vraag aan mensen uit gemeenten met een nieuw orgel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

vraag aan mensen uit gemeenten met een nieuw orgel

Berichtdoor appelflap » 24 jul 2008 21:18

Onze gemeente is de mogelijkheden en onmogelijkheden van een nieuw orgel aan het onderzoeken. Ze zijn met een naar mijn idee absurd hoog bedrag gekomen. Daarom is eenm geheel nieuw orgel voorlopig afgeblazen en onderzoekt men of er een passend tweedehands orgel gevonden kan worden dat goedkoper is. Op dit moment noemt men daarvoor een bedrag dat nauwelijks lager is. Door een gemeente als de onze is dit bedrag nauwelijks op te brengen, zegt men tenminste. De waarheid is dat we absurd hoge collecteopbrengsten hebben en een betrokken gemeente die allerlei acties wil doen en makkelijk een nieuw KERKGEBOUW kunnen kopen wat handiger slimmer beter en nodig is, maar dat snapt men niet.
Mij dunkt echter dat veel gemeentes het bedrag wat genoemd is niet kunnen opbrengen terwijl vele kerken een nieuw orgel kopen, vaak een nieuw kerkgebouw en een nieuw orgel. Daarom ben ik benieuwd wat zij uitgeven aan het orgel. Wat heeft jullie gemeente uitgegeven aan het huidige orgel en wanneer is dat nieuwe orgel gekocht?(van oude orgels is het niet meer te achterhalen en niet erg relevant, vandaar in de titel nieuw orgel. Hiermee bedoel ik orgels tot een jaar of 10 oud.)
Graag ook even de gemeente vermelden en hoe groot de gemeente is.

Omdat ik eerst wat reacties wil zien noem ik het bedrag nog ff niet. Later zal ik dat bedrag ook ff vertellen.
Baksteen

André

Berichtdoor André » 24 jul 2008 22:21

Er zijn meestal niet zo gek veel mensen in een gemeente die de kwaliteit van een orgel kunnen waarderen in geld uitgedrukt.
Wat dus een enorm gezeur kan worden.
Zet anders even een orgelliefhebber met communicatieve vaardigheden in de commissie. ;/

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 24 jul 2008 22:42

Hmm, in de kerk waar ik voor mijn trouwen kerkte stond ook nog niet zo lang een splinternieuw orgel. Die had net zoveel gekost als een vrijstaande villa. Asociaal gewoon... En de helft van de registers mag niet gebruikt worden omdat dat te uitbundig klinkt... Dat orgel is inmiddels en jaar of 7 denk ik.
Afbeelding

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 24 jul 2008 23:18

Wij hebben voor in onze derde kerk een tweedehands orgel gekocht, uit een of ander klooster, voor heel veel geld. Naar wat ik me heb laten vertellen wel een mooi en goed orgel. Ik zal even na moeten kijken hoeveel het heeft gekost...
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jul 2008 07:55

Appelflap heb je een foto van het kerkgebouw ofzo? Wat wel handig is om te weten is hoe groot de kerk is, wat het interieur is, hoe groot de gemeente is. Om enigszins een schatting te kunnen maken (wat ik niet zal doen want ik weet er niks van) zijn die dingen wel heel relevant.

Tip: Je de mensen goed onder druk zetten door met dit statement te komen:

Aangezien de kosten hoog zijn en men dit er blijkbaar niet voor over heeft hebben we besloten de begeleiding voortaan met een band te doen. Iedere rechtgeaarde gereformeerde zal verschrikt zijn portemonnee trekken en vragen: Hoeveel nog? Gebeurt dat niet schudt dan het stof van je voeten en vertrek.

:mrgreen:
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 25 jul 2008 08:29

Wij zijn dan ook bezig om een oud gebouw te kopen en deze om te bouwen tot kerk. Een gemeentelid van ons is het orgel aan het bouwen, en ik heb geen idee hoeveel dat kost!
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 25 jul 2008 14:07

Orgels zijn nu eenmaal duur. Verschrikkelijk duur. Al eens een elektronisch orgel bekeken? Weet niet of dat veel goedkoper is, maar ik weet wel dat ie niet onderdoet voor een normaal orgel...

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 25 jul 2008 18:57

Helaas moeten er in deze tijd veel kerken sluiten, maar dat betekend soms wel dat er een orgel vrijkomt.
Daar zouden ze dus achterheen moeten.
De HHG Middelharnis heeft bijvoorbeeld een nieuw kerkgebouw laten zetten, en daar staat nu het orgel van de Rotterdamse Paulus kerk in.
http://www.hhgmiddelharnis.nl/page/Kerk ... uskerk.htm
http://www.hhgmiddelharnis.nl/page/Kerk ... eorgel.htm

Bij ons in de kerk heeft men zo 10 jaar geleden aan alle leden gevraagd wat ze wilden.
Restauratie of een nieuw orgel, met natuurlijk voor beiden het prijskaartje.
De meerderheid was voor restauratie.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 25 jul 2008 22:40

alries, hhk oldebroek?

bij ons is restauratie allereerst geopperd, maar weggegooid geld gezien de erbarmelijke toestand van het orgel.

Mij lijkt een elektronisch orgel ook prima, maar ze zeggen dat het niet goed zingt.

De orgelcommissie bestaat volgens mij gewoon uit de organisten. Dat zit dus wel snor. Zij hebben met een ppp aan de kerkenraad getoond waarom het zo duur moet zijn, maar als ze slim waren hadden ze de gemeente daarbij uitgenodigd.

De enige foto's van de kerk die ik op dit moment kan leveren kun je hier vinden: http://indymedia.nl/nl/2005/08/30089.shtml
WAARSCHUWING: Lees niet wat er staat, het doet pijn als je het leest.
Je kunt met deze foto's redelijk zijn hoe groot de voorgevel is. de kerkzaal is enkele tientallen meters diep. De preekstoel zit in het midden aan een lange zijkant. Aan voor en achterkant staan rijen banken, tegenover elkaar dus en rechts en links van de preekstoel. Ook is aan beide zijden een galerij. Het orgel staat op een van de galerijen.(nu aan de achterkant. Het nieuwe orgel moet aan de voorkant komen, dus gelijk achter de gevel die je op de foto's ziet.) De muren zijn van steen, het plafond is van hout. Meer foto's van het kerkgebouw heb ik pas in september.
Baksteen

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 26 jul 2008 13:22

appelflap schreef:De enige foto's van de kerk die ik op dit moment kan leveren kun je hier vinden: http://indymedia.nl/nl/2005/08/30089.shtml

Ehm, geldt hier niet: beter geen foto's dan deze bron?

Maar goed: naar mijn mening zou het orgel wel achterin de kerk moeten. Als het orgel achter je staat voelt de zingende gemeente zich meer gedragen. Bij geluid van voren voelen ze zich meer aangevallen.

Een orgel kost ongeveer € 10.000,- tot € 20.000,- per stem. Ik weet het, het is een grootte bandbreedte, die mede wordt bepaald door de aard van het orgel (romantisch, barok, neobarok etc.), de bouwer, het type tractuur (mechanisch, elektrisch, pneumatisch) en de grootte (een orgel met maar één 16' (gedekt) is minder duur per register dan een orgel met meerdere 16'-voets registers met volledige lengte.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 26 jul 2008 13:32

appelflap schreef:alries, hhk oldebroek?

bij ons is restauratie allereerst geopperd, maar weggegooid geld gezien de erbarmelijke toestand van het orgel.

Mij lijkt een elektronisch orgel ook prima, maar ze zeggen dat het niet goed zingt.

M.a.w., de organisten vinden het geluid niet mooi :D Een wat evenwichtigere commissie lijkt me hier op z'n plaats. Niet alleen organisten, maar ook mensen die verstand hebben van de financiën ;)

Maar eerlijk gezegd is het best mogelijk om een elektronisch orgel bijna precies als een normaal orgel te laten klinken. Is ergens een bedrijf dat een aantal beroemde orgels op band heeft opgenomen en die als sample / voorbeeld dienen voor de elektronische orgels. Zo kun je dus tientallen beroemde orgels in één orgel stoppen :D

Bevlogen
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Bevlogen » 26 jul 2008 13:40

appelflap schreef:De enige foto's van de kerk die ik op dit moment kan leveren kun je hier vinden: http://indymedia.nl/nl/2005/08/30089.shtml

Mwah, valt ook wel weer mee. Uit dat artikel kan je alleen opmaken dat de anti-sgp:
1. zelf fundamentalistisch qua opvatting is;
2. geen idee heeft wat er in de Bijbel staat;
3. ook geen moeite doet om deze mensen te begrijpen.

Zulke mensen zul je in het normale leven wel vaker tegenkomen...

WvW
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor WvW » 26 jul 2008 15:56

Ik zou voor dat geld een hele mooie vleugel in de kerk zetten. Het is een kans om met de tijd mee te gaan, als je dat wilt tenminste.

Er zijn volgens mij genoeg gezangen en psalmen te vinden voor een piano. Ik weet niet hoe traditie-gericht jullie kerk is, maar ik zou het geweldig vinden als het bij ons gebeurde. Het is namelijk een stuk opener naar buiten.

Maarja, wie ben ik, ik heb geen ervaring, maar het is vast de moeite waard om uit te zoeken en je houdt sowieso een grote hoop geld over.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 jul 2008 16:32

ach een mooie vleugel in de kerk zetten om met de tijd mee te gaan. ppppfffff. Dat vindt ik dan weer heel erg overdreven. Bij ons in de kerk gebruiken ze gewoon een electronische piano en dat gaat goed.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 26 jul 2008 17:36

[modbreak]Het gebruik van het orgel staat niet ter discussie in dit topic.
Laten we het houden bij het orgel probleem van appelflap.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Terug naar “Archief”