HHK/PKN-hervormd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 22 mei 2008 10:11

sela schreef:
elbert schreef:De HHK-ers kunnen zich niet vinden in de plaats van de Augsburgse confessie in de kerkorde. De verschillen spitsen zich daarbij toe op de uitspraken die daarin staan over doop en avondmaal en die in tegenspraak zijn met de gereformeerde belijdenisgeschriften.
Overigens kunnen hervormde gemeenten en gereformeerde kerken binnen de PKN zich gebonden weten aan wat de gereformeerde belijdenisgeschriften hierover zeggen en kunnen ze de tegensprekende gedeelten uit de Augsburgse confessie verwerpen, zoals dat ook in bijv. het convenant van Alblasserdam en de zgn. 'verklaring' van de gereformeerde bond gebeurt.

Hier heb ik al wat over gepost....
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

sela

Berichtdoor sela » 22 mei 2008 10:22

de kern van het probleem dus voor mij. zoals ik al eerder schreef:

[..] het accepteren of geen vertrouwen hebben in de recente fusie.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 mei 2008 11:37

em_ma schreef:En tuurlijk waren er in de hervormde kerk als Ds. als Hendrikse, maar toen stonden we als Geref. Bond toch wel een stuk zelfstandiger en konden we eigen beslissingen maken op het gebied van HA-gang/dopen en ambten. En dat kan nu niet meer!

Wat kan er precies niet meer ten opzichte van 5 jaar terug?
Het is eerder zo dat een plaatselijke gemeente nog meer zelfstandigheid heeft gekregen dan voor de fusie. In bepaalde gevallen juist teveel naar mijn mening (en ook van die van hersteld-hervormden).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 22 mei 2008 11:41

elbert schreef:
em_ma schreef:En tuurlijk waren er in de hervormde kerk als Ds. als Hendrikse, maar toen stonden we als Geref. Bond toch wel een stuk zelfstandiger en konden we eigen beslissingen maken op het gebied van HA-gang/dopen en ambten. En dat kan nu niet meer!

Het is eerder zo dat een plaatselijke gemeente nog meer zelfstandigheid heeft gekregen dan voor de fusie. In bepaalde gevallen juist teveel naar mijn mening (en ook van die van hersteld-hervormden).

Een voorbeeld: als er een moslim naar de kerkenraad stapt en hij wil lid worden van de kerkenraad, dan moet je hem toelaten.
Net zoals dat je een kind de toegang tot het HA niet mag weigeren.
In een rechtse PKN zal dit niet snel gebeuren, dat weet ik, maar ik kan geen 'ja' zeggen tegen de kerkorde van de PKN, omdat ik er gewoon niet achter kan staan.
Psalm 27 : 11a

HEERE, leer mij Uw weg

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 22 mei 2008 12:40

em_ma schreef:Een voorbeeld: als er een moslim naar de kerkenraad stapt en hij wil lid worden van de kerkenraad, dan moet je hem toelaten.
In een rechtse PKN zal dit niet snel gebeuren, dat weet ik, maar ik kan geen 'ja' zeggen tegen de kerkorde van de PKN, omdat ik er gewoon niet achter kan staan.

Nou, bij de bevestiging van ambsdragers wordt nog altijd gevraagd of men gelooft in de Drieënige God. En dat kan een moslim niet zeggen....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 mei 2008 12:47

em_ma schreef:Een voorbeeld: als er een moslim naar de kerkenraad stapt en hij wil lid worden van de kerkenraad, dan moet je hem toelaten.

Ik weet niet waar je deze informatie vandaan hebt, maar dat is toch echt onjuist.
Een kerkenraad kan niet besluiten om iemand lid van de kerkenraad te maken, dat doet de gemeente. Bovendien mag de gemeente alleen leden (dus mensen die door doop en/of belijdenis lid zijn geworden van de gemeente) kiezen tot het ambt.

em_ma schreef:Net zoals dat je een kind de toegang tot het HA niet mag weigeren.

Dat mag in een gemeente waar alleen belijdende leden aan het avondmaal mogen (dat wordt geregeld in het beleidsplan van die gemeente) weldegelijk. De gemeente beslist.
Overigens is het ook in de HHK kerkordelijk mogelijk om kinderen aan het avondmaal te hebben en vrouwelijke ambtsdragers te hebben. In de praktijk komt het vast niet voor, maar kerkordelijk kan het allemaal.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 22 mei 2008 12:51

elbert schreef:

Ik weet niet waar je deze informatie vandaan hebt, maar dat is toch echt onjuist.
Een kerkenraad kan niet besluiten om iemand lid van de kerkenraad te maken, dat doet de gemeente. Bovendien mag de gemeente alleen leden (dus mensen die door doop en/of belijdenis lid zijn geworden van de gemeente) kiezen tot het ambt.

em_ma schreef:Net zoals dat je een kind de toegang tot het HA niet mag weigeren.

Dat mag in een gemeente waar alleen belijdende leden aan het avondmaal mogen (dat wordt geregeld in het beleidsplan van die gemeente) weldegelijk. De gemeente beslist.
Overigens is het ook in de HHK kerkordelijk mogelijk om kinderen aan het avondmaal te hebben en vrouwelijke ambtsdragers te hebben. In de praktijk komt het vast niet voor, maar kerkordelijk kan het allemaal.

Lang leve de kerkorde van 1951.....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 22 mei 2008 13:05

Race406 schreef:Lang leve de kerkorde van 1951.....

Elke kerkorde is maar mensenwerk en dus feilbaar. :?
Daarom heb ik ook niets met de opmerking dat een kerkorde de grondslag van de kerk is.
De enige grondslag van de kerk is de grondslag van Efeze 2:20.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 22 mei 2008 17:50

em_ma schreef:
elbert schreef:

Een voorbeeld: als er een moslim naar de kerkenraad stapt en hij wil lid worden van de kerkenraad, dan moet je hem toelaten.

Wat een flauwekul verkondig je hier, als je er nu niets van weet, is niet erg. Maar je domheid etaleren dat is toch wel het toppunt.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 22 mei 2008 18:14

Ja, sorry, maar dit is echt flauwekul. Om het maar even te 'bewijzen', hieronder de tekst van de desbetreffende ordinantie. Wat opvalt is dat ook doop-leden gevraagd kunnen worden om een ambt te bekleden. Bij het aanvaarden van het ambt en de bevestiging in het ambt, worden dan ook de gebruikelijke vragen gesteld zoals het Dienstboek van de kerk dat aangeeft. Hierbij zit ook de vraag, zoals die aan jonge lidmaten gesteld wordt bij hun belijdenis, of ze geloven in de Drie-Enige God, enzovoorts.

Zeggen dat moslims ambtsdragers kunnen worden in de PKN, is echt stemming makerij. Laten we daar niet aan mee doen.
ORDINANTIE 3 HET AMBT EN DE ANDERE DIENSTEN

I. DE VERKIEZING VAN AMBTSDRAGERS IN DE GEMEENTE
ALGEMEEN
Artikel 1. De roeping tot het ambt
1. De roeping tot het ambt in de gemeente geschiedt van Christuswege door de gemeente bij monde van de kerkenraad.
2. De ambtsdragers worden geroepen op grond van een onder leiding van de kerkenraad ge-houden verkiezing door de stemgerechtigde leden van de gemeente, dan wel, indien de orde van de kerk dit aangeeft, op grond van verkiezing door de kerkenraad.
3. Met het oog op de verkiezing herinnert de kerkenraad de gemeente aan de plaats en het werk van het ambt in de gemeente van de Heer.

Artikel 2. De verkiezingsregeling
1. De verkiezing wordt gehouden volgens een door de kerkenraad vast te stellen regeling.
2. Tot vaststelling of wijziging van deze regeling kan de kerkenraad overgaan met inachtneming van het bepaalde in ordinantie 4-7-2.
3. De kerkenraad bepaalt, na de leden van de gemeente er in gekend en er over gehoord te hebben, of alleen belijdende leden dan wel ook doopleden stemgerechtigd zijn en legt dit in de in lid 1 genoemde regeling vast.
Om stemgerechtigd te zijn dienen doopleden de leeftijd van achttien jaar te hebben bereikt.
4. De kerkenraad kan in de regeling opnemen dat bij volmacht kan worden gestemd, met dien verstande dat niemand meer dan twee gevolmachtigde stemmen kan uitbrengen en alleen stemgerechtigde leden gevolmachtigde stemmen kunnen uitbrengen.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 22 mei 2008 20:50

sela schreef:
Boekenlezer schreef:Ik zou zelf niet de keuze voor de PKN kunnen maken, want wat daarin allemaal vertegenwoordigd is, is wel èrg breed. Zo worden er bijvoorbeeld ook homohuwelijken bevestigd, en dat gaat mij echt veel te ver. Een dergelijke schoffering van het bijbelse huwelijk, nee, daarmee wil ik niet in één kerk zitten. Of denk aan iemand als ds. Klaas Hendrikse. Een atheïstische predikant!! En die kan gewoon aanblijven, zonder last van tucht te hebben. :shock: Nee, dan is de PKN mij toch een brug te ver.

dergelijke gevoelens hebben volgens mij de grote stroom meegekregen in de kerkscheuring. terwijl daarvoor mensen als hendriks ook hervormd waren.

Ik was dan ook geen lid van de NHK. Ik kom alleen zo nu en dan wel eens in een HHK-gemeente.

het lichaam van Christus heeft vele leden. laten we ons niet verheffen.

Wat heeft dit met verheffen te maken? Het bepalen van de grenzen van het toelaatbare heeft niets met verheffen te maken. Je gooit nu twee zaken door elkaar.
En wou je beweren dat predikanten die de godheid en het verzoenend lijden van Christus ontkennen, of zelfs atheïstische predikanten behoren tot het lichaam van Christus?! :shock:
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 22 mei 2008 21:00

sela schreef:de kern van het probleem dus voor mij. zoals ik al eerder schreef:

[..] het accepteren of geen vertrouwen hebben in de recente fusie.

Ik denk dat je het helemaal juist ziet.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

sela

Berichtdoor sela » 22 mei 2008 21:37

Boekenlezer schreef:
sela schreef:
Boekenlezer schreef:Ik zou zelf niet de keuze voor de PKN kunnen maken, want wat daarin allemaal vertegenwoordigd is, is wel èrg breed. Zo worden er bijvoorbeeld ook homohuwelijken bevestigd, en dat gaat mij echt veel te ver. Een dergelijke schoffering van het bijbelse huwelijk, nee, daarmee wil ik niet in één kerk zitten. Of denk aan iemand als ds. Klaas Hendrikse. Een atheïstische predikant!! En die kan gewoon aanblijven, zonder last van tucht te hebben. :shock: Nee, dan is de PKN mij toch een brug te ver.

dergelijke gevoelens hebben volgens mij de grote stroom meegekregen in de kerkscheuring. terwijl daarvoor mensen als hendriks ook hervormd waren.

Ik was dan ook geen lid van de NHK. Ik kom alleen zo nu en dan wel eens in een HHK-gemeente.

het lichaam van Christus heeft vele leden. laten we ons niet verheffen.

Wat heeft dit met verheffen te maken? Het bepalen van de grenzen van het toelaatbare heeft niets met verheffen te maken. Je gooit nu twee zaken door elkaar.
En wou je beweren dat predikanten die de godheid en het verzoenend lijden van Christus ontkennen, of zelfs atheïstische predikanten behoren tot het lichaam van Christus?! :shock:

och, neen.
'heb het slechts over een situatie zoals die is, maar ook was.

appelflap
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor appelflap » 22 mei 2008 21:47

Zoals ik (volgens mij) heb aangekondigd ben ik de kerkordes van HHK en PKN gaan vergelijken. Ben nog maar net begonnen, moet het meeste nog doornemen, maar 1 van de eerste dingen die me opvalt is dat de PKN alles veel beter heeft geregeld.

In de HHK is kerkordelijk NIET vastgesteld dat alleen belijdende leden ambtsdrager mogen zijn, er staat GEEN leeftijdsgrens, er staat niets over gewenste geaardheid, helemaal niets.

Het enige wat er staat over het kiezen van ambtsdragers is artikel I.IV.8:
De verkiezing en roeping van haar ambtsdragers geschiedt plaatselijk door de gemeente en overigens door de meerdere vergaderingen.

In de kerkorde van de PKN staat daarentegen drie-en-halve pagina over het beroepen van dominees en het kiezen van andere ambtsdragers.

Dat is maar een voorbeeld. De HHK-kerkorde schetst slechts hoofdlijnen waarbinnen vrijwel alles wat binnen de PKN mag naar de letter ook mag, voor zover ik het nu heb gelezen.Tijd voor een nieuwe kerkorde=

De HHK-kerkorde is dan ook slechts 10 pagina´s in groot lettertype, tegen 103 van de PKN in klein lettertype en 223 van de CGK(maar dat is inclusief 120 bladzijden aan bijlagen)
Baksteen

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 22 mei 2008 22:03

appelflap schreef:De HHK-kerkorde is dan ook slechts 10 pagina´s in groot lettertype, tegen 103 van de PKN in klein lettertype en 223 van de CGK(maar dat is inclusief 120 bladzijden aan bijlagen)

De HHK hanteert de kerkorde van 1951, waarbij er langzaam aan wat wijzigingen worden doorgevoerd. Dat is de erfenis van de oude hervormde kerk van voor 1 mei 2004. Ik kan je wel vertellen dat die kerkorde heel wat langer is dan 10 pagina's....
Faith will vanish into sight

Hope be emptied in delight

Love in heav'n will shine more bright

Therefore give us love.

Terug naar “Archief”