In Kana gaat het over de wijn en in de geschiedenis van de 5 wijze en dwaze maagden die op weg zijn naar de bruiloftszaal verhaalt over het koninkrijk der hemelen en de betekenis van die wijze en die dwaze en de olie uiteraard.
...... " Dan zal het Koninkrijk der hemelen gelijk zijn aan tien maagden, welke hun lampen namen, en gingen uit, de bruidegom tegemoet. 2 En vijf van hen waren wijzen, en vijf waren dwazen. 3 Die dwaas waren, hun lampen nemende, namen geen olie met zich. 4 Maar de wijzen namen olie in hun vaten, met hun lampen..."
Er wordt niet eens een bruid genoemd. Daar gaat het over het Konkinkrijk der hemelen.
In Exodus zou in de woestijn een feest gevierd worden en dat was het huwelijksfeest tussen de 10 stammen en Jehovah, ook dat ging niet door en in Hosea wordt typologisch uitgebeeld door lo-ammi en lo -ruchama dat de 10 stammen werden weggestuurd met een scheidbrief.
En daar gaat wel weer over de relatie met Jehovah en Israël met als voorbeeld Hosea en Gomer.
Wat duidelijk is, is dat niet de Gemeente of de kerk de bruid is maar samen met Christus de bruidegom en alle 12 stammen na hun bekering als natie de bruid.