Ik vraag me heel erg hoeveel sexueel overdraagbare aandoeningen er voorkomen onder de gelovigen in nederland (reformatorischen, evangelischen, katholieken, moslims, anders)
Iemand enig idee?
Moderator: Moderafo's
em_ma schreef:Maar al zou je beide als maagd het huwelijk ingaan, dan nog kun je SOA 's op andere manieren oplopen: op je werk bijvoorbeeld, doordat je in contact komt met besmet bloed/lichaamsvochten.
DesertRose schreef:em_ma schreef:Maar al zou je beide als maagd het huwelijk ingaan, dan nog kun je SOA 's op andere manieren oplopen: op je werk bijvoorbeeld, doordat je in contact komt met besmet bloed/lichaamsvochten.
Dat laatste is zo'n kleine kans, dat deze niet meegerekend hoeft te worden, als je het over de algemene oorzaak van een seksueel overdraagbare aandoening hebt; seksueel contact met verschillende personen.
Het punt is, dat ik een gehoord heb, dat voor het vak Biologie op het reformatorisch voortgezet onderwijs, de docenten van mening zijn, minder aandacht aan soa's te hoeven besteden, dan dat wordt gedaan in de normale biologiemethoden! (op openbare scholen bijvoorbeeld)
waarom vraag ik mij af? komen onder refo's minder soa's voor? en zo ja, dan is dat een reden te meer om een verschil aan te geven tussen gelovigen/refo's en niet-gelovigen.
Daar hoeven de dragers van de ziekte zich niet druk om te maken. Huisartsen sturen uitstrijkjes (ik neem tenminste aan dat het zo heet) naar een regionaal laboratorium en die deelt de uitslag weer mede aan de huisarts. Kan me voorstellen dat het CBS alleen hoeft te 'turven' bij de regionale lab's hoeveel gevallen positief zijn per postcode (per postcode is immers ook vrij duidelijk bekend bij hoeveel kerkelijken er wonen).MarinusCopy schreef:Aangezien niemand na het oplopen van een soa vol enthousiasme naar het CBS zal rennen om zich met levensovertuiging en al te laten registreren als zijnde losbandig verwacht ik niet dat er binnenkort betrouwbare statistieken over dit soort zaken zullen verschijnen.
Ik verwacht weinig tot geen verschil overigens.
Maar dit topic heeft mss de bedoeling om aan te tonen dat reli's op eoa manier beter zijn dan heidenen?
Daar zijn toch wel een paar uitzonderingen op en dat is bijvoorbeeld het platje, die kan ook via besmette kleding, beddengoed of handdoeken etc. worden overgebracht. Ook AIDS en hepatitis gaan vaak via andere wegen zoals bijvoorbeeld gebruikte injectienaalden onder drugsverslaafden.tante-tortel schreef:Waar krijg je geen soa van?
Een soa krijg je niet door uit het kopje van een ander te drinken. Je krijgt het ook niet via een hoestbui, insectenbeten of een vieze WC-bril. Ook in het zwembad loop je geen risico.
gempa schreef:ik denk als een ieder zich aan het geen sex voor het huwelijk houdt, dat de soa's aanzienelijk minder zijn.
maar helaas is dat niet zo.
bovendien kan je ook zo, schimmels etc krijgen die onder de soa's vallen
en voor de antwoorder boven je kunt wel hiv krijgen door bloed met bloedcontact, dus en dat is toch echt een soa
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten