Dordtse leerregels

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 dec 2003 22:38

En wij gaan vrolijk voort....

1-10. De oorzaak van deze genadige verkiezing is eniglijk het welbehagen Gods, niet daarin bestaande, dat Hij enige hoedanigheden of werken der mensen, uit alle mogelijke voorwaarden, tot een voorwaarde der zaligheid heeft uitgekozen; maar hierin, dat Hij enige bepaalde personen uit de gemene menigte der zondaren Zich tot een eigendom heeft aangenomen. Gelijk geschreven is: Als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, enz., werd tot haar (namelijk Rebekka) gezegd: De meerdere zal den mindere dienen; gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat (Rom. 9:11-13). En: Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven (Hand. 13:48).
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 02 jan 2004 16:19

Klaas schreef:En wij gaan vrolijk voort....

1-10. De oorzaak van deze genadige verkiezing is eniglijk het welbehagen Gods, niet daarin bestaande, dat Hij enige hoedanigheden of werken der mensen, uit alle mogelijke voorwaarden, tot een voorwaarde der zaligheid heeft uitgekozen; maar hierin, dat Hij enige bepaalde personen uit de gemene menigte der zondaren Zich tot een eigendom heeft aangenomen. Gelijk geschreven is: Als de kinderen nog niet geboren waren, noch iets goeds of kwaads gedaan hadden, enz., werd tot haar (namelijk Rebekka) gezegd: De meerdere zal den mindere dienen; gelijk geschreven is: Jakob heb Ik liefgehad, en Ezau heb Ik gehaat (Rom. 9:11-13). En: Er geloofden zovelen als er geordineerd waren tot het eeuwige leven (Hand. 13:48).

Mjah... dit artikel borduurt vrolijk voort op (ook door mij) omstreden uitspraken, maar er valt verder weinig op aan te merken.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 03 jan 2004 16:47

Ja, het is wat meer van hetzelfde

....maar hierin, dat Hij enige bepaalde personen uit de gemene menigte der zondaren Zich tot een eigendom heeft aangenomen.

Deze zin stoort me het meest. De 'engte' die hier uitspreekt is niet wat ik ervaar als ik in de Bijbel over de Liefde van G.d voor de mensheid en het aanbod van de genade lees. (Maar ik word w.s. voorspelbaar :) )
En het bewijs m.b.v. het voorbeeld van Jacob en Ezau klopt niet. Daar hebben we het op Pagina 9 ook al over gehad.
@mic gaf al aan dat het niet met haten of liefhebben te maken heeft, maar met prioriteiten. En het bewuste vers staat het eerst in Maleachi 1:2,3, dat is zo'n 1400 jaar na de geschiedenis zelf. Achteraf is het gemakkelijk praten.

Na het lezen van de teksten via de concordantie over (uit)verkiezing/(uit)verkoren, kom ik ook tot de conclusie dat de uitverkiezing (NT) gaat om een groep, of om een individu i.v.m. een bepaalde opdracht. (Wat Klaas ook al aangaf in o.a. zijn replay van 15 dec.)
Zit er niet ergens een spraakverwarring.
En
Als je stelt dat God de gelovigen uitverkoren heeft dan zou dat kunnen slaan op Gods beslissing om mensen te rechtvaardigen door het geloof. Een ieder die gelooft wordt het werk van Christus toegerekend. Uitverkiezing staat dan niet zozeer in het licht van 'jij wel en jij niet' maar in het licht van het verbinden van een bepaalde bestemming (de zaligheid) aan een bepaald middel (het geloof).

Hier kan ik het mee eens zijn, maar de DL blijven toch op de weg van de verkiezing per individu. Zeker als ik het 1-10 artikel lees.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 03 jan 2004 22:53

Cathy schreef:Ja, het is wat meer van hetzelfde

....maar hierin, dat Hij enige bepaalde personen uit de gemene menigte der zondaren Zich tot een eigendom heeft aangenomen.

Deze zin stoort me het meest. De 'engte' die hier uitspreekt is niet wat ik ervaar als ik in de Bijbel over de Liefde van G.d voor de mensheid en het aanbod van de genade lees. (Maar ik word w.s. voorspelbaar :) )
En het bewijs m.b.v. het voorbeeld van Jacob en Ezau klopt niet. Daar hebben we het op Pagina 9 ook al over gehad.
@mic gaf al aan dat het niet met haten of liefhebben te maken heeft, maar met prioriteiten. En het bewuste vers staat het eerst in Maleachi 1:2,3, dat is zo'n 1400 jaar na de geschiedenis zelf. Achteraf is het gemakkelijk praten.

Na het lezen van de teksten via de concordantie over (uit)verkiezing/(uit)verkoren, kom ik ook tot de conclusie dat de uitverkiezing (NT) gaat om een groep, of om een individu i.v.m. een bepaalde opdracht. (Wat Klaas ook al aangaf in o.a. zijn replay van 15 dec.)
Zit er niet ergens een spraakverwarring.
En
Als je stelt dat God de gelovigen uitverkoren heeft dan zou dat kunnen slaan op Gods beslissing om mensen te rechtvaardigen door het geloof. Een ieder die gelooft wordt het werk van Christus toegerekend. Uitverkiezing staat dan niet zozeer in het licht van 'jij wel en jij niet' maar in het licht van het verbinden van een bepaalde bestemming (de zaligheid) aan een bepaald middel (het geloof).

Hier kan ik het mee eens zijn, maar de DL blijven toch op de weg van de verkiezing per individu. Zeker als ik het 1-10 artikel lees.

Beste Cathy

Ik word hier echt een beetje verdrietig van.

in de eerste plaats geef je de bijbel een sneer door duidelijk verkiezende teksten als storrend te betitelen.

in de tweede plaats geef je duidelijk aan dat de bijbel niet het woord van God is.

In de derde plaats wil je beweren dat de gelovigen en ongelovigen God zou overkomen. Hij is afhankelijk van ons geloof om Zijn eer te verkrijgen.

Jammer!!

Met vr gr

JacobH

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 05 jan 2004 00:39

jacobH schreef:in de eerste plaats geef je de bijbel een sneer door duidelijk verkiezende teksten als storend te betitelen.

Is dit
maar hierin, dat Hij enige bepaalde personen uit de gemene menigte der zondaren Zich tot een eigendom heeft aangenomen.

een tekst uit de Bijbel? Kun je aangeven waar hij dan staat? Heb ik w.s over het hoofd gezien, corrigeer maar hoor.
in de tweede plaats geef je duidelijk aan dat de bijbel niet het woord van God is.

Wil je dit wat verder uitleggen? We hebben het hier toch over de DL?
De Bijbel is G.ds Woord, dat staat als een paal boven water voor mij.
In de derde plaats wil je beweren dat de gelovigen en ongelovigen God zou overkomen. Hij is afhankelijk van ons geloof om Zijn eer te verkrijgen.

Wat is precies de aanleiding voor jou, om te denken dat ik dat denk?

Soms bekruipt mij het gevoel dat ik hier aan heiligschennis doe, tegelijkertijd weet ik met m'n verstand dat dat niet zo is. De DL zijn niet heilig, het zijn menselijke protestgeschriften en mogen best kritisch tegen het licht worden gehouden.
Zelf zit ik t.o.v. deze geschriften boordevol met vragen en wil graag dat er duidelijkheid over komt. En dat kan niet anders dan er kritisch tegenaan te gaan. En tot nu toe wordt het eigenlijk alleen maar onduidelijker.
Misschien kun je wat meer inhoudelijk reageren i.p.v. op mij persoonlijk? :(

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 05 jan 2004 18:35

jacobH schreef:
in de eerste plaats geef je de bijbel een sneer door duidelijk verkiezende teksten als storend te betitelen.

Is dit
Quote:
maar hierin, dat Hij enige bepaalde personen uit de gemene menigte der zondaren Zich tot een eigendom heeft aangenomen.

een tekst uit de Bijbel? Kun je aangeven waar hij dan staat? Heb ik w.s over het hoofd gezien, corrigeer maar hoor.

Nee dat is geen tekst uit de bijbel. Maar wel voluit bijbels. Zie bijvoorbeeld Johannes 6

En diverse andere teksten die ik in deze topic heb gepost.

Wil je dit wat verder uitleggen? We hebben het hier toch over de DL?
De Bijbel is G.ds Woord, dat staat als een paal boven water voor mij.

Het lijkt anders dan. Je hebt het over makkelijk praten in het geval van Maleachi. Vergeet niet dat God praat in dit geval. Hij zegt dat Hij Ezau heeft gehaat. En hem tot een verwoesting heeft gesteld.
Als jij het in dit geval over makkelijk praten hebt, vind ik dat verdrietig. En als je dat dan ook nog Gods Woord noemt weet ik niet goed wat ik daarvan moet denken.

3 En Ezau heb Ik gehaat; en Ik heb zijn bergen gesteld tot een verwoesting, en zijn erve voor de draken der woestijn.
4 Ofschoon Edom zeide: Wij zijn verarmd, doch wij zullen de woeste plaatsen weder bouwen; alzo zegt de HEERE der heirscharen: Zullen zij bouwen, zo zal Ik afbreken; en men zal hen noemen: Landpale der goddeloosheid, en een volk, op hetwelk de HEERE vergramd is tot in eeuwigheid.

Het derde en vierde vers spreekt boekdelen lijkt me. Hier is absoluut niets anders van te maken dan dat God met haten haten heeft bedoelt!

Wat is precies de aanleiding voor jou, om te denken dat ik dat denk?

Nou om het volgende. Je probeert de verkiezing uit te leggen in het volgende. (wat volgens mij geen verkiezing is). Dan zou het dus van de mens zelf afhangen of hij gelooft of niet. Want anders was er geen verkiezing.
En dit is onjuist want er staat geschreven in 1 johannes 4 vers 10 Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

En
Filippensen 2:13 Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.

En teksten die de verkiezing van eeuwigheid bewijzen zijn te vinden in o.a.

Hebreen 9:26 (Anders had Hij dikwijls moeten lijden van de grondlegging der wereld af) maar nu is Hij eenmaal in de voleinding der eeuwen geopenbaard, om de zonde te niet te doen, door Zijnszelfs offerande.
1 Petrus 1:20 Dewelke wel voorgekend is geweest voor de grondlegging der wereld, maar geopenbaard is in deze laatste tijden om uwentwil,
Openbaring 13:8 En allen, die op de aarde wonen, zullen hetzelve aanbidden, welker namen niet zijn geschreven in het boek des levens, des Lams, Dat geslacht is, van de grondlegging der wereld.
Openbaring 17:8 Het beest, dat gij gezien hebt, was en is niet; en het zal opkomen uit den afgrond, en ten verderve gaan; en die op de aarde wonen, zullen verwonderd zijn (welker namen niet zijn geschreven in het boek des levens van de grondlegging der wereld), ziende het beest, dat was en niet is, hoewel het is.

Soms bekruipt mij het gevoel dat ik hier aan heiligschennis doe, tegelijkertijd weet ik met m'n verstand dat dat niet zo is. De DL zijn niet heilig, het zijn menselijke protestgeschriften en mogen best kritisch tegen het licht worden gehouden.
Zelf zit ik t.o.v. deze geschriften boordevol met vragen en wil graag dat er duidelijkheid over komt. En dat kan niet anders dan er kritisch tegenaan te gaan. En tot nu toe wordt het eigenlijk alleen maar onduidelijker.
Misschien kun je wat meer inhoudelijk reageren i.p.v. op mij persoonlijk?

Inderdaad de Dl zijn niet heilig. Ik maak ook ernstig bezwaar tegen de manier waarop met de DL wordt omgegaan. Iedereen klaagt dat het allemaal zo eenzijdig is. Maar vergeten er wel bij dat ze zelf hebben verdedigt dat de redenen waarom de DL bestaan niet genoemd mogen worden.

Verder wil ik deze tekst nog plaatsen over de uitverkiezing.

Johannes 15:16 Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u gesteld, dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht blijve; opdat, zo wat gij van den Vader begeren zult in Mijn Naam, Hij u dat geve.

Ik heb niet de bedoeling gehad om je persoonlijk aan te vallen. Dat was ook helemaal niet mijn bedoeling. Als dat zo is overgekomen mijn excuses daarvoor. Ik waarschuw alleen voor eenzijdigheid. En ik schrok van je posting.

Lees johannes 6 eens door. Dit hoofdstuk wil wel eens als een spiegel werken. Maak de keuze maar aan het einde van het hoofdstuk. Verdrietig vertrekken of samen met Petrus.

Met vriendelijke groet,

JacobH

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 06 jan 2004 23:26

Artikel 1-10 breit inderdaad een beetje voort op het voorgaande (wat natuurlijk ook logisch is). Als je het artikel op zich neemt dan heb ik er niet eens zo'n moeite mee. 'Enige personen' zou ik niet strikt individueel opvatten, maar voor de rest is het idd zo dat Gods uitverkiezing niet gebaseerd is op onze daden. In Rom. 9:11-13 wordt de link gelegd naar de uitverkiezing in het OT en daar zien we dat de uitverkiezing van Israël (die begint bij de verkiezing van de stamvaders) niet gebaseerd is op het feit dat het volk Israël of haar stamvaders beter waren dan andere volken of mensen. In het geval van Jakob zou je zelfs het omgekeerde kunnen denken. Zo'n lief mannetje was dat niet...

Waar het naar mijn gevoel misgaat is dat de DL hier spreken over de uitverkiezing tot het eeuwige leven. Dat is echter heel lastig vol te houden als je kijkt naar de uitverkiezing van Israël. God kiest Jakob tot stamvader van Zijn volk. Dat is wat er telkens benadrukt wordt. Volgens mij wordt er nergens in de bijbel gesteld dat deze uitverkiezing ook de verwerping van Esau betekent als het op het eeuwige leven aankomt. Als we eerlijk zijn laat de bijbel zich er niet over uit. Het is zelfs zo dat Esau wel degelijk een zegen krijgt, net zoals Ismaël, die door God zelf gezegend werd terwijl zijn broer de uitverkorene was. Die uitverkiezing van Israël als volk is ook het thema van Paulus. De vraag die hij stelt is of Israël niet meer het uitverkoren volk is nu God blijkbaar de gemeente verkoren heeft om Zijn heilsplan ten uitvoer te brengen. Ook bij Paulus gaat het heel duidelijk om een groep mensen met een bepaalde functie. Een ieder die deze uitverkiezing wil betrekken op het eeuwig wel en wee van individuën heeft m.i. dan ook het nodige uit te leggen.

Natuurlijk zijn er de teksten waarin gesproken wordt over 'haten'. Allereerst moet denk ik even recht gezet worden dat het hier niet echt om een vertaalfout gaat. Het griekse woord dat hier gebruikt wordt is wel degelijk te vertalen met 'haten'. We moeten echter wel in ogenschouw nemen dat dit hetzelfde woord is als in b.v. Lukas 14:26: Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

Het lijkt me toch sterk dat er iemand is die meent dat je letterlijk je ouders moet haten om Jezus te kunnen volgen. Het woord dat gebruikt wordt kan dus wel degelijk gebruikt worden om een soort van rangorde aan te geven i.p.v. een letterlijk haten. Ook een vergelijking met buiten-bijbelse bronnen leert dat de Joden het woord 'haten' vaker als een soort hyperbool gebruiken. Een dergelijke exegese komt ook meer overeen met de gedachte dat de oudste de jongste zou dienen. God verkiest de jongste boven de oudste. Dat is wat zowel in Genesis als in Romeinen gezegd wordt. Alleen in Maleachi wordt echt gesproken over haten. Jacobh laat terecht zien dat je dat gedeelte moeilijk kunt lezen als een niet-letterlijk haten. Het lijkt me echter onterecht om dit haten terug te voeren op Gods verkiezing. De vorm van haten die hierin naar voren komt vertoont zeer duidelijke overeenkomsten met dat wat Obadja en Ezechiël (hoofdstuk 35) verkondigen. Als je die gedeelten leest dan zie je duidelijk dat Gods haat tegenover Edom heel direct terug gevoerd wordt op de daden van dat volk en niet op Gods verkiezing. God zal met hen handelen zoals zij met Israël handelden.

De tekst die dit artikel uit Handelingen citeert roept bij mij meer vragen op dan ze beantwoordt. Als je deze tekst letterlijk neemt betekent dit namelijk dat God een schema heeft waarbij er op dag 1 precies 316 mensen tot bekering komen, op dag 2 precies 12 en op dag 3 exact 124 (de getallen komen uiteraard uit mijn duim). Is het werkelijk aannemelijk dat God zo werkt? Wilde God op dag 1 niet dat ook die andere mensen tot bekering kwamen? Was het God die die bekering tegenhield of lag het aan het ongeloof en de weerstand van de personen in kwestie? Als iemand na jarenlange strijd tot geloof komt en zegt 'had ik maar veel eerder mijn verzet opgegeven', geeft God zo iemand dan gelijk (Ja, je had idd al veel eerder je hart aan mij moeten geven) of zegt God: "Nee, het is precies goed zo, want zo past het in mijn planning?" M.a.w. wilde God heimelijk niet dat Jona de eerste keer naar Ninevé ging?

Klaas

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 06 jan 2004 23:41

Klaas schreef:Artikel 1-10 breit inderdaad een beetje voort op het voorgaande (wat natuurlijk ook logisch is). Als je het artikel op zich neemt dan heb ik er niet eens zo'n moeite mee. 'Enige personen' zou ik niet strikt individueel opvatten, maar voor de rest is het idd zo dat Gods uitverkiezing niet gebaseerd is op onze daden. In Rom. 9:11-13 wordt de link gelegd naar de uitverkiezing in het OT en daar zien we dat de uitverkiezing van Israël (die begint bij de verkiezing van de stamvaders) niet gebaseerd is op het feit dat het volk Israël of haar stamvaders beter waren dan andere volken of mensen. In het geval van Jakob zou je zelfs het omgekeerde kunnen denken. Zo'n lief mannetje was dat niet...

Waar het naar mijn gevoel misgaat is dat de DL hier spreken over de uitverkiezing tot het eeuwige leven. Dat is echter heel lastig vol te houden als je kijkt naar de uitverkiezing van Israël. God kiest Jakob tot stamvader van Zijn volk. Dat is wat er telkens benadrukt wordt. Volgens mij wordt er nergens in de bijbel gesteld dat deze uitverkiezing ook de verwerping van Esau betekent als het op het eeuwige leven aankomt. Als we eerlijk zijn laat de bijbel zich er niet over uit. Het is zelfs zo dat Esau wel degelijk een zegen krijgt, net zoals Ismaël, die door God zelf gezegend werd terwijl zijn broer de uitverkorene was. Die uitverkiezing van Israël als volk is ook het thema van Paulus. De vraag die hij stelt is of Israël niet meer het uitverkoren volk is nu God blijkbaar de gemeente verkoren heeft om Zijn heilsplan ten uitvoer te brengen. Ook bij Paulus gaat het heel duidelijk om een groep mensen met een bepaalde functie. Een ieder die deze uitverkiezing wil betrekken op het eeuwig wel en wee van individuën heeft m.i. dan ook het nodige uit te leggen.

Natuurlijk zijn er de teksten waarin gesproken wordt over 'haten'. Allereerst moet denk ik even recht gezet worden dat het hier niet echt om een vertaalfout gaat. Het griekse woord dat hier gebruikt wordt is wel degelijk te vertalen met 'haten'. We moeten echter wel in ogenschouw nemen dat dit hetzelfde woord is als in b.v. Lukas 14:26: Indien iemand tot Mij komt en niet haat zijn vader, en moeder, en vrouw, en kinderen, en broeders, en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn.

Het lijkt me toch sterk dat er iemand is die meent dat je letterlijk je ouders moet haten om Jezus te kunnen volgen. Het woord dat gebruikt wordt kan dus wel degelijk gebruikt worden om een soort van rangorde aan te geven i.p.v. een letterlijk haten. Ook een vergelijking met buiten-bijbelse bronnen leert dat de Joden het woord 'haten' vaker als een soort hyperbool gebruiken. Een dergelijke exegese komt ook meer overeen met de gedachte dat de oudste de jongste zou dienen. God verkiest de jongste boven de oudste. Dat is wat zowel in Genesis als in Romeinen gezegd wordt. Alleen in Maleachi wordt echt gesproken over haten. Jacobh laat terecht zien dat je dat gedeelte moeilijk kunt lezen als een niet-letterlijk haten. Het lijkt me echter onterecht om dit haten terug te voeren op Gods verkiezing. De vorm van haten die hierin naar voren komt vertoont zeer duidelijke overeenkomsten met dat wat Obadja en Ezechiël (hoofdstuk 35) verkondigen. Als je die gedeelten leest dan zie je duidelijk dat Gods haat tegenover Edom heel direct terug gevoerd wordt op de daden van dat volk en niet op Gods verkiezing. God zal met hen handelen zoals zij met Israël handelden.

De tekst die dit artikel uit Handelingen citeert roept bij mij meer vragen op dan ze beantwoordt. Als je deze tekst letterlijk neemt betekent dit namelijk dat God een schema heeft waarbij er op dag 1 precies 316 mensen tot bekering komen, op dag 2 precies 12 en op dag 3 exact 124 (de getallen komen uiteraard uit mijn duim). Is het werkelijk aannemelijk dat God zo werkt? Wilde God op dag 1 niet dat ook die andere mensen tot bekering kwamen? Was het God die die bekering tegenhield of lag het aan het ongeloof en de weerstand van de personen in kwestie? Als iemand na jarenlange strijd tot geloof komt en zegt 'had ik maar veel eerder mijn verzet opgegeven', geeft God zo iemand dan gelijk (Ja, je had idd al veel eerder je hart aan mij moeten geven) of zegt God: "Nee, het is precies goed zo, want zo past het in mijn planning?" M.a.w. wilde God heimelijk niet dat Jona de eerste keer naar Ninevé ging?

Klaas

Ik heb er even mee gewacht maar ik vind het echt niet eerlijk om te zeggen dat de verkiezing altijd een groep mensen zou aangaan.

Johannes 6 is heel persoonlijk

maar ook

Openbaring 20:15 En zo iemand niet gevonden werd geschreven in het boek des levens, die werd geworpen in den poel des vuurs.
Openbaring 21:27 En in haar zal niet inkomen iets, dat ontreinigt, en gruwelijkheid doet, en leugen spreekt; maar die geschreven zijn in het boek des levens des Lams.

dit zijn namen van individuen. Mensen die van eeuwigheid bekend waren bij God. Niks geen groepen maar mensen zoals jij en ik.

Als je die gedeelten leest dan zie je duidelijk dat Gods haat tegenover Edom heel direct terug gevoerd wordt op de daden van dat volk en niet op Gods verkiezing. God zal met hen handelen zoals zij met Israël handelden
.

dit onderschrijf ik van harte.

Was het God die die bekering tegenhield of lag het aan het ongeloof en de weerstand van de personen in kwestie? Als iemand na jarenlange strijd tot geloof komt en zegt 'had ik maar veel eerder mijn verzet opgegeven', geeft God zo iemand dan gelijk (Ja, je had idd al veel eerder je hart aan mij moeten geven) of zegt God: "Nee, het is precies goed zo, want zo past het in mijn planning?" M.a.w. wilde God heimelijk niet dat Jona de eerste keer naar Ninevé ging?

Hier heb ik weer grote moeite mee. Hier probeer je de gedachten gang van de Heere te doorgronden. De weg die Hij gaat is nu eenmaal niet duidelijk voor mensen. Je kan je net zo goed afvragen waarom God de zondeval heeft toegelaten. Dat is ook onbekend en stof voor ellelange discussie zonder eind.

We moeten Gods eis en Gods verkiezing niet verwarren.

er is een spoor VERKIEZING en er is een spoor BEKEERT U!

met vr gr

JacobH

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 07 jan 2004 00:23

JacobH schreef:Ik heb er even mee gewacht maar ik vind het echt niet eerlijk om te zeggen dat de verkiezing altijd een groep mensen zou aangaan.

Ik zeg ook niet dat dat altijd zo is ik stel het omgekeerde: niet alle teksten over de uitverkiezing of zaken die daarmee verband houden gaan over een verkiezing van individuën. Waar het nu om gaat zijn de specifieke teksten die de DL hier geven om hun idee van uitverkiezing te onderbouwen. Volgens mij kan dit domweg niet op basis van Romeinen 9.

Ik vraag me trouwens af of je het begrip 'Boek des Levens' klakkeloos kunt toepassen op de uitverkiezing. Openbaring 3:5 en 22:19 lijken op z'n minst te suggereren dat je naam ook uit dat boek geschrapt zou kunnen worden. Dat lijkt me in tegenspraak met het idee van uitverkiezing dat de DL verkondigen.

JacobH schreef:Hier heb ik weer grote moeite mee. Hier probeer je de gedachten gang van de Heere te doorgronden. De weg die Hij gaat is nu eenmaal niet duidelijk voor mensen. Je kan je net zo goed afvragen waarom God de zondeval heeft toegelaten.

Ho ho, nou heb je het alweer over toelaten. De DL stellen dat de uitverkiezing inhoudt dat God bepaalt wie er wanneer tot bekering komt. Het gaat dus om een aktief willen. Het gaat me helemaal niet om het nagaan van Gods wegen, maar beantwoord jij de vraag t.a.v. Jona nou eens. Als God eigenlijk wilde dat Jona de eerste keer niet naar Ninevé ging (b.v. omdat God hem zo iets duidelijk wilde maken) dan was Jona's weigering dus geen zonde; hij handelde immers overeenkomstig de wil van God? Zo kun je zelfs van de zondeval stellen dat Eva niet zondigde....

De DL willen met het aanhalen van de tekst uit Handelingen aangeven dat God wilde dat er op die bepaalde dag die bepaalde mensen tot geloof kwamen en dus kwamen deze mensen tot geloof. Dat levert echter bovenstaande vragen op. Het lijkt me veel bijbelser om te stellen dat God wel degelijk ook de bekering van anderen wilde, maar dat Hij hun ongehoorzaamheid toeliet. Dan is echter deze tekst niet meer te gebruiken als onderbouwing van de leer van de DL.

Klaas

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 07 jan 2004 07:41

Ik geloof sowieso eigenlijk niet dat iemands uitverkiezing zaligmakend was: Het hele volk Israel wasuitverkoren (dus ook de Farizeeen), de Bijbel geeft de opdracht om de uitverkiezing vast te maken in Christus (ergens in Paulus'z'n brieven), dus dat je je uitverkiezing waar moet maken door te geloven. Maak ik God hier mee onmachtig? Nee, ik zeg alleen dat Hij z'n almacht niet altijd gebruikt. (dat blijkt wel uit het feit van de zondeval, knip van z'n vingers en satan had nooit tegen Eva kunnen praten).
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

ndonselaar
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ndonselaar » 07 jan 2004 16:07

Hoi allemaal,

Dat er soms wordt gesproken in Gods Woord over de verkiezing van een volk (Israël of Edom) zal waar zijn, maar God verkiest mensen particulier.

Hierin is Romeinen 8 vers 30 heel duidelijk. Ook vinden we dat in Efeze 1 vers 5.

Nee, we lezen hier niet van een verwerping, maar we weten allemaal dat het van tweeën één is, er is géén derde weg.

Als Gods Woord van een verwerping spreekt, spreekt dat Woord omdat wíj Zijn Evangelie verwerpen.

Moeilijk te verstaan? Jazeker. Natuurlijk is de verwerping iets waar we niet zo makkelijk over spreken. Laten we ons in deze houden aan de Schrift 'gij hebt niet gewild'.

Groeten,

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 08 jan 2004 14:54

Het is misschien handig de teksten gewoon te vermelden :mrgreen:
Romeinen 8 schreef:28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Efeziërs schreef:4 Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
5 Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.

Volgens mij gaan beide teksten primair over de uitverkoren gemeente en niet over individuele gelovigen.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 08 jan 2004 15:19

Nog even een reactie op JakobH:
Je hebt het over makkelijk praten in het geval van Maleachi. Vergeet niet dat God praat in dit geval.

Je hebt gelijk :oops: i.v.m. de Heiligheid van G.d is dit een te populaire uitdrukking.
Feit blijft wel dat G.d dat pas, bij monde van Maleachi, laat zeggen vele eeuwen na dato. Of denk je echt dat Ezau geen kans heeft gehad?
In dit verband ook een reactie op
ndonselaar schreef:Als Gods Woord van een verwerping spreekt, spreekt dat Woord omdat wíj Zijn Evangelie verwerpen.

G.d verwerpt ons niet maar Hij zal ons verwerpen wanneer wij Zijn Evangelie verwerpen.
JakobH schreef:Ik heb niet de bedoeling gehad om je persoonlijk aan te vallen. Dat was ook helemaal niet mijn bedoeling. Als dat zo is overgekomen mijn excuses daarvoor

Excuses geaccepteerd. Let's shake hands. :D

ndonselaar
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ndonselaar » 08 jan 2004 16:24

Gershwin schreef:Het is misschien handig de teksten gewoon te vermelden :mrgreen:
Romeinen 8 schreef:28 En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.
29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Efeziërs schreef:4 Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
5 Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus, in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.

Volgens mij gaan beide teksten primair over de uitverkoren gemeente en niet over individuele gelovigen.

De gemeente is de plaats waar de gelovigen samenkomen. Het is mi niet terecht om hier te spreken van de gemeente alleen. Juist hier komt Gods verkiezend welbehagen openbaar voor de gelovige particulier.

Groeten,

joris

Berichtdoor joris » 08 jan 2004 16:26

Paulus heeft het tegen gelovige heidenen. En dus mogen we het doortrekken naar ons. De meerderheid van ons is een gelovige heiden, de minderheid een gelovige jood.

Terug naar “Archief”