em_ma schreef:elbert schreef:em_ma schreef:En tuurlijk waren er in de hervormde kerk als Ds. als Hendrikse, maar toen stonden we als Geref. Bond toch wel een stuk zelfstandiger en konden we eigen beslissingen maken op het gebied van HA-gang/dopen en ambten. En dat kan nu niet meer!
Wat kan er precies niet meer ten opzichte van 5 jaar terug?
Het is eerder zo dat een plaatselijke gemeente nog meer zelfstandigheid heeft gekregen dan voor de fusie. In bepaalde gevallen juist teveel naar mijn mening (en ook van die van hersteld-hervormden).
Een voorbeeld: als er een moslim naar de kerkenraad stapt en hij wil lid worden van de kerkenraad, dan moet je hem toelaten.
Net zoals dat je een kind de toegang tot het HA niet mag weigeren.
In een rechtse PKN zal dit niet snel gebeuren, dat weet ik, maar ik kan geen 'ja' zeggen tegen de kerkorde van de PKN, omdat ik er gewoon niet achter kan staan.
Ehm... volgens mij heb je de kerkorde niet correct gelezen. Om lid te worden van een kerkenraad moet je beroepen zijn, hetzij middels een directe benadering door de kerkenraad, hetzij door verkiezing middels dubbeltallen. Daarna moet je het beroep aannemen en verder moet je op enig moment openbare belijdenis van het geloof hebben afgelegd.
Een moslim kan dus per definitie geen kerkenraadslid worden.
Waarom kun je geen ja zeggen tegen de kerkorde van de PKN?