Beste mensen,
Sinds enige tijd heb ik contact met een stel die vragen stelde over het geloof en de bijbel. Inmiddels zijn ze voorzien van een bijbel en een handleiding om deze wat beter te begrijpen. Vaak stellen ze vragen over zaken die ik als vanzelfsprekend aanneem. Heel mooi om je dan te verdiepen in 'simpele' bijbelgedeelten en je zo te verwonderen over wat God eigenlijk zegt! EN naar ik hoop draagt het iets bij voor deze mensen om de bijbel en de God van de bijbel wat beter te leren begrijpen.
Probleem waar die mensen tegenaan lopen is dat zij alle ellende in de wereld niet kunnen rijmen met een God die liefde is en die wil dat de mensen gelukkig worden. En ik moet bekennen dit zelf ook verschrikkelijk moeilijk te vinden. Probleem is dat ik totaal niet weet hoe ik zoiets goed moet uitleggen. God is almachtig, waarom is de ellende er? Je kunt mensen erg slecht overtuigen van de 'verkeerde basis' van de mens. En voor mezelf blijft het eerlijk gezegd ook steeds moeilijk om maar te geloven en te accepteren dat de ene mens gewoon pech heeft en de ander geluk. Want in feite komt het daarop neer. Heb je de pech in China te wonen, dan kom je samen met honderden anderen om bij een aardbeving. Heb je de pech om in Afrika te wonen, dan is de kans groot dat je samen met velen HIV-besmet bent. Et cetera.
Let wel: de betreffende mensen lezen sinds kort de bijbel en komen daar (hun woorden) allerlei hilarische en Jomanda-achtige verhalen in tegen.
Wie kan me helpen? Ik wil ze graag een goed antwoord kunnen geven. Uiteraard is het niet erg om toe te geven dat je dingen zelf niet weet, dat accepteren ze ook. Maar het probleem daarbij is dat ze de bijbel dan meer als een interessant boek lezen met hier en daar wat goede dingen.
Uiteraard bid ik elke dag of het lezen in de bijbel voor deze mensen gezegend wordt en ze daardoor Jezus mogen leren kennen. Maar hopelijk hebben jullie ook wat hulp voor me om het duidelijk te kunnen verwoorden.
Alvast dank!