Refoweb is REFO-web?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rolf

Re: Refoweb is REFO-web?

Berichtdoor Rolf » 29 mei 2008 21:47

lammetje schreef:Deze vraag houdt me nu al een tijdje bezig.

Ik kom regelmatig mensen tegen op refoweb die zichzelf geen refo noemen. Nu vraag ik me dus af, wat drijft mensen naar refoweb als ze zelf geen refo zijn?

Eigenlijk stoor ik me wel een beetje aan mensen die op refoweb komen, maar er een hele andere gedachtengang op na houden. Aan de andere kant is natuurlijk iedereen welkom (mits hij/zij zich aan de regels houdt).

Bestaat het merendeel van de RefoWeb-bers eigenlijk nog wel uit REFO's?
Je zou een poll kunnen maken, met daarin enkele vragen over de
levenswijze.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 29 mei 2008 21:55

Rolf schreef:

Ik kom regelmatig mensen tegen op refoweb die zichzelf geen refo noemen. Nu vraag ik me dus af, wat drijft mensen naar refoweb als ze zelf geen refo zijn?

Eigenlijk stoor ik me wel een beetje aan mensen die op refoweb komen, maar er een hele andere gedachtengang op na houden. Aan de andere kant is natuurlijk iedereen welkom (mits hij/zij zich aan de regels houdt).

Bestaat het merendeel van de RefoWeb-bers eigenlijk nog wel uit REFO's?
Je zou een poll kunnen maken, met daarin enkele vragen over de
levenswijze.

Ik denk dat Lammetje naast de levenswijze ook doelt op de frustraties die over refo 's heersen (en refo 's zijn niet perfect i know) en dat die hier ook op RW geuit worden of daarmee refo 's op religieuze discussiefora de mond snoeren, wat niet echt leuk is.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 29 mei 2008 22:07

Sabra schreef:Misschien moet je dan naar refoforum, voorheen het forum van Om Sions wil. Daar wordt iedere punt of komma die niet in overeenstemming is met de uitgangspunten verwijderd.

Daar kan dus ook per definitie geen discussie plaats vinden, omdat iedereen hetzelfde moet denken en zeggen, enkele marginale discussies daargelaten.

Jaaaa, daar ben ik nog weggetrapt voordat ik hier terecht kwam. En inderdaad, iedereen werd daar geacht hetzelfde te denken zodat ze allemaal samen zo nu en dan "God's eer!" konden roepen. Geloof me, het was een vreselijke boel daar.

Verder zal ik me eens aangesproken voelen. Ik ben géén refo, ik ben zelfs geen christen. En toch vind ik het hier gezellig. Ik probeer hier ook te komen om mezelf te verzachten. Ik begrijp "jullie refo's" niet, in de zin dat ik me niet in jullie gedachtenwereld kan inleven. Door hier te komen probeer ik te leren daar goed mee om te gaan, wat me niet altijd even goed af gaat.

Het is niet aan mij wie dan ook aan te vallen op haar geloofsovertuiging, ook al is het er eentje waar ik niets van begrijp. Waar het mij om gaat is hoe wij allemaal met onze geloofsovertuiging in deze wereld en deze tijd/cultuur staan. We moeten allemaal moeite doen dat wat we geloven in lijn te brengen met onze omstandigheden. Dat proces en de gevolgen bij mij en anderen interesseren me.

Als mijn aanwezigheid mensen afschrikt of weerhoudt van meepraten, dan is dat zeer spijtig en dan moet ik misschien nog meer op mijn toon letten. Maar verander refo-web alsjeblieft niet in een forum als waar ik vandaan kwam. Daar is echt niemand bij gebaat.
Laatst gewijzigd door MrSokkie op 29 mei 2008 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 29 mei 2008 22:14

Als je graag het Refo-geluid terugziet/hoort op het forum, dan moet je dat toch echt zelf doen. Staan voor je standpunten en als je ongepast benaderd wordt en voor hypocriet wordt uitgemaakt dan probeer je daar een waardig antwoord op te geven. Probleem is vaak denk ik dat veel refo's niet gewend zijn aan tegenwind uit verwachte eigen kring en dan opeens moeten nadenken waar je voor staat is erg eng omdat je wel eens op andere gedachten kunt komen.
Zelf ben ik jeugd-ouderling in mijn kerk (PKN-gereformeerde bond) maar ik zal mij zelf geen refo noemen als lid van een denominatie. Ik ben christen en ik sta denk ik in een reformatorische traditie. Ik ben altijd blij geweest dat ik niet altijd in het wereldje ben blijven hangen, maar juist dat daarbuiten heeft mij gevormd tot het soort christen die ik nu ben.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 29 mei 2008 22:20

leclerc schreef:Als je graag het Refo-geluid terugziet/hoort op het forum, dan moet je dat toch echt zelf doen. Staan voor je standpunten en als je ongepast benaderd wordt en voor hypocriet wordt uitgemaakt dan probeer je daar een waardig antwoord op te geven. Probleem is vaak denk ik dat veel refo's niet gewend zijn aan tegenwind uit verwachte eigen kring en dan opeens moeten nadenken waar je voor staat is erg eng omdat je wel eens op andere gedachten kunt komen.

Precies waarom een beetje verscheidenheid juist noodzakelijk is. Lees John Stuart Mill's On Liberty eens. Jezelf isoleren met enkel gelijkgestemden voelt wel heel prettig, want je kunt de illusie volhouden dat je denken over allerlei zaken is afgerond.

Die schijnbare angst om van gedachten te veranderen is net één van die dingen die ik absoluut niet begrijp.

sela

Berichtdoor sela » 29 mei 2008 22:30

dat je denken over allerlei zaken is afgerond.

tja.. :P precies!

André

Berichtdoor André » 29 mei 2008 22:30

Ik weet niet of ik mezelf refo hoor te noemen, misschien past grefo beter.
Ik ben hier gekomen om te leren wat refo zijn is/inhoudt.
Om eerlijk te zijn, ook om vooroordelen te ontkrachten.
Wat ik jammer vind, als er een discussie gevoerd wordt over bijvoorbeeld de kerkleer icm de Bijbel dat er dan zo weinig feedback komt.
Als je lid bent van een gemeente waar Gods Woord wordt verkondigd, dan is je hart daar toch vol van en ga je iedere discussie aan?

Mat. 28: 19 19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, NBV

19 Gaet dan henen, onderwijst alle de volckeren, de selve doopende in den Name des Vaders, ende des Soons, ende des heyligen Geests
SV 1637

Mooi zo'n stuk Schrift dat na 371 jaren nog steeds gelijkenis vertoont.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 30 mei 2008 07:50

Joortje schreef:(Ps. Ik weet van het bestaan van een ander refo-forum, heb er zelf ook gepost, maar dat vond ik toch saaier als hier...)

En waarom was het daar saaier als hier? Waarschijnlijk omdat alleen gelijkgestemden daar van gedachten wisselden en alles wat afwijkend was meteen verwijderd werd. Maar dat is misschien wel het forum met het 'soort' mensen, dat jij graag hier zou zien. Denk je niet, dat in dat geval dit forum zou veranderen en net zoals dat andere wat 'saai' zou worden?
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 30 mei 2008 08:07

Refoweb kan een zeer goed medium zijn om in contact met elkaar te komen en datgene wat ons het meest bezig houdt met elkaar te delen.
Wat houdt ons dan bezig? Hoofdzakelijk onze Christelijke achtergrond, welke ons leven doorzuurt, en waarin we elkaar willen bemoedigen en sterken.

Er is zoveel (verborgen) haat in deze wereld dat je vanuit je opvoeding, maar vooral vanuit je overtuiging graag een bepaalde mate van rust en bescherming wilt vinden in dat wat voor jou een hartezaak (geworden) is door in contact te staan met andere Christenen. (hoeven niet direct Refo’s te zijn)

Daarbij wil ik geenszins beweren dat kritische geluiden over en weer niet zouden kunnen.
Doch het is de toonzetting die vaak bepaald of een reactie je wilt helpen dan wel je wilt aanvallen.
Laat ieder die vraagt of reageert eens kritisch nagaan wat zijn/haar gesteldheid van het hart is.
Zoekt het hart de ander te begrijpen en te helpen of zoekt het hart (als van nature) zich te verheffen boven de ander. Scherpte en cynisme komen zelden voort uit een zuivere bron.

Vragen en reacties komen vaak ook voort uit onzekerheid en het hart zoekt zekerheid. Of het is een zekerheid in God of het is een zekerheid in je eigen kunnen danwel weten waarmee je op dit forum actief kunt zijn.

Waar het mede omgaat is dat wij allen voor de rechterstoel van God openbaar zullen worden en dat wij verantwoording zullen moeten afleggen over ieder ijdel gesproken of geschreven woord. Daarbij steek ik de hand in eigen boezem.

Ik beoefen mij erin om daar waar ik kom/ben altijd tot opbouw van de ander te zijn. Zoekend naar de opbouw die ik weer van een ander mag ontvangen. We leven immers niet van brood alleen.

Reacties van enkelen op dit forum zijn soms zo hartverwarmend dat je er blij van wordt.
Anderen, gedreven door mogelijk minder edele motieven, zoeken de scherpte van de confrontatie.

Weet wel dat ik niet zonder opbouw en bemoediging kan en daarom op dit forum daar ook naar zoek. God werkt in ons op een unieke wijze. Juist deze unieke wijze kunnen we met elkaar delen. De rijkdom van God in ons neemt zodoende dan toe.
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 30 mei 2008 08:31

Ik begrijp je punt Alphonsus maar je gaat aan twee dingen voorbij:

1. Jij bent geen hartenkenner dus eigenlijk kun je niets zeggen over de motieven van anderen, behalve als je iemand er naar vraagt.
2. Je eigen verantwoordelijkheid binnen een discussie. Zoals ik al in mijn posting hier boven probeerde aan te geven is het aan jou om waardig te reageren op berichten die jij refo-onwaardig vindt. kruip niet in je schulp. Je wordt ook gebouwd door dingen die niet in jouw straatje liggen. Dikke bomen kweek je door ze in de wind te zetten.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 30 mei 2008 08:59

lammetje schreef:Bestaat het merendeel van de RefoWeb-bers eigenlijk nog wel uit REFO's?

Is dat voor jou noodzakelijk om goede gesprekken te hebben?

Ik ben niet reformatorisch opgevoed, heb niet op een reformatorische school gezeten, ik voldoe niet aan de 'eisen' zeg maar, dus nee, ik ben geen refo. Ik ben christen. En volgens mij is dat belangrijker dan naar welke kerk je gaat of zo.

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 30 mei 2008 09:03

leclerc schreef:Ik begrijp je punt Alphonsus maar je gaat aan twee dingen voorbij:

1. Jij bent geen hartenkenner dus eigenlijk kun je niets zeggen over de motieven van anderen, behalve als je iemand er naar vraagt.
2. Je eigen verantwoordelijkheid binnen een discussie. Zoals ik al in mijn posting hier boven probeerde aan te geven is het aan jou om waardig te reageren op berichten die jij refo-onwaardig vindt. kruip niet in je schulp. Je wordt ook gebouwd door dingen die niet in jouw straatje liggen. Dikke bomen kweek je door ze in de wind te zetten.

Bedankt.
Uit het feit dat iets niet wit is, moet men nog niet opmaken dat het zwart is

Joortje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Joortje » 30 mei 2008 09:43

Galateia schreef:
Joortje schreef:(Ps. Ik weet van het bestaan van een ander refo-forum, heb er zelf ook gepost, maar dat vond ik toch saaier als hier...)

En waarom was het daar saaier als hier? Waarschijnlijk omdat alleen gelijkgestemden daar van gedachten wisselden en alles wat afwijkend was meteen verwijderd werd. Maar dat is misschien wel het forum met het 'soort' mensen, dat jij graag hier zou zien. Denk je niet, dat in dat geval dit forum zou veranderen en net zoals dat andere wat 'saai' zou worden?

Heb je dit stukje van mij gelezen?

Het is jammer dat hier niet zoveel 'echte refo's' rondwaren (en ik noem mezelf een 'echte refo'). Zo zou er een evenwicht kunnen ontstaan tussen de 'linkse' en de 'uiterst rechtse' kant van christelijk Nederland. Ik zou me dan meer gesteund voelen, en waarschijnlijk ook meer mijn visie laten horen...

Hieruit blijkt toch dat ik geen forum zoek met allemaal gelijkgestemden, want inderdaad, dat wordt saai..!
Neem mijn leven, laat het HEER,
Toegewijd zijn aan UW eer...
Maak mijn uren en mijn tijd,
Tot UW lof en dienst bereid!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 30 mei 2008 09:50

Joortje schreef:Hieruit blijkt toch dat ik geen forum zoek met allemaal gelijkgestemden, want inderdaad, dat wordt saai..!

Wat is dan je punt?

Andries H
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Andries H » 30 mei 2008 09:57

Hoi,

Bij mij ligt het weer wat anders, ik zit in een kerk die niet refo is (CGK, 'lichte kant'), maar begin me sinds een paar jaar daar ook wel wat zorgen over te maken... Mijn vriendin is wel 'refo' en ik moet zeggen dat ik een soort 'refo in wording' ben. Ik ga ook graag naar de HHK, maar heb soms wel moeite met sommige dingen die ik niet gewend ben.

Ik zit momenteel met een heleboel persoonlijke vragen en problemen wat dit betreft. :(
Daarom probeer ik me zoveel mogelijk te verdiepen in het reformatorische gedachtegoed. Wel wordt er van beide kanten aan me getrokken. Mijn ouders (en eigenlijk mijn hele familie) zijn totaal niet 'refo' .

Mijn ouders hebben inmiddels ook heel veel kritiek op me wanneer ze vinden dat ik 'zeur' als ik zondag 's middags bijvoorbeeld niet meer meega naar feestjes, wandelingetjes, fietstochtjes en liever naar de kerk ga.
Da's best wel zwaar trouwens... :(

Maargoed, ik zie dus ook wel dat het Refoweb af en toe niet zo heel erg 'refo' is. Dat maakt het voor mij ook wel lastig. Als ik ergens serieus mee zit en hier dan lees dat anderen daar heel gemakkelijk over doen, dan weet ik soms niet meer wat ik nou moet denken...

Eigenlijk voel ik me een soort opgesloten refo.

Terug naar “Archief”