áls er nou eens geen zondeval was geweest...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 27 jul 2008 06:50

...zouden we dan allemaal eeuwig zijn blijven leven?
...zouden we dan net zo vruchtbaar zijn geweest?
...zou de aarde dan niet overvol zijn geraakt?

pfff... ik kan me soms zo slecht voorstellen dat het allemaal per ongeluk ging, dat Eva en Adam dit hebben bepaald. God wist toch alles van te voren. Met eerbied gesproken: dan begín je toch niet eens aan een klus zoals de schepping, als je weet dat het je Zoon kost? Als je weet dat er zoveel ellende uit voort gaat komen? Wie is God dan, dat Hij dat toch doorzet?

Met al ons geprogrammeerde denken komen er ineens basale vragen naar boven...

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 27 jul 2008 10:55

Dag Denkertje,

denk jij dat er ook maar iets gebeurt zonder de Wil van God?
(En dat nota bene meteen al zo vroeg in de schepping?)

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

tukker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tukker » 27 jul 2008 12:31

Hallo Denkertje,

Ik denk niet dat de zondeval iets te maken heeft met de wil van God. Maar met het werk van Zijn tegenstander (de duivel) en de verkeerde keuze die de mens heeft gemaakt. Dat God door gaat met Zijn schepping is pure genade van Zijn kant.

Groet,

tukker

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 27 jul 2008 12:53

hmmm.....dus Gods wil geschiedt niet altijd, Tukker?

je broer
carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 27 jul 2008 13:39

Daar zit ik dan ook wel mee: God wilde het beste voor Zijn schepping.
Maar Hij wíst dus dat Hem dit Zijn Zoon zou gaan kosten.
En dat het 'uitnemendste' moeite en verdriet zou zijn...

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 27 jul 2008 13:45

Hoi Denkertje,

Dat heb ik ook al eens zitten denken. En dat God aan zon project begon terwijl Hij al wist dat het fout ging. Als ik (maar ik ben mens) aan iets ga beginnen, terwijl ik wist dat alles fout zou gaan op een verschrikkelijke manier en dat dat het leven van mijn kind zou gaan kosten, zou ik er niet aan beginnen.

Wat wij ons wel eens afvragen, we weten allemaal dat de satan verslagen is met pasen ong. 2000 jaar geleden, waarom heeft die dan nog zoveel macht?

coupe soleil
Luitenant
Luitenant

Re: áls er nou eens geen zondeval was geweest...

Berichtdoor coupe soleil » 27 jul 2008 14:56

Denkertje21 schreef:áls er nou eens geen zondeval was geweest...
...zouden we dan allemaal eeuwig zijn blijven leven?
...zouden we dan net zo vruchtbaar zijn geweest?
...zou de aarde dan niet overvol zijn geraakt?

pfff... ik kan me soms zo slecht voorstellen dat het allemaal per ongeluk ging, dat Eva en Adam dit hebben bepaald. God wist toch alles van te voren. Met eerbied gesproken: dan begín je toch niet eens aan een klus zoals de schepping, als je weet dat het je Zoon kost? Als je weet dat er zoveel ellende uit voort gaat komen? Wie is God dan, dat Hij dat toch doorzet?

Met al ons geprogrammeerde denken komen er ineens basale vragen naar boven...

Hoi Denkertje,

Aan de ene kant begrijp ik zulke vragen wel, ik heb ze ook weleens (gehad). Aan de andere kant: vermoei je jezelf er niet enorm mee om dergelijke stellingen te vormen? Het lijkt me zo zinloos. En op zo'n manier kun je over alles in het leven wel enorm diep gaan nadenken.

Wat als ik in Algerije was geboren?
Wat als ik hetero zou zijn?
Wat als ik vuilnisman was geworden?
Et cetera.

Bepaalde dingen zijn nu eenmaal zo. Daar verander je niets aan, en er diep over denken is naast vermoeiend ook nog eens gevaarlijk: je hebt meer kans om te gaan twijfelen.
Bekijk jouw vraagstelling eens van de andere kant. Is het niet een oneindig, zalig wonder dat God, ondanks alles, zich niet heeft bedacht maar Jezus naar de aarde heeft gestuurd om zo mensen door (Zijn) lijden tot heerlijkheid te brengen?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 27 jul 2008 16:28

coupe soleil schreef: Bepaalde dingen zijn nu eenmaal zo. Daar verander je niets aan, en er diep over denken is naast vermoeiend ook nog eens gevaarlijk: je hebt meer kans om te gaan twijfelen.

Ja, bepaalde dingen zijn nu eenmaal zo. Van de menselijke kant gezien. Maar NIET van Gods kant. Vandaar dat ik me dit afvraag. Ik wil niet meer wegvluchten van reële vragen, omdat het mijn geloofszekerheid zou aantasten. Dat zou blind volgen zijn. Dit is iets wat erg reëel is. Het is niet logisch.
Heeft God zich vergist? Kennelijk want in Genesis 6:6 staat:
Toen berouwde het den HEERE, dat Hij de mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart.

Da's niet mis, en toch wist God alles van te voren?

coupe soleil schreef:Bekijk jouw vraagstelling eens van de andere kant. Is het niet een oneindig, zalig wonder dat God, ondanks alles, zich niet heeft bedacht maar Jezus naar de aarde heeft gestuurd om zo mensen door (Zijn) lijden tot heerlijkheid te brengen?

Ja, helemaal mee eens, maar het gaat me nu om het punt VOOR dat dit gebeurt. Het was niet nodig. God wist dit en toch krijgt Hij berouw toch moet Hij in Zijn Zoon afdalen en vernederd worden.

Natuurlijk ben ik doodsbang voor dit soort vragen, want het kan alles onder je vandaan halen. maar moet ik er dan maar voor weglopen?

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 27 jul 2008 16:58

Denkertje21 schreef:Ja, helemaal mee eens, maar het gaat me nu om het punt VOOR dat dit gebeurt. Het was niet nodig. God wist dit en toch krijgt Hij berouw toch moet Hij in Zijn Zoon afdalen en vernederd worden.

Natuurlijk ben ik doodsbang voor dit soort vragen, want het kan alles onder je vandaan halen. maar moet ik er dan maar voor weglopen?
is het wel verstandig om jezelf af te vragen: "Stel dat..." of "Als er nou eens..."
God was er vanaf het begin. Ja wanneer dan? Ja weet ik veel!! Het begin.. En de wereld kent een Nieuwe Hemel en Nieuwe Aarde.. tsja hoelang gaat dat duren? Weet ik veel!!
Het was idd niet nodig, die zondeval. HAD de mens maar moeten luisteren.. HAD Eva maar niet van die stomme appel moeten eten. tsja hadde hadde hadde........ het is nu eenmaal zo.

Op sommige vragen krijg je geen antwoord. Je krijgt ook geen antwoord op mensen die (jong) overlijden, ziek zijn, mensen die gaan scheiden, kinderloos blijven etc. WAAROM????? Ja weet ik veel!!
God weet het, dat is genoeg.

(ik wil je niet afkraken hoor.. ik heb ook zulke vragen. Maar je krijgt er toch geen antwoord op!)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Carl » 27 jul 2008 18:31

pol schreef:Hoi Denkertje,

Dat heb ik ook al eens zitten denken. En dat God aan zon project begon terwijl Hij al wist dat het fout ging. Als ik (maar ik ben mens) aan iets ga beginnen, terwijl ik wist dat alles fout zou gaan op een verschrikkelijke manier en dat dat het leven van mijn kind zou gaan kosten, zou ik er niet aan beginnen.

Wat wij ons wel eens afvragen, we weten allemaal dat de satan verslagen is met pasen ong. 2000 jaar geleden, waarom heeft die dan nog zoveel macht?

Wie zegt nou dat er iets fout is gegaan?
Wijzelf vinden dat het fout is gegaan, in zoverre: op die manier hebben we onze theologie opgebouwd.
Laten we echter wel beseffen dat kennelijk tot in de tijd van de ballingschap (de tijd dat de 5 boeken van Moses te boek werden gesteld), werd verndersteld dat het houden van de wet niet als iets onmogelijks werd gezien; het was Paulus die meende dat het onmogelijk was.

Deut. 30:11 (De woorden die Paulus dus niet kende)[i]
De geboden die ik u vandaag heb gegeven, zijn niet te zwaar voor u en liggen niet buiten uw bereik. 12 Ze zijn niet in de hemel, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie stijgt voor ons op naar de hemel om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?” 13 Ook zijn ze niet aan de overkant van de zee, dus u hoeft niet te zeggen: “Wie steekt de zee voor ons over om ze daar te halen en ze ons bekend te maken, zodat wij ernaar kunnen handelen?” 14 Nee, die geboden zijn heel dichtbij, u kunt ze in u opnemen en ze u eigen maken; u kunt ze volbrengen. [/u]

je broer
Carl

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 27 jul 2008 21:21

kwebbel schreef: is het wel verstandig om jezelf af te vragen: "Stel dat..." of "Als er nou eens..."(...)HAD de mens maar moeten luisteren.. HAD Eva maar niet van die stomme appel moeten eten. tsja hadde hadde hadde........ het is nu eenmaal zo.

Op sommige vragen krijg je geen antwoord.

Ik kan hier niet langer omheen... Ik vind het te makkelijk om me maar niks af te vragen,. omdat ik er toch geen antwoord op krijg. Alles maar voetstoots aannemen dan?

Dit is zo wezenlijk, zo essentieel. waarom een wereld scheppen waarvan je weet dat-ie kapot gaat. Dat het niet wordt, zoals bedoeld. Dat je als God zijnde spijt krijgt van iets waarvan je weet dat het gaat gebeuren?

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 27 jul 2008 21:23

Denkertje21 schreef:
kwebbel schreef: is het wel verstandig om jezelf af te vragen: "Stel dat..." of "Als er nou eens..."(...)HAD de mens maar moeten luisteren.. HAD Eva maar niet van die stomme appel moeten eten. tsja hadde hadde hadde........ het is nu eenmaal zo.

Ik kan hier niet langer omheen... Ik vind het te makkelijk om me maar niks af te vragen,. omdat ik er toch geen antwoord op krijg. Alles maar voetstoots aannemen dan?

Dit is zo wezenlijk, zo essentieel. waarom een wereld scheppen waarvan je weet dat-ie kapot gaat. Dat het niet wordt, zoals bedoeld. Dat je als God zijnde spijt krijgt van iets waarvan je weet dat het gaat gebeuren?
Het wordt wel zoals God het bedoeld heeft. Met de nieuwe hemel en nieuwe aarde! Dan is alles weer perfect, met allen die Hem toebehoren. God krijgt nooit spijt ergens van, God weet alles ook al gaat er iets fout.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 27 jul 2008 21:34

kwebbel schreef: Het wordt wel zoals God het bedoeld heeft. Met de nieuwe hemel en nieuwe aarde! Dan is alles weer perfect, met allen die Hem toebehoren. God krijgt nooit spijt ergens van, God weet alles ook al gaat er iets fout.

Met eerbied gesproken: was de eerste schepping dan een 'beginnersfout'? God had wel degelijk spij, als je Genisis 6:6 leest:
Toen berouwde het de HEERE, dat Hij de mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart. [/i]

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 27 jul 2008 21:43

Denkertje21 schreef:

Eens. Punt.

Het bovenste gezegd te hebben, sommige dingen zullen nu eenmaal verborgen blijven totdat God ze aan ons zal openbaren. God zei in het paradijs: ga heen en vermenigvuldig u. Vul de aarde. Dát was Gods doel met de aarde. Dát plan is door Satan niet in de war geschopt. Dát plan blijft bestaan, totdat de volheid bereikt is.

Toen kwam de zondeval. In hoeverre God dit voorzien had, weet ik niet. Maar God liet Adam en Eva hierin wel de keuze. Hij wist wat ze zouden kiezen, maar de keuze liet Hij aan hén. Het enige antwoord op de waarom-vraag, is denk ik Gods plan met de wereld. Hij alleen kent de toekomst en blijkbaar is die zó grandioos, dat alle ellende hier op aarde in het niet vervalt. Díe toekomst rechtvaardigde denk ik het maken van deze wereld. Uiteindelijk zal God aan alle ellende een einde maken. Hij zal de tranen afwissen en gebroken mensen weer opbouwen.

tukker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tukker » 27 jul 2008 22:17

Carl schreef:hmmm.....dus Gods wil geschiedt niet altijd, Tukker?

je broer
carl

Ik zou het liever anders om willen draaien. Niet alles wat geschiedt is Gods wil. Er is ook een tegenstander (de duivel) die Zijn werk probeert kapot te maken. Door Gods genade (het zenden van Zijn Zoon) is dat gelukkig niet gelukt.

tukker

Terug naar “Archief”