Niet gepland ongehuwd zwanger in de reformatorische gezindte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 22 jul 2008 09:12

Gerdien B. schreef:Ik begon gewoon voor aan zonder op de dag te laten :lol:

Hoe kun je 'vooraan' beginnen bij iets wat rond loopt? :P

Wel merk ik dat de eerste pil na me stopweek echt slecht valt soms. Vorige week met de eerste werd ik duizelig, misselijk en echt super beroerd wakker. Na 20 min. was het over, gelukkig. Herkennen jullie dit?

Totaal niet. Als je van zulke dingen last blijft houden zou ik dat ook maar eens aankaarten bij je huisarts, want helemaal normaal lijkt me dat niet.
pobody's nerfect

Laurean
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Laurean » 24 jul 2008 19:15

MissF schreef:Ook mijn zus en zwager trouwden toen ze studeerden. Maar echt makkelijk was het heus niet. Het was echt krap, omdat ze allebei ook een studie deden (hij twee tegelijk) waar ze al hun tijd in moesten steken, dus bijbaantjes waren er ook voor hem sowieso niet bij.

Ik heb op de middelbare waar ik tot de vierde zat ook geen voorlichting gehad. In de derde zou het komen, zei de docent:' Dat hoofdstuk slaan we over.''
In de vijfde had ik biologie als examenvak, en ging het er weer over. En dat was zó'n enorm lieve man. Die ging er zo echt over in gesprek, en helemaal niet platvloers voorlichting, maar veel dieper, met de Bijbel ernaast. dat raakte me veel meer dan alle voorlichting die ik had gehad (naast de gesprekken met mijn ouders dan). Dát vond ik nog eens goede voorlichting, om op die manier in gesprek te gaan met leerlingen.

Mijn zusje krijgt op het VLC ook echt geen voorlichting hoor. Nu zit ze ook nog maar in de tweede, maar veertien is echt niet abnormaal jong om het allang gedaan te hebben. Een beetje kop-in-het-zand stekerij vind ik het echt!

Ik heb zelf ook op het VLC gezeten, maar volgens mij is het daar echt standaard dat je in de 2e klas voorlichting krijgt, hoor! Iedereen die daar gezeten heeft (van familie en bekenden) heeft gewoon voorlichting gehad.

Volgens mij is het wel in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de ouders. Bij mij in de klas was er een meisje dat tijdens die lessen met open mond zat te luisteren, ze had echt niks van haar ouders gehoord!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 24 jul 2008 19:18

Tja, wat is voorlichting.

Ik heb ook op het VLC gezeten, en ook in de 2e klas bio gehad 8) , maar ik ging pas iets snappen van seksualiteit toen ik verkering kreeg.... :roll:

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 24 jul 2008 19:33

Acire schreef:Tja, wat is voorlichting.

Ik heb ook op het VLC gezeten, en ook in de 2e klas bio gehad 8) , maar ik ging pas iets snappen van seksualiteit toen ik verkering kreeg.... :roll:

Haha, hoofdstuk 14..... 8)
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 24 jul 2008 20:06

Uhm, dat weet ik allemaal niet meer. Het was afgeplakt of eruitgescheurd bij ons. We kregen losse velletjes geloof ik.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jul 2008 08:45

hahahaha. Ernstig, dat geheimzinnige gedoe.

Als je dan ongewenst zwanger wordt en de kerkraad komt langs kan je wel een onschuldig gezicht opzetten: Wist ik veel dat dat niet mocht en dat je er zwanger van kon worden, dat heb ik op school nooit geleerd.

:D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 jul 2008 10:15

wel gehad in de 2de van de VLC, maar echt veel wijzer werd je er niet van. De plaatjes waren er uit gehaald of afgeplakt. Alleen de tekeningen van hoe het er van binnen uit ziet mochten we zien.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 25 jul 2008 10:16

Ow? Dat was bij ons op het Ichthus gelukkig wel anders... We kregen het ook pas in de 2e bij biologie, maar de plaatjes bleven gewoon in de boeken... 8)
Afbeelding

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 25 jul 2008 12:46

Wat een flauw gedoe. En vervolgens zeiken dat er zoveel ongeplande zwangerschappen zijn. Symptoom bestrijding.
"Being second is to be the first of the ones who lose."

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 jul 2008 13:11

volgens mij hoort de sexuele voorlichting bij je opvoeding thuis.

Ik heb thuis sexuele voorlichting gehad/gekregen. En wist dus ook al hoe de vork in de steel zat voor we op school er mee te maken kregen.

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 25 jul 2008 13:12

Dat vind ik ook. Seksuele voorlichting is niet iets wat je als ouders aan de school hoort over te laten. Ik heb gelukkig ook thuis voorlichting gehad voor ik naar de middelbare school ging.
Afbeelding

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 jul 2008 13:15

het hoort hier misschien niet.

Bij ons lag er in de wc gewoon open bloot maandverband en tampons.

Mijn broertje was toen een jaar of 7/8 en kwam met het potje tampons de kamer binnen en vroeg: Wat is dit? En mijn moeder uit gelegd wat het was en waar het voor diende....

Waarom eigenlijk er niet open over praten.

Ik merk gewoon dat als er openheid is, dat je meer durft te vragen en meer durft te antwoorden.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 25 jul 2008 14:08

Toen ik een jaar of 6 was zag ik bij m'n zus in de kast ob staan.
Dus ik vragen aan haar en dr (toen nog) vriend: wat is oobeheej?
Hij: ohh, dat heeft te maken met de OmzetsBelasting :lol:

Later heeft mijn moeder alles natuurlijk nog wel uitgelegd.
En natuurlijk hoort dat bij je opvoeding, en zeker al vóór de middelbare school. Bij ons vonden die gastjes het in groep 7 ook al erg stoer als ze een tampon van hun zus hadden gejat ofzo ;)

Onder seksuele voorlichting op de middelbare school versta ik ook geen uitleg over de basics, maar meer wat inhoudelijker: dieper ingaan op voorbehoedsmiddelen, hygiëne, soa's etc.
Wij hebben ook moeten leren om op basis van een syclus uit te rekenen wanneer iemand zwanger kon worden enz.
Verder weer ik er niet zoveel meer van. Ja, dat er iemand een keer als voorbeeld een condoom over een banaan moest doen. Dat vond ik dan weer wat overdreven :)
pobody's nerfect

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 25 jul 2008 14:38

Mijn zusje vroeg waarom wij (mijn zussen, moeder en ik) pampers (maandverband) droegen. Ze voelde zich heel wat groter dan ons, want zij had die niet nodig :lol:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 jul 2008 20:30

Gerdien B. schreef:Mijn zusje vroeg waarom wij (mijn zussen, moeder en ik) pampers (maandverband) droegen. Ze voelde zich heel wat groter dan ons, want zij had die niet nodig :lol:

Mijn moeder zei dan dat ze in haar broek plaste...

Terug naar “Archief”