar aen, han mathon ne nen, han mathon ne chae a han noston ned 'wilith
foto's
weblog

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor coupe soleil » 06 jul 2008 11:12

Meboy, ik zou nog reageren op jouw uiteenzetting over het samenwoning.

Na het hele stuk nog een paar keer gelezen te hebben, allereerst de mededeling dat ik steeds weer verwonderd ben over de mooie verwoording en diepe geworteldheid in het geloof waarmee jij zaken beschrijft. Altans, zo ervaar ik het.

Inhoudelijk zal ik eerlijk zeggen dat het me nog steeds erg verwart. Jouw benadering vind ik erg mooi, en staat er ook heel oprecht. Voor mezelf zie ik het echter zoals Verwonderde Vrouw het heel mooi heeft omschreven.

Waar de 'communicatie-haper' (hm, klinkt wel heel extreem) zit, weet ik niet. Ik denk dat het toch per persoon heel verschillend is hoe deze materie wordt beleefd. Belangrijkste is echter dat we redeneren en denken vanuit dezelfde basis. En dan is het mooi om te zien dat op een prettige manier diverse meningen, interpretaties en overtuigingen gewoon mogelijk zijn.

meboy

Berichtdoor meboy » 06 jul 2008 12:20

Ik denk dat het toch per persoon heel verschillend is hoe deze materie wordt beleefd. Belangrijkste is echter dat we redeneren en denken vanuit dezelfde basis. En dan is het mooi om te zien dat op een prettige manier diverse meningen, interpretaties en overtuigingen gewoon mogelijk zijn.

En dat vind ik een prachtige voorlopige conclusie.

meboy

Berichtdoor meboy » 24 jul 2008 23:36

Voor alle mooie homojongens en prachtige lesbische meiden:

Ik dacht; na 4 topics van discussie: laat ik eens het woord tot jullie richten. Dat klinkt een beetje plechtig maar zo bedoel ik het niet. Want praten óver jullie is anders dan praten met jullie. Misschien lees je mee. Misschien ben je hier toevallig, kan me niet schelen, ook al horen we je niet.

kom geef me je hand, ik wil hem even schudden. Heb je toevallig al bij de vragenrubriek gekeken? Pittig hé... kom even zitten naast me, op dit virtuele muurtje. Slippertjes uit, voetjes laten hangen; wat te drinken erbij? Hoe was je dag? Weet je ik wil gewoon even zeggen dat het prettig is dat je er bent. Niet zoals je zou kunnen zijn. Maar gewoon nu, zoals het is. 't is wat het is. Lekker rustig zonder gejakker, gestress en gejaag.

Zeg ik wil je niet bang maken. Maar als we lekker zijn uitgekletst, en je gaat straks weer weg. Weet dan dat je waarschijnlijk weer behoorlijk aan de bak moet. Je bent namelijk speerpunt geworden. Speerpunt zeg je? Ja, het schijnt dat je op het punt komt te staan waar wereld en kerk buigen en barsten. Waar de kerk vecht voor rechtvaardigheid en waar de duivel vecht voor losbandigheid. Dat klinkt als vonkenregen.

Dus geniet nog even van dit samenzijn voordat je jouw boeltje weer bij elkaar pakt om verder te vechten. Of vecht je niet? Da's ook prima hoor. Het lijkt me alleen zo pijnlijk om die klappen te incasseren. Laat me eens kijken: jeetje je zit onder de schrammen en bulten. Zorg je wel dat je wat vaker hier komt te zitten zonder dat je te grazen wordt genomen?

Mij pakken ze niet meer. tenminste dat dacht ik. Ik ben zo ver af gaan zitten dat het me niet meer raakt. Simpel, en wel zo rustig. Zo nu en dan ga ik terug, dan breng ik mijn geloofszwaard met me mee want negen van de tien keer wordt het rammen. De tragiek van een zwaardvechter is dat het een eenzame roeping is. Vandaar dat ik blij ben dat je me bent komen opzoeken. Weet je ik zou je graag willen helpen; maar dat gebeurt pas als de tijd er rijp voor is. En je er zelf klaar voor bent.

Als je in het heetst van de strijd staat dan is het niet eenzaam zolang je maar een kant blijft kiezen. Maar pas op, als je in het midden beland. Want daar is geen steun meer. Daar is het niet meer duidelijk voor wie je vecht. En als je roept dat je in naam van Christus vecht voor geloof hoop en liefde dan verstomt dat in het strijdgeraas. Slechts kreten als "weigerambtenaar" of "coc", "gaypride" of "tegennatuurlijk" worden nog herkend. Zolang je die in de mond neemt is het helder onder welk vaandel je strijd. Maar dekken die vlaggen jouw lading?

Eerder zei ik: in het midden is geen steun meer. Dat is niet helemaal waar. Je kunt gewoon weglopen. En dan stopt het. Eventjes maar. Want dan ga je het missen. Het is stil en eenzaam. Totdat de banier boven tienduizend je tot het strijdperk roept, dan moet het eruit, dát is mijn steun:

1 Looft den HEERE, want Hij is goed; want Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid.
2 Dat Israel nu zegge, dat Zijn goedertierenheid in der eeuwigheid is.
3 Het huis van Aaron zegge nu, dat Zijn goedertierenheid in der eeuwigheid is.
4 Dat degenen, die den HEERE vrezen, nu zeggen, dat Zijn goedertierenheid in der eeuwigheid is.
5 Uit de benauwdheid heb ik den HEERE aangeroepen; de HEERE heeft mij verhoord, [stellende] [mij] in de ruimte.
6 De HEERE is bij mij, ik zal niet vrezen; wat zal mij een mens doen?
7 De HEERE is bij mij onder degenen, die mij helpen; daarom zal ik [mijn] [lust] zien aan degenen, die mij haten.
8 Het is beter tot den HEERE toevlucht te nemen, dan op den mens te vertrouwen.
9 Het is beter tot den HEERE toevlucht te nemen, dan op prinsen te vertrouwen.
10 Alle heidenen hadden mij omringd; het is in den Naam des HEEREN, dat ik ze verhouwen heb.
11 Zij hadden mij omringd, ja, zij hadden mij omringd; het is in den Naam des HEEREN, dat ik ze verhouwen heb.
12 Zij hadden mij omringd als bijen; zij zijn uitgeblust als een doornenvuur; het is in den Naam des HEEREN, dat ik ze verhouwen heb.
13 Gij hadt mij zeer hard gestoten, tot vallens toe, maar de HEERE heeft mij geholpen.
14 De HEERE is mijn Sterkte en Psalm, want Hij is mij tot heil geweest.
15 In de tenten der rechtvaardigen is een stem des gejuichs en des heils; de rechterhand des HEEREN doet krachtige daden.
16 De rechterhand des HEEREN is verhoogd; de rechterhand des HEEREN doet krachtige daden.
17 Ik zal niet sterven, maar leven; en ik zal de werken des HEEREN vertellen.
18 De HEERE heeft mij wel hard gekastijd; maar Hij heeft mij ter dood niet overgegeven.
19 Doet mij de poorten der gerechtigheid open, ik zal daardoor ingaan, ik zal den HEERE loven.
20 Dit is de poort des HEEREN, door dewelke de rechtvaardigen zullen ingaan.
21 Ik zal U loven, omdat Gij mij verhoord hebt, en mij tot heil geweest zijt.
22 De steen, [dien] de bouwlieden verworpen hadden, is tot een hoofd des hoeks geworden.
23 Dit is van den HEERE geschied, [en] het is wonderlijk in onze ogen.
24 Dit is de dag, [dien] de HEERE gemaakt heeft; laat ons op denzelven ons verheugen, en verblijd zijn.
25 Och HEERE! geef nu heil; och HEERE! geef nu voorspoed.
26 Gezegend zij hij, die daar komt in den Naam des HEEREN! Wij zegenen ulieden uit het huis des HEEREN.
27 De HEERE is God, Die ons licht gegeven heeft. Bindt het feest [offer] met touwen tot aan de hoornen van het altaar.
28 Gij zijt mijn God, daarom zal ik U loven; o mijn God! ik zal U verhogen.
29 Loof den HEERE, want Hij is goed; want Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid.

Kom, we gaan, de plicht roept...

verwonderde vrouw
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor verwonderde vrouw » 25 jul 2008 11:51

Ik 'durfde' na het prachtige einde geen reactie meer te geven. Maar je hebt er een nog mooier einde van gemaakt Meboy!

Ja, Christenjongeren (en ouderen) hebben het niet makkelijk op dit moment, er zijn aanvallen vanuit alle kanten. Nog moeilijker hebben zij het die niet alleen van buiten de kerk niet begrepen worden, maar ook binnen de kerk (vaak) geen begrip en hulp vinden. Toch mag ik weten dat er troost is voor iedereen, een eeuwig vaderland. Dus wil ik toch (eigenlijk een veel te lang) stuk uit Openbaringen 21 plaatsen:

1 En ik zag een nieuwen hemel en een nieuwe aarde; want de eerste hemel, en de eerste aarde was voorbijgegaan, en de zee was niet meer.
2 En ik, Johannes, zag de heilige stad, het nieuwe Jeruzalem, nederdalende van God uit den hemel, toebereid als een bruid, die voor haar man versierd is.
3 En ik hoorde een grote stem uit den hemel, zeggende: Ziet, de tabernakel Gods is bij de mensen, en Hij zal bij hen wonen, en zij zullen Zijn volk zijn, en God Zelf zal bij hen en hun God zijn.
4 En God zal alle tranen van hun ogen afwissen; en de dood zal niet meer zijn; noch rouw, noch gekrijt, noch moeite zal meer zijn; want de eerste dingen zijn weggegaan.
5 En Die op den troon zat, zeide: Ziet, Ik maak alle dingen nieuw. En Hij zeide tot mij: Schrijf, want deze woorden zijn waarachtig en getrouw.
6 En Hij sprak tot mij: Het is geschied. Ik ben de Alfa en de Omega, het Begin en het Einde. Ik zal den dorstige geven uit de fontein van het water des levens voor niet.
7 Die overwint, zal alles beërven; en Ik zal hem een God zijn, en hij zal Mij een zoon zijn.
8 Maar den vreesachtigen, en ongelovigen, en gruwelijken, en doodslagers, en hoereerders, en tovenaars, en afgodendienaars, en al den leugenaars, is hun deel in den poel, die daar brandt van vuur en sulfer; hetwelk is de tweede dood.
9 En tot mij kwam een van de zeven engelen, die de zeven fiolen hadden, welke vol geweest waren van de zeven laatste plagen, en sprak met mij, zeggende: Kom herwaarts, ik zal u tonen de Bruid, de Vrouw des Lams.
10 En hij voerde mij weg in den geest op een groten en hogen berg, en hij toonde mij de grote stad, het heilige Jeruzalem, nederdalende uit den hemel van God.
11 En zij had de heerlijkheid Gods, en haar licht was den allerkostelijksten steen gelijk, namelijk als den steen Jaspis, blinkende gelijk kristal
.....
21 En de twaalf poorten waren twaalf paarlen, een iedere poort was elk uit een paarl; en de straat der stad was zuiver goud; gelijk doorluchtig glas.
22 En ik zag geen tempel in dezelve; want de Heere, de almachtige God, is haar tempel, en het Lam.
23 En de stad behoeft de zon en de maan niet, dat zij in dezelve zouden schijnen; want de heerlijkheid Gods heeft haar verlicht, en het Lam is haar Kaars.
24 En de volken, die zalig worden, zullen in haar licht wandelen; en de koningen der aarde brengen hun heerlijkheid en eer in dezelve.
25 En haar poorten zullen niet gesloten worden des daags; want aldaar zal geen nacht zijn.
26 En zij zullen de heerlijkheid en de eer der volken daarin brengen.
27 En in haar zal niet inkomen iets, dat ontreinigt, en gruwelijkheid doet, en leugen spreekt; maar die geschreven zijn in het boek des levens des Lams.

Wie overwint zal alles beërven, dat is mijn hoop en mijn belijdenis. Dan moeten we hier de overwinning in Christus verwachten!
I amar prestar aen, han mathon ne nen, han mathon ne chae a han noston ned 'wilith
foto's
weblog

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 jul 2008 21:56

Weet je, als ik dit lees krijg ik een brok in m'n keel. Er wordt zo veel óver homo's gepraat en zo weing mét homo's. En dan is het zo heerlijk dat je met God kunt praten!

Meboy, ik heb even naast je op het muurtje gezeten en ervaren dat God ons niet loslaat!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 26 jul 2008 09:10

Denkertje21 schreef:Meboy, ik heb even naast je op het muurtje gezeten en ervaren dat God ons niet loslaat!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 jul 2008 09:26

Denkertje21 schreef:Weet je, als ik dit lees krijg ik een brok in m'n keel. Er wordt zo veel óver homo's gepraat en zo weing mét homo's. En dan is het zo heerlijk dat je met God kunt praten!

Meboy, ik heb even naast je op het muurtje gezeten en ervaren dat God ons niet loslaat!

en daar heb je helemaal gelijk in!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 27 jul 2008 15:19

*Houdt van Patje*

meboy

Berichtdoor meboy » 29 jul 2008 12:48

Intergratie;
Alles in één

De heersende opvattingen over homoseksualiteit doen vaak uitspraken over deelgebieden van het leven zonder dat die bij elkaar komen als zijnde één geheel.

Het matcht niet, het past niet, het wordt nooit één geheel. Er is nooit doordachtheid in de plek van “jij” ten opzichte van God en ten opzichte van jouw naaste. Het is altijd een clash van belangen waarin jouw eigen belang het onderspit delft ten opzichte van het belang van God en het belang van jouw naaste.

En omdat dienen en kruisdragen als hoogste goed wordt beschouwd klinkt dat heel plausibel en aanvaardbaar totdat je het probeert. Vaak wordt dan God géén God meer, je naaste níet meer je naaste, en jij niet meer jezelf. God wordt een eisende en bestraffende God, Je naaste wordt een eisende en bestraffende naaste, en jezelf wordt een tekortschietend en schuldig mens.

Is dat hoe het koninkrijk der hemelen eruit ziet? Is dat hoe God wil dat jij in de wereld staat? Ben je zo tot vrucht voor de mensen rondom je? Kan je zo een vertrouwensband opbouwen met jouw Vader? Nee. Dat is een koninkrijk der hemelen zonder Jezus. Want als Jezus eruit wordt gehaald dan blijft de Vader eisen, en dan blijf je zelf tekortschieten.

Zodra Jezus arriveert en functioneert in het koninkrijk der hemelen dan ontstaat er ruimte: je kan en je mag. Omdat de Vader in plaats van Eiser, Gever is geworden. Gever van genade. En genade is niet beperkt tot vrijspraak terwijl via een achterdeur de vloek blijft functioneren. Genade is iets wat je ontvangt, vervolgens niet bezit, maar wel kan doorgeven.

Wat bedoel ik daarmee:

God geeft als wijnstok, waarin een stek is gezet, vruchtsappen door aan de stek. Die stek gaat vervolgens vrucht dragen. De stek is nooit de bron van het sap. De vruchten zitten aan de stek maar zijn uiteindelijk terug te herleiden tot de wijnstok..De wijnstok dat is God, de sappen dat is genade de vrucht dat is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en matigheid. Dát is de plek die je moet ambiëren. Dat is de identiteit die een Christen moet hebben. Als Christus Koning is in zijn koninkrijk, Dan is God de Vader De bediener van de Christen, en is de Christen de (be)diener van de wereld om hem heen. En zó moet het zijn.

Jezelf enkel uitspreken over homofilie is hetzelfde als de stek losrukken van de wijnstok, de vruchten eraf trekken en dan kijken wat het voorstelt…

Als je dat doet met een andere zogenoemde “identiteit” dan houd je ook niets over… omdat je het uit de context haalt dan blijft het een stek, dan blijft het vruchteloos. Dan blijft God de eiser en jij als kijker vormt een oordeel over de stek, in zeker zin wordt je ook eiser. Zodra je de wijnstok en de vrucht erbij betrekt dan stroomt het sap er doorheen en kan je er als buitenstaander van genieten. Dan bedient de wijnstok, de stek dient, de vruchten bedienen, de buitenstaander wordt bediend.. Dát wordt bedoeld met dienen en kruisdragen. Dankzij Koning Jezus, welkom in het koninkrijk der hemelen…
Laatst gewijzigd door meboy op 29 jul 2008 12:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Eagle1979
Verkenner
Verkenner

Daar zijn we weer... (na 3 of 4 jaar)

Berichtdoor Eagle1979 » 29 jul 2008 12:51

Wat zullen wij van deze dingen zeggen?

Een paar jaar geleden (een jaar of drie a vier) deed ik ook eens mee aan het discussieren hier op Refoweb m.b.t. het onderwerp 'homofilie' / 'homoseksualiteit'...

De hardheid, kortzichtigheid en 'veroordelende' karakters van sommigen deden mij toen afhaken...

Ik hou zelf van een gesprek, waarin open naar elkaar geluisterd kan worden. Deuren dichtslaan en iemand zijn mond dichttimmeren met keiharde meningen en stellingen is makkelijk; naar elkaar luisteren en elkaar willen begrijpen (in God's Licht) is vaak moeilijker,...

Enfin,.. We willen als christenen op onze Vriend en Redder lijken; Jezus...
Hij kon op weg zijn met hoeren en tollenaren, en Hij at bij hen aan tafel. (Zonder daar eerst voorwaarden aan te stellen...)

Da's zo maar weer eens een gedachte die ik hier wilde plaatsen; misschien praat ik zo af en dan wel weer eens wat mee hier; 'k zeg net zelf namelijk dat het altijd goed is om naar elkaar te luisteren; dat moet dan wel van 2 kanten komen toch?!

'k Schreef zojuist over wat vervelende ervaringen die ik opdeed op Refoweb, maar er zijn ook mooie dingen die Refoweb mij gebracht heeft; mijn huidige vriend en verloofde!

Volgende maand hopen wij te gaan trouwen. Iets wat volgens velen hier niet kan (en mag), maar een stap die wij juist vanuit ons geloof zetten!

Het geloof in Jezus Christus (en het deelgenoot zijn in Zijn genade) is voor ons het allerbelangrijkste in ons leven; vandaar ook dat wij niet alleen elkaar trouw willen beloven, maar ook God.
In alles wat en wie we zijn willen we op die bewuste dag JA tegen elkaar en JA tegen God zeggen.
"Ja God, in al onze gebreken en tekortkomingen willen we U danken dat U met ons op weg wilt zijn, en we willen U vragen met ons mee te blijven gaan!"

Er zijn een paar mensen geweest die al hebben laten weten 'af te haken' op onze huwelijksdag, maar de meerderheid komt wel!
Gelukkig maar; want wij willen juist in onze huwelijksinzegeningsdienst Gods Woord van Liefde laten spreken en een getuigenis afgeven dat wij met Hem op weg willen zijn omdat Jezus voor ons de weg heeft vrijgemaakt!
Fijn om dat met anderen die dag te mogen delen!
...opdat een ieder die in Hem gelooft NIET verloren gaat, maar eeuwig leven heeft!
(Joh. 3:16b)

verwonderde vrouw
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor verwonderde vrouw » 29 jul 2008 13:29

Refoweb lijkt mij de laatset plaats om aan je vriend te komen, maar zo zie je, wegen zijn soms ondoorgrondelijk!

Ik herken het dat er velen zijn die nogal eens af laten weten in zo'n geval. Bij ons in de fam is er sprake geweesd van een stel wat eigenlijk wilde gaan trouwen. Het bracht veel onzekerheid, wel of niet meegaan... Uiteindelijk ging de hele bruiloft niet door, maar ik weet tot op de dag van vandaag niet of mijn ouders wel/niet mee gegaan zouden zijn.

Waarschijnlijk waren ze wel meegegaan, alleen had 1 van de twee ook gevraagd om getuige te zijn, oef, daar hadden ze het toen echt moeilijk mee en voor zover ik weet zouden ze dat tot op de dag van vandaag niet doen. Wel mooi dat er bij jullie uiteindelijk toch een meerderheid is die wel meegaat.

een hele goede bruiloft (en daarna natuurlijk een heel goed huwelijk!)

De discussie is de laatste tijd redelijk 'gebalanceerd', uiteraard zullen verschillen van inzicht blijven, maar respect moeilijk te krijgen, maar er zijn wel mensen die eerlijk hun mening durven neerzetten (en dan genuanceerd, zonder aanvallen), die verdienen in mijn ogen in elk geval wel respect!
foto's
weblog

Michael
Sergeant
Sergeant

Re: Daar zijn we weer... (na 3 of 4 jaar)

Berichtdoor Michael » 29 jul 2008 15:20

Eagle1979 schreef:Volgende maand hopen wij te gaan trouwen. Iets wat volgens velen hier niet kan (en mag), maar een stap die wij juist vanuit ons geloof zetten!

Van harte :) Ik wens jullie al het goede toe.

Ik lees de topic intensief mee. Ook al voeg ik niet veel toe. Maar ik wilde toch even zeggen dat ik echt gelukkig word van de manier waarop mensen met elkaar om gaan en God erbij willen betrekken. Meboy, respect jongen...

Je herkent de boom aan zijn vruchten. De vruchten zijn goed... Waarom zou het leven complexer moeten zijn?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 29 jul 2008 20:06

De vruchten zijn goed... Waarom zou het leven complexer moeten zijn?

Omdat anderen jouw leven complex maken? Je komt er nu eenmaal niet onderuit dat je met andere mensen in deze maatschappij leeft. Je zou kunnen overwegen kluizenaar of zwerver te worden, maar wie wil dat..Je hebt dus eigenlijk maar 2 keuzes: Jezelf zo goed en kwaad als het kan settelen (= in het geval van sommige mensen hetzelfde als keihard strijden) in de maatschappij, of jezelf zoveel mogelijk terugtrekken. Ik vind Meboys toepassing op Leviticus waaruit blijkt dat het helemaal niet een vreselijk boek is, een prima leidraad voor een leven in de huidige maatschappij, i.p.v. een angstaanjagend en verwerpelijk boek wat allang achterhaald zou zijn. Respect voor je bijdrage Meboy, thanks :)

Denkertje21

Re: Daar zijn we weer... (na 3 of 4 jaar)

Berichtdoor Denkertje21 » 29 jul 2008 21:58

Eagle1979 schreef: Volgende maand hopen wij te gaan trouwen. Iets wat volgens velen hier niet kan (en mag), maar een stap die wij juist vanuit ons geloof zetten!

Het geloof in Jezus Christus (en het deelgenoot zijn in Zijn genade) is voor ons het allerbelangrijkste in ons leven; vandaar ook dat wij niet alleen elkaar trouw willen beloven, maar ook God.
In alles wat en wie we zijn willen we op die bewuste dag JA tegen elkaar en JA tegen God zeggen.
"Ja God, in al onze gebreken en tekortkomingen willen we U danken dat U met ons op weg wilt zijn, en we willen U vragen met ons mee te blijven gaan!"

met een brok in mijn keel heb ik je verhaal gelezen. Wat mooi! Het zou pas erg zijn als er iets tussen jou/jullie en God zou in staan... Maar nee: je ervaart de ruime toegang tot Hem die oog heeft voor het kwetsbare...

Ook ik merk dat er op Refoweb veel veranderd is. Ik blijf begrip hebben voor het onbegrip van anderen maar probeer tegelijkertijd iets van die liefde van God te laten zien die ik ook van Hem ervaar.

Eagle, geweldig dat je dit met ons wilde delen!!!

Terug naar “Archief”