Psalmen & gezangen. Ritmisch of niet.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 okt 2007 07:34

Kortom, het gaat dan niet om God maar puur om mensen, wat die leuk, fijn en vertrouwd vinden, waar ze aan gewend zijn. Is de kerk niet teveel een clubje hobbyisten geworden die zijn eigen ding doet, wat ze leuk vinden, zich bezig houden met hun hobby (theologie, dogma's en zingen) met een bepaalde dresscode (net zoals ik in trainingspak naar de sportvereniging ga) en allerlei tradities die ten koste van alles behouden moeten worden? Zijn we niet een beetje zouteloos en flets, waar we het zout van de aarde en het licht van de wereld zouden moeten zijn?

Is het verwonderlijk dat dit clubje leden aan het verliezen is omdat er van buitenaf niemand bijkomt? Ik zag laatst op TV Gelderland dat ze bij de Folklore-verenigingen in de Achterhoek hetzelfde meemaken. Toevallig?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 17 okt 2007 18:48

Je weet best dat je nu veel te kort door de bocht gaat, het gaat in die kerken wel degelijk over God en om God, daar kan ik uit ervaring over spreken.
Dat daar veel menselijke gedachten, soms ronduit kortzichtige gedachten, bij komen kijken ben ik met je eens.

Die kerken zijn geen clubje hobbyisten, althans de overgrote meerderheid is dat niet.
Wat ik wel denk is dat die kerken soms te veel in de angst voor het hellend vlak leven.
Het verleden heeft geleerd dat in sommige kerk verbanden de ene verandering/vernieuwing nog niet doorgevoerd was of de andere diende zich al weer aan, en zo moderniseerde de kerk zich bij het Woord vandaan en naar de mens toe.
Vanuit dat licht snap ik de angst van die kerken ook wel, alleen vind ik het jammer dat men er zo verkrampt mee omgaat, een gesprek lijkt soms al niet mogelijk, want wat zal men wel niet denken.

Ik denk niet dat het zin heeft om nu maar heel hard te gaan roepen dat die kerken ouderwets en bekrompen zijn en dat het ze niet meer om God te doen is, daar bereiken we niets mee.
Biddend het gesprek aangaan is denk de te verkiezen weg, immers God kan nog wegen openen waarvan wij gedacht zouden hebben dat ze nooit geopend zouden worden.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 okt 2007 07:44

Je weet best dat je nu veel te kort door de bocht gaat, het gaat in die kerken wel degelijk over God en om God, daar kan ik uit ervaring over spreken.
Dat daar veel menselijke gedachten, soms ronduit kortzichtige gedachten, bij komen kijken ben ik met je eens.

Ik zette het ook een beetje scherp neer, maar wel in vraagvorm. Daarmee bedoelde ik niet te zeggen dat het zo is, anders had ik er geen vraag van gemaakt, maar wel als oproep tot zelfreflectie. Op de houding ten op zichte van traditie en het willen vasthouden van die tradities, en de houding ten opzichte van hen die niet in alles die tradities vast willen houden. Gelukkig is het vaak niet zo als ik wat scherp vraag, maar dat wil niet zeggen dat het (dus niet kerkbreed maar soms wel individueel) zo zou kunnen zijn.

Die kerken zijn geen clubje hobbyisten, althans de overgrote meerderheid is dat niet.
Wat ik wel denk is dat die kerken soms te veel in de angst voor het hellend vlak leven.
Het verleden heeft geleerd dat in sommige kerk verbanden de ene verandering/vernieuwing nog niet doorgevoerd was of de andere diende zich al weer aan, en zo moderniseerde de kerk zich bij het Woord vandaan en naar de mens toe.
Vanuit dat licht snap ik de angst van die kerken ook wel, alleen vind ik het jammer dat men er zo verkrampt mee omgaat, een gesprek lijkt soms al niet mogelijk, want wat zal men wel niet denken.

Er zijn ook tal van voorbeelden daar tegenin te brengen, waar verandering of vernieuwing wel leidde tot groei en zegen. Moderniseren wordt wel heel makkelijk in verband gebracht met vrijzinnigheid, en dat is niet terecht. Bovenal moeten we uitkijken voor individualisme. Je ziet vaak dat er een groep mensen is die bij vernieuwing de hakken in het zand steekt en zegt: Zo zijn wij dat niet gewend, dat vinden wij niet fijn dus alles moet blijven zoals het is. Dat is een ik-gerichte houding. Hetzelfde geldt voor de progressieve groep als die bij het streven naar vernieuwing geen rekening houdt met de groep die dat niet wil en dus zegt: Wij vinden dit niet fijn, wij willen dit veranderen. Zo krijg je vaak een conflict tussen beide groepen.

Wat zou het anders zijn als er meer oog voor elkaar zou zijn, dat men meer gericht en geinteresseerd is in de motivatie van anderen, en rekening met elkaar houdt. Dus niet "ik vind dit fijn dus:" maar "als anderen daar anders in staan houden we daar rekening mee". Mijns inziens zouden vormen in de kerk niet aangepast moeten zijn op wat een meerderheid (of een minderheid die het wel voor het zeggen heeft) wil, maar een mix zijn waarbij met iedereen rekening gehouden wordt. Dat kan prima. En niet iets van: Zo willen we het, zo doen we dat hier, dus daar heb je maar mee te leven en als je je daar niet in kan schikken zoek je het heil maar ergens anders.

Dus niet alleen gericht op traditie zijn, maar in de eerste plaats gericht op elkaar (en samen op God uiteraard)

Ik denk niet dat het zin heeft om nu maar heel hard te gaan roepen dat die kerken ouderwets en bekrompen zijn en dat het ze niet meer om God te doen is, daar bereiken we niets mee.
Biddend het gesprek aangaan is denk de te verkiezen weg, immers God kan nog wegen openen waarvan wij gedacht zouden hebben dat ze nooit geopend zouden worden.

Helemaal mee een, het was geen poging om kerken af te kraken, het is een poging tot bezinning. En natuurlijk gaat het in de kerk om God, maar we moeten uitkijken niet een clubje te worden die daarin teveel op tradities gericht is (en ook daarin te weinig daarop gericht is) en vooral zoeken naar Gods wil en niet daar die van onszelf en niet onze tradities wet te maken. Als we Hem liefhebben met al onze mogelijkheden en onze naaste als onszelf, dan wordt de kerk zo'n fijne plek, omdat we elkaar dan dienen, hoger achten dan onszelf en gericht zijn op elkaar en niet op onszelf. Dan is er onderlinge liefde, ook voor hen die dingen anders zien dan jij.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

try

Berichtdoor try » 22 okt 2007 21:24

leuke topic!

Volgens mij is er een betrekkelijk eenvoudige, maar afdoende verklaring voor de hardnekkige voorkeur die mensen aan de dag leggen voor een bepaalde wijze van zingen. Of het nu ritmisch of niet-ritmisch is.

Het heeft mijns inziens alles te maken met de kracht en de troost van de herkenning, die het zingen oproept. Niet zelden wordt de manier van zingen al zeer vroeg aangewend. Alle wederwaardigheden in eigen leven, vooral op geestelijk gebied, worden begeleid met de eigen bekende manier van zingen. Daarmee hebben al die momenten een eigen betekenis gekregen, waarbij de manier van zingen een onmisbaar element is. Sterker nog: de inhoud van wat men op belangrijke momenten ervaarde, kan soms rechtstreeks in verband worden gebracht met de muziek of de zang. Men herinnert en herkent die belangrijke (geestelijke) gebeurtenissen ook aan die speciale manier van musiceren.

Dat is naar mijn overtuiging de gerechtvaardigde en diepste drijfveer om eigen zang en muziek te behouden.

Al de theologische, praktische, dogmatische of principiele argumenten die worden aangevoerd om deze keuze te rechtvaardigen zijn in wezen slechts secundair. Ze staan alleen maar in dienst van dat wat men eigenlijk diep van binnen wil: nogmaals dát ervaren, wat men eerder tijdens de eigen manier van zingen ervaren heeft. De kracht van de herhaling (altijd op één manier zingen) is, dat het een niet te stoppen verlangen opwekt naar meer van hetzelfde.

Maar let op! Dit geldt voor iedere gelovige en voor elke soort muziek. Iedereen is even emotioneel betrokken bij dat wat hem ooit heeft kunnen troosten. Iedereen zoekt argumenten om dit gevoel te rationaliseren en er anderen van te overtuigen. Geen van die argumenten kan echter het persoonlijke belang en de persoonlijke betekenis voor een bepaalde wijze van zingen voor iedereen geldig kunnen maken.

Het enige argument, dat telt is het emotionele argument: ik word er door bemoedigd, ontroerd, getroost. het is een persoonlijk argument, waar anderen het belang van zullen moeten aannemen.
Twisten hierover leidt tot geen enkele oplossing.

En dat is gelijk de verklaring voor het verschijnsel, dat mensen hier een echte halszaak van maken. Ze kunnen niet zonder.

Wie tweeërlei wijze van zingen in de eigen gemeenschap heeft is te betreuren.
Wil men de gemeenschap bewaren, dan kan men niet anders besluiten dan de twee wijzen van zingen beiden de ruimte te geven. Maar niet tegelijkertijd!

try

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2007 09:57

Op zich mee eens, en we moeten daarmee uitkijken... dat we niet te afhankelijk worden van vormen, in plaats van in de inhoud. Echter, die inhoud telt denk ik zeker wel mee. Het is niet dat als je op hele noten sinterklaasliedjes had gezongen, er precies hetzelfde effect had opgetreden. Voor een deel misschien wel, maar toch zou het wel anders zijn. De inhoud speelt wel mee.... maar hoe dat dan gezongen wordt, daar wordt idd veel te veel waarde aangehecht.

try

Berichtdoor try » 23 okt 2007 11:42

Marnix schreef:Op zich mee eens, en we moeten daarmee uitkijken... dat we niet te afhankelijk worden van vormen, in plaats van in de inhoud. Echter, die inhoud telt denk ik zeker wel mee. Het is niet dat als je op hele noten sinterklaasliedjes had gezongen, er precies hetzelfde effect had opgetreden. Voor een deel misschien wel, maar toch zou het wel anders zijn. De inhoud speelt wel mee.... maar hoe dat dan gezongen wordt, daar wordt idd veel te veel waarde aangehecht.

Ik weet het niet hoor, maar ik heb een keer bij wijze van grap op een huwelijksfeest een "preek" gehouden over de woorden: "Moriaantje, zo zwart als roet ging eens wandelen zonder hoed" en ik deed dat op een zeer herkenbare klassieke preekwijze:

"Oh, jongedochters, ziet toch eens hoe deze eigenwillige godsdienst zich breed maakt: zomaar te wandelen zonder hoed! Schrikkelijk! dat we toch maar bewaard mochten worden en dat we toch maar onze zwartheid mochten komen in te leven en datte we toch maar eens tot een geestelijke Moriaan gemaakt mochten worden. Want dan gaat die zon schijnen. Oh, die zon. Die brandt dan op onze bolletjes. Brandt die zon ook al op uw bolletje, jongedochters van de gemeente? Dan worden we nog eens ontdekt aan onze onbedektheid! En dan gaan we dat parasolletje zo benodigen. Oh, dan zijn de Moorman en Moriaantje broeder en zuster geworden" Enz. enz.

En verdraaid, na afloop waren er (enkele oude) mensen, die mij vertelden, dat ze er toch veel aan gehad hadden! En dat meenden ze serieus! Ik had een zwart pak aan, natuurlijk, een zware zwarte bril en een pot brillantine in m'n haar, maar... het werkte. De hele zaal lag dubbel, maar enkele brave borsten meenden er werkelijk enige geestelijke zaken in te ontdekken. Ik bedoel maar: we zijn erg geconditioneerd hoor!

Een dominee die onverstaanbaar is, maar de juiste ligging heeft wordt toch op z'n (onverstaanbare) woord geloofd. De klank hè, de klank. Net als bij muziek en zang.

try

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2007 16:39

Hm ja jammer. Moet je bij mij niet proberen, zo'n preek ;)

jammer dat men zovaak op basis van verkeerde dingen beoordeelt ipv op basis van bekende vormen.

JetZwolle
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JetZwolle » 29 mei 2008 12:07

Bookman schreef:.Maar als het heel vlug gaat dan vind ik dat meer oneerbiedig dan ritmisch. Zingen is bidden. :|

Leg eens uit? Waarom hangt het van de snelheid af hoe 'eerbiedig' het is?
Waar ligt dan de grens? Hoe snel zingen ze in Afrika trouwens?
Bid je ook langzaam? Ik snap het niet.
Volgens mij is het puur traditie.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 mei 2008 14:13

Bookman bedoeld dat je soms het gevoel krijgt dat de psalm heel erg afgeraffeld wordt.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 29 mei 2008 14:32

Raido schreef:
Bookman bedoeld dat je soms het gevoel krijgt dat de psalm heel erg afgeraffeld wordt.

En Bookie heeft in mijn ogen gelijk! Ben absoluut geen voorstander van hele noten. Dat sleept vaak ook zo, maar in sommige kerken worden de psalmen zo snel gezongen dat je haast zou denken dat men die maar zsm af wil hebben. En de gezangen worden vervolgens op normale wijze ritmisch gezongen... :roll:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 29 mei 2008 16:03

het is heel goed mogelijk psalmen op redelijk normale en aangename snelheid te zingen. De snelheid bij onze eigen kerk vind ik ideaal.(mijn vader vind het te snel, wat hij zo duidelijk mogelijk laat merken door zo langzaam te zingen dat zijn laatste noot net na de laatste noot van de rest komt)
Oud gereformeerd is vaak erg langzaam, maar bij de HHK heb ik het erger meegemaakt dan bij OGG. Maar bij de HHK is het heel variabel per gemeente.

Het hangt ook af van de grootte van de gemeente welke snelheid de beste is. Bij een grote gemeente zing je nu eenmaal langzamer dan bij een kleine. Dat is niet erg. Maar sommige kleine-kerk-organisten denken van wel en die gaan heel langzaam spelen :S
PKN Noordeinde zingt een stuk sneller dan wij, maar daar zitten 20 mensen in de kerk, dus dat merk je nauwelijks. Die ene langzame HHK zitten ook 30 mensen, dan is het vreselijk. Maar dei OGG waren 150 a 200 mensen, dus daar heb je weer minder last van het relatief trage zingen.
Baksteen

JetZwolle
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JetZwolle » 29 mei 2008 16:21

Even over ritme: er zijn veel verschillende ritmes. In flamenco bijv. gaat het over heel andere ritmes dan bij de psalmen zoals in de berijming van 1773. Dat gaat vooral in 'mars-ritme' 1234 1234 etc.
Ik begrijp dat het bij deze marsritmes misschien de bedoeling is dat je ze niet al te snel zingt. Waarschijnlijk klinkt dat niet.
Het zou wel denkbaar zijn bij ander soort ritmes sneller (of juist gevarieerder binnen 1 couplet) te zingen.

Ik vind het mooi als er wat variatie is, ook passend bij het karakter van de psalm. Ik noem maar even Psalmen voor Nu, zonder daar een discussie over te willen beginnen overigens.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2008 08:20

precies, en opwekkingsversies van Psalmen of Psalmgedeelten. Ik hou wel van een beetje variatie. Tempo is voor een groot gedeelte toch cultuurbepaald. Het idee van een Psalm afraffelen snap ik, maar ook dan speelt gewenning een rol. Want wat als "snel zingen" wordt gezien is weer afhankelijk van hoe je het zelf gewend bent. Kom je uit de Ger Gem, dan vind je de zang in de CGK vast heel snel. Ik vind in de CGK in Goes bijvoorbeeld het zelf weer redelijk langzaam omdat ik wat sneller gewend ben. Het tempo in eigen kerk (we zingen erg snel) heb ik zelf weer nooit als afraffelen / oneerbiedig gezien.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 30 mei 2008 08:53

appelflap schreef:Het hangt ook af van de grootte van de gemeente welke snelheid de beste is. Bij een grote gemeente zing je nu eenmaal langzamer dan bij een kleine. Dat is niet erg. Maar sommige kleine-kerk-organisten denken van wel en die gaan heel langzaam spelen :S
PKN Noordeinde zingt een stuk sneller dan wij, maar daar zitten 20 mensen in de kerk, dus dat merk je nauwelijks. Die ene langzame HHK zitten ook 30 mensen, dan is het vreselijk. Maar dei OGG waren 150 a 200 mensen, dus daar heb je weer minder last van het relatief trage zingen.

Lol! :mrgreen:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 30 mei 2008 12:12

JetZwolle schreef:Even over ritme: er zijn veel verschillende ritmes. In flamenco bijv. gaat het over heel andere ritmes dan bij de psalmen zoals in de berijming van 1773. Dat gaat vooral in 'mars-ritme' 1234 1234 etc.
Ik begrijp dat het bij deze marsritmes misschien de bedoeling is dat je ze niet al te snel zingt. Waarschijnlijk klinkt dat niet.
Het zou wel denkbaar zijn bij ander soort ritmes sneller (of juist gevarieerder binnen 1 couplet) te zingen.

Ik vind het mooi als er wat variatie is, ook passend bij het karakter van de psalm. Ik noem maar even Psalmen voor Nu, zonder daar een discussie over te willen beginnen overigens.
Ik vind Psalmen voor Nu wel aardig te doen, tekstueel zijn ze vooral behoorlijk goed muzikaal, nja.. ;)

Alleen marsritmes heb ik niet echt gehoord in 1773, het is veel te 'onlogisch' om makkelijk om te marcheren :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”