Help, hoe lees ik het Hooglied

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sophie1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 sep 2007 12:05

Berichtdoor Sophie1 » 16 jul 2008 08:35

In Kana gaat het over de wijn en in de geschiedenis van de 5 wijze en dwaze maagden die op weg zijn naar de bruiloftszaal verhaalt over het koninkrijk der hemelen en de betekenis van die wijze en die dwaze en de olie uiteraard.
...... " Dan zal het Koninkrijk der hemelen gelijk zijn aan tien maagden, welke hun lampen namen, en gingen uit, de bruidegom tegemoet. 2 En vijf van hen waren wijzen, en vijf waren dwazen. 3 Die dwaas waren, hun lampen nemende, namen geen olie met zich. 4 Maar de wijzen namen olie in hun vaten, met hun lampen..."

Er wordt niet eens een bruid genoemd. Daar gaat het over het Konkinkrijk der hemelen.

In Exodus zou in de woestijn een feest gevierd worden en dat was het huwelijksfeest tussen de 10 stammen en Jehovah, ook dat ging niet door en in Hosea wordt typologisch uitgebeeld door lo-ammi en lo -ruchama dat de 10 stammen werden weggestuurd met een scheidbrief.

En daar gaat wel weer over de relatie met Jehovah en Israël met als voorbeeld Hosea en Gomer.

Wat duidelijk is, is dat niet de Gemeente of de kerk de bruid is maar samen met Christus de bruidegom en alle 12 stammen na hun bekering als natie de bruid.

jmpauw
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 05 dec 2005 11:48
Locatie: Woudenberg
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 16 jul 2008 09:03

Beste Sophie,

Je geeft nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Jij geeft alleen maar aan dat op sommige plekken in de Bijbel over een geestelijk huwelijk tussen Christus en Zijn gemeente / kerk / Israël / 10 stammen / 12 stammen gesproken wordt. Maar nog steeds heb je niet duidelijk gemaakt waarom het juist hier in Hooglied om deze Bruidegom en bruid gaat.

Daarom: nergens in de Bijbel staat een aanwijzing dat daar bij Hooglied wél aan gedacht moet worden. Dus ik herhaal mijn vraag, iets anders geformuleerd: waarom ben jij zo stellig in het beweren dat het hier (in Hooglied) niet gaat om een bruiloft tussen Salomo / een herder en een gewoon meisje als bruid? Waarom zo stellig dat je Hooglied niet letterlijk moet interpreteren?

gaat om de Bruidegom Christus en de bruid Zijn gemeente?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

Sophie1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 sep 2007 12:05

Berichtdoor Sophie1 » 16 jul 2008 09:15

Ok idd niet goed begrepen, daar moet ik even over nadenken en Hooglied inkijken en ik moet nu even weg.
Al weet ik zeker dat het een huwelijksrelatie beschrijft van God met Israël.
De Gemeente is nog buiten beschouwing en Salomo de vredevorst typeert dat, maar dat moet ik even kunnen onderbouwen.
Heb geduld mijn vriend.

Shalomo is de Heer bij Zijn wederkomst en de bruid heeft berouw dus het lijkt mij logisch al zal het ook een letterlijke betekenis hebben, maar de schrijfstijl is,,,....ik zou.....en Hem wordt met een hoofdletter geschreven.
"Ik ben een roos van Saron wordt gezegd van de bruid maar ook van de Here Jezus.

De laatste tekst verwijst naa Openb. 22 vers 17 ,20.

jmpauw
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 05 dec 2005 11:48
Locatie: Woudenberg
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 16 jul 2008 11:00

Ok. Ben benieuwd naar je reactie. Maar even voor de duidelijkheid: je zegt:
Sophie1 schreef:en Hem wordt met een hoofdletter geschreven

Deze hoofdletters staan echter niet in de grondtekst. Het Hebreeuws kent nl. helemaal geen onderscheid tussen hoofd- en kleine letters.

Als je in een Nederlandse vertaling (of in welke taal dan ook) van de Bijbel ziet dat Hij / Hem, etc. met een hoofdletter is geschreven, terwijl het woord niet aan het begin van de zin staat, dan is dat omdat de uitgever (!) van de tekst denkt dat het hier om God / de Heere / Christus gaat.
Daar kan én mag echter verschil van mening over bestaan, omdat dat uit de grondtekst niet duidelijk wordt.

Dus: als in jouw bijbeltje in Hoogl. 2:8 staat 'Dat is de stem mijn Liefsten' (Liefsten dus met hoofdletter), dan betekent dat niet perse dat het hier om Christus gaat, maar dat de uitgever van deze Nederlandse Bijbel denkt dat het om Christus gaat.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

jmpauw
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 05 dec 2005 11:48
Locatie: Woudenberg
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 16 jul 2008 11:06

Sophie1 schreef:De laatste tekst verwijst naa Openb. 22 vers 17 ,20.

Je bent wel elke keer heel stellig Sophie!
Waarom verwijst Hoogl. 8:14 naar Openb. 22:17 en 20? Ik snap je wel: omdat in beide passages ongeveer dezelfde woorden staan:

MAAR:
1. in de eerste plaats was Openbaring nog niet geschreven toen Hooglied werd geschreven, dus kan Hooglied 8:14 niet naar Openbaring verwijzen. Hooguit kun je stellen dat Openb. 22:17 en 20 naar Hoogl. 8:14 verwijst.
2. overeenkomstige woorden kúnnen erop duiden dat er sprake is van een verwijzing, maar dat hóeft niet. In Joz. 10:6 staan ook de woorden 'kom haastiglijk'.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

Sophie1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 sep 2007 12:05

Berichtdoor Sophie1 » 16 jul 2008 15:05

Ik moet wel stellig zijn want Salomo had 1000 vrouwen en als ik het lees in zijn geheel kan het niet op dat niveau van toepassing zijn.
Dat doet onrecht of afbreuk aan het Woord van God. Ik ben niet stellig, maar zoek de dingen die Boven zijn. Wij hebben de neiging om alles naar ons niveau te halen , maar de Bijbel is wel voor ons geschreven maar gaat niet altijd over ons. Maar je kunt mijn stelligheid tegenspreken, daar heb ik nog niets over gelezen . Wat denk jij ervan dan?
Met vr. gr.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 16 jul 2008 15:20

Optimatus, ik heb hier nog een lezing over hooglied. Als je interesse heb pb ff.

jmpauw
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 05 dec 2005 11:48
Locatie: Woudenberg
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 16 jul 2008 15:31

Sophie1 schreef:Ik moet wel stellig zijn want Salomo had 1000 vrouwen en als ik het lees in zijn geheel kan het niet op dat niveau van toepassing zijn.
Dat doet onrecht of afbreuk aan het Woord van God.


Eens, juist het feit dat Salomo 1000 vrouwen had, maakt het voor mij ook onwaarschijnlijk dat de woorden uit Hoogl. 6:9a uit zijn mond komen. Maar dat betekent nog niet dat het hele boek gelijk vergeestelijkt moet worden.
Heb jij mijn bijdrage van 2 mei gelezen? Daar geef ik mijn visie op Hooglied. Even daaronder staat een bijdrage van Ger die op dezelfde lijn zit. Wat vind je daarvan?

Op deze bijdragen heb je nog niet gereageerd en daarom vond ik het vreemd dat jij zo stellig die geestelijke interpretatie verdedigt, zonder in te gaan op alternatieve interpretaties zoals wij die eerder hebben genoemd.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

Sophie1
Verkenner
Verkenner
Berichten: 18
Lid geworden op: 04 sep 2007 12:05

Berichtdoor Sophie1 » 16 jul 2008 15:43

Zolang was ik w.s. geen lid.

jmpauw
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 05 dec 2005 11:48
Locatie: Woudenberg
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 16 jul 2008 16:03

Sophie1 schreef:Zolang was ik w.s. geen lid.

Denk 't wel. Je hebt je geregistreerd op 4 september 2007 en dat is iets eerder dan de datum van de bijdragen op 2 mei 2008 en later. :wink:

Je kunt ze vinden bovenaan pagina 2 van dit topic.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

Gebruikersavatar
Datheen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 mei 2008 19:23

Re: Help, hoe lees ik het Hooglied

Berichtdoor Datheen » 21 nov 2008 19:40

Optimatus schreef:Ik ben onlangs weer eens geconfronteerd met het Hooglied. Dit wordt ofwel totaal vergeestelijkt ofwel soms vleselijk geconsumeerd.

Hoe moet het nu werkelijk gelezen worden?

Citaat: Zie, gij zijt schoon, mijn Liefste, ja, liefelijk; ook groent onze bedstede.

Wat moet ik met een dergelijke zin? Wat betekent het werkwoord groenen eigenlijk?

Beste Optimatus,

Uw bericht lezende, dacht ik aan de Verklaring over het boek Hooglied, door Ds. Abraham Hellenbroek. Deze kan ik u van harte aanbevelen. Wellicht kan ik u hiervoor ook attenderen op het artikel wat gisteren in de krant verschenen is, en wat u hier kunt vinden:

http://www.refdag.nl/artikel/1374666/Mengelstoffen+het+Hooglied+en+de+Kruistriomph.html

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 22 nov 2008 10:33

u????

kom we leven in 2008.

Gebruikersavatar
Datheen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 mei 2008 19:23

Berichtdoor Datheen » 22 nov 2008 23:09

Evelien schreef:u????

kom we leven in 2008.

Dat klopt. Maar volgens mij is dat een ander onderwerp. Zou u daarvoor een ander topic kunnen openen?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Berichtdoor Evelien » 23 nov 2008 08:25

nee :wink:

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Help, hoe lees ik het Hooglied

Berichtdoor learsi » 20 mar 2009 23:47

Toen de Heere Jezus op aarde was,sprak Hij door vele gelijkenissen. Een in onze ogen simpele graanstengel werd in Zijn
mond tot beeldend onderwijs. En denken wij dan dat het Hooglied vooral of alleen over het consumeren van de aardse liefde tussen man en vrouw gaat?

Efeze 5:32 laat het duidelijk zien.......

Maar die de Heere aanhangt is een van Geest met Hem....


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten

cron