Dominee weg

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 05 jan 2004 06:09

Sabra schreef:Wat is een curatorium en wat is haar taak?

Mensen die zich geroepen weten door God voor het predikambt kunnen naar de vergadering van hun kerkenraad gaan. Daar moeten ze het een en ander van zichzelf vertellen, over hun bekering en roeping. Als de kerkenraad ermee instemt krijgt zo iemand een attest. Daarmee mag hij naar het curatorium gaan. Dit zijn een aantal predikanten bij elkaar die de persoon wel of niet kunnen toelaten tot de theologische school.

="Sabra"]Waarom hebben wij geen predikanten verdiend? Kun je dat uitleggen, ik begrijp dat niet.

Wij hebben gezondigd en wij zijn schuldig. Niet God. Het is daarom nog genade dat Hij knechten wil zenden die Zijn Woord verklaren.

="Sabra"]Welke theologische school, en wie gaat er over de inschrijving van studenten, en waarom worden er zo weinig mensen toegelaten tot deze school. (de mensen zijn dus niet academisch opgeleid, hoe zit dat met kennis van klassieke talen? moet een dominee dat niet hebben, een academische opleiding?)
Het lijkt mij dat het een gemis is dat deze mensen niet academisch opgeleid hoeven te zijn om toegelaten te worden tot de predikantenopleding.

Waarom niet meer mensen toelaten, zodat het predikantentekort wordt tegengewerkt?

Het is de theologische school van de Gereformeerde Gemeenten. Hij bestaat ondertussen bijna 80 jaar. De studenten zijn niet verplicht om klassieke talen te leren, maar het wordt wel sterk aangeraden, en de meeste studenten doen het ook.

Waarom moet iemand academisch opgeleid zijn om predikant te worden? Als God hem roept zal Hij Zijn Woord toch waar maken en helpen in het uitvoeren ervan?

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 05 jan 2004 08:09

caprice schreef:
Waarom moet iemand academisch opgeleid zijn om predikant te worden? Als God hem roept zal Hij Zijn Woord toch waar maken en helpen in het uitvoeren ervan?

Wat zou je denken van beide? EN door God geroepen EN een goeie academische opleiding. Overigens hecht ik wat meer waarde aan het 2e.
Het is tenminste objectief vast te stellen, en bewijst dat een predikant een flinke studie niet uit de weg gaat, en er dus iets voor over heeft.

En wie bepaalt eigenlijk of iemand door God geroepen is? Is het niet een beetje toevallig dat juist evangelisten met geen of gebrekkige opleiding om het hardst roepen, dat ze door God geroepen zijn? En dat geschoolde predikanten daar meestal heel wat bescheidener in zijn?

Zeg jij het maar:
-Is mijn domineee door God geroepen? Hij heeft het er nooit over, hij doet alleen heel goed zijn werk!
-Is jouw dominee door God geroepen? Vraag het hem eens. Ik ben ervan overtuigd dat je een zeer bescheiden antwoord krijgt, en zeker geen zo maar "ja". Waarschijnlijk zal hij iets zeggen als, dat hij hoopt, bidt, of mag vertrouwen dat hij "geroepen is door God". En dat hij daarin ook zijn twijfels kent. En hij zal zeker nooit zomaar zeggen: "ik ben door God geroepen".
-Is Jan Zijlstra (de man van de wonderen) door God geroepen? Ik denk dat hij zelf beweert van wèl.........
-En dan laat ik Yomanda maar even buiten beschouwing; die beweert zo veel.... :D

Als je hard studeert, veel kennis vergaart, dan komt het met die roeping van God wel goed. En dat geldt niet alleen voor dominees.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 05 jan 2004 09:58

Sabra schreef:Waarom niet meer mensen toelaten, zodat het predikantentekort wordt tegengewerkt?

Ik denk omdat men bang is dat het in de jaren zorgvuldig opgebouwde kaartenhuis dat Gereformeerde Gemeenten heet bij het toelaten van een predikant die niet volledig meeloopt met Moerkerken en zijn geestverwanten, een verhoogd risico loopt op in elkaar storten.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 05 jan 2004 10:35

Brion schreef:Zeg jij het maar:
-Is mijn domineee door God geroepen? Hij heeft het er nooit over, hij doet alleen heel goed zijn werk!
-Is jouw dominee door God geroepen? Vraag het hem eens. Ik ben ervan overtuigd dat je een zeer bescheiden antwoord krijgt, en zeker geen zo maar "ja". Waarschijnlijk zal hij iets zeggen als, dat hij hoopt, bidt, of mag vertrouwen dat hij "geroepen is door God". En dat hij daarin ook zijn twijfels kent. En hij zal zeker nooit zomaar zeggen: "ik ben door God geroepen".
-Is Jan Zijlstra (de man van de wonderen) door God geroepen? Ik denk dat hij zelf beweert van wèl.........
-En dan laat ik Yomanda maar even buiten beschouwing; die beweert zo veel.... :D

Je hebt het over dat de meeste dominees bescheiden doen over hun roeping van God en dat ze vrij aarzelend tot een antwoord komen. Voor mij is dat een bewijs dat ze helemaal niet door God geroepen zijn. Waarom mag je daarvoor niet uitkomen. De apostelen deden dat ook.

Bovendien een kanttekening.

Jan Zijlstra, je noemt hem de man van de wonderen. Dat is natuurlijk niet waar. Jan Zijlstra heeft zichzelf er nog nooit op beroemd dat hij wonderen doet. Iedere keer als er bij hem iemand in de dienst door God genezen wordt, zeg Zijlstra dat dat het werk van God is, en niet van hem, Jan Zijlstra.

Wat zijn bovendien jouw argumenten om zo vreselijk cynisch te doen over Zijlstra?

Net of er in de bijbel niets geschreven staat over de gave van genezen, dat is een gave van de Heilige Geest, maar daar wordt vrijwel tot nooit aandacht aan geschonken, in de conservatief-orthodoxe kringen.

Laat het oordelen aan God over.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 05 jan 2004 20:22

Sabra schreef:
Je hebt het over dat de meeste dominees bescheiden doen over hun roeping van God en dat ze vrij aarzelend tot een antwoord komen. Voor mij is dat een bewijs dat ze helemaal niet door God geroepen zijn. Waarom mag je daarvoor niet uitkomen. De apostelen deden dat ook.

Bovendien een kanttekening.

Jan Zijlstra, je noemt hem de man van de wonderen. Dat is natuurlijk niet waar. Jan Zijlstra heeft zichzelf er nog nooit op beroemd dat hij wonderen doet. Iedere keer als er bij hem iemand in de dienst door God genezen wordt, zeg Zijlstra dat dat het werk van God is, en niet van hem, Jan Zijlstra.

Wat zijn bovendien jouw argumenten om zo vreselijk cynisch te doen over Zijlstra?

Net of er in de bijbel niets geschreven staat over de gave van genezen, dat is een gave van de Heilige Geest, maar daar wordt vrijwel tot nooit aandacht aan geschonken, in de conservatief-orthodoxe kringen.

Laat het oordelen aan God over.

Laten we er geen drama van maken: ik vind het nogal meevallen met mijn "cynisme" als ik praat over "Zijlstra, de man van de wonderen".
Als je daarin leest, dat ik niet zo'n liefhebber ben van Zijlstra dan heb je dat goed gezien, maar of zoiets nou direkt cynisme is?

Je roept mij op niet te oordelen en de oordelen aan God over te laten.
Staat er nou in de kop van je bericht dat aarzelende dominees voor jou een BEWIJS zijn dat ze NIET door God zijn geroepen?
Wie oordeelt hier nou eigenlijk? :D

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 08 jan 2004 23:57

Pim schreef:
Sabra schreef:Waarom niet meer mensen toelaten, zodat het predikantentekort wordt tegengewerkt?

Ik denk omdat men bang is dat het in de jaren zorgvuldig opgebouwde kaartenhuis dat Gereformeerde Gemeenten heet bij het toelaten van een predikant die niet volledig meeloopt met Moerkerken en zijn geestverwanten, een verhoogd risico loopt op in elkaar storten.

Precies dáárom is de situatie binnen de Ger. Gem. ook zo zorgelijk. De toonaangevende figuren, met ds. Moerkerken als beeldbepalende figuur, bepalen wel wie er wordt toegelaten en wie niet. Mensen die een geluid laten horen dat de leiders niet welgevallig is, komen er gewoon niet in! Hoe zal dan ooit de koers van de Ger. Gem. veranderen? Men lijkt momenteel druk doende om toenadering te zoeken tot de Ger. Gem. in Ned. Over rehabilitatie van ds. Kok (1950) hoor je niks, over het lijmen van de breuken van 1953 (Steenblok) des te meer.

Naar mijn stellige overtuiging rust er een vloek op de Gereformeerde Gemeenten zolang ds. Kok niet gerehabiliteerd wordt.

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

dode zee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor dode zee » 09 jan 2004 16:53

Bij God zijn alle dingen mogelijk, SDG! Wie weet, ook de GerGem kan nog wel veranderen! Blijf bidden!
Gelijk een hert schreeuwt naar de waterstromen, alzo schreeuwt mijn ziel tot U, o God! Mijn ziel dorst naar God, naar den levenden God; wanneer zal ik ingaan, en voor Gods aangezicht verschijnen?

Terug naar “Archief”