Marnix schreef:Joepie Meloen schreef:Het is zeker goed om dat te onderzoeken. Maar ik denk dat dat minder te maken heeft met uiterlijke aspecten en de prediking dan wat er innerlijk in de mens leeft. Het clichébeeld wat hier getekend wordt door sommigen, dat velen niet durven aangaan doordat ze iets moeten hebben meegemaakt is onjuist. En daar ageerde ik in principe tegen, als voorbeeld dat je daar heel moeilijk gevolgtrekkingen uit kunt opmaken.
Ik sluit me bij Rafael aan: Waarom hebben die mensen dan belijdenis gedaan? En een andere vraag: Waarom verschilt dit dan zo per kerkverband? Zitten er in het ene kerkverband veel meer mensen die van binnen toch niet willen (en idem dito voor plaatselijke kerken binnen een specifiek kerkverband)? Het lijkt me ook wat vreemd te stellen dat dat percentage gelijk is maar dat in al die "lichtere kerken" iedereen maar aangaat, terwijl het merendeel hem niet wil volgen?
Kortom, volgens mij is de stelling dat het meer met innerlijk / karakter te maken maken heeft maar ten dele juist en dan wel dat deel, dat karakter / innerlijk ook gevormd kan worden. Er zitten echt niet meer bezwaarden in het ene kerkverband omdat ze zo geboren zijn, hooguit omdat ze zo gevormd zijn door de kerkcultuur.
Ik antwoord met citaten uit mijn vriendenkring:
'Voor mijn moeder. Ja mijn zus heeft het al niet gedaan en ze vind het zo fijn als ik het wel doe.'
'Ja, ik ben nu al 23. Nu hoor ik toch echt wel belijdenis te doen.'
'Voor mijn vriendin. Die wilde samen belijdenis doen. dan zijn we voortaan die avond in de week niet kwijt.'
--> antwoord 'Maar hebben jullie dan niet je getuigenis van je geloof in Christus gegeven.
'Neuh dat boeit me niet zo. 't Is goed geweest. Nu al zolang gedaan. En anders blijft moeder/vriendin/omgeving maar zeuren.'
--> antwoord: 'Dus jij hebt eigenlijk staan liegen voor Jezus/God. Pfoe nou ik zou dat niet eens durven hoe chagerijnig mijn moeder/vriendin/ omgeving ook op mij werd, liegen tegen God
'O ja, eigenlijk nog nooit over nagedacht. Da's toch gewoon bij ons? Met 13 ga je op catechesatie met 22/23 ga je er weer vanaf. Ja liegen over God, zo had ik dat eigenlijk nooit gezien.
--> antwoord: 'Maar als je dat zo nooit had gezien, ten opzicte van wie of wat doe je dan belijdenis. Je belijdt toch iets?
--> 'Uhm ja voor de kerkenraad toch? Ofzo?
deze gesprekken zijn werkelijk zo gevoerd.