jacobH schreef:
in de eerste plaats geef je de bijbel een sneer door duidelijk verkiezende teksten als storend te betitelen.
Is dit
Quote:
maar hierin, dat Hij enige bepaalde personen uit de gemene menigte der zondaren Zich tot een eigendom heeft aangenomen.
een tekst uit de Bijbel? Kun je aangeven waar hij dan staat? Heb ik w.s over het hoofd gezien, corrigeer maar hoor.
Nee dat is geen tekst uit de bijbel. Maar wel voluit bijbels. Zie bijvoorbeeld Johannes 6
En diverse andere teksten die ik in deze topic heb gepost.
in de tweede plaats geef je duidelijk aan dat de bijbel niet het woord van God is.
Wil je dit wat verder uitleggen? We hebben het hier toch over de DL?
De Bijbel is G.ds Woord, dat staat als een paal boven water voor mij.
Het lijkt anders dan. Je hebt het over makkelijk praten in het geval van Maleachi. Vergeet niet dat God praat in dit geval. Hij zegt dat Hij Ezau heeft gehaat. En hem tot een verwoesting heeft gesteld.
Als jij het in dit geval over makkelijk praten hebt, vind ik dat verdrietig. En als je dat dan ook nog Gods Woord noemt weet ik niet goed wat ik daarvan moet denken.
3 En Ezau heb Ik gehaat; en Ik heb zijn bergen gesteld tot een verwoesting, en zijn erve voor de draken der woestijn.
4 Ofschoon Edom zeide: Wij zijn verarmd, doch wij zullen de woeste plaatsen weder bouwen; alzo zegt de HEERE der heirscharen: Zullen zij bouwen, zo zal Ik afbreken; en men zal hen noemen: Landpale der goddeloosheid, en een volk, op hetwelk de HEERE vergramd is tot in eeuwigheid.
Het derde en vierde vers spreekt boekdelen lijkt me. Hier is absoluut niets anders van te maken dan dat God met haten haten heeft bedoelt!
In de derde plaats wil je beweren dat de gelovigen en ongelovigen God zou overkomen. Hij is afhankelijk van ons geloof om Zijn eer te verkrijgen.
Wat is precies de aanleiding voor jou, om te denken dat ik dat denk?
Nou om het volgende. Je probeert de verkiezing uit te leggen in het volgende. (wat volgens mij geen verkiezing is). Dan zou het dus van de mens zelf afhangen of hij gelooft of niet. Want anders was er geen verkiezing.
En dit is onjuist want er staat geschreven in 1 johannes 4 vers 10 Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.
En
Filippensen 2:13 Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
En teksten die de verkiezing van eeuwigheid bewijzen zijn te vinden in o.a.
Hebreen 9:26 (Anders had Hij dikwijls moeten lijden van de grondlegging der wereld af) maar nu is Hij eenmaal in de voleinding der eeuwen geopenbaard, om de zonde te niet te doen, door Zijnszelfs offerande.
1 Petrus 1:20 Dewelke wel voorgekend is geweest voor de grondlegging der wereld, maar geopenbaard is in deze laatste tijden om uwentwil,
Openbaring 13:8 En allen, die op de aarde wonen, zullen hetzelve aanbidden, welker namen niet zijn geschreven in het boek des levens, des Lams, Dat geslacht is, van de grondlegging der wereld.
Openbaring 17:8 Het beest, dat gij gezien hebt, was en is niet; en het zal opkomen uit den afgrond, en ten verderve gaan; en die op de aarde wonen, zullen verwonderd zijn (welker namen niet zijn geschreven in het boek des levens van de grondlegging der wereld), ziende het beest, dat was en niet is, hoewel het is.
Soms bekruipt mij het gevoel dat ik hier aan heiligschennis doe, tegelijkertijd weet ik met m'n verstand dat dat niet zo is. De DL zijn niet heilig, het zijn menselijke protestgeschriften en mogen best kritisch tegen het licht worden gehouden.
Zelf zit ik t.o.v. deze geschriften boordevol met vragen en wil graag dat er duidelijkheid over komt. En dat kan niet anders dan er kritisch tegenaan te gaan. En tot nu toe wordt het eigenlijk alleen maar onduidelijker.
Misschien kun je wat meer inhoudelijk reageren i.p.v. op mij persoonlijk?
Inderdaad de Dl zijn niet heilig. Ik maak ook ernstig bezwaar tegen de manier waarop met de DL wordt omgegaan. Iedereen klaagt dat het allemaal zo eenzijdig is. Maar vergeten er wel bij dat ze zelf hebben verdedigt dat de redenen waarom de DL bestaan niet genoemd mogen worden.
Verder wil ik deze tekst nog plaatsen over de uitverkiezing.
Johannes 15:16 Gij hebt Mij niet uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u gesteld, dat gij zoudt heengaan en vrucht dragen, en dat uw vrucht blijve; opdat, zo wat gij van den Vader begeren zult in Mijn Naam, Hij u dat geve.
Ik heb niet de bedoeling gehad om je persoonlijk aan te vallen. Dat was ook helemaal niet mijn bedoeling. Als dat zo is overgekomen mijn excuses daarvoor. Ik waarschuw alleen voor eenzijdigheid. En ik schrok van je posting.
Lees johannes 6 eens door. Dit hoofdstuk wil wel eens als een spiegel werken. Maak de keuze maar aan het einde van het hoofdstuk. Verdrietig vertrekken of samen met Petrus.
Met vriendelijke groet,
JacobH