HHK/PKN-hervormd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 22 mei 2008 22:06

Zou ik dan soms een samenvatting hebben gevonden of zo?
Dan ga ik nog ff wat beter googlen, maar googlen is niet mn sterkste kant.
Baksteen

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 22 mei 2008 22:10

Is er please iemand die lief is en even een link naar de complete hhk-kerkorde wil posten??

Liefst iets wat ik met 3 klikken in zn geheel uit kan printen.
Baksteen

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 22 mei 2008 23:13

sela schreef:och, neen.
'heb het slechts over een situatie zoals die is, maar ook was.

Precies, in wezen is er in de praktijk niets veranderd. Volgens mij zijn ons rondom 2003 toen de beslissing viel spookbeelden voorgehouden door tegenstanders die met de werkelijkheid weinig van doen hebben. Tenminste dat is mijn 'gevoel' nu.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 22 mei 2008 23:18

waarnemer schreef:
em_ma schreef:
elbert schreef:
em_ma schreef:En tuurlijk waren er in de hervormde kerk als Ds. als Hendrikse, maar toen stonden we als Geref. Bond toch wel een stuk zelfstandiger en konden we eigen beslissingen maken op het gebied van HA-gang/dopen en ambten. En dat kan nu niet meer!

Wat kan er precies niet meer ten opzichte van 5 jaar terug?
Het is eerder zo dat een plaatselijke gemeente nog meer zelfstandigheid heeft gekregen dan voor de fusie. In bepaalde gevallen juist teveel naar mijn mening (en ook van die van hersteld-hervormden).

Een voorbeeld: als er een moslim naar de kerkenraad stapt en hij wil lid worden van de kerkenraad, dan moet je hem toelaten.
Net zoals dat je een kind de toegang tot het HA niet mag weigeren.
In een rechtse PKN zal dit niet snel gebeuren, dat weet ik, maar ik kan geen 'ja' zeggen tegen de kerkorde van de PKN, omdat ik er gewoon niet achter kan staan.

Wat een flauwekul verkondig je hier, als je er nu niets van weet, is niet erg. Maar je domheid etaleren dat is toch wel het toppunt.

Al een paar jaar zit ik in de HHK en ik heb mij voordat ik uit de PKN stapte er toch wel enigzins in verdiept.
De informatie die ik hier neertyp heb ik opgedaan na gesprekken met mensen die in div. commissies zaten rond mei-2004, van beide kanten (PKN/HHK). Dus zeggen dat er flauwekul verkondigd wordt, dat is pas flauwekul.
Maar goed, het is nogal een vicieuze cirkel waarin deze gesprekken gaan...
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 mei 2008 07:06

appelflap schreef:Is er please iemand die lief is en even een link naar de complete hhk-kerkorde wil posten??

De kerkorde van de NHK van voor 2004 kun je hier vinden:

Link
(staat aan de rechterkant)

De link naar de kerkorde van de PKN:
Link

em_ma schreef:De informatie die ik hier neertyp heb ik opgedaan na gesprekken met mensen die in div. commissies zaten rond mei-2004, van beide kanten (PKN/HHK). Dus zeggen dat er flauwekul verkondigd wordt, dat is pas flauwekul.
Maar goed, het is nogal een vicieuze cirkel waarin deze gesprekken gaan...

We kunnen beter de kerkorde erbij pakken. Daarmee verdwijnt hopelijk wat onduidelijkheid en voorkomen we vicieuze cirkels. Wat betreft je opmerking over een moslim die lid zou zijn van een kerkenraad:

kerkorde PKN schreef:Artikel V.4. De roeping tot het ambt geschiedt van Christuswege, plaatselijk door de gemeente en overigens door de kerk bij monde van de daartoe bevoegde vergaderingen.
5. Een ambt in de kerk kan uitsluitend worden vervuld door hen die daartoe naar de orde van de kerk geroepen zijn, belijdenis van het geloof hebben afgelegd en in het ambt bevestigd zijn, onder aanroeping van de Geest.

Wat betreft kinderen aan het avondmaal:
kerkorde PKN schreef:Artikel IX.3. De kerkenraad bepaalt na beraad in de gemeente op welke wijze de leden op de deelname aan het heilig avondmaal worden voor­be­reid en tevens of de leden alleen na openbare geloofsbelijdenis aan de maaltijd kunnen deelnemen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 23 mei 2008 07:49

Een voorbeeld: als er een moslim naar de kerkenraad stapt en hij wil lid worden van de kerkenraad, dan moet je hem toelaten.
Net zoals dat je een kind de toegang tot het HA niet mag weigeren.
In een rechtse PKN zal dit niet snel gebeuren, dat weet ik, maar ik kan geen 'ja' zeggen tegen de kerkorde van de PKN, omdat ik er gewoon niet achter kan staan.

Ik lees net dat Elbert dat prima verwoordt. em_ma wat jij hier dus schrijft is dus flauwekul, je hebt je dus in de war laten praten door alle gesprekken die je hebt gehad.
Ik zou zeggen keer op je schreden terug en wordt weer lid van een PKN gemeente.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 23 mei 2008 08:36

waarnemer schreef:Ik zou zeggen keer op je schreden terug en wordt weer lid van een PKN gemeente.

Over flauwekul gesproken... :shock:
Ik kan begrijpen dat je de PKN een warm hart toedraagt, maar als iemand Hersteld Hervormd wil zijn (bv omdat de gemeente waar je je hele leven al lid bent en je thuisvoelt HHK is geworden), moet iemand dat zelf weten, toch?
Al kan ik nog steeds niet veel met de naam HERSTELD Hervormd. Maar goed, dat is persoonlijke smaak denk ik.. :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 23 mei 2008 09:09

waarnemer schreef:Ik zou zeggen keer op je schreden terug en wordt weer lid van een PKN gemeente.

Eigenlijk wil ik op deze opmerking niet eens ingaan....
Jij hebt echt geen idee hoe het voelt als je een gemeente verlaat waar je 24 jaar ingezeten hebt en heel veel contacten opgebouwd hebt?!
Dat doe je echt niet zomaar!
Sorry, maar ik vind dit echt een ontzettend misselijke opmerking.

HEERE, leer mij Uw weg

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 23 mei 2008 09:39

Race406 schreef:

Ik kan begrijpen dat je de PKN een warm hart toedraagt, maar als iemand Hersteld Hervormd wil zijn (bv omdat de gemeente waar je je hele leven al lid bent en je thuisvoelt HHK is geworden), moet iemand dat zelf weten, toch?
Al kan ik nog steeds niet veel met de naam HERSTELD Hervormd. Maar goed, dat is persoonlijke smaak denk ik.. :wink:

Alles in deze wereld heeft de neiging na verloop van tijd van haar principes, welke op Gods woord zijn gebaseerd, weg te lopen.
Zo was het ook met de Hervormden door de tijd heen.

Wanneer de Geest dan werkt in enkele getrouwen ontstaat er een verlangen om weer terug te keren naar de oorspronkelijke wortels.

Vandaar Hersteld, terug naar het wezenkijke. Ook binnen de HHK zal na verloop van tijd verwatering optreden. Een nieuw reveil zal dan weer nodig zijn. De oprechten van hart weten de "stal" te vinden waar opbouw bemoediging en heiliging plaatsvindt.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 23 mei 2008 09:58

Alphonsus schreef:
Race406 schreef:

Alles in deze wereld heeft de neiging na verloop van tijd van haar principes, welke op Gods woord zijn gebaseerd, weg te lopen.
Zo was het ook met de Hervormden door de tijd heen.

Wanneer de Geest dan werkt in enkele getrouwen ontstaat er een verlangen om weer terug te keren naar de oorspronkelijke wortels.

Vandaar Hersteld, terug naar het wezenkijke. Ook binnen de HHK zal na verloop van tijd verwatering optreden. Een nieuw reveil zal dan weer nodig zijn. De oprechten van hart weten de "stal" te vinden waar opbouw bemoediging en heiliging plaatsvindt.

Ik denk dat de "oprechten van hart" ook wel eens in de kring van de oude kerk blijven. Uit liefde tot de kerk, of omdat het niet allemaal slecht is.
Jij voorspelt dus nog veel meer nieuwe kerken, en de oude kerken zullen allemaal verwateren? :shock:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 23 mei 2008 10:06

[quote="Jij voorspelt dus nog veel meer nieuwe kerken, en de oude kerken zullen allemaal verwateren? :shock:[/quote]

Helaas heeft de geschiedenis dat bewezen.

P.S. Bestaat er een overzicht van alle HHK-kerken in Nederland?

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 23 mei 2008 10:14

In juni komt het eerste jaarboek van de HHK uit.

Op de website staat ook een overzicht van alle gemeenten.

http://www.hersteldhervormdekerk.nl/pag ... eenten.htm
Laatst gewijzigd door Wullimpie op 23 mei 2008 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 23 mei 2008 10:15

Alphonsus schreef:

http://www.start.hersteldhervormdekerk.nl/

HEERE, leer mij Uw weg

Alphonsus
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Alphonsus » 23 mei 2008 10:23

em_ma schreef:
Alphonsus schreef:

http://www.start.hersteldhervormdekerk.nl/

Bestaat er nog een verschil tussen Hersteld hervormde KERK en Hersteld hervormde GEMEENTE

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 23 mei 2008 10:25

En hersteld hervormde gemeente (plaatselijk) hoort bij de hersteld hervormde kerk (landelijk).
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Terug naar “Archief”