De overgang van naar vast voedsel dmv de Rapley methode

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

De overgang van naar vast voedsel dmv de Rapley methode

Berichtdoor Dippie » 21 jun 2008 15:47

Omdat er hier veel moeders posten heb ik mn onderwerp maar even in dit topic geplaatst....Als het eruit moet merk ik het vanzelf wel :wink:

Ik ben benieuwd of er onder jullie ook zijn die dmv de Rapley methode hun kinderen vast voedsel hebben gegeven. Als je niet weet wat deze methode is, verwijs ik je even naar de site daarvan:
http://rapleymethode.tripod.com/

Bij mij op het kdv zit er nu een kindje die borstvoeding krijgt en waarvan mams nu is begonnen met het geven van vast voedsel aan de hand van deze methode. Ik en mijn collega's hebben onze vraagtekens hierbij of we dit wel willen gaan blijven doen op het kdv....
Ik wacht het nog even af, maar moet anders toch binnenkort een gesprek aangaan met mams...
Maar om nu te oordelen zonder dat ik er erg veel vanaf weet, was ik echt even benieuwd of jullie misschien ervaring hiermee hebben...
Misschien geprobeerd en toch maar weer vanaf gestapt? Of iets dergelijks? Zowel positieve als negatieve ervaringen zijn welkom :wink:

Bedankt alvast!!!
Afbeelding

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 21 jun 2008 16:17

hier geen rapley.. wat een gesmeer

gewoon van een lepeltje... trouwens.. ze krijgt eerst nog een maand volledig bv... en dan kijken wel wel eens verder!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 21 jun 2008 17:13

paprikameisje2 schreef:hier geen rapley.. wat een gesmeer

gewoon van een lepeltje... trouwens.. ze krijgt eerst nog een maand volledig bv... en dan kijken wel wel eens verder!

Okee dan! De borstvoeding wordt ook iig 6 maanden gegeven, daarna wordt er pas begonnen met bijvoeding.
Afbeelding

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 21 jun 2008 18:33

hier wel rapley!!

wat wil je er over weten

:wink:

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 21 jun 2008 22:30

trijntjejohanna schreef:hier wel rapley!!

wat wil je er over weten

:wink:

Zoals ik in mn openingspost zei.... Jou ervaringen ermee, zowel positief als negatief
Afbeelding

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 22 jun 2008 09:47

Een van mijn kinderen was al een maand of 11 toen hij een appel kreeg, in partjes gesneden. Hij mocht het zelf eten en stikte er bijna in. Sindsdien ben ik er erg huiverig van om ze maar te laten rommelen.

Wel liet ik ze zo snel mogelijk zelf eten met een lepel of vork. Niet dat ongemanierde met de hand in de mond proppen van eten. Ik vind dat niet netjes staan, je kunt beter al op jonge leeftijd beginnen met tafelmanieren zodat ze er aan gewend zijn. En daarnaast zou ik echt geen zin hebben om na elke maaltijd een halve keukenvloer schoon te gaan maken. Of stel dat je een keer bij iemand bent en je laat je kind ook zo eten want dat is hij thuis gewend..... ik vind het ook niet fijn als er iemand bij mij komt en ik kan naderhand heel de kamer en keuken gaan cleanen.

Heb dankzij mijn jongste onderhand een trauma opgelopen omdat ze niet wilde eten, ze groeide niet en ze at niet zelf en ook bijna niet als ik ze eten gaf. Ik denk dat ze was omgekomen als ik haar haar gang had laten gaan. De BV dweperij zoals ook weer op deze site krijg ik onderhand beetje *censuur* van. Je moet maar BV kunnen (blijven) geven.

Nee, dit is niet mijn ding.

Het lijkt mij dat je er als KDV ook maar mooi mee zit op gegeven moment. Iedere ouder wil een bepaald iets voor zijn/haar kind en hoe ga je er mee om. Nee jij mag niet wat drinken ook al heb je nog zo dorst, je moet maar wachten op de melkvoorziening van je mama. :roll:

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 23 jun 2008 09:59

Sarah heeft in het begin heel veel zelf gegeten, maar natuurlijk nog geen appel, sorry maar als je daarmee begint neem je natuurlijk wel meteen iets ontzettend hards. Wij zijn begonnen met peer, perzik, zachte meloenstukken, worteltjes, boontjes, bloemkool. Dat laatste 3 heel goed gaar gekookt.
Is altijd goed gegaan!! Ik gaf er ook gewoon fruithapjes bij, kan goed samen gaan vond ik.

Het 'nadeel' is dat je goed moet blijven opletten, je moet er echt bij blijven zitten. Verder zie ik er geen nadelen aan, het is heel goed voor de ontwikkeling van het kind om zelf te eten en het went meteen aan 'brokjes'.

Tis niet meteen een zooitje, Sarah kreeg het alleen in dr eigen stoel, op dr blad leg ik dan stukjes fruit neer en zorg ervoor dat ze een goede slab om heeft.
Ze eet nu nog met dr hand en een lepel, krijgt een lepel en als dat niet lukt gebruikt ze dr hand, we dweilen hier echt niet heel de vloer als ze klaar is met eten, blijkbaar eet ze gewoon netjes. Het nadeel is alleen wel dat ze zichzelf er helemaal onder smeert als ze klaar is, maar als je goed oplet is dat ook wel te voorkomen.

Max
Mineur
Mineur

Berichtdoor Max » 23 jun 2008 11:31

Als je er echt meer van wilt weten: koop het boek van de bekende kinderdietist Stefan Kleintjes, van borst tot boterham.
Hij beschrijft waarom dit een hele goede methode is en ook hoe het zit met het wurgreflex.
Veel mensen zijn inderdaad bang dat het kindje in de grote stukken stikt, vooral omdat het kindje al snel gaat kokhalzen. Maar een kindje heeft niet voor niets dit reflex! En daarom geeft Stefan Kleintjes trouwens ook het advies om bepaalde groenten en fruit even voor te koken. Deed ik met appel en komkommer bijvoorbeeld. Je moet ook niet gelijk alle soorten groenten geven, in het boek staan tips waarmee je het makkelijkste mee kunt beginnen. Hangt natuurlijk ook van het seizoen af.

Al met al vind ik het superrelaxed! Wil pietje iets niet eten? Nix geen geruzie aan tafel, dan eet hij toch niet? Straks weer de borst, daar zit alles in en hij komt niets tekort!

PS: bovendien supergoed voor de oog-hand-coordinatie, mijn dochter eet vanaf een jaar ofzo keurig netjes met zowel vork als (nee, nog geen mes :wink: ) lepel. Dus Annet, dat loopt wel los met die tafelmanieren.

Goed, dit waren wat invallen...

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 24 jun 2008 08:16

Ik geef kinderen ook altijd fruit met nog stukjes, dus banaan gewoon in stukje gesneden maar dan wel met een vorkje. Dan eten ze gelijk vanaf het begin met een vork of een lepel.
Ik vind ook dat je altijd bij je kind moet blijven als het aan het eten is.
Ik dacht namelijk ook een keer bij onze dochter: ik geen haar gewoon een korstje brood in de autostoel daar sabbelde ze altijd graag op. Nou, nooit meer! Ze stikte er bijna in. Hoorde haar enorm stikkende geluiden maken en moest de auto aan de kant zetten. Haar snel uit de auto stoel en op haar rug kloppen om het stukje eruit te krijgen!
En toen kon ze al gewoon eten.

Ik zou kinderen nooit met hun handen leren eten.

Terug naar “Archief”