MissF schreef:Riannee schreef:Ik ga naar een PKN kerk in Veenendaal. Je hebt er bij ons wel 7 van, en de laatste tijd ga ik vaker naar 1 van de anderen dan naar m'n eigen kerk. Heb er niet zoveel moeite mee om dat te doen, ik ben nog jong en zoekende
Waarom ik naar deze kerk(en) ga? Omdat ik me er hele leven al zit en niets anders gewend ben. Ik ben wel al een aantal keer naar een evangelische gemeente geweest, vind ik op z'n tijd erg leuk, net als sing-ins of andere jongerendiensten, alleen zou ik daar nooit naar toe over kunnen gaan omdat ik voor de kinderdoop ben. Wellicht als ik ooit van kerk over stap wordt het iets wat tussen de PKN en de evangeliegemeente in zit, alleen waar ze wel gewoon de kinderdoop hebben!
En toch vind ik dat jammer, dat er in veenendaal zoveel PKN gemeentes zijn, die mijns inziens gewoon op elkaar lijken. Je hoort toch gewoon bij een geografische wijkgemeente, waarom dan al dat geshop?
er zitten zelfs bij ons (in Rhenen dus) mensen uit veenenaal in de kerk. Daar kan ik niet bij.
Ik denk dat je dat verkeerd ziet.. ze zijn ook eigenlijk allemaal hetzelfde, al zingen ze in de ene kerk bijvoorbeeld wel uit het liedboek erbij en bij de andere niet. Maar omdat er in veenendaal zoveel mensen zijn die naar een PKN-kerk gaan moeten ze dus zoveel kerken hebben om iedereen op te kunnen vangen.. onze kerken zitten namelijk echt wel vol! (smorgens sowieso

Alleen zoals ik al zei is de ene kerk soms gewoon net iets lichter dan de andere.. bij ons zingen ze dan sinds een paar jaar ritmisch en dat is al heel wat! Want in mijn kerk zitten weer meer oudere mensen en 1 van je dominees dan ook niet de lichtste is dan krijg je zulke dingen er gewoon niet zo snel door heen. Want als excuus geven ze dan dat de oudere mensen daar niet aan kunnen wennen, dat het zo'n grote verandering is voor hun, bla bla bla, maar ondertussen lopen de jongeren wel weg omdat ze de kerk saai vinden enz.
Ik vind dat als je eenmaal dus ook in een wijk woont en je hebt ook gekozen voor die kerk, of desnoods voor 1 van de anderen wat ook geen probleem is, dat je daar dan wel in moet blijven en dat je dan niet elke week moet gaan overlopen.
Ikzelf woon nog gewoon bij m'n ouders, vandaar dat ik ook bij die kerk hoor, maar ik vind de ene dominee gewoon fijner dan de andere. 1 van mijn dominees snap ik gewoon vaak niet, is best een goede hoor, maar als je er niet bij kan blijven en bij een andere dominee wel.. waarom zou je dan niet eens een keer daar heen gaan?
Als ik later eenmaal de keuze heb gemaakt voor een kerk blijf ik er ook echt wel in! Mijn ouders gaan ook eigenlijk nooit naar 1 van de anderen, hoogstens als er een keer een hele bijzondere dominees is die ze graag willen horen of bij een bijzondere dienst.
Ik snap niet dat mensen daar zoveel moeite mee kunnen hebben, maargoed