Onze gemeente is de mogelijkheden en onmogelijkheden van een nieuw orgel aan het onderzoeken. Ze zijn met een naar mijn idee absurd hoog bedrag gekomen. Daarom is eenm geheel nieuw orgel voorlopig afgeblazen en onderzoekt men of er een passend tweedehands orgel gevonden kan worden dat goedkoper is. Op dit moment noemt men daarvoor een bedrag dat nauwelijks lager is. Door een gemeente als de onze is dit bedrag nauwelijks op te brengen, zegt men tenminste. De waarheid is dat we absurd hoge collecteopbrengsten hebben en een betrokken gemeente die allerlei acties wil doen en makkelijk een nieuw KERKGEBOUW kunnen kopen wat handiger slimmer beter en nodig is, maar dat snapt men niet.
Mij dunkt echter dat veel gemeentes het bedrag wat genoemd is niet kunnen opbrengen terwijl vele kerken een nieuw orgel kopen, vaak een nieuw kerkgebouw en een nieuw orgel. Daarom ben ik benieuwd wat zij uitgeven aan het orgel. Wat heeft jullie gemeente uitgegeven aan het huidige orgel en wanneer is dat nieuwe orgel gekocht?(van oude orgels is het niet meer te achterhalen en niet erg relevant, vandaar in de titel nieuw orgel. Hiermee bedoel ik orgels tot een jaar of 10 oud.)
Graag ook even de gemeente vermelden en hoe groot de gemeente is.
Omdat ik eerst wat reacties wil zien noem ik het bedrag nog ff niet. Later zal ik dat bedrag ook ff vertellen.