Beargumentatie refo-ouders naar hun kinderen toe...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 01 mei 2007 18:43

dorine88 schreef:
Harm-J schreef:Geen idee. Het feit dat de Stichting Gereformeerd Jeugdwelzijn zelf met deze cijfers naar buiten komt, lijkt mij aardig veel zeggend !!

Meestal worden dit cijfers erg binnenkamers gehouden.! Daarbij genomen dat de Gereformeerde hoek, tevens een klein deel van het grote geheel is vind ik persoonlijk het getal van 62 ook schrikbarend.

De behoefte aan jeugdzorg is groter dan ooit en groeit nog steeds. Het aantal kinderen dat opgroeit in een pleeggezin is de afgelopen jaren fors toegenomen. Begin dit jaar verbleven ruim 12.000 kinderen bij pleegouders. Duizenden andere kinderen zijn ondergebracht in een instelling. Zorgwekkend is dat het aantal jonge kinderen, tussen de nul en de vier jaar, enorm is toegenomen. In 2005 was maar liefst 37 procent van de kinderen die in een pleeggezin is geplaatst uit die leeftijdsgroep. Dat betekent een verdubbeling in vier jaar tijd.

Dit is uit een toespraak van minister Rouvoet op 23 april. Het aantal kinderen in pleeggezinnen stijgt dus landelijk.

Harm-J wat jij zegt is inderdaad wel opvallend, dat die stichting z�lf met die cijfers naar buiten komt. Zelf vind ik het getal van 62 niet schrikbarend (tuurlijk elk kind met een rotsituatie thuis is en ��n teveel) maar ik denk dat je over zo'n laag aantal, in vergelijking met het aantal kinderen, geen goede uitspraken over kunt doen.

Ik kan op internet verder geen concrete cijfers vinden zoals
- aantal reformatorische kinderen
- aantal kinderen vanuit andere 'hoeken' in pleeggezinnen en hoeveel van de hoeveel het er dan zijn....

Als je twee groepen van verschillende grootte wilt vergelijken, reformatorisch vs. de rest, dan is het misschien slimmer om met percentages (relatieve cijfers) dan met absolute waarden te werken.

Om hoeveel procent van de reformatorische kinderen (aantal/totaal*100) gaat het ten opzichte van andere groepen (aantal/totaal*100)?

In het stukje dat jij aanhaalt wordt en ook groepen vergeleken, en dat doet met door percentages te geven. Dus wil je de reformatorische groep erbij betrekken, dan moet je de absolute waarden omrekenen naar relatieve waarden of naar gestandaardiseerde waarden.

Volgens de Stichting Gereformeerde Jeugdzorg is dat dus groter dan normaal. Dus de Jeugdzorg zegt dit zelf al. Waarom zouden ze iets in het nieuws brengen over hun eigen cijfers als dit niet klopt?

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 01 mei 2007 18:46

Edit: Roodkapje verwoorde precies wat ik schreef.
Laatst gewijzigd door Harm-J op 01 mei 2007 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 01 mei 2007 18:46

Ik ben ook op zoek gegaan naar percentages, dus zoveel prcent van de reformatorische kinderen in pleeggezin, zoveel procent van de moslim kinderen in pleeggezin etc. Maar er is niets te vinden.

Ik zeg niet dat de cijfers niet kloppen, ik zeg alleen dat het procentueel gezien waarschijnlijk niet veel is...

Maar wat zou de Stichting Gereformeerde Jeugdzorg aan die verdubbeling gaan doen???

ErikV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ErikV » 01 mei 2007 18:53

Misschien zit in de genoemde stijging ook iets positiefs. Misschien begint ook binnen het refohoekje de doofpotcultuur wat minder te worden, waardoor kinderen makkelijker aangemeld worden. Verder meen ik me te kunnen herinneren dat er vorig jaar door de SGJ een aantal keren wat bij wat grotere gezinnen in één keer alle kinderen uit huis zijn geplaatst. Dat telt natuurlijk goed door. (voorbeeld is die rijschoolhouder is een aantal maanden met zijn gezin in een auto heeft gewoond)

Maar om terug te komen op het onderwerp vraag ik me wel af, of het direct een refoprobleem is. Ik denk namelijk dat er zowel binnen als buiten de refowereld mensen zijn die hun kinderen dingen verbieden zonder argumentatie. Het kan wel zijn dat die groep binnen de refowereld groter is. Zelf heb ik er gelukkig geen last van gehad. Voor de regels binnen (en buiten) huis waren goede argumenten en als die er niet direct waren dan was er ook wel over te praten. Dus misschien denk ik er wel te gemakkelijk over :lol:

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 01 mei 2007 18:53

dorine88 schreef:Ik ben ook op zoek gegaan naar percentages, dus zoveel prcent van de reformatorische kinderen in pleeggezin, zoveel procent van de moslim kinderen in pleeggezin etc. Maar er is niets te vinden.

Ik zeg niet dat de cijfers niet kloppen, ik zeg alleen dat het procentueel gezien waarschijnlijk niet veel is...

Maar wat zou de Stichting Gereformeerde Jeugdzorg aan die verdubbeling gaan doen???

Jij vindt een verdubbeling 'niet veel'? Als iets plotseling 'verdubbelt', zonder dat er iets aantoonbaar is veranderd, dan is er toch iets aan de hand?

Verder over het vinden van cijfers: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/cijfers/default.htm

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 01 mei 2007 19:01

Roodkapje schreef:
dorine88 schreef:Ik ben ook op zoek gegaan naar percentages, dus zoveel prcent van de reformatorische kinderen in pleeggezin, zoveel procent van de moslim kinderen in pleeggezin etc. Maar er is niets te vinden.

Jij vindt een verdubbeling 'niet veel'? Als iets plotseling 'verdubbelt', zonder dat er iets aantoonbaar is veranderd, dan is er toch iets aan de hand?

Verder over het vinden van cijfers: http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/cijfers/default.htm

Een verdubbeling van deze omvang (van 34 van 62) is niet erg veel omdat er procentueel gezien maar weinig bijkomt. Stel van 2% na 4%... Ik heb namelijk tijdens onderzoeken geleerd dat je over zo'n (waarschijnlijk) klein percentage niets kan zeggen.

Wat Erik V zegt is dat de doofpotcultuur minder wordt. Dan is het een positieve stijging.

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 01 mei 2007 20:23

dorine88 schreef:
Roodkapje schreef:

Een verdubbeling van deze omvang (van 34 van 62) is niet erg veel omdat er procentueel gezien maar weinig bijkomt. Stel van 2% na 4%... Ik heb namelijk tijdens onderzoeken geleerd dat je over zo'n (waarschijnlijk) klein percentage niets kan zeggen.

Ik weet niet waar je op doelt, maar je kunt inderdaad over een statisch getal niets zeggen, je kunt wel iets zeggen over de afwijking t.o.v. andere waarden en over veranderingen in tijd. Dan kunnen ook kleine waarden statistisch significant zijn. Ik studeer psychologie en de waarden die wij onderzoeken zijn klein, maar wél significant.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 01 mei 2007 20:49

Ik vind een steiging van 34 naar 62 wél hoog. Het klinkt weinig, maar ga eerst alle ellendeverhalen maar eens aanhoren op één dag. En bedenk je dan maar is hoe het gaat als dit zo blijft stijgen. Over een jaar of vijf. Dan zijn het ineens al veel grotere getallen...
pobody's nerfect

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 01 mei 2007 20:57

Ik weet niet of je er zo tegen aan mag kijken, maar ondanks dat het verschrikkelijk is dat het aantal gestegen is mag je denk ik toch opmerken dat er gelukkig meer in de openbaarheid is gekomen en dat die kinderen / ouders nu geholpen worden.

Wat al vaker is gezegd er is heel veel mishandeling en leed in gezinnen dat nog steeds verborgen is en dat komt in heel nederland voor.

Maar nogmaals het is verschrikkelijk en elk geval is er 1 te veel!

schwesterchen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor schwesterchen » 04 mei 2007 21:09

Gerdien B. schreef:
nee, maar de zondag heeft wel de vele regels die eigenlijk niemand kan verklaren en ook de ouders niet

Marnix schreef:
Dat had de sabbat bij de farizeers ook. De regels waren gewoon domme eigen bedenkseltjes. Goed bedoeld, maar toch slecht. De zondag als aparte dag apart invullen, oke.... maar niet met wetticisme! En eigen regels stellen mag dan wel.. .alleen uitkijken met regels opleggen en anderen toetsen aan eigen regels, zoals de farizeeen deden. Op zondag niet computeren, oke. Wij keken vroeger op zondag nooit tv... nu doen mijn ouders er minder moeilijk over, hoewel hij haast nooit aanstaat hoor. Maar even een keer het journaal kijken of teletekst of even wat anders is geen probleem meer.

De zondag is Gods dag. Ik sta daar zelf ook veel te weinig bij stil, maar ik vind het helemaal niet vreemd om dan andere regels te hebben dan door de week.
Ik kan nu wel allemaal gaan opnoemen wat wij niet mochten op zondag, maar ik vraag me af wat voor zin dat heeft. Laten we kijken naar de positieve dingen. Vanaf jongsaf praten wij na de kerkdiensten na over de preek. Een goede traditie moet ik zeggen! Op die manier ben je niet direct weer met andere dingen bezig. 's Middags hadden wij altijd zondagsschool. Nu heb ik vaak jv of ga ik zingen bij vrienden. Eigenlijk stond en staat de zondag dus in het teken van het luisteren naar en onderzoeken van Gods Woord. Dat is toch het beste dat je kunt doen!

En over andere regels gesproken. Die hadden mijn ouders zeker, en soms was het moeilijk te beargumenteren ja. En als kind/puber ben je het er soms helemaal niet mee eens. Maar toch voelde ik dat zij het zeiden vanuit liefde tot God en tot ons. Dan is het geen wetticisme! Het heeft me denk bewaard voor veel zonden.

Het valt me op dat veel mensen in dit toppic negatief spreken over hun opvoeding. Nu heb ik misschien ook wel een 'betere' opvoeding gehad wat dit soort dingen betreft? ik weet het niet. Maar ik wilde toch deze reactie even geven. Het tegenovergestelde van wetticisme is namelijk geen wettenloosheid! Ik vind dat tegenwoordig steeds meer moet kunnen, alles mag... Dit zeg ik niet om te oordelen over geen regels/regels van anderen. Maar als ik reacties lees als 'je moet zelf maar weten wat je doet' etc, denk ik wel: gaat het er ons om wat wij allemaal zo graag willen of gaat het erom dat we God in alles dienen?

En al wat gij doet met woorden of met werken, doet het alles in den Naam van den Heere Jezus, dankende God en den Vader door Hem.

Allen veel zegen!
Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten!

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 04 mei 2007 23:07

schwesterchen schreef:De zondag is Gods dag. Ik sta daar zelf ook veel te weinig bij stil, maar ik vind het helemaal niet vreemd om dan andere regels te hebben dan door de week.
Ik kan nu wel allemaal gaan opnoemen wat wij niet mochten op zondag, maar ik vraag me af wat voor zin dat heeft. Laten we kijken naar de positieve dingen. Vanaf jongsaf praten wij na de kerkdiensten na over de preek. Een goede traditie moet ik zeggen! Op die manier ben je niet direct weer met andere dingen bezig. 's Middags hadden wij altijd zondagsschool. Nu heb ik vaak jv of ga ik zingen bij vrienden. Eigenlijk stond en staat de zondag dus in het teken van het luisteren naar en onderzoeken van Gods Woord. Dat is toch het beste dat je kunt doen!

Misschien kan je eens ouderen bezoeken die niet in de kerk kunnen komen of ouderen die wel in de kerk komen, maar daar buiten vaak zondag's toch weer alleen zitten?

Zoek het toch niet altijd zo in de eigenkring.! God dienen, kan 'ook' op de zondag op vele andere manieren dan het alleen maar zoeken in de studie of het zingen.!

Kijk eens om je heen, God is overal. !!
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 06 jun 2008 11:07

schwesterchen schreef:De zondag is Gods dag.

Elke dag is Gods dag!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 06 jun 2008 11:28

-petje af- schreef:Ik heb niks anders gehoord van mijn schoonouders. Ze weten echt niet waarom iets wel of niet moet...het is gewoon zo, en daar is dan ook geen discussie over mogelijk.

Mijn ouders zijn ietsie anders. Vooral mijn vader denkt anders, doet anders en als ik wat anders aandraag wil hij daar ook overnadenken en eventueel zijn mening nog over bijschaven. Hij gaat er niet van uit dat alles wat uit tradities voorkomt ook meteen goed is...
Mijn opa en oma zeiden het ook altijd zo. Hun dochter (mijn tante) doet het nog steeds naar haar kinderen toe. Mijn ouders hebben het ook altijd gedaan. Terwijl als ik naar mijn nichtjes en neefjes toe praat waarom ze bijv. van mij iets wel of niet mogen zeg ik er bij: "Je mag het niet omdat je daar nog te jong voor bent." of "Je mag het niet omdat het best wel gevaarlijk is. Je kan dit of dat krijgen, o.i.d." Dan zie je mijn opa kijken :shock: ik vind dat je een reden moet geven waarom iets niet mag! Het kind begrijpt dan ook waarom het niet mag. En als het kind er boos om wordt, laat ik het altijd lekker even uitrazen en dan kom ik er later op terug. Meestal zijn ze dan voor rede vatbaar.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jun 2008 11:35

schwesterchen schreef:
Gerdien B. schreef:
nee, maar de zondag heeft wel de vele regels die eigenlijk niemand kan verklaren en ook de ouders niet

Marnix schreef:
Dat had de sabbat bij de farizeers ook. De regels waren gewoon domme eigen bedenkseltjes. Goed bedoeld, maar toch slecht. De zondag als aparte dag apart invullen, oke.... maar niet met wetticisme! En eigen regels stellen mag dan wel.. .alleen uitkijken met regels opleggen en anderen toetsen aan eigen regels, zoals de farizeeen deden. Op zondag niet computeren, oke. Wij keken vroeger op zondag nooit tv... nu doen mijn ouders er minder moeilijk over, hoewel hij haast nooit aanstaat hoor. Maar even een keer het journaal kijken of teletekst of even wat anders is geen probleem meer.

De zondag is Gods dag. Ik sta daar zelf ook veel te weinig bij stil, maar ik vind het helemaal niet vreemd om dan andere regels te hebben dan door de week.

En over andere regels gesproken. Die hadden mijn ouders zeker, en soms was het moeilijk te beargumenteren ja. En als kind/puber ben je het er soms helemaal niet mee eens. Maar toch voelde ik dat zij het zeiden vanuit liefde tot God en tot ons. Dan is het geen wetticisme! Het heeft me denk bewaard voor veel zonden.

Het valt me op dat veel mensen in dit toppic negatief spreken over hun opvoeding. Nu heb ik misschien ook wel een 'betere' opvoeding gehad wat dit soort dingen betreft? ik weet het niet. Maar ik wilde toch deze reactie even geven. Het tegenovergestelde van wetticisme is namelijk geen wettenloosheid! Ik vind dat tegenwoordig steeds meer moet kunnen, alles mag... Dit zeg ik niet om te oordelen over geen regels/regels van anderen. Maar als ik reacties lees als 'je moet zelf maar weten wat je doet' etc, denk ik wel: gaat het er ons om wat wij allemaal zo graag willen of gaat het erom dat we God in alles dienen?

En al wat gij doet met woorden of met werken, doet het alles in den Naam van den Heere Jezus, dankende God en den Vader door Hem.

Allen veel zegen!

Tot op zekere hoogte heb je zeker gelijk. Maar als ik dan van kinderen hoor die niet buiten mogen spelen op zondag of niet mogen fietsen ergens naartoe en allemaal van dat soort verhalen, dan gaat dat te ver. Jezus leert ons de rustdag tot Gods eer en onze rust te houden... en tegelijkertijd dat de rustdag een dag van vrijheid is en niet van gebondenheid. Als ik dan van sommige kinderen hoor wat voor hekel ze aan de zondag hebben, want dan mogen ze niks, dan gaat er toch wat mis.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”