Wat voor kerken/gemeenten bezoeken jullie en waarom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riannee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Riannee » 11 jun 2008 15:12

MissF schreef:
Riannee schreef:Ik ga naar een PKN kerk in Veenendaal. Je hebt er bij ons wel 7 van, en de laatste tijd ga ik vaker naar 1 van de anderen dan naar m'n eigen kerk. Heb er niet zoveel moeite mee om dat te doen, ik ben nog jong en zoekende ;)

Waarom ik naar deze kerk(en) ga? Omdat ik me er hele leven al zit en niets anders gewend ben. Ik ben wel al een aantal keer naar een evangelische gemeente geweest, vind ik op z'n tijd erg leuk, net als sing-ins of andere jongerendiensten, alleen zou ik daar nooit naar toe over kunnen gaan omdat ik voor de kinderdoop ben. Wellicht als ik ooit van kerk over stap wordt het iets wat tussen de PKN en de evangeliegemeente in zit, alleen waar ze wel gewoon de kinderdoop hebben!

En toch vind ik dat jammer, dat er in veenendaal zoveel PKN gemeentes zijn, die mijns inziens gewoon op elkaar lijken. Je hoort toch gewoon bij een geografische wijkgemeente, waarom dan al dat geshop?
er zitten zelfs bij ons (in Rhenen dus) mensen uit veenenaal in de kerk. Daar kan ik niet bij.

Ik denk dat je dat verkeerd ziet.. ze zijn ook eigenlijk allemaal hetzelfde, al zingen ze in de ene kerk bijvoorbeeld wel uit het liedboek erbij en bij de andere niet. Maar omdat er in veenendaal zoveel mensen zijn die naar een PKN-kerk gaan moeten ze dus zoveel kerken hebben om iedereen op te kunnen vangen.. onze kerken zitten namelijk echt wel vol! (smorgens sowieso :P )

Alleen zoals ik al zei is de ene kerk soms gewoon net iets lichter dan de andere.. bij ons zingen ze dan sinds een paar jaar ritmisch en dat is al heel wat! Want in mijn kerk zitten weer meer oudere mensen en 1 van je dominees dan ook niet de lichtste is dan krijg je zulke dingen er gewoon niet zo snel door heen. Want als excuus geven ze dan dat de oudere mensen daar niet aan kunnen wennen, dat het zo'n grote verandering is voor hun, bla bla bla, maar ondertussen lopen de jongeren wel weg omdat ze de kerk saai vinden enz.

Ik vind dat als je eenmaal dus ook in een wijk woont en je hebt ook gekozen voor die kerk, of desnoods voor 1 van de anderen wat ook geen probleem is, dat je daar dan wel in moet blijven en dat je dan niet elke week moet gaan overlopen.

Ikzelf woon nog gewoon bij m'n ouders, vandaar dat ik ook bij die kerk hoor, maar ik vind de ene dominee gewoon fijner dan de andere. 1 van mijn dominees snap ik gewoon vaak niet, is best een goede hoor, maar als je er niet bij kan blijven en bij een andere dominee wel.. waarom zou je dan niet eens een keer daar heen gaan?

Als ik later eenmaal de keuze heb gemaakt voor een kerk blijf ik er ook echt wel in! Mijn ouders gaan ook eigenlijk nooit naar 1 van de anderen, hoogstens als er een keer een hele bijzondere dominees is die ze graag willen horen of bij een bijzondere dienst.

Ik snap niet dat mensen daar zoveel moeite mee kunnen hebben, maargoed :wink:

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 11 jun 2008 15:14

Ik ga naar de PKN (hervormd, Ger. Bond) in Ridderkerk. Kleine gemeente (300 mensen ongeveer), dus iedereen kent elkaar wel een beetje. Soms niet altijd van naam maar wel van gezicht. Het is wel een behoudende gemeente. Het is eigenlijk een beetje het "afvalputje" van de Gergem en OudGergem. Alle mensen die zich daar niet meer thuisvoelden komen bij ons omdat ze een "reguliere" PKN-hervormde kerk weer een stap te ver vinden. Ik heb niks tegen een behoudende gemeente maar ik ben wel blij dat het de laatste jaren een beetje minder geworden is.
Ik voel me erg goed thuis, fijne en bijbelse preken en leuke vriendschappen op gebouwd daar :wink: .

verwonderde vrouw
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor verwonderde vrouw » 11 jun 2008 15:25

em_ma schreef:
Als je zo benieuwd bent, moet je er zelf eens gaan kijken :wink:
Bij alle kerken waar ik geweest ben ben ik altijd weer blij als ik in mn thuisgemeente kom, home sweet home....
Het is zeker geen zwartekousenkerk. Verder was wat de dominee vertelde helemaal de waarheid, maar ik vond het zo jammer en een groot tekort dat er zo weining gunnends voor de gemeente vanuit gaat. Ik zou het heel moeilijk vinden om in zo n gemeente tot God te komen, het wordt toch wel als iets bijna niet mogelijk gezien. Verder kon ik niet zoveel van gemeenteleven bespeuren.
Positief: de rust in de dienst, ook voor de dienst. In sommige kerken is het net een kippenhok. De kerkmensen zagen er heel netjes uit, kan ook nog weleens een voorbeeld aan genomen worden (dit is puur persoonlijk).

Ik ben blij dat je in ieder geval kon zeggen dat het geen zwarte kousen kerk is!

Ik heb 2 jaar terug belijdenis gedaan in de Ger Gem in Ned in de plaatselijke gemeente, maar kom verder in de GerGem, HHK en heb ook diensten meegemaakt in de PKN, CGK, RK en zelfs een dienst in een moskee.

Toch uiteindelijk besloten aan te sluiten bij de Ger Gem in Ned, ondanks alle vooroordelen (soms volledig terecht). Heb nog wel eens het idee een vreemde eend in de bijt te zijn, maar een kerk moet je van binnenuit proberen te veranderen, niet alleen maar van buiten er tegenaan te schoppen.

Heb regelmatig gesprekken met de kerkeraad, maar ook dominee's ontvangen van mij af en toe een brief met vragen over de gang van zaken.... Voor mij is de Ger Gem in Ned niet heilig, wel voel ik mij daar het prettigst. Het is alleen vaak lastig uitleggen. Mensen kunnen het zich bij mij niet voorstellen. Maar dat geeft ook vaak openingen om te kunnen vertellen waarom je er uiteindelijk wel voor kiest en welk 'voedsel' je in de preken wel tegenkom... Herken overigens wel het (zij het hier benoemd voor 'buiten verband', dan ik de benadering soms te eenzijdig vind).

Laatst ook vrienden uit de CGK meegenomen, die juist weer vonden dat de accenten die bij ons gelegd werden in een voorbereidingspreek op het Heilig Avondmaal bij hem 'verloren' waren gegaan. Tja, volgens mij zijn er veel kerken die van elkaar kunnen leren.
I amar prestar aen, han mathon ne nen, han mathon ne chae a han noston ned 'wilith
foto's
weblog

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 jun 2008 15:28

Kijk, dat vind ik nou oprecht mooi om te horen :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 jun 2008 15:45

Riannee schreef:
MissF schreef:
Riannee schreef:Ik ga naar een PKN kerk in Veenendaal. Je hebt er bij ons wel 7 van, en de laatste tijd ga ik vaker naar 1 van de anderen dan naar m'n eigen kerk. Heb er niet zoveel moeite mee om dat te doen, ik ben nog jong en zoekende ;)

Waarom ik naar deze kerk(en) ga? Omdat ik me er hele leven al zit en niets anders gewend ben. Ik ben wel al een aantal keer naar een evangelische gemeente geweest, vind ik op z'n tijd erg leuk, net als sing-ins of andere jongerendiensten, alleen zou ik daar nooit naar toe over kunnen gaan omdat ik voor de kinderdoop ben. Wellicht als ik ooit van kerk over stap wordt het iets wat tussen de PKN en de evangeliegemeente in zit, alleen waar ze wel gewoon de kinderdoop hebben!

En toch vind ik dat jammer, dat er in veenendaal zoveel PKN gemeentes zijn, die mijns inziens gewoon op elkaar lijken. Je hoort toch gewoon bij een geografische wijkgemeente, waarom dan al dat geshop?
er zitten zelfs bij ons (in Rhenen dus) mensen uit veenenaal in de kerk. Daar kan ik niet bij.

Ik denk dat je dat verkeerd ziet.. ze zijn ook eigenlijk allemaal hetzelfde, al zingen ze in de ene kerk bijvoorbeeld wel uit het liedboek erbij en bij de andere niet. Maar omdat er in veenendaal zoveel mensen zijn die naar een PKN-kerk gaan moeten ze dus zoveel kerken hebben om iedereen op te kunnen vangen.. onze kerken zitten namelijk echt wel vol! (smorgens sowieso :P )

Alleen zoals ik al zei is de ene kerk soms gewoon net iets lichter dan de andere.. bij ons zingen ze dan sinds een paar jaar ritmisch en dat is al heel wat! Want in mijn kerk zitten weer meer oudere mensen en 1 van je dominees dan ook niet de lichtste is dan krijg je zulke dingen er gewoon niet zo snel door heen. Want als excuus geven ze dan dat de oudere mensen daar niet aan kunnen wennen, dat het zo'n grote verandering is voor hun, bla bla bla, maar ondertussen lopen de jongeren wel weg omdat ze de kerk saai vinden enz.

Ik vind dat als je eenmaal dus ook in een wijk woont en je hebt ook gekozen voor die kerk, of desnoods voor 1 van de anderen wat ook geen probleem is, dat je daar dan wel in moet blijven en dat je dan niet elke week moet gaan overlopen.

Ikzelf woon nog gewoon bij m'n ouders, vandaar dat ik ook bij die kerk hoor, maar ik vind de ene dominee gewoon fijner dan de andere. 1 van mijn dominees snap ik gewoon vaak niet, is best een goede hoor, maar als je er niet bij kan blijven en bij een andere dominee wel.. waarom zou je dan niet eens een keer daar heen gaan?

Als ik later eenmaal de keuze heb gemaakt voor een kerk blijf ik er ook echt wel in! Mijn ouders gaan ook eigenlijk nooit naar 1 van de anderen, hoogstens als er een keer een hele bijzondere dominees is die ze graag willen horen of bij een bijzondere dienst.

Ik snap niet dat mensen daar zoveel moeite mee kunnen hebben, maargoed :wink:

Dan zit je vast in de Juul?
Mijn vriendin en haar man zijn echt overgestapt omdat ze in een andere wijk gingen wonen. En dat vonden ze eerst echt niet zo leuk, want ze waren heel erg gehecht aan hun andere gemeente. Maar zij vonden, waar ik het totaal mee eens ben!, dat je moet kerken in de wijk waar je woont.

Mijn ouders wilden 8 jaar terug naar Veenendaal verhuizen, en mijn vader keek dus ook echt alleen naar huizen in de wijk van de Hoeksteen, de Juliana en de Oude Kerk, omdat hij niet naar bijvoorbeeld toen nog de Sionskerk volgens mij, of de Wester wilde.
Ik vind het raar dat mensen zo gaan shoppen bij allerlei gemeentes. Waarom loopt dan de ene PKN kerk leeg, en de andere stroomt vol? Terwijl het allemaal PKN gb is? Want echt niet alle kerken zitten vol, tenminste, ik ken er 1 die bijna leeg is. Dat vind ik echt kwalijk.

En al helemaal als er dan mensen klagen bij ons in de kerk: tja, keus zat in veenendaal, maar allemaal is het het net niet. Dus gaan we maar naar Rhenen.'
Maargoed, ik woon er niet, dus ik mag er niet teveel van zeggen ;)
ik heb wel respect voor mijn vriendin die zich dus gesetteld heeft in een andere gemeente (waar het achteraf ook prima was!), omdat ze ging trouwen en naar een andere wijk verhuisde. Dát vind ik opbouwend bezig zijn, in plaats van shoppen.
(wat hebben wij Rhenenaren het simpel: er is maar 1 kerk binnen de pkn gb :) )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Riannee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Riannee » 11 jun 2008 15:57

MissF schreef:Dan zit je vast in de Juul?
Mijn vriendin en haar man zijn echt overgestapt omdat ze in een andere wijk gingen wonen. En dat vonden ze eerst echt niet zo leuk, want ze waren heel erg gehecht aan hun andere gemeente. Maar zij vonden, waar ik het totaal mee eens ben!, dat je moet kerken in de wijk waar je woont.

Mijn ouders wilden 8 jaar terug naar Veenendaal verhuizen, en mijn vader keek dus ook echt alleen naar huizen in de wijk van de Hoeksteen, de Juliana en de Oude Kerk, omdat hij niet naar bijvoorbeeld toen nog de Sionskerk volgens mij, of de Wester wilde.
Ik vind het raar dat mensen zo gaan shoppen bij allerlei gemeentes. Waarom loopt dan de ene PKN kerk leeg, en de andere stroomt vol? Terwijl het allemaal PKN gb is? Want echt niet alle kerken zitten vol, tenminste, ik ken er 1 die bijna leeg is. Dat vind ik echt kwalijk.

En al helemaal als er dan mensen klagen bij ons in de kerk: tja, keus zat in veenendaal, maar allemaal is het het net niet. Dus gaan we maar naar Rhenen.'
Maargoed, ik woon er niet, dus ik mag er niet teveel van zeggen ;)
ik heb wel respect voor mijn vriendin die zich dus gesetteld heeft in een andere gemeente (waar het achteraf ook prima was!), omdat ze ging trouwen en naar een andere wijk verhuisde. Dát vind ik opbouwend bezig zijn, in plaats van shoppen.
(wat hebben wij Rhenenaren het simpel: er is maar 1 kerk binnen de pkn gb :) )

Klopt, ik zit idd in de juul.
Het hoort idd wel dat je kerkt in de wijk waar je woont, maar dat het moet? Vind ik echt belachelijk. Ik moest voor mezelf pas eerlijk bekennen dat ik al een poosje niet meer in m'n eigen kerk was geweest. Ik ging meestal met een vriendin en 2 vrienden naar de oude kerk. De dominee daar vinden wij gewoon allemaal heel fijn, we snappen de preken altijd en ze zijn voor ons echt goed.

Keken je ouders echt alleen naar huizen in die wijken? Dit is niet aanvallend bedoelt, maar wat een onzin! Mijn zus en zwager wonen gewoon bij ons in de wijk, maar kerken in de sionskerk. Ze zijn een paar jaar geleden overgegaan omdat ze zich daar gewoon veel meer thuisvoelden.(Wat ik heel goed snap!)

Ik denk dat het echt wel meevalt met het leeglopen van onze kerken. Ik ken zat mensen uit west die bij ons kerken en ik ken ook mensen uit onze wijk die weer daar kerken. Welke ken jij die er bijna leeg is dan? De vredeskerk en de hoeksteen kom ik nooit, dus van die zou ik het echt niet weten, maar de andere vier kerken, dus: julianakerk, sionskerk, oude kerk en westerkerk die zitten vol hoor! Absoluut :D

Ik ben een tijdje heel vaak naar de westerkerk gegaan. Ik ben namelijk ook vanuit die kerk meegeweest met de reis naar Kenia, dus ik kende er daardoor veel mensen en heb ook een tijdje op hun jv gezeten. Verder kom ik ook wel regelmatig in de sionskerk, daar zitten m'n broer en zus allebei ook. En de laatste tijd ga ik dus vaak met vrienden naar de oude kerk. Ik vind dat je als jongere best naar andere kerken toe kan gaan om eens rond te kijken waar jij je nou echt thuis voelt.

*|Scatie
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor *|Scatie » 11 jun 2008 16:11

Ik ben belijdend lid van de GKV waar ik me thuis voel en verbonden voel met de leer en kerkgang.
Heel soms komen wij in een andere kerk. 'k Ben in elk geval bekend met (oud) ger.gem, pkn hervormd, HH, CGK, NGK en baptistengemeente.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 jun 2008 16:53

Ja, mijn ouders keken echt alleen daar. En ik vind dat juist wel onwijs goed. Waarom moeten we altijd alles perfect hebben? We kunnen toch met zijn allen iets meer moeite doen om de preek te begrijpen?
Ik baal ook wel eens dat we bij ons nooit opwekking zingen, maar dat is toch geen reden tot geshop.
Tuurlijk verschillen enkele kerken onderling wel qua leer. Maar de Juliana, de Hoeksteen en de Oude Kerk verkondigen echt wel hetzelfde, en al die dominee's komen gewoon bij ons. Ik snap best dat je voor iets anders kiest als in de wijk van de Westerkerk zit, of die zwaardere gemeente (al is dat nu HHK geworden, dus dat telt niet meer mee), maar de rest is gewoon hetzelfde qua leer. Ik vind het echt jammer dat er om die reden zoveel geshopt wordt, omdat net die ene hoed niet oke is, of net die mensen niet, of net dat zingen niet.
De Hoeksteen is één grote leegloop daardoor. Erg jammer.

Mijn ouders zitten nu dan niet in de gemeente waar ze wonen, omdat ze daar erg goede redenen voor hadden om niet in Kesteren te kerken, dus zijn ze in Rhenen gebleven.
Al waren wij naar Kesteren gegaan toen we trouwden (die kans zat erin), waren we gewoon in Kesteren gegaan, terwijl dat echt onze ligging niet altijd is. Maar de preken zijn gewoon hetzelfde, en daar draait het toch om?
Ik ben meer voor opbouw van een gemeente dan voor shoppen en kiezen wat je het leukste vindt, als het gaat om precies dezelfde preken
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 jun 2008 20:50

verwonderde vrouw schreef:
em_ma schreef:
Als je zo benieuwd bent, moet je er zelf eens gaan kijken :wink:
Bij alle kerken waar ik geweest ben ben ik altijd weer blij als ik in mn thuisgemeente kom, home sweet home....
Het is zeker geen zwartekousenkerk. Verder was wat de dominee vertelde helemaal de waarheid, maar ik vond het zo jammer en een groot tekort dat er zo weining gunnends voor de gemeente vanuit gaat. Ik zou het heel moeilijk vinden om in zo n gemeente tot God te komen, het wordt toch wel als iets bijna niet mogelijk gezien. Verder kon ik niet zoveel van gemeenteleven bespeuren.
Positief: de rust in de dienst, ook voor de dienst. In sommige kerken is het net een kippenhok. De kerkmensen zagen er heel netjes uit, kan ook nog weleens een voorbeeld aan genomen worden (dit is puur persoonlijk).

Ik ben blij dat je in ieder geval kon zeggen dat het geen zwarte kousen kerk is!

Ik heb 2 jaar terug belijdenis gedaan in de Ger Gem in Ned in de plaatselijke gemeente, maar kom verder in de GerGem, HHK en heb ook diensten meegemaakt in de PKN, CGK, RK en zelfs een dienst in een moskee.

Toch uiteindelijk besloten aan te sluiten bij de Ger Gem in Ned, ondanks alle vooroordelen (soms volledig terecht). Heb nog wel eens het idee een vreemde eend in de bijt te zijn, maar een kerk moet je van binnenuit proberen te veranderen, niet alleen maar van buiten er tegenaan te schoppen.

Heb regelmatig gesprekken met de kerkeraad, maar ook dominee's ontvangen van mij af en toe een brief met vragen over de gang van zaken.... Voor mij is de Ger Gem in Ned niet heilig, wel voel ik mij daar het prettigst. Het is alleen vaak lastig uitleggen. Mensen kunnen het zich bij mij niet voorstellen. Maar dat geeft ook vaak openingen om te kunnen vertellen waarom je er uiteindelijk wel voor kiest en welk 'voedsel' je in de preken wel tegenkom... Herken overigens wel het (zij het hier benoemd voor 'buiten verband', dan ik de benadering soms te eenzijdig vind).

Laatst ook vrienden uit de CGK meegenomen, die juist weer vonden dat de accenten die bij ons gelegd werden in een voorbereidingspreek op het Heilig Avondmaal bij hem 'verloren' waren gegaan. Tja, volgens mij zijn er veel kerken die van elkaar kunnen leren.

Ik heb zelf nog nooit een kerkdienst van de GGiN meegemaakt. Dus ik zou niet weten hoe dat is. Er zit er ook niet een in mijn woonplaats.
Ik ben op zich wel benieuwd naar hoe dat is, ook al zijn de opvattingen van dr. C. Steenblok nou bepaald de mijne niet.
Met de GG heb ik wel ervaring, maar dat zal wel net wat anders zijn.

'k Heb trouwens nog een boekje over een predikant van de GGiN, over ds. M. van Beek. Een levensbeschrijving.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 11 jun 2008 20:59

Ik ga zelf naar de PKN, ben nog nooit in een GGiN kerk geweest. Ook OGG alleen maar een trouwdienst. Maar daar zitten toch ook weer stromingen in?

Riannee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Riannee » 11 jun 2008 21:17

MissF schreef:Ja, mijn ouders keken echt alleen daar. En ik vind dat juist wel onwijs goed. Waarom moeten we altijd alles perfect hebben? We kunnen toch met zijn allen iets meer moeite doen om de preek te begrijpen?
Ik baal ook wel eens dat we bij ons nooit opwekking zingen, maar dat is toch geen reden tot geshop.
Tuurlijk verschillen enkele kerken onderling wel qua leer. Maar de Juliana, de Hoeksteen en de Oude Kerk verkondigen echt wel hetzelfde, en al die dominee's komen gewoon bij ons. Ik snap best dat je voor iets anders kiest als in de wijk van de Westerkerk zit, of die zwaardere gemeente (al is dat nu HHK geworden, dus dat telt niet meer mee), maar de rest is gewoon hetzelfde qua leer. Ik vind het echt jammer dat er om die reden zoveel geshopt wordt, omdat net die ene hoed niet oke is, of net die mensen niet, of net dat zingen niet.
De Hoeksteen is één grote leegloop daardoor. Erg jammer.

Mijn ouders zitten nu dan niet in de gemeente waar ze wonen, omdat ze daar erg goede redenen voor hadden om niet in Kesteren te kerken, dus zijn ze in Rhenen gebleven.
Al waren wij naar Kesteren gegaan toen we trouwden (die kans zat erin), waren we gewoon in Kesteren gegaan, terwijl dat echt onze ligging niet altijd is. Maar de preken zijn gewoon hetzelfde, en daar draait het toch om?
Ik ben meer voor opbouw van een gemeente dan voor shoppen en kiezen wat je het leukste vindt, als het gaat om precies dezelfde preken

Tja ik snap je punt wel, maar ik denk er toch echt wat anders over. De leer is idd hetzelfde van de kerken, maar onderling verscheelt er wel redelijk wat.

En je zegt: ''De preken zijn gewoon hetzelfde''
Dat is niet waar, de preken hebben misschien hetzelfde doel, maar ze zijn absoluut niet hetzelfde. Als jij bij een dominee zit waar je je gewoon niet kan concentreren, waar je gedachten afdwalen en waar je uiteindelijk gewoon niks aan hebt, en in een andere kerk zit een dominee die het toch net anders brengt en op een manier die jij veel beter snapt en waar jij veel meer aan hebt. Blijf je dan maar stug in je eigen kerk omdat dat zo hoort en ondertussen heb je er niks aan? Ik denk dat dat niet de bedoeling is want de dominees verschillen echt best veel qua preken.

De hoeksteen ben ik nog nooit geweest en als daar werkelijk zoveel mensen weggaan dan zal dat echt wel ergens aan liggen en dan moet je je als kerk misschien ook gaan afvragen of je sommige dingen niet wat kan aanpassen denk ik. En ik weet trouwens ook zeker dat niet iedereen die uit onze PKN-kerken weggaat naar 1 van onze andere PKN-kerken gaat. Redelijk veel mensen gaan naar een heel ander soort kerk over, zoals evangelisch of babtisten, dat gebeurt toch meer dan je denkt...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 jun 2008 07:06

MissF schreef:Ik baal ook wel eens dat we bij ons nooit opwekking zingen...

Wàààt?! :shock: Daar baal je toch niet van, dat is juist een reden tot grote tevredenheid, dat ze die opwekkingsbagger niet in de kerkdienst kwelen! :?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

88alries88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 88alries88 » 12 jun 2008 08:10

Evelien schreef:a.s. zondag gaan we de gergem bezoeken in Amersfoort (iemand hier een kerkblaadje van heeft?)

Evelien, mag ik vragen wat je wilt weten? Kben daar jaren lid geweest, dus misschien als je iets over tijden wilt weten ofzo, kan k je wel helpen.

Wij kerken bij de HHK, en hebben het hier echt goed naar ons zin. Duidelijke preken, goede kattebak, jonge gemeente!

Hiervoor kerkte we in de gergem Amersfoort. Eerste paar maanden vonden we het super, daarna begonnen we ons steeds meer te ergeren aan de prediking. Er werd steeds hetzelfde gezegd voor ons gevoel. Verder hebben wij echt moeite gedaan om bij de gemeente te horen, maar je kwam er niet tussen. Verder vonden wij het zo om regels draaien, en op kattebak was er geen discussie mogelijk als dat niet met het lesje te maken had.

Dat wil verder niet zeggen dat ik dus nu keihard tegen gergem ben, absoluut niet. Kom nog regelmatig in de gergem, alleen zou nu niet graag meer overstappen!
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 12 jun 2008 08:38

88alries88 schreef:
Evelien schreef:a.s. zondag gaan we de gergem bezoeken in Amersfoort (iemand hier een kerkblaadje van heeft?)

Hiervoor kerkte we in de gergem Amersfoort. Eerste paar maanden vonden we het super, daarna begonnen we ons steeds meer te ergeren aan de prediking. Er werd steeds hetzelfde gezegd voor ons gevoel. Verder hebben wij echt moeite gedaan om bij de gemeente te horen, maar je kwam er niet tussen. Verder vonden wij het zo om regels draaien, en op kattebak was er geen discussie mogelijk als dat niet met het lesje te maken had.

Dat wil verder niet zeggen dat ik dus nu keihard tegen gergem ben, absoluut niet. Kom nog regelmatig in de gergem, alleen zou nu niet graag meer overstappen!

Scherpe prediking is altijd een ergernis voor het vlees. Want het vlees kan en wil zich niet onderwerpen.
De vraag is in hoeverre de Geest gelegenheid heeft gekregen om dat wat gehoord werd in toepassing te brengen

Let op: het Woord houdt ons de spiegel voor. Dan kun je twee dingen doen. Het accepteren of je hoofd wegdraaien.

Wat heb je in realiteit gedaan om daar waar God met zijn woord je bereikte om dat in toepassing te brengen onder leiding van de Heilige Geest? Daar ook voor gebeden?
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 12 jun 2008 08:40

Boekenlezer schreef:
MissF schreef:Ik baal ook wel eens dat we bij ons nooit opwekking zingen...

Wàààt?! :shock: Daar baal je toch niet van, dat is juist een reden tot grote tevredenheid, dat ze die opwekkingsbagger niet in de kerkdienst kwelen! :?

Doe even normaal joh.

Ik zit in een CGK, al heel m'n leven.
Ben het alleen sinds kort niet meer eens met de leer.
Ook vind ik het jammer dat er uit de NBG wordt gelezen (heb liever SV),
en dat een orgel de zang probeert te begeleiden.

Gaan zondag eens voor het eerst naar een baptistengemeente in Amsterdam.

Terug naar “Archief”