HHK/PKN-hervormd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 19 mei 2008 23:13

appelflap schreef:Welke verschillen zijn er dan in de kerkorde?

Hier is al heel veel over geschreven.... Ik merk het ook steeds weer dat de verschillen tussen kerkelijke gemeentes vaak helemaal niet groot zijn. Het maakt niet uit of je hersteld hervormd bent of hervormd in de PKN: je hoort hetzelfde soort preken, en de diensten zien er hetzelfde uit.
Wat is dan het breekpunt, en waar gaan al die discussies over: de nieuwe kerkorde van de PKN, waarin uitspraken gedaan worden over de belijdenisgeschriften en hun functie en plaats in het geheel van de kerk. Ook is er veel discussie over de plaats en betekenis van ordinantie 5.4 van de PKN over het homo-huwelijk en het (in)zegenen daarvan. Het trieste is nu dat juist deze discussies verdeeldheid hebben gebracht bij gelovigen die voorheen in één kerkgebouw zaten. Soms was er plaatselijk misschien ook wel wat minder geestelijke herkenning, maar vaak was er ook oprechte onderlinge geloofsverbondenheid... en dan toch die scheuring.... Wil je je hierin verdiepen: bereid je dan goed voor. Er is meer hierover geschreven dan dat je in één mensenleven lezen kunt :)
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 20 mei 2008 14:29

appelflap schreef:Welke verschillen zijn er dan in de kerkorde em_ma?

Ga maar eens googlen, kun je de kerkorde van de PKN en HHK naast elkaar leggen.
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 20 mei 2008 14:51

em_ma schreef:

De HHK heeft de kerkorde van de voormalige NH kerk overgenomen.
Zij zijn nu bezig met een revisie. Maar de kerkorde van voor 2004 geldt nu nog steeds in de HHK

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 21 mei 2008 08:53

waarnemer schreef:
em_ma schreef:

De HHK heeft de kerkorde van de voormalige NH kerk overgenomen.
Zij zijn nu bezig met een revisie. Maar de kerkorde van voor 2004 geldt nu nog steeds in de HHK
Ik kan het natuurlijk helemaal fout hebben hoor, maar ik heb vroeger eens wat mee gekregen over de zogenaamde Bijzondere Wijkgemeente in Rijssen en ook wat van de Gereformeerde Bonders... Die mensen waren eigenlijk voor de 'terugkeer' naar de kerkorde van Dordt.. Waarom neemt de HHK (waar naar mijn gevoel heel wat van die terugnaarDKO'ers zitten) dan niet gewoon de DKO?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 mei 2008 09:08

Het verschil tussen PKN en HHK had dacht ik te maken met de (officiële) plaats van de gereformeerde belijdenisgeschriften. Die waren van de NHK officieel nog de belijdenis van de kerk, terwijl dat bij de PKN niet meer op die manier het geval is. En daar konden de HHK'ers zich niet in vinden. Zoiets meende ik gelezen te hebben op de website van de HHK.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 21 mei 2008 09:37

Wat Boekenlezer zegt, klopt jah.
Daarnaast is er in de kerkorde veel meer ruimte voor pluraliteit.

Verder is het nogal apart dat een groep opgericht in de jaren '60 40 jaar later een hele nieuwe kerk voor elkaar krijgt. Zonder dat ik daar om gevraagd heb! Dat stuit mij heel erg tegen de borst....

HEERE, leer mij Uw weg

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 21 mei 2008 10:10

Boekenlezer schreef:Het verschil tussen PKN en HHK had dacht ik te maken met de (officiële) plaats van de gereformeerde belijdenisgeschriften. Die waren van de NHK officieel nog de belijdenis van de kerk, terwijl dat bij de PKN niet meer op die manier het geval is. En daar konden de HHK'ers zich niet in vinden. Zoiets meende ik gelezen te hebben op de website van de HHK.
Uit Artikel 1: Het belijden van de kerk geschiedt in gemeenschap met de belijdenis van het voorgeslacht, zoals die is verwoord in de Apostolische geloofsbelijdenis , de geloofsbelijdenis van Nicea en de geloofsbelijdenis van Athanasius - waardoor de kerk zich verbonden weet met de algemene christelijke Kerk-, in de Onveranderde Augsburgse confessie en de catechismus van Luther - waardoor de kerk zich verbonden weet met de lutherse traditie -, in de catechismus van Heidelberg, de catechismus van Genève en de Nederlandse geloofsbelijdenis met de Dordtse leerregels - waardoor de kerk zich verbonden weet met de gereformeerde traditie.

Ik kan mij goed voorstellen dat de Herstelden hier niet mee konden instemmen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 mei 2008 11:01

Boekenlezer schreef:Het verschil tussen PKN en HHK had dacht ik te maken met de (officiële) plaats van de gereformeerde belijdenisgeschriften. Die waren van de NHK officieel nog de belijdenis van de kerk, terwijl dat bij de PKN niet meer op die manier het geval is. En daar konden de HHK'ers zich niet in vinden.

De HHK-ers kunnen zich niet vinden in de plaats van de Augsburgse confessie in de kerkorde. De verschillen spitsen zich daarbij toe op de uitspraken die daarin staan over doop en avondmaal en die in tegenspraak zijn met de gereformeerde belijdenisgeschriften.
Overigens kunnen hervormde gemeenten en gereformeerde kerken binnen de PKN zich gebonden weten aan wat de gereformeerde belijdenisgeschriften hierover zeggen en kunnen ze de tegensprekende gedeelten uit de Augsburgse confessie verwerpen, zoals dat ook in bijv. het convenant van Alblasserdam en de zgn. 'verklaring' van de gereformeerde bond gebeurt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 21 mei 2008 11:11

elbert schreef:
Boekenlezer schreef:Het verschil tussen PKN en HHK had dacht ik te maken met de (officiële) plaats van de gereformeerde belijdenisgeschriften. Die waren van de NHK officieel nog de belijdenis van de kerk, terwijl dat bij de PKN niet meer op die manier het geval is. En daar konden de HHK'ers zich niet in vinden.

De HHK-ers kunnen zich niet vinden in de plaats van de Augsburgse confessie in de kerkorde. De verschillen spitsen zich daarbij toe op de uitspraken die daarin staan over doop en avondmaal en die in tegenspraak zijn met de gereformeerde belijdenisgeschriften.
Overigens kunnen hervormde gemeenten en gereformeerde kerken binnen de PKN zich gebonden weten aan wat de gereformeerde belijdenisgeschriften hierover zeggen en kunnen ze de tegensprekende gedeelten uit de Augsburgse confessie verwerpen, zoals dat ook in bijv. het convenant van Alblasserdam en de zgn. 'verklaring' van de gereformeerde bond gebeurt.

Juridisch gezien heb je geen poot om op te staan. Je zit en blijft in de PKN, convenant of geen convenant. Het convenant zou een goed initiatief zijn, als hierdoor de kerkorde aangepast kon worden.

http://www.refdag.nl/artikel/91202/Ook+ ... n+PKN.html

HEERE, leer mij Uw weg

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 mei 2008 11:25

em_ma schreef:Juridisch gezien heb je geen poot om op te staan. Je zit en blijft in de PKN, convenant of geen convenant. Het convenant zou een goed initiatief zijn, als hierdoor de kerkorde aangepast kon worden.

De kerkorde wordt aangepast in de meerdere vergaderingen van de kerk en niet door een convenant. Dat lijkt me een goed gereformeerd uitgangspunt.
Tot die tijd zitten bezwaarde hervormden (zoals ikzelf) onder het juk van het synodebesluit van 12 december 2003.
Diegenen die dat juk niet konden of wilden dragen hebben op 1 mei 2004 een nieuw kerkverband in het leven geroepen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 21 mei 2008 11:28

elbert schreef:
em_ma schreef:Juridisch gezien heb je geen poot om op te staan. Je zit en blijft in de PKN, convenant of geen convenant. Het convenant zou een goed initiatief zijn, als hierdoor de kerkorde aangepast kon worden.

De kerkorde wordt aangepast in de meerdere vergaderingen van de kerk en niet door een convenant. Dat lijkt me een goed gereformeerd uitgangspunt.
Tot die tijd zitten bezwaarde hervormden (zoals ikzelf) onder het juk van het synodebesluit van 12 december 2003.
Diegenen die dat juk niet konden of wilden dragen hebben op 1 mei 2004 een nieuw kerkverband in het leven geroepen.

Ja, idd ieder moet doen wat hij of zij verantwoorden kan naar God en voor de een is dat blijven in de PKN (jij) en voor de ander is dat naar de HHK gaan (ik).

HEERE, leer mij Uw weg

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 21 mei 2008 17:10

Ik zou zelf niet de keuze voor de PKN kunnen maken, want wat daarin allemaal vertegenwoordigd is, is wel èrg breed. Zo worden er bijvoorbeeld ook homohuwelijken bevestigd, en dat gaat mij echt veel te ver. Een dergelijke schoffering van het bijbelse huwelijk, nee, daarmee wil ik niet in één kerk zitten. Of denk aan iemand als ds. Klaas Hendrikse. Een atheïstische predikant!! En die kan gewoon aanblijven, zonder last van tucht te hebben. :shock: Nee, dan is de PKN mij toch een brug te ver.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

sela

Berichtdoor sela » 22 mei 2008 07:11

Boekenlezer schreef:Ik zou zelf niet de keuze voor de PKN kunnen maken, want wat daarin allemaal vertegenwoordigd is, is wel èrg breed. Zo worden er bijvoorbeeld ook homohuwelijken bevestigd, en dat gaat mij echt veel te ver. Een dergelijke schoffering van het bijbelse huwelijk, nee, daarmee wil ik niet in één kerk zitten. Of denk aan iemand als ds. Klaas Hendrikse. Een atheïstische predikant!! En die kan gewoon aanblijven, zonder last van tucht te hebben. :shock: Nee, dan is de PKN mij toch een brug te ver.

dergelijke gevoelens hebben volgens mij de grote stroom meegekregen in de kerkscheuring. terwijl daarvoor mensen als hendriks ook hervormd waren.
het lichaam van Christus heeft vele leden. laten we ons niet verheffen.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 22 mei 2008 09:41

sela schreef:
Boekenlezer schreef:Ik zou zelf niet de keuze voor de PKN kunnen maken, want wat daarin allemaal vertegenwoordigd is, is wel èrg breed. Zo worden er bijvoorbeeld ook homohuwelijken bevestigd, en dat gaat mij echt veel te ver. Een dergelijke schoffering van het bijbelse huwelijk, nee, daarmee wil ik niet in één kerk zitten. Of denk aan iemand als ds. Klaas Hendrikse. Een atheïstische predikant!! En die kan gewoon aanblijven, zonder last van tucht te hebben. :shock: Nee, dan is de PKN mij toch een brug te ver.

dergelijke gevoelens hebben volgens mij de grote stroom meegekregen in de kerkscheuring. terwijl daarvoor mensen als hendriks ook hervormd waren.
het lichaam van Christus heeft vele leden. laten we ons niet verheffen.

Laten we ons zeker niet verheffen, als we overlijden hebben we niets aan ons lidmaatschap in of de PKN of HHK of wat dan ook. Geen van beide kerken is perfect.

Maar ik zou het niet op dergelijke gevoelens schuiven. Dat is wel heel oppervlakkig, dat gaat echt wel dieper hoor.
En de grote stroom, het is juist de kleinste stroom die niet mee is gegaan in de PKN. :wink:
En tuurlijk waren er in de hervormde kerk als Ds. als Hendrikse, maar toen stonden we als Geref. Bond toch wel een stuk zelfstandiger en konden we eigen beslissingen maken op het gebied van HA-gang/dopen en ambten. En dat kan nu niet meer!

HEERE, leer mij Uw weg

sela

Berichtdoor sela » 22 mei 2008 09:55

elbert schreef:De HHK-ers kunnen zich niet vinden in de plaats van de Augsburgse confessie in de kerkorde. De verschillen spitsen zich daarbij toe op de uitspraken die daarin staan over doop en avondmaal en die in tegenspraak zijn met de gereformeerde belijdenisgeschriften.

Terug naar “Archief”