Riska schreef:BertvB schreef:Een van de dingen die ik ontdekt heb d.t.g. dat is de gevolgen van de vermenging van het Abrahammitische verbond met het Mozeïtische verbond.
Als je daar eens mee begint, om dat uiteen te rafelen.
Maak eens een studie van beide verbonden, maar, zonder andere boeken er bij, dan alleen maar de Bijbel.
Ik hoop dat je een concordantie in huis heb, anders vind je de mogelijkheid om teksten op te zoeken bij....
Ja, ik heb een concordantie - helaas niet meer de Trommius - en ik heb diverse Bijbels en bijbelvertalingen in huis. Ik begrijp dus niet waarom je naar biblia verwijst, alsof je er bij voorbaat vanuit gaat, dat iemand geen Bijbel in huis heeft of daarin niet vertrouwd is.
In bovenstaande alinea kom je met een totaal verkeerde interpretatie van mijn reactie.
De rede dat ik over concordantie begint en dat ik de site Bibliia aan haal heeft te maken met dat je dan uitgebreid teksten kunt opzoeken, als je de verbonden van Abraham en van Mozes zou gaan onderzoeken.
Mocht je geen concordantie meer in huis hebben, was de rede dat ik de site van Bibliia er bij haalt, dat heeft dus niks te maken met wel of geen Bijbels in huis hebben.
Bibliia is een goed alternatief voor het ontbreken van een concordantie.
Waarom lezen (c.q. verstaan) mensen toch zo snel wat ze willen lezen?
Riska schreef:Met je posts geef je precies aan waar mijn allergie voor "het Evangelische" vandaan komt: het fundamentalistische van: "jullie hebben het allemaal verkeerd, je leest de Bijbel verkeerd, je leert verkeerde dingen, je doet verkeerde dingen en legt die verkeerd uit. Wij hebben het licht (of Licht?) gezien, dus: doe als wij en je bent gered..."
Je kunt het ook van de andere kant bekijken, zo van;
Je krijgt van mij (bert) de tip om de twee genoemde verbonden eens opnieuw te gaan bestuderen en dan zou je mij kunnen bedanken en winst zien te halen uit die tip.
Wat mijn roomse achtergrond betreft, ik ben inderdaad voor een deel in mijn jeugd door de jezuieten gevormd.
Maar na mijn bekering heb ik heel erg veel van mijn roomse erfenis overboord gezet omdat ik in de Bijbel een ander Evangelie ontdekte dan wat mij als Rooms Katholiek was verteld/geleerd.
Wat je allergie betreft;
Jou kerk heeft toch ook die instelling t.o. de roomse kerk, alleen zijn de evangelische gemeentes iets verder gekomen met reformeren.
Nog maals voor de duidelijkheid, bij de Reformatie ontstond er een herontdekken van de Bijbelse waarheid, waarbij men ook begon met afleggen van hun roomse gebruiken waarvan ze ontdekten in de Bijbel dat ze onbijbels c.q. anti bijbels bleken te zijn.
De Baptisten en Evangelischen zijn daar mee door gegaan;
A- schrift onderzoek,
B- meer en meer Bijbels Evangelie aan doen,
C- afleggen van de roomse erfenis c.q. gebruiken.
Als eerste generatie protestant heb ik die "reformeren history" in 4 tot 6 jaar gedaan.
Zou het kunnen zijn, dat een groot aantal kerkrichtingen binnen de reformatie ergens op de weg van (door) reformeren zijn blijven steken en vastgeroest in hun denken van 2 eeuwen terug?
Niet meteen boos worden over dit laatste, maar eerst goed overdenken wat ik hier mee tracht te zeggen.
Ik heb een simpele vraag;
Is de Kerk waar jij lid van ben, de perfecte kerk, of zou het kunnen zijn dat er in jullie kerkleer nog sporen uit het roomse verleden aanwezig is.
En ben je bereid, om door het vuur van Gods theologische loutering te gaan, als Hij sporen uit het roomse leven in jouw theologie zou willen aanwijzen? Durf je daar in God de ruimte te geven?
Om het niet te lang te maken hou ik het hier bij voor nu.
m.v.g.
Bert