‘Twee keer naar kerk is dwang’

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 26 mei 2008 12:42

Volledig accoord met je opmerking.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 10 jun 2008 09:10

em_ma schreef:Waarom is het een straf als je twee maal naar de kerk gaat? Ik weet, er is geen gebod hiervoor te vinden in de Bijbel.
Maar wat kunnen wij christenen een voorbeeld nemen aan moslims en hun toewijding aan hun god!
God is 24 uur per dag bij ons, 7 dagen per week. Hij laat ons nooit los, geen seconde. Dan zou 2 keer naar de kerk op zondag een straf zijn?
Reken eens uit hoeveel uur je dan in de kerk zit en denk er dan eens over na dat God 168 uur per week jou vasthoudt!
een mooie bevredigende en heel prachtige gedachte!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 10 jun 2008 09:14

kwebbel schreef:
em_ma schreef:Waarom is het een straf als je twee maal naar de kerk gaat? Ik weet, er is geen gebod hiervoor te vinden in de Bijbel.
Maar wat kunnen wij christenen een voorbeeld nemen aan moslims en hun toewijding aan hun god!
God is 24 uur per dag bij ons, 7 dagen per week. Hij laat ons nooit los, geen seconde. Dan zou 2 keer naar de kerk op zondag een straf zijn?
Reken eens uit hoeveel uur je dan in de kerk zit en denk er dan eens over na dat God 168 uur per week jou vasthoudt!

Dan zijn we het met elkaar meer dan eens met Em_ma's opmerking.
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 10 jun 2008 09:32

Alphonsus schreef:
kwebbel schreef:

Dan zijn we het met elkaar meer dan eens met Em_ma's opmerking.
dat denk ik ook ja 8)
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2008 09:58

Met emma ens, tot zover dat 2x naar de kerk gaan geen verplichting is. Ik mis wel eens een dienst.... maar ik ga ook regelmatig wel 2x naar de kerk en ervaar dat dan niet als straf.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 10 jun 2008 22:00

Je doet alsof iemand die niet twee keer naar de kerk gaat zich niet bezighoudt met God. Of niet je hele leven doordrenkt is van vertrouwen op Hem.
De kerkgang is één ding en of iemand zich goed voelt bij 1, 2 of 3 keer per zondag is geen maatstaf voor de toewijding aan God.
Ik ga, net als Try, éénmaal per zondag. Er is in onze kerk geen tweede dienst meer. Dat wil niet zeggen dat ik slechts één uur (of anderhalf, al naar gelang de dienst duurt) wijd aan God en voor de rest niks meer.
Wij hoeven geheel geen voorbeeld te nemen aan moslims, want die zijn in feite net zo vroom - of net zomin - als christenen. Zij houden zich ook alleen maar aan de gebedstijden, wat niet hoeft te betekenen dat zij de rest van de dag met God bezig zijn.

Daar komt nog iets bij. Als ik s' morgens naar de kerk ga en een goede preek hoor, dan heb ik stof tot nadenken. Ik heb dan geen behoefte aan een tweede preek, want dan heb ik geen tijd en gelegenheid de eerste preek rustig te verwerken voor mijzelf.

Wat kinderen betreft: Tot op een bepaalde leeftijd gingen ze gewoon mee. Nooit 's avonds, (toen waren er nog avonddiensten) maar 's morgens wel. Net zoals naar de catechisatie.
's Avonds gingen ze gewoon op tijd naar bed, zeker toen ze klein waren. Want de dienst begon pas om half 7. Los van een praktische zaak: hun vader had ploegendienst...

Rolf

Berichtdoor Rolf » 11 jun 2008 15:40

Moslims
In Hebreeën 10 : 25 staat een oproep om de onderlinge bijeenkomsten
niet na te laten. Maar moslims zijn m.i. een zeer slecht voorbeeld, want zij
erkennen niet de ware God, Die de hemel en de aarde geschapen heeft,
en de Vader is van de Heere Jezus.
Er kunnen mensen zijn die nooit naar de kerk gaan, maar die wel geloven,
en de ware God aanbidden. God is overal, en Hij zoekt hen die Hem in
geest en waarheid aanbidden (Joh. 4 : 23).

Stille tijd
Is het niet goed iedere dag God te zoeken, en Zijn wil te bepeinsen (zoals
een psalm zegt)? In de stilte is God te vinden en kan Hij raad geven,
of je andere dingen laten zien, of laten overdenken.
Stilte hoeft niet altijd letterlijk stilte te zijn, het kan ook ingevuld worden
op een iets andere manier. 's Morgens even een poosje rustig bezig zijn,
of 's avonds een uurtje rustig kuntselen, zodat de geest tot rust kan
komen.

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 07 jul 2008 11:57

om te beginnen vondt ik het best een interressant artikel. nu inmiddels 5 jaar geleden heb ik zelf bij zowel de sgj als eleos gezeten. ik heb het ervaren als een fijne instelling met een echte "open deur". vriendelijke mensen enzo. maar wat belangrijker was voor mij en mijn ouders, was dat t een christelijke instelling is. t riagg??? ammenooiniet!!! daar kregen we niet de beste verhalen over te horen en willen ze je nog al eens medicijnen voorschrijven. op dat moment was ik zwaar depressief met een zelfbeeld van ver onder aardoppervlak, dus medicijnen wilden ze me snel geven. ik heb ze een paar weken gehad, was zo stoned als een garnaal en ben snel af gaan bouwen. een vriendin van mij had ook problemen en haar bleven ze maar pillen geven. bij eleos en de sgj wordt daat naar mijn ervaring iets zorgvuldiger en in gebed mee omgegaan.

en over dat op tijd hulpzoeken. of je nou christelijk bent of niet, het is altijd moeilijk om toe te geven dat je het niet zelf kan. bij mij en mijn ouders ook. er wordt zo vaak veroordelend naar je gekeken.

en wat wij ook hadden met de sgj en eleos, was dat ze begrepen dat mijn problemen behalve psychisch ook geestelijk waren. ik heb daar erg veel over gepraat.

is 2 keer naar de kerk dwang? dat ligt eraan of degene die mee moet dat als dwang ervaart. als jou vader jou zegt naar de kerk te gaan, want anders... zou ik dat ook als dwang ervaren.
Afbeelding

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 08 jul 2008 19:55

Dat de stap naar hulpverlening moeilijk is, geldt m.i. niet alleen voor gelovigen. Ik ken eigenlijk niemand die op tijd bij de hulpverlening was. Christenen en anderen gelijk. Altijd pas als de brokstukken van het leven het verdere leven onmogelijk begonnen te maken. Nooit als het nog een (afbrokkelend) geheel vormde. Maar misschien dat mensen uit het vak wel voorbeelden weten van mensen die er snel bij waren?

De kerkgang op zondag heb ik als kind als dwang ervaren. Er werd niet rekening gehouden met de aanwezigheid van kinderen in de dienst. Ga maar eens tussen een stel kleuters zitten die teletubbies kijken....ik vraag me af of je dat 2 keer anderhalf uur volhoud.
Tegenwoordig gaat dat wel iets beter met soms kindernevendiensten en werkbladen, beamers enzo. Maar het blijft te beperkt.
Het aantal diensten wordt vooral bepaald door land/groep waarin je woont. Het zegt me helemaal niets als mensen daar een waarde aan willen hangen. Ikzelf ga enkele keren per maand naar een kerk waar 2 diensten per zondag worden belegd.

Moslims zijn juist een slecht voorbeeld. Hun geloofsijver wordt mede veroorzaakt door het feit dat ze hun heil moeten verdienen. Niet actief genoeg kan betekenen dat Allah's weegschaal naar de verkeerde kant doorslaat. Dus naast de liefde ook een stuk dwang en angst. Een moslim is nooit zeker van zijn behoud in dit leven.

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 09 jul 2008 19:53

amen broeder
Afbeelding

australiafreak
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor australiafreak » 14 jul 2008 21:16

volgens mij was de vraag van het artikel meer of de hulpverlenende instelling het pure dwang zou vinden als jij graag wilt dat je kinderen twee keer mee naar de kerk gaan.
Ik denk dat je ervan uit mag gaan dat elke niet-christelijke hulpverlenende instelling met zo'n huisregel omgaat als met alle andere huisregels. Zij zullen er meer mee aan de gang gaat dat de huisregels consequent en liefdevol gehandhaafd worden dan dat ze zullen gaan discussieren met die ouders over de inhoud van de regels zelf.
Tenminste, als het een goede instelling zou zijn, zou het wel zo moeten gaan.
Dear Jesus, I have a problem, it's me...
Dear Child, I have the answer, it's Me!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 14 jul 2008 21:41

Marnix schreef:Met emma ens, tot zover dat 2x naar de kerk gaan geen verplichting is. Ik mis wel eens een dienst.... maar ik ga ook regelmatig wel 2x naar de kerk en ervaar dat dan niet als straf.
nee ik ook niet! Ik mis idd i.v.m. werk ook wel eens 2x een dienst per zondag en dat vind ik altijd toch erg jammer. Naluisteren is een prima oplossing maar je mist toch een hoop emotie en contact met de mensen.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 15 jul 2008 08:35

Komt van laatst een student op Utrecht CS naar me toe, met de vraag of ik een enquete in wil vullen. Bleek te gaan om een enquete voor de faculteit Gedragswetenschappen van de Univ. Groningen.
Ik die enquete invullen, opeens de vraag: bezoekt u wel eens een religieuze bijeenkomst zoals een kerkdienst, en kunt u ongeveer aangeven hoe vaak per jaar?
Ik denk dat de onderzoeker wel raar heeft opgekeken toen ik daar het getal 100 in heb gevuld.... :D
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

jans1
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jans1 » 21 sep 2008 18:37

Wij hebben 3x kerk... :wink:
Een dag niet gekraald is een dag niet geleefd!!
www.kralenjans.webs.com

Vuurtje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Vuurtje » 12 okt 2008 14:36

Ik ben blij dat ik twee keer naar de kerk kan, dat voorop, maar:

Als iemand 2 keer per zondag wordt meegenomen naar de kerk, terwijl diegene dat niet wil, dan is dat dwang. Daar kun je niet omheen als je de definitie van "van Dale" bekijkt: dwang de; m machtsuitoefening waardoor men iem tot iets noodzaakt

Hoewel het woord "dwang" een negatieve klank heeft, hoeft dit niet per definitie negatief te zijn. Zo hebben bijvoorbeeld ouders macht over hun kinderen en de mogelijkheid om dwang uit te oefenen. (Bijvoorbeeld straf geven, verplicht gezond laten eten, verplicht op tijd naar bed laten gaan enzovoort).

De vraag die overblijft is dan: is het nuttig (wat is het effect) als je mensen dwingt om 2 keer per zondag naar de kerk te gaan? Ik weet uit ervaring dat daar meerdere antwoorden op te geven zijn. Op het moment dat de dwang niet meer uitgeoefend wordt (bijvoorbeeld het kind gaat het huis uit) is er de mogelijkheid dat het kind door de vroegere verplichtingen onevenredig hard de andere kant op zwaait. Ook de effecten op korte termijn hoeven niet positief te zijn. Werkt het als je verplicht in de kerk moet zitten? Kan het niet nuttig zijn om je kind zelf ook te laten nadenken over het naar de kerk gaan? Hoe open zou het kind in de kerk zitten op het moment dat het eens zelf besluit een keer naar de kerk te gaan? Volgens mij moet je je erg goed in je kind kunnen verplaatsen. Je zou veel inzicht moeten hebben en er iedere zondag weer over moeten nadenken of je het machtsmiddel dwang ook die zondag in wilt zetten.

Terug naar “Archief”