dorine88 schreef:Harm-J schreef:Geen idee. Het feit dat de Stichting Gereformeerd Jeugdwelzijn zelf met deze cijfers naar buiten komt, lijkt mij aardig veel zeggend !!
Meestal worden dit cijfers erg binnenkamers gehouden.! Daarbij genomen dat de Gereformeerde hoek, tevens een klein deel van het grote geheel is vind ik persoonlijk het getal van 62 ook schrikbarend.
De behoefte aan jeugdzorg is groter dan ooit en groeit nog steeds. Het aantal kinderen dat opgroeit in een pleeggezin is de afgelopen jaren fors toegenomen. Begin dit jaar verbleven ruim 12.000 kinderen bij pleegouders. Duizenden andere kinderen zijn ondergebracht in een instelling. Zorgwekkend is dat het aantal jonge kinderen, tussen de nul en de vier jaar, enorm is toegenomen. In 2005 was maar liefst 37 procent van de kinderen die in een pleeggezin is geplaatst uit die leeftijdsgroep. Dat betekent een verdubbeling in vier jaar tijd.
Dit is uit een toespraak van minister Rouvoet op 23 april. Het aantal kinderen in pleeggezinnen stijgt dus landelijk.
Harm-J wat jij zegt is inderdaad wel opvallend, dat die stichting z�lf met die cijfers naar buiten komt. Zelf vind ik het getal van 62 niet schrikbarend (tuurlijk elk kind met een rotsituatie thuis is en ��n teveel) maar ik denk dat je over zo'n laag aantal, in vergelijking met het aantal kinderen, geen goede uitspraken over kunt doen.
Ik kan op internet verder geen concrete cijfers vinden zoals
- aantal reformatorische kinderen
- aantal kinderen vanuit andere 'hoeken' in pleeggezinnen en hoeveel van de hoeveel het er dan zijn....
Als je twee groepen van verschillende grootte wilt vergelijken, reformatorisch vs. de rest, dan is het misschien slimmer om met percentages (relatieve cijfers) dan met absolute waarden te werken.
Om hoeveel procent van de reformatorische kinderen (aantal/totaal*100) gaat het ten opzichte van andere groepen (aantal/totaal*100)?
In het stukje dat jij aanhaalt wordt en ook groepen vergeleken, en dat doet met door percentages te geven. Dus wil je de reformatorische groep erbij betrekken, dan moet je de absolute waarden omrekenen naar relatieve waarden of naar gestandaardiseerde waarden.
Volgens de Stichting Gereformeerde Jeugdzorg is dat dus groter dan normaal. Dus de Jeugdzorg zegt dit zelf al. Waarom zouden ze iets in het nieuws brengen over hun eigen cijfers als dit niet klopt?